ÁLLAM ÉS ÖNKORMÁNYZATOK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989.
Advertisements

A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
„ A Harmadik Oldali Erőszak megelőzése helyi szinten” projekt Projektgazda: Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) Partnerek: • Norvég Helyi.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A kistelepülési esettanulmányokból leszűrhető tanulságok
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
MANORKA projekt Értékelő Csoport ülése február 18. Budapest „Önkormányzati kapacitásépítés norvég ‐ magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Közigazgatási alapismeretek
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Sok kicsi sokra megy? avagy, Települési önkormányzatok vagy járási tanácsok? A regionális tudomány társadalmasítása PÉCS, május 4. Dr. Zongor Gábor.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Baranya Megyei Önkormányzat
Önkormányzati rendszer átalakítása
Önkormányzatok az alapfokú oktatás átalakulása után XXI. Országos Jegyző-közigazgatási Konferencia Keszthely Szeptember 19. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Finta István Ph.D. tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Zala megyei önkormányzati fórum A TÖOSZ programjai és aktuális önkormányzati ügyek Dr. Zongor Gábor főtitkár Január 26. Zalaszentgrót.
Tájékoztató a „Harmadik Oldali Erőszak megelőzése helyi szinten” projektről Dr. Zongor Gábor Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége főtitkára(TÖOSZ)
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Az önkormányzatiság európai jó gyakorlata VIII. Országos Kistérségi Konferencia Miskolc-Lillafüred, november 24. Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Az önkormányzatok érdekképviselete
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Tájékoztató MANORKA projektről DR. ZONGOR GÁBOR, TÖOSZ főtitkár, projektvezető Szeptember 6, Etyek „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel”
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
MANORKA projekt Az Esélyegyenlőségi Munkacsoport tevékenységei
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989.
A járási és az önkormányzati hivatalok közötti együttműködés erősítése Képzési program tájékoztató Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár MANORKA projektvezető.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK Az Integrált.
Kormány – önkormányzatok érdekegyeztetésének alakulása, lehetséges továbbfejlesztése Dr. Szegvári Péter önkormányzati szakértő Oslo, Norvégia április.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Tájékoztató A járási tréningekről Dr. Marosi János MKKSZ Szabó F. Attila MKKSZ Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel”
Az ÖNET megújításának lehetséges módja Schmidt Jenő, ÖNET munkacsoport vezetője, TÖOSZ elnök Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar.
Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon. I. A keletkezés 1989 –
Schmidt Jenő TÖOSZ elnök
A járási és az önkormányzati hivatalok közötti együttműködés erősítése tréningek tapasztalatai XXIII. ORSZÁGOS JEGYZŐ – KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA KESZTHELY,
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989.
BESZÁMOLÓ a járási tréningek tapasztalatairól és a monitoring eredményéről Pest Megyei Polgármesteri Fórum Erdőkertes március 30. „Önkormányzati.
Önkormányzat és állam.
A magyarországi K+F politika
TOP vas megyei aktualitásai
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
Megyei Polgármesteri Fórum Lajosmizse 2016.január 19.
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
A falvak hatékonysági hálózatának kiépítése
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

ÁLLAM ÉS ÖNKORMÁNYZATOK XXII. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Keszthely 2014. szeptember 10. DR. ZONGOR GÁBOR TÖOSZ főtitkár

Mikor mi történt? 1990 1994 1996 2000 2004 2008 ------------------------------------------------------------------------- 2010 2011 2012 2013

1990 1994 Egy álom születése – függetlenség élménye Rövid aranykor Belső ellentmondások – Észak és Dél Jogi autonómia – gazdasági függés Működtető vagyon – ígérvény 1994 Átalakítás szükségességének felismerés Kétharmados többség - döntés nélkül Polgármesterek parlamenti képviselők összeférhetetlensége - törölve

1996 2000 Területfejlesztés előtérbe kerülése Partnerség elvének érvényesülés Együttműködésre ítélve – fejlesztési társulások Decentralizált forráselosztás 2000 Fenntarthatóság illúzióvá válása ÖNHIKI és 6/3 Önkormányzatiság hiányának bevallása

2004 2008 2010 Európai Uniós tagság Permanens Államreform Gazdasági válság begyűrűzése Kötvénykibocsátások – eladósodás növekedése 2010 Elkerülhetetlen fordulat

