Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger 2011. április 27-28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

Az Európai Képesítési Keretrendszer és a Nemzeti Képesítési Keretrendszer megjelenése a Krúdy Gyula Tagintézmény szakképzési kínálatában.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése - 2. ütem A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
A felnőttképzés stratégiai céljai európában
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a felsőoktatásban.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Munkakultúra Szakképzési modellek 19. Országos Konferencia Az Országos Képesítési Keretrendszer és a Központi Validációs Rendszer a TÁMOP as projektben.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
A QF Embodiment projekt
Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október.
Képesítési keretrendszerek az európai felsőoktatásban
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Az egész életen át tartó tanulás koncepciója
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Képesítési keretrendszerek illeszkedése és a minőségbiztosítás Javaslatok az Országos képesítési keretrendszer bevezetésének előkészítéséhez május.
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Képesítési keretrendszerek a nemzetközi gyakorlatban – az Európai Felsőoktatási Térség keretrendszere Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása:
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Nemzeti és nemzetközi képesítési keretrendszerek és a life-long learning Magyar nemzeti és nemzetközi lifelong konferencia Miskolc, 2007 április
A FELNŐTTKÉPZÉS JOGI KÖRNYEZETE dr. Oszlánczi Tímea EKF, Andragógiai és Közművelődési Tanszék, ügyvéd.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
IKER felülvizsgálata, referenciakeret bemutatása IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
2010. Szeptember 14. Szabóné Pákozdi Mária
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április

Keretek - rendszerek NAT és a kerettanterv NAT és a kerettanterv Képzési és kimeneti követelmények Képzési és kimeneti követelmények Központi validációs rendszer (KVR) Központi validációs rendszer (KVR) Országos képesítési keretrendszer (OKKR) Országos képesítési keretrendszer (OKKR)

Európai Képesítési Keretrendszer Olyan átfogó keretrendszer, amely világossá teszi az európai nemzeti képesítési keretek és rendszerek, valamint az azokban foglalt képesítések viszonyát, és ezáltal a nemzeti keretek, rendszerek közötti illeszkedési mechanizmusként, metakeretként szolgál.

Az Európai Képesítési Keretrendszer Célja, hogy segítse - az életen át tartó tanulás megvalósulását, - az életen át tartó tanulás megvalósulását, - az Európában megszerezhető képesítések összehasonlíthatóságát, - az Európában megszerezhető képesítések összehasonlíthatóságát, - segítse a munkaerő mobilitását. - segítse a munkaerő mobilitását. Európai Tanács (2004) állásfoglalás az EKKR kidolgozásának felgyorsítására. Európai Tanács (2004) állásfoglalás az EKKR kidolgozásának felgyorsítására. 2005: a tagországok megismerik és megvitatják az EKKR szakértői koncepcióját. 2005: a tagországok megismerik és megvitatják az EKKR szakértői koncepcióját február: konferencia Budapesten → 2006 végére kialakuló végleges koncepció február: konferencia Budapesten → 2006 végére kialakuló végleges koncepció : várható bevezetés : várható bevezetés.

Miért van szükség általában képesítési keretre? A képesítések tartalmának elemzése, megjelenítése és megértése A képesítések tartalmának elemzése, megjelenítése és megértése A hangsúly az eljárásokról a kimenetekre helyeződik (tanulási eredmények) A hangsúly az eljárásokról a kimenetekre helyeződik (tanulási eredmények) Természetes következménye Természetes következménye A tömeges képzésnek A tömeges képzésnek A tudás gyors fejlődésének és elévülésének A tudás gyors fejlődésének és elévülésének A nemzetköziesedésnek A nemzetköziesedésnek Az európai szintű célkitűzéseknek Az európai szintű célkitűzéseknek Elősegíti hogy az állampolgárok többféle módon juthassanak képesítésekhez (LLL) Elősegíti hogy az állampolgárok többféle módon juthassanak képesítésekhez (LLL) Kifejezi és rendszerezi az oktatás-képzés céljait Kifejezi és rendszerezi az oktatás-képzés céljait

