A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi Szekció április 15.
A VIZSGÁLT PROBLÉMA Magyar lakosság nyelvtudása 2004-ben: 25% – használható nyelvtudás 30% – A1 és A2 szintű nyelvtudás 45% – semmilyen idegen nyelven nem tud Forrás: Szénay Márta: Jelentés az országos nyelvtudás-felmérés kvantitatív szakaszáról, 2005
A MAGYAR LAKOSSÁG NYELVTUDÁSA NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSBAN, 2005 Forrás: Europeans and languages, 2005
H IPOTÉZISEIM A nyelvtanulás alacsony hatékonyságának okai: Papírorientált társadalom Nyelvvizsga jelentősége Motivációk közötti egyenlőtlenség Az instrumentális motiváció túlsúlya Az integratív motiváció gyengesége Nyelvoktatás körülményei Túlzott nyelvtani számonkérés Magas csoportlétszám
K UTATÁSI MÓDSZEREK Szakirodalom feldolgozása Kérdőíves felmérés középiskolai tanulók körében Interjúk középiskolai tanárokkal Interjúk németországi fiatalokkal
A MOTIVÁCIÓS PROBLÉMÁK GYÖKERE Ideális nyelvi én elképzelésének különbségei Nyelvi önbizalom szintje alacsony Idegennyelv-tanulási élmények alacsony száma
A TANULÓKAT MOTIVÁLÓ TÉNYEZŐK ALAKULÁSA Forrás: Saját kutatás eredményei, n=92
A KÜLÖNBÖZŐ MOTIVÁLTSÁGI SZINTŰ DIÁKOK MEGOSZLÁSA AZ INSTRUMENTÁLIS MOTIVÁCIÓ DOMINANCIÁJA SZERINT Forrás: Saját kutatás eredményei, n=92
A LEGFONTOSABBNAK TARTOTT NYELV ÉS A MÁSODIK NYELV TANULÁSÁNAK INDOKAI ( EMLÍTÉSEK %- A ) Forrás: Nógrádiné Kiss Magdolna, ÁVF Tudományos Közlemények 2006
M IT NEM SZERETNEK A TANULÓK A NYELVÓRÁKON ? Forrás: Saját kutatás eredménye, n= 92
A NYELVOKTATÁS KÖRÜLMÉNYEI Tanártól való függés A magyar nyelvtan hiányos ismerete Nyelvtan túlzott hangsúlyozása Tankönyvek kérdése Mikor érdemes egyáltalán elkezdeni nyelvet tanulni?
Ö SSZEFOGLALÁS, JAVASLATOK A nyelvtanulás korai kezdete Anyanyelvi tanárok Külföldi csere utak Nyelvvizsga feladatok újragondolása Idegen nyelvű könyvek olvasása Területi különbségek csökkentése
K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET !