Az új elméletek elméleti és politikai következményei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

A globális világgazdaság regionális átrendeződése
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Az információs forradalom
A turizmus rendszer környezete
Kereskedelem- politikai eszközök. Célja…  kereskedelem korlátozása  kereskedelem támogatása  kereskedelmi feltételek meghatározása  Σ kereskedelem.
Integrációtörténet 2. témakör.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
A gazdasági fejlettség mutatói
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 10. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A VILÁGGAZDASÁG VEZETŐ HATALMA
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
Észak Dél ellen.
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdaságtudományi ismeretek I. - Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális versenyképesség és a természeti tőke viszonya a közgazdaságtani irányzatokban Málovics György SZTE-GTK KGI Regionális Gazdaságfejlesztési.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
A fejlődő országok a világgazdaságban
Elméleti közgazdaságtan
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Ipari forradalom Angliában és a kontinensen
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Összehasonlító gazdaságtan A globalizáció hatása a gazdasági rendszerek változására.
Összehasonlító gazdaságtan
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Nemzetközi kereskedelem Alapelvek és intézmények.
A rendszerváltozás és a tranzíciós gazdaság
Reinhard Reibsch az EMCEF volt főtitkára.  1. Fúziók/összeolvadások napirenden – országos és európai szinten  2. Európai szövetségek ágazati szinten.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Thomas Piketty Paris School of Economics
SZOCIÁLPOLITIKA DR. KOVÁCS JÁNOS.
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
A globalizáció.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Regionális gazdaságtan 7.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Az integráció létrejöttének előzményei I.
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
Európai Uniós ismeretek
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A regionális gazdasági integrációk
Gazdaságpolitika 4. ea..
Napjaink legfontosabb ipari ágazata, az elektronika
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
A globalizáció - a globális világgazdaság
Előadás másolata:

Az új elméletek elméleti és politikai következményei Protekcionizmus?

Új modellek – aláássák a szabadkereskedelmi felfogást A világgazdaság egészen másképp működik Új „trükkökkel” megint sikerült aláásni a szabad kereskedelem mindenhatóságát Ki tud többet exportálni Döntő a technológiai fölény (mitől függ?) Szükségszerű divergencia

Új elméletek: állam kiemelt szerepe Új növekedéselmélet: technológia endogenitása, állam szerepe a technológiaifejlődés biztosításában Stratégiai kereskedelemelmélet: stratégiai iparágak védelme, fejlesztése ÚGF: centrum-periféria Állam: hatást gyakorol a nemzetközi munkamegosztásba való bekapcsolódásra

„Társadalmi ösztönző szerkezet”: A gazdasági struktúrák és intézmények összessége Az állam befolyásolni igyekszik Befolyásolás módja eltérő, országról országra változik Eltérő nemzeti rendszerek létrejötte „A politikai gazdaságtan nemzeti rendszerei” Állam célja Állam eszközei a cél elérése érdekében Vállalatirányítás stb.

„Techno-gazdasági paradigma” Technológiai fejlődés nem csak a termelés, hanem a gazdaság szélesebb társadalmi-politikai rendszerének átalakulását jelentik: nemzeti rendszerek alkalmazkodása, átalakulása Technológiai újítás, dinamika és fejlődés (Schumpeter) – új győztesek és új vesztesek Intézmények: segítik-e vagy hátráltatják a reagálást Versenyképesség egy új felfogása: azok a társadalmak lesznek sikeresek, amelyek alkalmazkodnak a kihívásokhoz

Technológiai újítás, termelésszervezés Ipari forradalmak: 1. 18. század második fele: vas, gőzerő, Anglia, gyárrendszer 2. 19. század második fele: acél, kőolaj, vegyipar, elektronika, USA és Németország, fordizmus Technológiai vezető mindig gazdasági vezető: „rákényszeríti” a technológia alkalmazását másra is Politikai vezető is?

Technológiai újítás, termelésszervezés 3. 1970-es évek: új ipari forradalom: Kiemelkedő fontosságú a termelésszervezésben való újítás, toyotizmus 20 éven át kiemelkedő Japán, majd a kilencvenes években utoléri az USA XXI. század?

A technológiai áttörés Ha forradalmi a haladás: korábbi vezető jelentős hátránya következhet be Korábbi vezető: nincs motiváció Elmaradott: motivált Technológiai áttörés a feltörekvők érdekeit szolgálja, miközben a vezetőben ellentétes a tendencia Kérdés: feltörekvő országokban mennyi az esélye egy technológiai áttörésre?

Technológiai fejlődés – transznacionális vállalatok Technológiai fejlődés: a globalizáció mozgatórugója Csökkenő szállítási és kommunikációs költségek Növekvő K+F költségek Transznacionális vállalatok előnye a K+f-ben Vállalatméretek növekednek, TNC szövetségek K+F-re

Technológia: vezető szerep Korábbi vezető nemzetek: a korábbi ipari forradalmakat fordították hasznukra Napjaink technológiai forradalmát ki használja ki? A harc már folyik! Gilpin: a technológia elterjedtsége és költsége túl nagy Egy nemzet sem fog tudni minden csúcstechnológiai szektorban vezető szerepre törni

Robert Barro, Xavier Martin: a gazdagok és szegények közötti konvergenciára vonatkozó jóslat nem következett be, sőt a valóság épp ennek ellenkezőjét, divergenciát mutat Moses Abramovitz: konvergencia csak hasonló „társadalmi képességekkel” rendelkező államok között jöhet létre Paul Krugman: a világgazdasági rendszer (ipari központok, vagyoneloszlás, stb.) főként előre nem látott események, önkényesség, illetve történelmi véletlenek eredménye; centrum-periféria modell: kialakulnak vezető (centrum) gazdaságok, akik birtokolják a legfontosabb gazdasági tevékenységeket, míg mások (periféria) csak a kisebb hozzáadott értékű szektorokban tudnak tevékenykedni

