Globalizáció, Lokalizáció és Interkulturális UI tervezés Bán Dénes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Word 2007.
Advertisements

Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
Médiapedagógia.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Web2 és a blogok. Mi az a web2? 1.Filozófia (tartalom) szabadság nyitottság közösség 2.Eszköz(készlet) egyszerűség integráció kompatibilitás mobilitás.
Web2 a mobilon: mégis, kinek az érdeke? Méhes Krisztián Neo-Play Entertainment Kft.
A tanári munka értékelése
Alap hálózat összerakása Packet Tracerben
K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 25. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS,
Minőségbiztosítási terv
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Képességszintek.
Civil programok kommunikációja, a CSR-hez való kapcsolódás lehetséges módjai Dr. Győri Zsuzsanna KÖVET Egyesület október 24.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
IKT: Információs és kommunikációs Technológiák
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
2009. április 3. Ficzkó Ildikó Honlapelemzés április 3. Ficzkó Ildikó
Honlapelemzés. miért?  tanulmányok  tapasztalatszerzés  előkészítő munkálatok: honlaptervezés  fejlődés.
Virtuális méréstechnika
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Beruházás-kontrolling
A kulturális intelligencia
Operációkutatás eredete
Képesítési Keretrendszerek Európában
Felsőoktatási portálok lehetőségei a hatékony tudásépítésben
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A szervezeti felépítés definíciója
Ergonómiai elvek prezentáció készítésekor
Ukrajna. Hatalmi távolság (PDI ~70) -Korrupció elfojthatatlan, ezáltal: -Mindenkinek minden megfelel, -Mindenhol megvannak a kiskapuk -A rétegbeli és.
Prezentáció készítés MS PowerPoint segítségével
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
XHTML 1. óra. Miért térjünk át HTML-ről XHTML- re? HTML-szabványban tartalom és forma összemosódott HTML 4.0 szabványban stíluslapok használatát javasolták.
Prezentáció a prezentációról
valós-idejű helymeghatározás WLAN-nal
Zentai László: Térképészet Térinformatika sáv Térképészet Zentai László Eötvös Loránd Tudományegyetem Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Informatikai Automatizált Rendszerek Konzulens: Vámossy Zoltán Projekt tagok: Marton Attila Tandari.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
„Reflektorfényben Te állsz”
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Podoski Péter és Zabb László. Bevezető Algoritmus-vizualizáció témakörében végeztünk kutatásokat és fejlesztéseket Felmértük a manapság ismert eszközök.
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Alapfogalmak, módszerek, szoftverek
Funkciós blokkok A funkciós blokkok áttekintése Az alkalmazás előnyei.
Szoftver születik Eötvös Konferencia Köllő Hanna.
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Haladó C++ Programozás Programtervezési minták – alapok Sonkoly Balázs
Csoportmunka megoldás a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumában
A web site minősítése Források: Bokor Péter szakdolgozata (2002) és a benne megadott hivatkozások: Dotkom Internet Consulting: Üzleti weboldalak elemzése,
Drótváz Gerstweiler Anikó Éva május 3.. Wireframe I. Más néven képernyőterv vagy sematikus oldal Egy vizuális útmutató, amely honlapok felépítését.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
TRD.  Jelszóval védett tartalom  Több felhasználó név és jelszó  Egyedi jogosultságok  Mérőeszközök  Riportok  Biztonsági mentés  Felhasználók.
Miért fontosak a határok?
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Nemzetek közötti kommunikáció
Kulcsrakész Közgyűjteményi Portál
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Multimédia.
Előadás másolata:

Globalizáció, Lokalizáció és Interkulturális UI tervezés Bán Dénes

Áttekintés  Fő cél: Produktivitás és élmény fokozása  „One-size-fits-all” egyre ritkábban elfogadható  A globalizáció figyelembe vétele jelentősen befolyásolja a nemzetközi eladásokat  Globalizálás ≠ agyatlan fordítás  Növeli a fejlesztési költségeket, de megéri