2011 2012 Jó Állam filozófia Alaptörvény Sarkalatos törvények sokasága Megyei önkormányzatok átszabása Megyei integrált kormányhivatalok létrejötte Állam középszintű intézményfenntartó közszolgáltató – átmenetileg

2013 2014 Járási hivatalok létrejötte Köznevelés részleges államosítása Új önkormányzati hivatali rendszer Adósságrendezés Feladatalapú finanszírozás bevezetése 2014 Választások éve Parlamenti képviselők nem lehetnek választott önkormányzati szereplők Öt éves önkormányzati ciklus

Az átalakítás jegyzői értékelése A helyi közszolgáltatások ellátásának sajátosságai a jegyzők véleménye alapján MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete ÁROP-1.1.22-2012-2012-0001 „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” Kutatási eredmények - https://arop.rkk.hu/

„A feladatcsökkenést követően fenntarthatóbb lett az önkormányzat működése?”

„Szükség lenne-e a helyi közszolgáltatások esetében valamilyen területi koordinációra?

A feladatfinanszírozásra való áttéréssel kapcsolatban állítsa rangsorba a következő kijelentéseket

Települési jogállás szerinti rangsorok összegzése

A magyar településhálózat lakossági struktúrája – 2010. október 3. Az összes települési önkormányzat száma: 3177 50 főnél kisebb községek száma: 27 (legkisebb: Iborfia 12 lakos) 200 főnél alacsonyabb lakosságszám: 352 500 főnél alacsonyabb lakosságszám: 1 048 (33%) 1000 főnél alacsonyabb lakosságszám: 1 719 (54%) 2000 főnél kisebb települések száma: 2 365 (74%) – ebből 6 város! 10 ezer lakos alatti települések száma: 3033 (95%) 50 ezer feletti: 20 (0,6%) - ebből - 100 ezer feletti: 9 Egy településre jutó átlagos lakosság szám: 3153 Vidéki településre jutó átlagos lakosság szám: 2630

Az önkormányzati rendszer struktúrája típus szerint - 2013 1 főváros 23 kerület (~1%) 23 megyei jogú város (~1%) 175 járásszékhely város (5%) 129 város (4%) 119 nagyközség (4%) 2707 község (85%) 3177 település + 19 megye

Magyar „legek”- A legkisebb település: Iborfia 12 fő (Zala megye) A legnépesebb község: Erdőkertes 7690 fő (Pest megye) A legkisebb nagyközség: Tiszabecs 1 135 fő (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) A legnépesebb nagyközség: Solymár 10 129 fő (Pest megye) A legkisebb város: Pálháza 1 038 fő (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) A legnépesebb város: Dunakeszi 38 470 fő (Pest megye) A legkisebb megyei jogú város: Szekszárd 33 805 fő (Tolna megye) A legnépesebb megyei jogú város: Debrecen 207 270 fő (Hajdú-Bihar megye) A legkisebb fővárosi kerület: XXIII. Soroksár 20 056 fő A legnépesebb fővárosi kerület: XI. Újbuda 139 892 fő A legnépesebb város: Budapest (1 721 556) A legnépesebb megye: Pest (1 229 880) A legkisebb lakosságú megye: Nógrád (204 917)

Az új típusú állami szerepvállalás Főbb változtatások - 1 Az új típusú állami szerepvállalás Feladatok – hatáskörök újra osztása – növekvő állami szerepvállalás a közszolgáltatás biztosításában Közoktatás államosítása (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ) – 3 ezer lakos alatti településen az állam a fenntartó és a működtető - 3 ezer lakos feletti településen az állam a fenntartó és az önkormányzat a működtető Egészségügy részleges államosítása - Önkormányzati kórházak államosítása, a gazdasági társasági forma megszűntetése - Járó-beteg ellátó intézmények vegyes fenntartásúak Egészségügyi alapellátás és az orvosi ügyelet önkormányzati feladat maradt

Főbb változtatások - 2 Állami igazgatás járási hivatalba szervezése - A jegyzői hatósági ügyek kis része került a járási hivatalokhoz Kistelepülési hivatalok megszűntetése (2000 fő alatt) - Az önkormányzati hivatalok továbbra is ellátnak államigazgatási hatósági ügyeket - A kiemelt elsőfokú építésügyi hatáskör címzettje a járásszékhely város jegyzője Új szereposztás: – polgármester – alpolgármester – jegyző Feladatfinanszírozás és forrásmegosztás finomítása Erős állami felügyelet – 2012-től Hitelfelvétel korlátozása – 2012-től, további szigorítás 2013-tól Önkormányzati adósságkonszolidáció 2012-2013.

