1 Középpontban az elektronikus útdíj, valamint a közúti közlekedést érintő kormányzati törekvések II. Magyar Fuvarozói Fórum 2012 Konferencia és szakmai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Magyar Fuvarozói Fórum dr. Vereczkey Zoltán – elnök.
Intelligens közlekedési rendszerek
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
A fuvarozási ágak díjazása
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Várpalota elkerülő építése
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
E-Levéltár projekt Vidra András Projektigazgató
A közbeszerzési törvény változásai
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
EKOP Elektronikus levéltár
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
1 Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Dr. Tóth Róbert Jogi és Igazgatási Főosztály Szeptember 11.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
1 Új tendenciák az elmúlt év közbeszerzéseiben november 22. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Vasútszabályozási Osztály
Tartalom A hazai útdíjszedés története – dióhéjban Bevételek és költségek Az egységes, európai díjszedési rendszer Mi az elektronikus díjszedés? De hol.
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
Az igénybevevői nyilvántartás
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
KÖZBESZERZÉSI ALAPISMERETEK Közbeszerzés fogalma Közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Dr. Sutyinszki Petra Jogi tanácsadó
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
Közbeszerzési Hatóság
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
A KÖZBESZERZÉSI HATÓSÁG HIRDETMÉNYELLENŐRZÉSI TEVÉKENYSÉGE
Előadás másolata:

1 Középpontban az elektronikus útdíj, valamint a közúti közlekedést érintő kormányzati törekvések II. Magyar Fuvarozói Fórum 2012 Konferencia és szakmai találkozó november 22. Hotel Ramada Plaza Dr. Völner Pál

2 Az elektronikus útdíj (ED) bevezetése hazánkban A Kormány ED-re vonatkozó évi határozatai: 1036/2012. (II. 21.) Korm. Határozat 1122/2012. (IV. 25.) Korm. Határozat 1138/2012. (V. 3.) Korm. Határozat 1361/2012. (IX.14.) Korm. Határozat Az ED rendszert meghatározó főbb elvárások: A kijelölt díjszedő az Állami autópálya Kezelő Zrt. lesz, aki rendszert szerez be (nem díjszedési szolgáltatást rendel az állam), melyet a büdzsé finanszíroz A bevételek a központi költségvetés részét képezik Az ED rendszer megrendelésénél figyelembe vételre kerülő EU szabályozások: Az EU Az Európai Parlament és a Tanács 2004/52/EK irányelve a közösségen belüli elektronikus útdíjszedési rendszerek átjárhatóságáról Az Európai Parlament és a Tanács 17-i 1999/62/EK, többször módosított irányelve a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról Az Európai bizottság 2009/750/EK sz. határozata az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatás műszaki elemeinek meghatározásról (European Electronic Toll System – „EETS határozat”)

3

4 Lehatárolás az OKA I. féléves lezárt állományán ( ); ÚD:1.173 km gyorsforgalmi úti km főút = ∑ km 167 db gyorsforgalmi úti db főúti = ∑ db; Díjszedési elemi szakaszhatárok: – az országos közúthálózat saját magával alkotott csomópontjai, – a lakott területek kezdete / vége, – az M0 nyomvonala, – az országhatár; OKKF alapján napi díjszedési tranzakció (azaz minden elemi díjszedési szakaszon megjelenő minden 3,5 tonna < ÚD köteles tehergépjármű egyszer számítva). Díjköteles Hálózat

5 Alapelvek: – ugyanazon díjköteles elemi szakasz használatáért a kiszabott útdíj adott járműkategóriában menetiránytól függetlenül ugyanaz, – a csomóponti geometriák nem befolyásolhatják az elemi hosszat; Alkalmazott szabályok: – az elemi szakaszok hossza (osztott pályák közötti) úttengelyben mért, – a keresztező úttengelyek metszése adja ki a csomópontok helyét, – a zárt rendszerű díjszedésre kiépült csomópontokban nem a csomóponti ág keresztező műtárgya, hanem a keresztező út tengelye, – a hálózati keresztezéssel nem rendelkező trombita csomópontokban a csomóponti ág keresztező úti műtárgyának a tengelye, – a pihenőkön keresztüli rejtett csomópontok is csomópontok. Speciális csomópontok speciális kezelést igényeltek.

