Embarcadero Rad Studio XE5 3D fények, alakzatok bemutatása
A Formnak azonosak a tulajdonságai mint a sima felületnek, azt egy másik bemutatóban lehet megtalálni A 3D programozásakor 3 fő almenünk van: -3D Scene -3D Shapes -3D Layers
A 3D-s nézet kialakításához elengedhetetlen a TCamera és a TLight A TCamera adja a nézőpontot, amihez képest a TLight irányában megvilágított kép árnyékai látszódnak V I S Z A A fény csak úgynevezett „material”-on tükröződik
A 3D shapes menüben 3D-s alakzatokat, 3D-s szöveget és 3D-s grafikont jeleníthetünk meg Az alakzatokat úgynevezett „Material”-lal színezhetjük meg, vagy mintázhatjuk V I S Z A Mint látszik az ellipszis alja kap fényt, a teteje nem, így az sötéten marad
3D Layers menüpont egyes elemeit mutatom meg, ami fontos lehet saját programod megírásához. TLayout3D 3D-s réteg TImage3D Kép beszúrása 3D-s „lapra” TLayer3D 2D-s kiegészítők(gomb, progressbar stb.) megjelenítése 3D-s felületen TTextlayer3D 3D-s szövegdoboz hozzáadása V I S Z A (Ezek mindegyike egy vászonként jelenik meg, így nem mutatom be külön őket.) PROGRAM
Light: a fény Material: alakzatunk mintázata Arc Dial: forgatni fogjuk vele a fényt, és a kockát
Adjunk hozzá egy TLightMaterialSource-t Ennek a textúráját a „Texture”-nél állíthatjuk be, egy tetszőleges képre (előugró ablak-Load)
Betallózzuk a kívánt képet a „Load” menüpont megnyitása után
Alakzatunk menüjében rákattintunk a MaterialSource-re, és kiválasztjuk a már megszerkesztett LightMaterialSource-ünket. A fényt a már említett helyről beillesztjük és már látjuk is alakzatunk mintázatát Azért nem látszik semmi még, mert nem rendeltünk fényt programunkhoz Alap
Beillesztjük a TLayer3D-t, majd bele az ArcDial-t az Additional menüből Alap
Az ArcDial Events fülénél a LiveBindings-Bind Visually almenüt választjuk. Alap
Jobbklikk a felületre, és a Show/Hide elements-nél kiválasztom a Light1 fényt Utolsó lépésként az ArcDial1 Value részét összekötöm a Light1 értékével, ezzel létrehozva a kapcsolatot. A 3 pontra kattintva előjön egy menü, amiből kiválasztom a Rotation.Angle.Y-t. Futtassuk programunkat és figyeljük a fény változását. Alap
Material-ok Light: a fény irányában árnyékolódik a beillesztett alakzat Texture: megjeleníti a kívánt alakzaton a kiválasztott képet/textúrát Color: a kiválasztott színt rendeli hozzá az alakzathoz V I S Z A
Automata mozgás Beszúrva: -Gomb -Időzítő -Material -Kocka
Az időzítő egyetlen Event-jét megnyitjuk, ahová a következő sorokat írjuk be: Ez mozgatja a kockánkat A timer Interval property-jét állítsuk át 100-ra
Futtatjuk, és egy idő után eltűnik a kocka, azaz kimegy a látótérből A gomb csak arra van, hogy elindítsa a mozgást Az időzítő(timer) Enabled property-jét True-ra állítja majd gombnyomásra A kockát a szokásos helyről a 3D shapes-ből szúrjuk be, majd a textúrát ismét hozzárendeljük. Futtatjuk, és egy idő után eltűnik a kocka, azaz kimegy a látótérből