Kapcsolódó fogalmak  Használható: hatásos, hatékony és „kielégítő”  Globalizáció: a teljes folyamat, ami felkészíti a terméket vagy szolgáltatást a nemzetközi „fogyasztásra”  Internacionalizáció (i18n): az adatok és egyéb erőforrások kódbeli szétválasztása a termék fő funkcionalitását megvalósító részektől  Nyelv, címek, árak, naptárak, színek, …  Lokalizáció (l10n): az internacionalizációs vagy interkulturális szempontok megvalósítása egy konkrét célközönségre nézve  Demográfiai, geográfiai vagy kulturális jellemzők

Kapcsolódó fogalmak  Fordítás: a szöveges tartalmak konvertálása a kiindulási nyelvről egy másikra  Automatikus  Szótárak, nyelvtani algoritmusok  Jól meghatározott kontextusban és elég tanulópéldát felhasználva eredményes lehet, de általános megoldásnak (egyelőre) nem jó  „Újrahasznosító”  Először emberi fordítás, aztán ha később arra a konkrét mondatra jön illeszkedés (teljes vs. fuzzy), akkor annak a felhasználása  Főleg akkor hatékony, ha sok az ismétlődés (szerződések, help-ek)  Statisztikai alapú  Közös szó-előfordulások, adott kontextusbeli tanulás

Globalizációs lehetőségek  Hozzáférhetőség  Idő, cím és számformátumok  Mértékegységek  Méret, súly, pénz, távolság, hőmérséklet, …  Jogi vonatkozások és szabványok  Nyelvi és karakterkódolási különbségek  Billentyűzet kiosztás, elválasztás, dialektusok, …  …

Globalizált fejlesztési folyamat  Tervezés  Kutatás  Analízis és design  Implementáció  Kiértékelés  Karbantartás  Dokumentálás

Globalizációs „checklist”  Nagyon sok dologra kell odafigyelni  Ezen belül is egy konkrét UI-val kapcsolatos választást nagyon sok faktor befolyásolhat  Érdemes a következő szempontok szerint haladni  „Fejlesztői checklist”

Demográfia  Egy jó UI egy jól meghatározott célközönségnek készül  Pl. „huszonévesek”, „Audi tulajdonosok”, „Golfklub tagok”, …  Ha tudjuk, kinek szól, akkor megfelelően választhatunk:  Hangnemet  Vizuális stílust, témát  A csoportnak megfelelő, gyakran használt, előre elkészített UI komponenseket  Jog- és adatvédelmi irányelveket  …

Technológia  A terméktől, a demográfiától és az abban a körben elterjedt technológiától függően választhatunk:  Szöveges vs. Vizuális tartalmat  2D vs. 3D tartalmat  „Hagyományos” vagy érintésre optimalizált felületet  Alternatív felületet lassú kapcsolat esetére  Elavultabb, de biztosan támogatott vs. új, de újabb platformot is igénylő megoldások  …

Hasonlatok (Metaphors)  Alapvető, átfogó fogalmak, amik az interakciót vezérlik  Életből vett analógiák a könnyebb megértéshez  Optimális, minimális kifejezés/szimbólum  Nyelvi és kulturális félreértések elkerülése  Akár maga a hasonlat módosítása  Desktop vs. Bookshelf

Mentális modellek  Az adatok és funkcionalitások strukturális, hierarchikus elrendezése (és az ezzel kapcsolatos elvárások)  A kategorizálási szempont kiválasztása  Szabályok vs. Asszociáció  Központi objektumok vs. Kapcsolatok  A menük maximális mélységének meghatározása  Pl. ázsiai kultúrákban a nagyobb írási komplexitás miatt a komplexebb mentális modellek is jobban toleráltak

Navigáció  A mentális modell szintjei/pontjai közti mozgás  Főként a gombok/linkek elhelyezése  Kelet: körbe, lassabban, kapcsolatokat keresve  Nyugat: S alakban, gyorsan felmérve az alapvető szerkezetet, és aztán kattintanak több információért

Interakció  Az input megadásának és az output visszakapásának szoftveres/hardveres módja  lásd. 3. előadás…  Ide is vonatkozhat a technológiánál említett alternatív felület, hogy ha nem is „optimálisan”, de valahogy azért lehessen kommunikálni a felülettel rendkívüli esetekbe is