6

7

8 Díjköteles Járművek

9 JárműkategóriaÚtkategória Matrica típus bruttó ára (Ft) hetihaviéves D1gyorsforgalmi B2gyorsforgalmi A használati díjas (HD) tarifarendszer matrica típusai és árai:

10 JárműkategóriaÚtkategória Nettó díjszint (Ft/km) a 1138/2012. Korm.hat. 3.a)aa)pontja szerint az Eurovignetta módszertannal aktualizálva Díjkategória szorzók J2 gyorsforgalmin39,291,79 főutakon16,722,33 J3 gyorsforgalmin55,142,52 főutakon28,944,03 J4 gyorsforgalmin85,343,89 főutakon53.237,40 A megtett úttal arányos (ÚD) tarifarendszer díjszintje:

11 Környezetvédelmi kategóriaJ2-J3 díjkategória szorzóJ4 díjkategória A kategória (pl.: ≥EURO III.)0,850,8 B kategória (pl.: EURO II)11 C kategória (pl.: ≤ EURO I)1,151,2 A megtett úttal arányos (ÚD) tarifarendszer környezetvédelmi osztályai:

12

13 ED Beszerzés Hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos, gyorsított eljárás Hirdetmény megküldése Kiegészítő tájékoztatás megadása Részvételi határidő (11:00) Hiánypótlási kiküldése Hiánypótlási határidő Részvételi jelentkezések értékelése Döntés a részvételi szakasz eredményéről Összegezés megküldése Ajánlattételi felhívás megküldése (13:00) Helyszíni konzultáció Ajánlattételi határidő Hiánypótlás kiküldése Hiánypótlási határidő Közbenső döntés (alkalmasság, kizáró okok) Első tárgyalás időpontja Tárgyalások lezárása Végeleges AF megküldése Végleges ajánlattételi határidő Eljárást lezáró döntés Összegzés megküldése Szerződéskötés ED BEVEZETÉS

14 A közösségi közlekedés szervezeti átalakítása A Kormány programjában és a Széll Kálmán tervben is központi helyet kapott. Általánosan elérendő célok:  történjék meg a közösségi közlekedés ellátórendszerének újjászervezése, különös tekintettel a MÁV Csoport és a Volánok korszerűsítésére;  az új kialakítandó struktúra függetlenedjék valamennyi olyan szervezeti, szabályozási korláttól, amely a rendszer korszerű működését akadályozza;  történjenek meg azok a szabályozórendszert (kedvezmény- és tarifarendszert, szolgáltatási volument) érintő változások, amelyek szükségesek a közlekedési rendszer finanszírozási egyensúlyának megteremtéséhez,  a kialakítandó rendszerben a közlekedési vállalatok működésének középpontjában a közszolgáltatás megfelelő színvonalú nyújtása, valamint az utazóközönség minőségi kiszolgálása kerüljön úgy, hogy  működési kereteiben illeszkedjen a Kormány által meghatározott középtávú közlekedés- finanszírozási forrásokhoz. Az egyes közlekedési társaságok szervezeti átalakításának célja:  A MÁV olyan társasággá alakuljon, amely feladatát a lehető legnagyobb költséghatékonysággal, a közpénzek felhasználásának teljes átláthatóságával és a XXI. században elvárt színvonalon végzi tevékenységét.  A jelenlegi 24 VOLÁN társaság helyett 7 regionális társaság jöjjön létre a méretgazdaságossági szempontok, valamint a hatékony eszköz- és humánerőforrás gazdálkodás kereteinek megteremtése érdekében.