Az EKKR felépítése 8 szint, amelyet egy-egy jellemzőcsoport határoz meg, amely az adott szintű képesítésekre vonatkozó tanulási eredményeket jelzi 8 szint, amelyet egy-egy jellemzőcsoport határoz meg, amely az adott szintű képesítésekre vonatkozó tanulási eredményeket jelzi Tudás: Az EKKR a tudást elméleti és/vagy tárgyi (faktuális) szempontból írja le. Tudás: Az EKKR a tudást elméleti és/vagy tárgyi (faktuális) szempontból írja le. Készségek: Az EKKR a készségeket kognitív (logikus, intuitív és kreatív gondolkodás használata) és gyakorlati (kézügyesség valamint módszerek, anyagok, eszközök és műszerek használata) szempontból írja le. Készségek: Az EKKR a készségeket kognitív (logikus, intuitív és kreatív gondolkodás használata) és gyakorlati (kézügyesség valamint módszerek, anyagok, eszközök és műszerek használata) szempontból írja le. Kompetencia: Az EKKR a kompetenciát a felelősség és az autonómia szempontjából írja le Kompetencia: Az EKKR a kompetenciát a felelősség és az autonómia szempontjából írja le

TUDÁS KÉSZSÉGEK KOMPTENCIA

Nemzeti keret (OKKR) Egységes leírás, amely nemzeti szinten az egész oktatási-képzési rendszerre vonatkozóan - nemzetközileg is érthető és koherens módon - határozza meg és illeszti össze a megszerezhető képesítéseket, és meghatározza az adott rendszerben megszerezhető képesítések egymáshoz való viszonyát.

Keret és keret OKKR A hazai realitásokhoz igazodik. A hazai realitásokhoz igazodik. A nemzeti hatóságok/szervezetek működtetik. A nemzeti hatóságok/szervezetek működtetik. Leírja az adott oktatási rendszer képesítéseit és azok kapcsolódásait. Leírja az adott oktatási rendszer képesítéseit és azok kapcsolódásait. EKKR Megkönnyíti a kölcsönös elismerést, a rendszerek közötti mozgást. Tanulási kimenetekre épülő, semleges referenciapont. Meghatározza az új típusú nemzeti képesítési keretek általános szerkezetét.

OKKR OKKR Sajátos illesztőrendszer. Lehetővé teszi, hogy: - a hazai képesítésekről eldöntsük, valóban célszerűnek látszó tanulási eredményekre épülnek-e - eldöntsük, hogy az európai elvárásoknak megfelelő szintet tükröznek-e - kiépíthessük a képesítések egymásra épülő rendszerét, - összehasonlíthassuk saját képesítéseinket az EU országokban kiadott képesítésekkel

AZ OKKR szerkezete TudásKépességAttitűdökAutonómia és felelősség 1. szint 2. szint… 8. szint

Alágazatok szerepe SzintAlágazat 1.Közoktatás 2.Közoktatás 3. Közoktatás, szakképzés Szakképzés, felsőoktatás 6. Felsőoktatás, szakképzés 7.Felsőoktatás 8.Felsőoktatás

Eredmények Az OKKR kidolgozása kapcsán használandó fogalmak összegyűjtése és értelmezése, egységes fogalomtár kialakítása. Az OKKR kidolgozása kapcsán használandó fogalmak összegyűjtése és értelmezése, egységes fogalomtár kialakítása. A felsőoktatási alágazat keretében folyó képzések képzési és kimeneti követelményeinek áttekintése, az OKKR létrejövő szintkövetelményeivel való harmonizálás lehetőségének elemzése. A felsőoktatási alágazat keretében folyó képzések képzési és kimeneti követelményeinek áttekintése, az OKKR létrejövő szintkövetelményeivel való harmonizálás lehetőségének elemzése. Az OKKR szintjeire vonatkozó leírások elkészítése valamennyi oktatási alágazat képviselőinek bevonásával. Az OKKR szintjeire vonatkozó leírások elkészítése valamennyi oktatási alágazat képviselőinek bevonásával.

KVR Az előzetes tudás ( formális, nem formális, informális), elismerésének lehetősége Az előzetes tudás ( formális, nem formális, informális), elismerésének lehetősége Mit? → Hogyan? → Mibe? Mit? → Hogyan? → Mibe?