ÁLLAM ÉS ÖNKORMÁNYZATOK XXII. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Keszthely 2014. szeptember 10. DR. ZONGOR GÁBOR TÖOSZ főtitkár
Mikor mi történt? 1990 1994 1996 2000 2004 2008 ------------------------------------------------------------------------- 2010 2011 2012 2013
1990 1994 Egy álom születése – függetlenség élménye Rövid aranykor Belső ellentmondások – Észak és Dél Jogi autonómia – gazdasági függés Működtető vagyon – ígérvény 1994 Átalakítás szükségességének felismerés Kétharmados többség - döntés nélkül Polgármesterek parlamenti képviselők összeférhetetlensége - törölve
1996 2000 Területfejlesztés előtérbe kerülése Partnerség elvének érvényesülés Együttműködésre ítélve – fejlesztési társulások Decentralizált forráselosztás 2000 Fenntarthatóság illúzióvá válása ÖNHIKI és 6/3 Önkormányzatiság hiányának bevallása
2004 2008 2010 Európai Uniós tagság Permanens Államreform Gazdasági válság begyűrűzése Kötvénykibocsátások – eladósodás növekedése 2010 Elkerülhetetlen fordulat
2011 2012 Jó Állam filozófia Alaptörvény Sarkalatos törvények sokasága Megyei önkormányzatok átszabása Megyei integrált kormányhivatalok létrejötte Állam középszintű intézményfenntartó közszolgáltató – átmenetileg
2013 2014 Járási hivatalok létrejötte Köznevelés részleges államosítása Új önkormányzati hivatali rendszer Adósságrendezés Feladatalapú finanszírozás bevezetése 2014 Választások éve Parlamenti képviselők nem lehetnek választott önkormányzati szereplők Öt éves önkormányzati ciklus
Az átalakítás jegyzői értékelése A helyi közszolgáltatások ellátásának sajátosságai a jegyzők véleménye alapján MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete ÁROP-1.1.22-2012-2012-0001 „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” Kutatási eredmények - https://arop.rkk.hu/
„A feladatcsökkenést követően fenntarthatóbb lett az önkormányzat működése?”
„Szükség lenne-e a helyi közszolgáltatások esetében valamilyen területi koordinációra?
A feladatfinanszírozásra való áttéréssel kapcsolatban állítsa rangsorba a következő kijelentéseket
Települési jogállás szerinti rangsorok összegzése
A magyar településhálózat lakossági struktúrája – 2010. október 3. Az összes települési önkormányzat száma: 3177 50 főnél kisebb községek száma: 27 (legkisebb: Iborfia 12 lakos) 200 főnél alacsonyabb lakosságszám: 352 500 főnél alacsonyabb lakosságszám: 1 048 (33%) 1000 főnél alacsonyabb lakosságszám: 1 719 (54%) 2000 főnél kisebb települések száma: 2 365 (74%) – ebből 6 város! 10 ezer lakos alatti települések száma: 3033 (95%) 50 ezer feletti: 20 (0,6%) - ebből - 100 ezer feletti: 9 Egy településre jutó átlagos lakosság szám: 3153 Vidéki településre jutó átlagos lakosság szám: 2630
Az önkormányzati rendszer struktúrája típus szerint - 2013 1 főváros 23 kerület (~1%) 23 megyei jogú város (~1%) 175 járásszékhely város (5%) 129 város (4%) 119 nagyközség (4%) 2707 község (85%) 3177 település + 19 megye
Magyar „legek”- A legkisebb település: Iborfia 12 fő (Zala megye) A legnépesebb község: Erdőkertes 7690 fő (Pest megye) A legkisebb nagyközség: Tiszabecs 1 135 fő (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) A legnépesebb nagyközség: Solymár 10 129 fő (Pest megye) A legkisebb város: Pálháza 1 038 fő (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) A legnépesebb város: Dunakeszi 38 470 fő (Pest megye) A legkisebb megyei jogú város: Szekszárd 33 805 fő (Tolna megye) A legnépesebb megyei jogú város: Debrecen 207 270 fő (Hajdú-Bihar megye) A legkisebb fővárosi kerület: XXIII. Soroksár 20 056 fő A legnépesebb fővárosi kerület: XI. Újbuda 139 892 fő A legnépesebb város: Budapest (1 721 556) A legnépesebb megye: Pest (1 229 880) A legkisebb lakosságú megye: Nógrád (204 917)
Az új típusú állami szerepvállalás Főbb változtatások - 1 Az új típusú állami szerepvállalás Feladatok – hatáskörök újra osztása – növekvő állami szerepvállalás a közszolgáltatás biztosításában Közoktatás államosítása (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ) – 3 ezer lakos alatti településen az állam a fenntartó és a működtető - 3 ezer lakos feletti településen az állam a fenntartó és az önkormányzat a működtető Egészségügy részleges államosítása - Önkormányzati kórházak államosítása, a gazdasági társasági forma megszűntetése - Járó-beteg ellátó intézmények vegyes fenntartásúak Egészségügyi alapellátás és az orvosi ügyelet önkormányzati feladat maradt
Főbb változtatások - 2 Állami igazgatás járási hivatalba szervezése - A jegyzői hatósági ügyek kis része került a járási hivatalokhoz Kistelepülési hivatalok megszűntetése (2000 fő alatt) - Az önkormányzati hivatalok továbbra is ellátnak államigazgatási hatósági ügyeket - A kiemelt elsőfokú építésügyi hatáskör címzettje a járásszékhely város jegyzője Új szereposztás: – polgármester – alpolgármester – jegyző Feladatfinanszírozás és forrásmegosztás finomítása Erős állami felügyelet – 2012-től Hitelfelvétel korlátozása – 2012-től, további szigorítás 2013-tól Önkormányzati adósságkonszolidáció 2012-2013.