A JEGYZŐ 2013-ban 1798-ról - 528-cal, csaknem 30%-kal csökkent – 1270-re a jegyzői állások száma A települési önkormányzatok 60%-ában ma már nincsen közvetlen hivatali támogatás A jegyző jogállásának változása – állami? – önkormányzati? – polgármesteri Hivatalok létszámának aránytalansága Növekvő terhek – változatlan javadalmazás Személyes és anyagi felelősség erősödése

Önkormányzati lehetőségek Szubszidiaritás valósággá tétele Járáson belüli mikrotérségek szervezése Együttműködés, partnerség, társulás Új típusú önkormányzati hivatal és szerepek Partnerség erősítése az állam és önkormányzatok, valamint önkormányzatok között Tudásbővítés, tapasztalatcsere Összefogás!

A harmadik oldali erőszak megelőzése helyi szinten Norvégia támogatásával a Norvég Finanszírozási Mechanizmusok 2009-2014 Méltányos Munka és Háromoldalú párbeszéd programjának keretében. A harmadik oldali erőszak megelőzése helyi szinten

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 MANORKA projekt A projekt időtartama: 2013 szeptember 25-2016. április 30. Támogatást nyújtó szervezet: Norvég Alap (2009-2014) Kapacitásfejlesztés és intézményközi együttműködés programterület Projektgazda: Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ)

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 Projektpartnerek: Norvég Helyi és Regionális Önkormányzatok Szövetsége (KS) Életen át tartó tanulásért Ügynökség Norvégiában (VOX) Belügyminisztérium (BM) Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) Miniszterelnökség (ME/KIM) Magyar Faluszövetség (MFSZ) Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetsége (KÖOÉSZ) Szövetség Az Életen Át Tartó Tanulásért (SZETT) Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ)

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 A projekt céljai: a helyi demokrácia fejlesztése az önkormányzati szövetségek norvég-magyar tapasztalatcseréje és szakmai együttműködés által; a nők szerepvállalásának erősítése a közéletben, a munka és magánélet egyensúlyának elősegítése; az önkormányzati tulajdonú cégek szerepének erősítése norvég tapasztalatcsere programok és legjobb gyakorlatok gyűjtésével és terjesztésével; az önkormányzati és járási hivatalok együttműködésének segítése a közigazgatási reform végrehajtása során; az önkormányzati érdekképviseleti tevékenység hatékonyságának fokozása; a szakmai párbeszéd intézményrendszerének megújítása a kormányzat és az önkormányzati szféra között.

Szakmai munkacsomagok: „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 Szakmai munkacsomagok: 1. munkacsomag: Menedzsment Bizottság 2. munkacsomag: Értékelő Csoport 3. munkacsomag: Információ, kommunikáció és fenntarthatóság biztosítása 4. munkacsomag: Nők és férfiak közötti esélyegyenlőség elősegítése 5. munkacsomag: Önkormányzati szövetségek kapacitásépítése 6. munkacsomag: Járási és önkormányzati hivatalok közötti együttműködés erősítése 7. munkacsomag:Szegénység elleni küzdelem

Aktuális tevékenységek: „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 Aktuális tevékenységek: 1. Képviselők képzése tréning 2. Járási és önkormányzati hivatalok együttműködése – trénerek felkészítése 3. Esélyegyenlőségi program – tapasztalati hálózat építése 4. Átfogó helyzetértékelő kérdőív polgármestereknek

„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU11-0005-HU11-PP1-2013 Elindult a projekt a közösségi médiában: - Facebook: MANORKA-projekt YouTube csatorna: MANORKAprojekt A projekt honlapja: www.manorka.net

Köszönöm a Figyelmet! Dr. Zongor Gábor a TÖOSZ főtitkára toosz@toosz.hu