Gönczöl Enikő Budapest

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Helyi oktatásirányítás fejlesztése TÁMOP /
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
A szaktanácsadás támogató szerepe
XXI. századi közoktatás a TÁMOP projekt bemutatása
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
A szaktanácsadó segítő szerepe
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Az Oktatási Hivatal új szervezeti felépítése, feladatainak bővülése
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna KPSZTI
főosztályvezető-helyettes
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Gönczöl Enikő Budapest 2013. 02. 27. A pedagógiai szakmai szolgáltatások intézményrendszerének kialakítása Az OFI 311/2. alprojektjének keretében megvalósuló feladatok Gönczöl Enikő Budapest 2013. 02. 27.

ÚTKÖZBEN… Támop 3.1.1./3.1.5. Megvalósíthatósági tanulmány (2011.03) 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről (2011.12.) 48/2012. EMMI rendelet a pedagógiai szakmai szolgáltatásokról (2012.12) Támop 3.1.1. / 3.1.5. Nyitó konferencia (2013. 02.)   Egy nagy átalakulás folyamatának közepén vagyunk. Egyes struktúrák és működésmódok már szabályozottak. Mások viszont még nem.

HOGYAN TOVÁBB…? Példaképünk: a mezei nyúl   Fut – Megáll – Körülnéz – Gondolkodik – Tovább fut Fut vagy gondolkodik – de sosem egyszerre.

ÚTJELZŐ CÖLÖPÖK (I.) Ami már szabályozva van Alaptevékenység: állami köznevelési közfeladat-ellátás   Szakmai irányítás: országos szinten egységes (miniszter – OFI) Finanszírozási alapelv: az állami szférán belül az éves munkatervekben rögzített szolgáltatások térítésmentesek Alapintézmények: a pedagógiai intézetek (fenntartói: az állami intézményfenntartó központ, állami felsőoktatási intézmények, nem állami nevelési-oktatási intézmény-fenntartók), és fővárosi kerületi kabinetek Főszereplők: a szaktanácsadók (pedagógiai szolgáltató intézmény vagy köznevelési intézmény alkalmazottja, vagy onnan 10 évnél nem régebben ment nyugdíjba)

ÚTJELZŐ CÖLÖPÖK (II.) Általános tartalmi területek: szaktanácsadás – tantárgygondozás, pedagógiai értékelés, pedagógiai tájékoztatás, tanügyigazgatási szolgáltatás, a pedagógusok képzésének, továbbképzésének, önképzésének segítése; különféle versenyek szervezése; tanulótájékoztató- és tanácsadó szolgálat működtetése  Országos szintű szolgáltatások: a nemzetiségi nevelést segítő szolgáltatások, pályázatokhoz kapcsolódó szaktanácsadás, a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek tanulását segítő szolgáltatások, a konfliktuskezelési gyakorlat terjedését segítő szolgáltatásokat, a HHH-s gyerekek nevelését segítő szolgáltatások, a mérési eredményekre épülő intézményfejlesztést támogató szolgáltatások (OH)

A KREATIVITÁS TEREPE Ami még nincs szabályozva, és része az alprojektnek A szakmai szolgáltatás intézményrendszerének koordinációja (információs és kommunikációs csatornák, együttműködési formák kialakítása) A szakmai szolgáltatások minőségi mutatóinak meghatározása, a rendszer minőségfejlesztési modelljének kialakítása Innovatív bázisintézményi hálózat kialakítása a referencia-intézmények továbbfejlesztésével, és ennek beillesztése a szakmai szolgáltatások rendszerébe Az intézményfejlesztői szaktanácsadói szerepkör kialakítása

PÁRHUZAMOS TÖRTÉNÉSEK Reálfolyamatok Fenntartóváltás a köznevelési intézményrendszerben A tanügyigazgatási rendszer átalakítása (tankerületek) Megyei fejlesztési tervek készítése (2013, 2014) Kiemelt projektek 21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció (3.1.1. ) A pedagógusképzés támogatása (3.1.5.) A helyi oktatásirányítás fejlesztése (3.1.10.) Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban (3.1.8.) A szakszolgálatok fejlesztése (3.4.2.)   Szabályozási változások (szaktanácsadói hálózat, pedagógiai szakmai ellenőrzés, pedagógus-továbbképzés)

JÖVŐKÉP (I.) Kétpólusú intézményrendszer Pedagógiai intézetek hálózata – Vertikálisan kiépülő rendszer Oktatáspolitikai szándékok, egységes szakmai irányítás Központilag meghatározott tárgyi és személyi feltételek A rendeletben rögzített szolgáltatások Központi fejlesztés, reform (felülről lefelé)   KIHÍVÁS: Egyforma nagyságú, azonos felépítésű intézetek és különböző nagyságú, különböző szükségletekkel küzdő területi egységek. Innovatív bázisintézmények hálózata – Horizontálisan kiépülő rendszer Pedagógiai szükségletekre reagáló struktúra Területtel és létszámmal arányos nagyságú hálózat Helyi igények szerint, rugalmasan használható lehetőség Középpontjában az innováció és a tanuló szervezet (alulról felfelé)