Megjelenés  Elrendezés  Olvasási irány ( + illeszkedő „flow” )  Szöveghossz (kihagyott helyek)  Mondatszerkezetbe épített input mezők helyzete  Ikonok és szimbólumok  Lehetőleg ne legyen szöveg az ikonokban  Használjunk minél szélesebb körben felismerhető szimbólumokat  Floppy…  Nemzetközi jelek, szabványok

Megjelenés  Tipográfia  UTF8!  Numerikus formátumok (kezdő 0, tizedes vessző, szeparátorok…)  Idő (12/24, AM/PM, dátumok, naptárak, hétvégék…)  Pénznemek, konverziók, banki adatok, …  Címek, telefonszámok, nevek, előtagok…  Színek  Ne legyen sok „color-coded” elem  Visszafogott színek  professzionalizmus  Kulturális kérdések…

Megjelenés  Esztétika  Kultúrafüggő képi világ  „Brand-lopás”  Nyelv  Nyelv választék (hivatalos nyelvek, egyéb csoportok)  Különböző dialektusok  Szóviccek, nyelvi humor  Elrendezésből  szöveg hosszabbodás/rövidülés nyelvenként  Változó ABC sorrendek, rövidítések, elválasztások…

Kultúra és lokalizáció  Az egyszerű(bb) nyelvi/országonkénti szabványokkal szemben a kultúra tanulmányozása bonyolultabb  De sokkal eredményesebb kommunikációhoz vezethet  Függ attól is, hogy ki mit tekint kultúrának  Egy adott kultúrán belül is nagy lehet a variancia  De ez nem jelenti, hogy ne lehetne hatásos heurisztikaként használni egy bizonyos felhasználói csoport általános elvárásaira nézve  „Legelfogadottabb” kultúra modell: Geert Hofstede

Hatalmi távolság (PDI)  A kevésbé „jelentősek” mennyire tűrik jól az egyenlőtlen hatalmi eloszlást  UI-ra nézve ez befolyásolhatja:  A mentális modell struktúráltságát  A hierarchiák melységét  A szociális/professzionális sorrend kiemelését  A képesítésekre/hivatalos okmányokra fektetett plusz hangsúlyt  A jogkörök kezelésének szigorúságát

Individualizmus (IDV)  Mindenki magáért vs. Kollektivizmus  UI-ra nézve ez befolyásolhatja:  Direkt vs. Indirekt megszólítási forma  Extrém(ebb) kijelentések vs. Visszafogott, szolid, „szerény”  Egyéni eredmények vs. Közös cél hangsúlyozása  Egyedek vs. csoportok  Fiatalság vs. Tapasztalat  Új vs. hagyományos

Maszkulinitás (MAS)  Mennyire éles a szeparáció a nemek között  Maga a név elég vicces  UI-ra nézve ez befolyásolhatja:  Tradicionális képi világ vs. A különbségek szándékos elmosása  Versenyszellem vs. Együttműködés (IDV-hez hasonlóan)  Audiovizuális hatások haszonelvű vs. Esztétikai alapú használata

Bizonytalanság-kerülés (UA)  Mennyire könnyen viselik a bizonytalan helyzeteket  Szemben pl. a biztos veszély miatti félelemmel  UI-ra nézve ez befolyásolhatja:  Egyszerűség vs. Komplexitás  Korlátozott választási lehetőségek vs. Maximális tartalom  Hangsúly az előrejelzésen vs. „bóklászás”  Breadcrumbs vs. Új ablak nyitása  Felhasználói hiba csökkentése vs. Alapfogalmak megértése  Szín/tipográfia/hang: redundancia vs. Maximális adatsűrűség

Hosszú- vagy rövidtávú orientáció (LTO)  Extra dimenzió, főleg ázsiai kultúrákra  UI-ra nézve ez befolyásolhatja:  Tapasztalati vs. Analitikus tudás  Kapcsolatokra vs. Szabályokra építés  Türelem vs. Azonnali visszajelzés

Aktív kutatási területek  Szemkövetés  ROI esettanulmányok  Optimális minimum UI verziók száma  UI választása  Kor  Nem  Vallás  Vagy szakma alapján

Köszönöm a figyelmet!