Az érzelmek lexikális megközelítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érzelmek és kultúra összefüggései
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Csoport munka.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Kommunikációs stratégiák
ÉRZELMEK.
Környezetpszichológia III.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A „közbülső változók” bevezetése
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Szociális tanuláselmélet
Kommunikáció.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Fejlesztési koncepció
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Az érzelem klasszikus elméletei Érzelmi definíciók
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Nyolcadik előadás.
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az ember mint evolúciós rejtvény
Általános és személyiséglélektan
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Az érzelmek.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Az alapvető kommunikáció
A személyiség biológiai alapjai
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Kognitív és emotív jelentés
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az érzelmek lexikális megközelítése Fehr, Russell

Az érzelem definiálásának problémája A fogalmak nemcsak egyértelmű jellemzők mentén határozhatók meg, hanem prototípusok mentén is. A prototípus mentén szerveződő fogalom életlen halmazként viselkedik Az érzelem fogalma egyrészt prototípus köré szerveződik, másrészt hierarchikus felépítésű

A bizonyítás lépései Az érzelem kategóriájába eső szavakat kellett felsorolni Fölérendelt kategóriákat kellett megnevezni az előző vizsgálatbeli 20 szóra Az érzelem szó „jó példáit” kellett kiválasztani Helyettesíthetőség vizsgálata Van-e „kétes tagság”? Családi hasonlóság: a 20 cél-érzelmet kellett leírni Más v.sz.-ekkel megítéltették, hogy a leírás mennyire jellemző a cél-érzelemre

Az érzelem-nevek hierarchikus cluster-analízise

A prototípus és a családi hasonlóság

A prototípusvizsgálatok nyomán kialakult érzelmi folyamat-modell

Integratív törekvések Buck, Cacioppo

Az érzelmek összetevői Kogníció (érzés, emlékezés, értékelés) Zsigeri, humorális és immunreakciók Gesztusok, kifejező mozgások, hangok Testtartás, nyílt viselkedés

A fiziológiai teóriák integrálása James-Lange (perifériás hatások észlelése) Ekman, Izard (elkülöníthető fiziológia) Schachter, Singer (arousal és értelmezés) Frijda (az érzelmi kihívás cselekvési elvárásai vagy anticipációja határozza meg az ingerre adott választ)

Cacioppo szomatoviszcerális afferentáció modellje

Buck fejlődési interakcionista modellje az érzelmek, motiváció és tanulás összefüggéseiről Tomkins: az affektus elsődleges motiváló, a testi válasz az arckifejezésre centrál. Ekman, Izard: az arckifejezéseknek veleszületett alapja van, de befolyásolják a tanult „kifejezési szabályok” Buck: az általános affektus a specifikus motivációs rendszerből fejlődött ki, és nem minden érzelem jár jellegzetes arckifejezéssel – ha a neurokémiai rendszerekre építünk, több érzelemmel foglalkozhatunk.

Kognitív (fentről-le) modellek Schachter, Frijda, Lazarus, Scherer: kognitív értékelés szerepe Buck: kétféle kogníció Szinkretikus (Gibson – knowledge by acquaintance: „forró”, közvetlen, egészleges) Analitikus (Piaget – knowledge by description: hideg, szekvenciális, lineáris információfeldolgozó)

Motiváció, emóció és kogníció viszonya A motiváció és emóció ugyanannak az éremnek a két oldala: a motivációt nem látjuk, emócióban nyilvánul meg. A motiváció egy viselkedés lehetősége, az emóció a motivációs potenciál olvasata Érzelem I (arousal, fight/flight) Érzelem II (expresszív megnyilvánulások) Érzelem III (szubjektív érzések)

A szinkretikus kogníció szerepe Az Érzelem II a szociális affordanciák tudatát tükrözi Az Érzelem III a testi affordanciák észlelése (elsősorban neurokémiai rendszerekből, nem zsigeri vagy arc-visszajelzésekből eredően)

Speciális és általános célú feldolgozó rendszerek A speciális rendszerek velünk születettek, filogenetikai adaptációk Az általános célú rendszerek az egyéni fejlődés alatt strukturálódnak

A speciális és az általános célú feldolgozó rendszerek

A prímek három kiolvasása

Biológiai affektusok: az anatómiai hierarchia A prímek 1. csoportja: agytörzs/középagy: arousal, megközelítés/eltávolodás A prímek 2. csoportja: hypothalamus: defenzív v. offenzív támadás, önalávetés, kötődés, szex 3. csoport: paleocortex-hypothalamus: „hüllő-érzelmek: szex és agresszió 4. csoport: limbikus rendszer: önző és proszociális érzelmek Önző: harcias érzelmek, önfenntartással kapcs. Proszociális: gondozás, kötődés, játék, élvezet

Önző és proszociális érzelmi rendszerek

Biológiai affektusok neurokémiai szinten Aminok: katekolaminok (NE, DA, EPI) – jutalommal kapcsolatos; indolaminok (5-HT, hisztamin) – szociális elfogadás, elutasítás szabályozza Peptidek endorfinok – eufória, kötődés CCK – félelem, szorongás OXY – receptivitás VP – férfi agresszivitás GnRH – a humán libido mozgatója CRF – stresszel kapcsolatos, elkeseredettség, depresszió

Az önző gén elmélete helyett a kommunikatív gének elméletét! A kommunikatív gén elmélete szerint a szociális viselkedések alapját a kommunikatív génrendszerre épülő spontán érzelmi kommunikáció alakítja Az érzelmi kommunikáció velünk született magatartásokra és ráhangoltságokra épül Csoportszinten, kommunikatív kapcsolatban működik: az ijesztésből, önalávetésből, udvarlásból, figyelmeztetésből a küldő és a vevő is profitál → ami szelektálódik, az a kommunikáció. A szelekció egysége a kommunikációs kapcsolat.

Az affektus a gének hangja Az önző érzelmek az önző gének olvasata – a drive-ok és individualista affektusok nem kívánnak tárgyat, attól függetlenül léteznek A proszociális érzelmek a proszociális gének olvasata – csak valaki mással kapcsolatban léteznek

Magasabbrendű érzelmek