15 Volán társaságok járműparkjának fejlesztése Volán társaságok járműparkja jelentős mértékben cserére szorul, ezért 1.a versenyképes szolgáltatás nyújtásának biztosítása céljából előkészítés alatt állnak a Volán társaságok járműparkjának korszerűsítésére irányuló autóbusz-beszerzésekkel kapcsolatos szakmai döntések és 2. ennek keretében folyamatban van a hazai autóbuszgyártásnak az újraindításával, az ezzel kapcsolatos lehetőségek vizsgálatával kapcsolatos munka. 3. Jelentős szerepe lehet a Volán társaságok járműparkja korszerűsítésében a fuvarozó vállalkozásokat érintő, jól működő alvállalkozói rendszernek is, amelynek gyakorlatát most korszerűsítjük. Ennek keretében meghatározásra kerülnek azok a szabályok, amelyek az alvállalkozói rendszert átláthatóvá teszik. Ezek közül a vállalkozások számára a legfontosabbak: -alvállalkozóként csak nyílt, egyfordulós közbeszerzési eljárásban lehet vállalkozást bevonni, -alvállalkozóként csak a nemzeti vagyonról szóló évi CXCVI. törvény alapján átláthatónak minősülő vállalkozás vonható be, -a bevonásra kerülő alvállalkozói teljesítmények aránya nem haladhatja meg a 30%-ot, -a szolgáltatónál bevonásra kerülő, egy tulajdonosi körbe tartozó alvállalkozók aránya nem haladhatja meg a szolgáltató összes teljesítményének 5-10%-át,

16 A fuvarozókat érintő terhek, a közúti fuvarozást elősegítő döntések és a kormány ezzel kapcsolatos törekvése. Hazánk EU csatlakozását követően jelentős fejlődés volt tapasztalható a személyszállításban, árufuvarozásban. A évek pénzügyi, gazdasági válsága e szakmacsoportot is érintette, a vállalkozások száma szerény mértékben csökkent és az általuk üzemeltetett járművek száma mérséklődött. A vállalkozások meghatározó része racionális döntéseik következtében elkerülte a csődöt, amit számuk szerény mértékű csökkenése igazol. A 2011-ben a belföldi áruszállítási teljesítmények csökkenését a nemzetközi viszonylatban végzett átkm-ben mért szállítási teljesítmény ellensúlyozta, az átkm-ben mért szállítási teljesítmény szerény mértékű növekedést mutatott, míg a szállított áruk tömege mérséklődött IV. n. évében belföldi viszonylatban megállt az áruszállítási teljesítmény csökkenése. A személyszállításban az utasforgalom számottevően nem változott. Az alágazat teljesítménye függ a termelés volumenétől, ezért minden olyan intézkedést támogatunk, amely a gazdaság élénkítését szolgálja.

17 A fuvarozókat érintő terhek, a közúti fuvarozást elősegítő döntések és a kormány ezzel kapcsolatos törekvése. Annak érdekében, hogy a közúti szolgáltatók versenyhelyzete ne romoljon, a Kormányzat számos érdemi erőfeszítést tett. Ezek közül kiemelhető: a napidíjak 40 Euro-ig adómentesek maradtak, és igazolás nélkül költségként elszámolhatóak; az üzemanyag megtakarítás meghatározott keretek között továbbra is adómentes; elérhető vált a kereskedelmi gázolajár bevezetésével, hogy a fuvarozók adó visszatérítésben részesülnek, amelynek jelenlegi összege 17,50.-Ft/liter; felülvizsgálatra került a hatóságok bírságolási gyakorlata és egyes bírságtételek mérséklődtek; csökkent az átírási illeték; jelentős erőfeszítések tesznek a hatóságok az egyablakos (állampolgárok és a fuvarozók életét könnyítő) ügyintézés bevezetésére, előreláthatólag ennek jótékony hatása már a jövő évben érezhetővé válik, megszűnnek a felesleges adminisztratív kötelezettségek; a tervek szerint a jövő év közepétől bevezetésre kerülő ED eredményeként a nemzetközi fuvarozóink versenyképessége tovább javulhat.

18 Köszönöm a megtisztelő figyelmet