A JEGYZŐ 2013-ban 1798-ról - 528-cal, csaknem 30%-kal csökkent – 1270-re a jegyzői állások száma A települési önkormányzatok 60%-ában ma már nincsen közvetlen hivatali támogatás A jegyző jogállásának változása – állami? – önkormányzati? – polgármesteri Hivatalok létszámának aránytalansága Növekvő terhek – változatlan javadalmazás Személyes és anyagi felelősség erősödése
Önkormányzati lehetőségek Szubszidiaritás valósággá tétele Járáson belüli mikrotérségek szervezése Együttműködés, partnerség, társulás Új típusú önkormányzati hivatal és szerepek Partnerség erősítése az állam és önkormányzatok, valamint önkormányzatok között Tudásbővítés, tapasztalatcsere Összefogás!
A harmadik oldali erőszak megelőzése helyi szinten Norvégia támogatásával a Norvég Finanszírozási Mechanizmusok 2009-2014 Méltányos Munka és Háromoldalú párbeszéd programjának keretében. A harmadik oldali erőszak megelőzése helyi szinten
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 MANORKA projekt A projekt időtartama: 2013 szeptember 25-2016. április 30. Támogatást nyújtó szervezet: Norvég Alap (2009-2014) Kapacitásfejlesztés és intézményközi együttműködés programterület Projektgazda: Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ)
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 Projektpartnerek: Norvég Helyi és Regionális Önkormányzatok Szövetsége (KS) Életen át tartó tanulásért Ügynökség Norvégiában (VOX) Belügyminisztérium (BM) Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) Miniszterelnökség (ME/KIM) Magyar Faluszövetség (MFSZ) Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetsége (KÖOÉSZ) Szövetség Az Életen Át Tartó Tanulásért (SZETT) Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ)
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 A projekt céljai: a helyi demokrácia fejlesztése az önkormányzati szövetségek norvég-magyar tapasztalatcseréje és szakmai együttműködés által; a nők szerepvállalásának erősítése a közéletben, a munka és magánélet egyensúlyának elősegítése; az önkormányzati tulajdonú cégek szerepének erősítése norvég tapasztalatcsere programok és legjobb gyakorlatok gyűjtésével és terjesztésével; az önkormányzati és járási hivatalok együttműködésének segítése a közigazgatási reform végrehajtása során; az önkormányzati érdekképviseleti tevékenység hatékonyságának fokozása; a szakmai párbeszéd intézményrendszerének megújítása a kormányzat és az önkormányzati szféra között.
Szakmai munkacsomagok: „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 Szakmai munkacsomagok: 1. munkacsomag: Menedzsment Bizottság 2. munkacsomag: Értékelő Csoport 3. munkacsomag: Információ, kommunikáció és fenntarthatóság biztosítása 4. munkacsomag: Nők és férfiak közötti esélyegyenlőség elősegítése 5. munkacsomag: Önkormányzati szövetségek kapacitásépítése 6. munkacsomag: Járási és önkormányzati hivatalok közötti együttműködés erősítése 7. munkacsomag:Szegénység elleni küzdelem
Aktuális tevékenységek: „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 Aktuális tevékenységek: 1. Képviselők képzése tréning 2. Járási és önkormányzati hivatalok együttműködése – trénerek felkészítése 3. Esélyegyenlőségi program – tapasztalati hálózat építése 4. Átfogó helyzetértékelő kérdőív polgármestereknek
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 Elindult a projekt a közösségi médiában: - Facebook: MANORKA-projekt YouTube csatorna: MANORKAprojekt A projekt honlapja: www.manorka.net
Köszönöm a Figyelmet! Dr. Zongor Gábor a TÖOSZ főtitkára toosz@toosz.hu