Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője Egy hatékonyabb és korszerűbb ellenőrzési rendszer a közúti közlekedési szabályok megtartása érdekében Budapest, 2014. október 8.
14 megmentett élet Ennél kevesebben utoljára 1960-ban vesztették életüket (akkor: 558 volt a halálos áldozatok száma). 1955 és 2013 között a közúti gépjárművek számában több mint 27-szeres növekedés tapasztalható (1955-ben több mint 135 ezrer, míg 2013-ban 3,7 millió volt a forgalomba helyezett gépjárművek száma). A 2012. évi 605 főről az elmúlt évben 591 főre sikerült leszorítani a közúti közlekedési balesetben meghalt személyek számát, ez 2,3%-os csökkenésnek felel meg.
Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015 és az Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Cselekvési Program célkitűzései A Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2014-2016 a közúti közlekedés biztonságosabbá tételét szolgálja. A program a 2010 és 2020 közötti időszakra megcélzott 50%-os halálos áldozatszám csökkenés első periódusát adja. A mennyiségi mutatókon túl minőségi célokat is meghatároz a program. Elsődleges cél a járművezetők felkészültségének, valamint a közlekedők viselkedésének javítása, az önkéntes jogkövetés szintjének emelése, az egyéni felelősségtudat fejlesztése és a partneri szemlélet megteremtése. Ezen túl, a biztonsági szempontokat fokozottabban képviselő közlekedési rendszer kialakítása, elsősorban az infrastruktúra és hatósági szerepvállalás területén. 370 A Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2014-2016 célkitűzése a halálos áldozatok számának csökkentésében. Forrás: KTI
Lakott területen kívül a tompított fényszóró kötelező használata 1993 Az objektív felelősség bevezetése a 2008. évi közlekedésbiztonsági intézkedések legnagyobb hatású eleme, melynek alkalmazása 2008. május 01-jén kezdődött meg. Az objektív felelősség a gépjármű üzemben tartójának, illetve a gépjárművet használatra átvevő személynek a felelősségét állapítja meg, a gépjárművel elkövetett meghatározott (kiemelt veszélyességű, illetve gyakori) közlekedési szabályszegések esetére. Az új jogintézmény azt biztosítja, hogy a meghatározott szabályszegések elkövetését minden esetben szankció kövesse, még akkor is, ha a járművezető személyét valamely oknál fogva nem sikerült tisztázni.
Objektív felelősség hatálya alá tartozó szabályszegések miatt indult közigazgatási eljárások száma (2008-2013) Jogsértés Eljárások száma (db) Sebességtúllépés 2 597 283 Megállás, várakozás 324 508 Fényjelző készülék 25 585 Behajtás, kötelező haladási irány 24 769 Autópálya leállósáv 1 237 Vasúti átjáró 413 Természetvédelmi terület 245 Összesen 2 974 040
Sebességtúllépés miatti átlagbírságok Az átlagbírságok csökkenése jól szemlélteti a nagyobb mértékű sebességtúllépések számának mérséklődését
Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) Folyamatban lévő projekt Illeszkedés az Európai Bizottság és a magyar közlekedéspolitika célkitűzéseihez Az eddigi legnagyobb forgalomfelügyeleti-ellenőrzési fejlesztés Magyarországon Cél: országos szintű, automata forgalomellenőrző hálózat kialakítása (komplex közlekedési ellenőrzési pontok által) Tervek: ~130 földrajzi helyszínen KKEP (2014-2015), 160 változtatható helyű KKEP (tesztüzem: 2014 decemberben) Nem csak sebességellenőrzés! (Pl.: tilos jelzésen való áthaladás, záróvonal átlépése, leállósáv, biztonsági öv használat) A magyar „Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2003-2015” az EU-s közlekedéspolitikai törekvésekhez illeszkedve fogalmazza meg beavatkozás irányait és lehetőségeit. Az Európai Bizottság közúti közlekedésbiztonsági programjának egyik kiemelt stratégiai célja a közúti ellenőrzések fokozását és hatékonyságának növelését írja elő az alábbiak szerint: „A közlekedésbiztonsági politika hatékonysága nagyban múlik az ellenőrzések gyakoriságán, és a biztonsági előírások betartásán. A végrehajtás kulcsfontosságú a halálesetek és sérülések számának csökkentésében.”
60 darab útdíj ellenőrző gépjármű szolgálatba állítása A KÖZOP projekt keretében ~130 földrajzi helyszínen fix KKEP telepítése Magyarország közúthálózatán, ebből 15 darab található gyorsforgalmi úthálózaton 60 darab útdíj ellenőrző gépjármű szolgálatba állítása
Változtatható helyű KKEP – 160 db Előnyei: Több helyszínen történő megjelenés lehetősége. Rugalmasság, váratlanság. Hatékony válasz a magas kockázatú közlekedési jogsértések visszaszorítására. Kiemelkedő preventív hatás a legveszélyesebb útszakaszokon. A tilos jelzésen áthaladókkal szemben is hatékony. Változtatható helyű KKEP-k: vannak olyan útszakaszok, ahol a fix KKEP-k kialakítását, az infrastruktúra, illetve az általános forgalmi helyzet nem teszi indokolttá, vagy a KKEP folyamatos fenntartása nem indokolt. Ezeket a helyeket lehet Változtatható helyű KKEP-k segítségével monitorozni. Ott lehet alkalmazni őket, ahol a mindenkori közlekedésbiztonsági helyzet ezt éppen igényli. Fontosságuk, erősségük a rugalmas reagálás lehetőségében rejlik. A változtatható helyű KKEP képes autóból és autóból kiemelve a funkciók ellátására.
A rendszer felépítése Valamennyi KKEP multifunkcionális jellegű! Alapfunkciók (minden KKEP része): sebességmérés + rendszámfelismerés + on-line kapcsolat + forgalmi torlódás érzékelés + forgalomszámlálás. Opcionális ellenőrzési funkciók: behajtási tilalom + kötelező haladási irány + záróvonal átlépés + vasúti átjárón áthaladás + fényjelző készülékek jelzései + leállósáv használata + biztonsági öv használata +autóbusz forgalmi sáv használata +ADR szállítmány észlelése stb. A KAFIR adatokat fogad a KKEP-től, elemzi és feldolgozza azokat, jogsértés gyanúja esetén informálja az érintett hatóságot. „Találat” esetén a Rendőrség tekintetében a kézi információs eszközökre továbbítja a releváns adatokat.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! www.baleset-megelozes.eu