JÖVŐKÉP (II.) A referencia- / innovatív bázisintézmények Elvárások a bázisintézményekkel szemben Innovatív tanuló szervezetként való intézményi működés Az eredményességet és méltányosságot támogató nevelői együttműködés   Önszerveződő hálózati működés Földrajzi alapon megyei / tematikus alapon országos hálózat Helyük a szakmai szolgáltatás rendszerében A horizontális tudásmegosztás – felkészült pedagógusokkal Munkájuk illeszkedik a megyei fejlesztési tervekhez Szolgáltatásaikat a pedagógiai intézetek koordinálják Kapcsolatuk az országos háttérintézményekkel OFI – szakmai támogatás, országos tevékenységek koordinációja Educatio Nkft –nyilvántartási rendszer működtetése OH – minőségbiztosítási rendszer működtetése

AZ OFI 3.1.1/2. ALPROJEKTJÉNEK TEVÉKENYSÉGEI KUTATÁS: Mik lehetnek a jó irányok? (gondolkodás) A pedagógusok mesterségbeli tudása A szakmai szolgáltatások feladathálója és szervezete A szakmai szolgáltatások gazdasági és finanszírozási környezete   KONZULTÁCIÓ: Mit kell figyelembe venni a döntéshez? (körbetekintés) Egyeztetés: a megvalósításért felelős partnerekkel Egyeztetés: az érintettekkel FEJLESZTÉS: Merre érdemes tovább menni? (futás) Rendszerfejlesztés: ami a hatókörünkbe tartozik Javaslattétel: ami nálunk magasabb szinten dől el

KUTATÁSOK (I.) A pedagógusok mesterségbeli tudása Cél: a szakmai szolgáltatásokkal szembeni szükségletek azonosítása A nevelés-oktatás eredményességét meghatározó pedagógiai tényezők A pedagógus-szerep változásai a 21. században A horizontális tanulás szerepe a pedagógusok szakmai fejlődésében   A szakmai szolgáltatás szervezete és feladatrendszere Cél: a szolgáltatási szükségletek kielégítésre alkalmas válaszok keresése Nemzetközi és hazai tapasztalatok, jó gyakorlatok Az intézményrendszer jellemzői A rendszerrel szembeni tartalmi elvárások Hiányterületek és fejlesztési feladatok

KUTATÁSOK (II.) A szakmai szolgáltatás gazdasági és finanszírozási környezete Cél: annak kiderítése, hogyan tudjuk hatékonyan módon működtetni a megfelelőnek tekintett rendszert? Nemzetközi és hazai tapasztalatok Finanszírozási modellek és modellszámítások   Kutatási módszerek: Szakirodalmi elemzés (nemzetközi és hazai). Dokumentumok és jogszabályok elemzése. Szakértői és fókuszcsoportos interjúk. Online kérdőíves vizsgálatok. Elemzések. Problématérképek. Tanulmányok.

AJÁNLÁSOK A pedagógiai munka komplex szakmai támogató rendszerének kialakítására Az intézményrendszer szakmai feladathálójának korrekciójára A szakmai szolgáltatási rendszer szereplőire, feladataik megosztására és a kvalifikációs elvárásokra vonatkozóan Az innovatív bázisintézmények szakmai szolgáltatási rendszerbeli helyére vonatkozóan A szakmai szolgáltatások fenntartható finanszírozási formáira vonatkozóan

FEJLESZTÉSEK (I.) Szakmai irányítás és koordináció (információs rendszer, kommunikációs csatornák, belső kapcsolatrendszer, a tartalmi tevékenységek országos összehangolása) Az igények és szükségletek azonosítása. A struktúrák és működési módok megtervezése. A rendszer kialakítása az OFI-n belül. (PSZK)   Minőségbiztosítás Minőségi kritériumok és indikátorok meghatározása. Önértékelési szempontok és minőségfejlesztési modell kialakítása. A szakmai ellenőrzés tervének kidolgozása.

FEJLESZTÉSEK (II.) A horizontális tudásmegosztás támogatása Minősítő eljárás kidolgozása két változatban (a 3.1.7-es projekt lezárása, a bázisintézmények új minősítő eljárása) Az intézményfejlesztési szaktanácsadók tudásának leírása, felkészítő program kidolgozása, megszervezése. Az intézmények közötti tudásmegosztás módszertanának kidolgozása A pedagógusok közötti tudásmegosztást segítő mentor szerepkör kidolgozása.

Lehetőség és felelősség is egyben! KÖZÖS GONDOLKODÁS A projekten belüli együttműködés Szakmai Tanácsadó Testület Konzultáció az OFI-n belül szélesebb körben Konzorciumi szintű egyeztetés (OFI, OH, Educatio Nkft) Célzott véleménykérés (a kutatások keretében)   Nyílt és folyamatos szakmai konzultáció A szakma érintett képviselőivel Lehetőség és felelősség is egyben!

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET. Gönczöl Enikő eniko.gonczol@ofi.hu www.ofi.hu