Gazdasági növekedés: centrum és periféria Koncentráció különösen az iparban: centrum és periféria létrejötte Nemzetközi kereskedelem, tőkeáramlás→ határokon átnyúló mag és periférikus régiók → regionalizáció C-P viszony dinamikus: folyamatos, de egyenlőtlen változások, divergencia gyakori Divergencia a politikai feszültség forrása

A politikai következmények Új gazdasági hatalom megjelenése: feszültség forrása Csökkenti a korábbi hegemón relatív gazdasági hatalmát Csökken a nemzetbiztonságba vetett hit Az új, feltörekvő megszerzi a korábbi domináns extraprofitját Hanyatló választási lehetőségei: Katonai hatalom alkalmazása Kereskedelemi protekcionizmus és a feltörekvő hatalmának gyengítése Alkalmazkodás

Globalizáció Az egyenlőtlen fejlődés új szakasza Nem szűnik meg az államok szerepe A verseny kiéleződik Miért és hogyan versenyeznek? Policy space

Vigvári Gábor: Beágyazott autonómia és a WTO „A második világháborút követően kialakult közgazdasági aldiszciplína, a fejlődésgazdaságtan tudományterületén tevékenykedők között mindig is jelentős vita zajlott arról, milyen mértékű állami szerepvállalás szükséges annak érdekében, hogy az elmaradott országok felzárkózása sikeres legyen. A vita az ortodox közgazdaságtan minimális beavatkozást hirdető közgazdászai, illetve a heterodox fejlődésgazdászok között folyt és folyik ma is.”

„Noha a főáramú közgazdaságtan is elfogadja (l „Noha a főáramú közgazdaságtan is elfogadja (l. például Krugman és Obstfeld 2003), hogy bizonyos, a fejlődő országokban fennálló, illetve a fejlődő és a fejlett országok közötti piaci kudarcok esetében indokolt lehet az állami beavatkozás, ezt csak második legjobb (second best) lehetőségnek tekintik, a legjobb (first best) lehetőség szerintük a piac szabályozása a közvetlen állami szerepvállalás helyett.”

Ezek a piaci kudarcok a következők: információs externáliák: a magánszektor nincs tisztában azzal, melyek a profitábilis gazdasági ágazatok, ahol a beruházások megtérülnek; koordinációs externáliák: az egyes iparágak kifejlődéséhez szükséges előre- és hátrafelé irányuló kapcsolódások nem alakulnak ki; tökéletlen verseny: új belépők kiszorulása a piacokról, például a vállalatméretek miatt; környezeti externáliák: a környezeti költségek rejtve maradása.

Iparpolitikák (Gallagher 2005)   vámok és kvóták alkalmazása, alapvetően a növendék iparágak védelmére; támogatások nyújtása (exporttámogatás, K+F támogatás); szellemi termékek szelektív védelme, a hazai szabadalmak védelme, külföldi szabadalmak másolásának bátorítása; külföldi beruházások szabályozása.

„A Kereskedelemi Világszervezetet érintő, a dolgozat tárgyába illeszkedő kritikák első formája éppen ez: a WTO szabályozása korlátozza, vagy egyenesen tiltja ezeket a kereskedelempolitikai lépéseket. A WTO-n belüli egyezmények mindegyike korlátozza a fejlődő országokat a fenti politikák gyakorlásában. A GATT keretében csökkentik a vámok nagyságát, illetve szabályozzák a kvóták és más, nem tarifális eszközök használatát. A TRIMs- és GATS-egyezmények tiltják a külföldi beruházókkal szembeni diszkriminációt, a TRIPS- egyezmény erőteljesen korlátozza a technológia másolását, a reverse engineeringet, az SCM-egyezmény pedig behatárolja a támogatások nyújtásának lehetőségeit.”

Következő órára Kevin P. Gallagher: A fejlődő országok dohai fordulóval szembeni ellenállásának okai Vigvári Gábor: Beágyazott autonómia és a WTO http://fordulat.net/?q=nyolcadik

„Kiindulási pontunk az a fejlődés-gazdaságtan diszciplínájában széleskörűen elfogadott állítás, mely szerint a felzárkózni vágyó országoknak valamilyen „egyéni”, az ország térbeli és időbeli elhelyezkedésének megfelelő iparpolitikát kell követniük, mely szükségszerűen valamilyen kereskedelempolitikai megoldást is követel. Ezután érvelésünket azzal folytatjuk, hogy ez önmagában mit sem ér megfelelő intézményi alapok nélkül. A WTO fejlesztéspolitikára gyakorolt hatásánál tehát nem az első problémára, tudniillik az iparpolitika alkalmazásának lehetővé tételére koncentrálunk, hanem sokkal inkább az intézményekre való hatásra. A dolgozat záró részében arra a következetésre jutunk, hogy a WTO intézményekre gyakorolt hatása alapvetően két dologgal függ össze. Egyrészt a globalizáció logikájából fakadóan a WTO mint rezsim olyan alapelvekre, normákra épül, melyek a liberális kereskedelmi rendszeren keresztül az intézményrendszerek konvergenciáját kényszerítik ki. Ez a tendencia azonban a fejlett országok azon természetes törekvéseivel is összhangban van, mely szerint azok igyekeznek lehetséges későbbi kihívóikat leszakítani, megakadályozni felzárkózásukat.”