A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NYELVOKTATÁS A FELSŐOKTATÁSBAN
Advertisements

„ A múltat megtalálni –mondják – nem lehet. Mit szólnál, ha megmutatnám azt a helyet…”
Comenius program készítette: Zakhariás Laura. „Egész életen át tartó tanulás“ Oktatás támogatása, minden korosztály számára, több programon keresztül:
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
Olasz intenzív. •Olasz nyelv első idegen nyelvként való intenzív oktatása (heti 4 órában) 1/2 osztály, vagyis 15 diák számára a társadalomtudomány szakirányú.
Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
Angol nyelvi kompetencia
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Globalizáció és oktatás
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
A fejlesztés hatása a szervezetre
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
A NAT és az élő idegennyelvek Az új NAT szükségessége Köznevelés tartalmi egysége Kulturális javak: minden tanuló férhessen hozzá Közös.
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VIII. VÁNDORGYŰLÉSE Debrecen, november Az idegennyelv-oktatás szerepe a szervezeti és regionális versenyképességben.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
NYELVI ELŐKÉSZÍTŐ ÉVFOLYAM Az első lépés az élethosszig tartó tanulás folyamatában?!
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Szudán : meghiúsult remények? Készítette: Nagy Gabriella Témavezető: Dr. Molnár Anna Budapest, április XXX. Országos Tudományos Diákköri.
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont 1 SZAKMAI NAP Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2. Ebédszünet.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Kuti Zsuzsa szakmai vezető.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
A képzett szakemberekért Idegen nyelvi fejlesztések a programban Juhászné Víg Éva alprogram-vezető május 20.
5. Integratív oktatási modul. PhD Tudományos Napok 2011 április absztakt/poszterbemutató  7 előadás szekció  4 poszter szekció 14 előadás/poszter.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése, valamint az intézményeken belüli implementáció és megyei szaktanácsadás. KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006.
Deutsch hat Zukunft A német nyelvnek van jövője.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
XXX. Jubileumi OTDK Kémiai és Vegyipari Szekció Április
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Nyelv és szakma - mit tudunk a szakképzésben folyó nyelvoktatásról és hogyan tovább? A magyarországi nyelvtanítás eredményessége, tanulási környezete.
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
 Programs in particular areas of lifelong learning (e.g. language teaching) Dr. László HÁRY.
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
SZÖVEGKOMPETENCIA-FEJLESZTÉS A FRANCIA NYELVÓRÁN Szövegszintű nyelvtantanítás a francia nyelvórán TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és.
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
DARUS a gyermekekért.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Mérés – értékelés 2006/2007 Gál Ferenc augusztus 31.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Idegennyelv-tanulás Műhelykonferencia – sorozat 1
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Előadás másolata:

A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi Szekció április 15.

A VIZSGÁLT PROBLÉMA Magyar lakosság nyelvtudása 2004-ben: 25% – használható nyelvtudás 30% – A1 és A2 szintű nyelvtudás 45% – semmilyen idegen nyelven nem tud Forrás: Szénay Márta: Jelentés az országos nyelvtudás-felmérés kvantitatív szakaszáról, 2005

A MAGYAR LAKOSSÁG NYELVTUDÁSA NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSBAN, 2005 Forrás: Europeans and languages, 2005

H IPOTÉZISEIM A nyelvtanulás alacsony hatékonyságának okai: Papírorientált társadalom Nyelvvizsga jelentősége Motivációk közötti egyenlőtlenség Az instrumentális motiváció túlsúlya Az integratív motiváció gyengesége Nyelvoktatás körülményei Túlzott nyelvtani számonkérés Magas csoportlétszám

K UTATÁSI MÓDSZEREK Szakirodalom feldolgozása Kérdőíves felmérés középiskolai tanulók körében Interjúk középiskolai tanárokkal Interjúk németországi fiatalokkal

A MOTIVÁCIÓS PROBLÉMÁK GYÖKERE Ideális nyelvi én elképzelésének különbségei Nyelvi önbizalom szintje alacsony Idegennyelv-tanulási élmények alacsony száma

A TANULÓKAT MOTIVÁLÓ TÉNYEZŐK ALAKULÁSA Forrás: Saját kutatás eredményei, n=92

A KÜLÖNBÖZŐ MOTIVÁLTSÁGI SZINTŰ DIÁKOK MEGOSZLÁSA AZ INSTRUMENTÁLIS MOTIVÁCIÓ DOMINANCIÁJA SZERINT Forrás: Saját kutatás eredményei, n=92

A LEGFONTOSABBNAK TARTOTT NYELV ÉS A MÁSODIK NYELV TANULÁSÁNAK INDOKAI ( EMLÍTÉSEK %- A ) Forrás: Nógrádiné Kiss Magdolna, ÁVF Tudományos Közlemények 2006

M IT NEM SZERETNEK A TANULÓK A NYELVÓRÁKON ? Forrás: Saját kutatás eredménye, n= 92

A NYELVOKTATÁS KÖRÜLMÉNYEI Tanártól való függés A magyar nyelvtan hiányos ismerete Nyelvtan túlzott hangsúlyozása Tankönyvek kérdése Mikor érdemes egyáltalán elkezdeni nyelvet tanulni?

Ö SSZEFOGLALÁS, JAVASLATOK A nyelvtanulás korai kezdete Anyanyelvi tanárok Külföldi csere utak Nyelvvizsga feladatok újragondolása Idegen nyelvű könyvek olvasása Területi különbségek csökkentése

K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET !