MAGYARORSZÁG ÉS KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZATA A KÖZÉP-EURÓPAI GAZDASÁGI TÉRBEN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
műszaki osztályvezető
A CONNECT és az Autópálya
A KÖZLEKEDÉSPOLITIKA TÁRGYA, MÚLTJA: KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁK AZ EZREDFORDULÓIG Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2003/04 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai Uniós.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Cigány ügyek az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt Siófok, szeptember 16.
Magyar Regionális Tudományi Társaság III. vándorgyűlése Sopron, november 26. Dr. Kolber István Regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős.
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
TEN és TINA - az országokat átszelő közlekedési folyosók
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete.
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
1 FENNTARTHATÓSÁG A KÖZLEKEDÉSBEN, - KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KÖZÚTI FOLYOSÓKRA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Vámeljárások korszerűsítése, gyorsabb, hatékonyabb vámvizsgálat az ukrán-magyar határon Dr. Nagy János püőr. dandártábornok Vám- és Pénzügyőrség Országos.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az országos közúthálózat fejlesztése,
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között1 FEJLESZTÉSI POLITIKÁK A LIBERALIZÁCIÓ KÖRÜLMÉNYEI KÖZÖTT A közlekedési piac, mint.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
A CONNECT és az Autópálya TOMASCHEK Tamás forgalomtechnikai mérnök CONNECT projekt II. fázis – GKM,
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra KASSA felé SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti LVOV, KIJEV felé Tisza POZSONY, PRÁGA felé M30.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
MAGYARORSZÁG HELYZETE, SZEREPE, LEHETŐSÉGEI – ÉS AZ EBBŐL ADÓDÓ KÖZLEKEDÉSI FELADATAI; HIBALEHETŐSÉGEK Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet KONFERENCIA A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT A SZAKMAI PÁRBESZÉD.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Számítástechnika az UVATERV-ben
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok.
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
Előadás másolata:

MAGYARORSZÁG ÉS KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZATA A KÖZÉP-EURÓPAI GAZDASÁGI TÉRBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleisch@vki.hu> „Hiányzó kapcsolatok” konferencia a közlekedési hálózatok térségfejlesztési szempontú, határon átnyúló tervezéséről Esztergom, 2008. október 14-16.

Magyarország és közlekedési hálózata a közép-európai gazdasági térben Európai perspektíva Közép-európai / országos érdekek A multimodális nemzetközi közlekedési folyosók funkciója: területi lefedettség biztosítása A közvetítő (belső) kapcsolatok fontossága a gazdasági tér kiszolgálásában alapvető A TEN kialakulása, bővítése (PEC) és besűrítése (TINA) Hazai / térségi érdekek Összefoglalás, tanulságok

Az európai folyosók előképe, az 1975-ben bevezetett útszámozás Európai perspektíva Forrás: Az országos közúthálózat 1991-2000 évekre szóló-fejlesztési programja 1991, KHVM. Az európai folyosók előképe, az 1975-ben bevezetett útszámozás

Európai perspektíva Mit jelent a transz-európai hálózat (TEN) keleti kiterjesztése ?

Európai perspektíva A hálózat kiterjesztése kelet felé

Európai perspektíva A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Európai perspektíva A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Európai perspektíva A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Európai perspektíva ? A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók Európai perspektíva ? Forrás: http://www.khvm.hu/EU-integracio/A_magyarorszagi_TINA_halozat/Image11.gif A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók

Európai perspektíva ? Az EU-15-ök TEN-T hálózatának (1992) a kiegészítése a PEC folyosók (1997) A rögzített PEC folyosók kiegészítése „másodlagos elemekkel” a TINA hálózat (1999) A rögzített TINA hálózat folytatása a Balkán felé TIRS hálózat (2002) …

Európai perspektíva ? A TEN-T az EU-15 belső hálózata – ennek előtérbe helyezése szolgálta az (akkori) EU külső versenyképességének az elősegítését Nem történt meg az EU-27 (+X) térség belső igényein alapuló belső átlapoló hálózat kialakítása Hazai javaslat már van: Molnár László Aurél „munkavázlata” Közúti és Mélyépítési Szemle 2007/11

Európai perspektíva ! Forrás: Molnár László Aurél (2007) Kelet-KözépEurópa úthálózata, mint a felzárkózás eszköze. Közúti és Mélyépítési Szemle 57. évf. 11. szám. Forrás: Molnár László Aurél (2007) Kelet-KözépEurópa úthálózata, mint a felzárkózás eszköze. Közúti és Mélyépítési Szemle 57. évf. 11. szám.

Hazai következmények A hazai közlekedéspolitikában nem az elvet vettük át (a belső hálózat fontossága) hanem az elemeket (a transz-európai folyosók prioritása) Ezzel a többrétegű hazai közlekedési rendszerből indokolatlan mértékben kiemeltük a régióközi kapcsolatok szintjét (a külső kapcsolatok hordozóját) a városközi és faluközi kapcsolatok rovására (ami viszont a hazai belső struktúra kapcsolati háttere). Tehát a három fő probléma (1) a folyosók rossz mintázata (K-Ny túlsúly); (2) a folyosók túlzott súlya a közlekedés rétegein belül; (3) + hibás hazai struktúra, egyközpontúság erősítése

Egy lehetséges magyarországi régióközi folyosó-hálózati struktúra

Egy lehetséges magyarországi régióközi folyosó-hálózati struktúra

Egy lehetséges magyarországi régióközi folyosó-hálózati struktúra

Egy lehetséges magyarországi régióközi folyosó-hálózati struktúra Forrás: Fleischer Tamás – Magyar Emőke – Tombácz Endre – Zsikla György (2001): A Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának stratégiai környezeti hatásvizsgálata. 109 p. A Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Környezettudományi Intézetének tanulmányai, 6. szám. Sorozatszerkesztő Kerekes Sándor és Kiss Károly. Budapest, 2001 december

Forrás: Molnár László Aurél (2007) Gyorsforgalmi úthálózatunk szerkezete és számozása. Közúti és Mélyépítési Szemle 57. évf. 8. szám. Forrás: Molnár László Aurél (2007) Gyorsforgalmi úthálózatunk szerkezete és számozása. Közúti és Mélyépítési Szemle 57. évf. 8. szám.

Hivatalos magyarországi tervezet (1999) a gyorsforgalmi közúthálózatra 2030-ra

Ritkítás helyett tovább sűrített távlati gyorsforgalmi tervezet 2006 Megkettőzve: M4 (!) M0 nyugati, M6, (M44 ?) félig: M8 Vszpr-Szfv Sok hozzátevés, kevés elvétel – összességében még több pálya

Egy lehetséges magyarországi régióközi folyosó-hálózati struktúra

Forrás: dr Rigó Mihály (2008) Javaslat rácsos szerkezetű úthálózatra Forrás: dr Rigó Mihály (2008) Javaslat rácsos szerkezetű úthálózatra. Közúti és Mélyépítési Szemle 58. évf. 7. szám. Forrás: dr Rigó Mihály (2008) Javaslat rácsos szerkezetű úthálózatra. Közúti és Mélyépítési Szemle 58. 7.

Gyorsforgalmi út a gazdasági térben Jellegzetes hibák I.: (vélt) helyi érdekek dominanciája („ránk mutasson az út”– azt gondoljuk, az út csak hosszában ké-pes kiszolgálni) =>Az egyenletes kiosztású hálószemek elhúzása A két belső É-D folyosó ráhúzása a fővárosra (az M0-ra): a fővároshoz koncentrál olyan tevékenységeket, amelyek az ország más térségeiben hiányoznak (pl. logisztikai funkciók) Az így konkurenssé vált folyosók közül a másik gyengítése A kelet-magyarországi É-D folyosó ráhúzása Szegedre A nyugat-magyarországi É-D folyosó elhúzása Szombathelyre Jellegzetes hibák II.: túlzottan egymásra csúsztatott párhuzamos folyosók, ill. szorosan folyó, tó mellé épített folyosók, ahol az egyik oldalra nem tud funkcionálni az út.

„A közlekedési vonalak meghatározásánál – kivált a vaspálya fővonalainál – elengedhetetlen szabály, hogy azok a kijelölt végpontok felé egyenes irányban vezessenek, mert ez mind az átviteli mind a helybeli forgalomnak főfeltétele. Ezen szabályt még akkor is szigoruan meg kell tartani, ha szinte ez által némelly helyek látszólag szenvednének is; mert ha a helybeli érdekleteknek a fővonalak irányára befolyás engedtetik, vagy ha a fővonalokkal egyszersmind minden nevezetes helyeket érinteni akarunk, ebbül az fog okvetlenül következni, hogy egy bizonyos vonalban annyi mindenféle czélok elérése fog együtt kivántatni, hogy elvégre semmi egész s rendszeres nem alakulhat.” Grof Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül. Pozsony január 25-dikén 1848. Forrás: Grof Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül. Pozsony január 25-dikén 1848.

Gyorsforgalmi út: területi lefedettség A TEN-T közúti hálózata menti folyosók 2002-ben az unióban, 40-40 km légvonali távolság lefedettségét feltételezve Gutiérrez, J. – Urbano. P. (1996) Accessibility in the European Union: the impact of the trans-European road network. Journal of Transport Geography Vol. 4. No. 1. pp. 1-12. Gutiérrez, J. – Urbano. P. (1996) Accessibility in the European Union: the impact of the trans-European road network. Journal of Transport Geography Vol. 4. No. 1. pp. 1-12.

Gyorsforgalmi út: területi lefedettség A hazai gyorsforgalmi közúti hálózat menti folyosók 15-15 ill. 30-30 perces eléréssel lefedett sávja 2015-ben (terv) Országos Fejlesztéspolitikai Koncepcióról szóló 96/2005. (XII. 25.) OGY határozat http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A05H0096.OGY Sztráda Expressz program: Európa Terv (2003) "Gyorsabban az Európai Unióba"– 1000.000.000.000 Ft. Autópálya Építésre. Közlekedési Múzeum, 2003. április 5. Forrás: GKM.hu 2003-04-05 http://betonnet.hu/hirek/2003/sztrdex.html A visszacsatolás hiánya ! Országos Fejlesztéspolitikai Koncepcióról szóló 96/2005. (XII. 25.) OGY határozat http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A05H0096.OGY

Gyorsforgalmi út: területi lefedettség Nem ad közvetlen kiszolgálást Néhány következmény => Közvetett módon biztosít térbeli lefedettséget (más útkategóriákon keresztül) Tervezésekor nem csak az úttal közvetlenül igénybevett területet kell figyelni, (t. i. hol menjen ill. hol nem mehet az út) hanem a közvetve lefedett területet is => Az érintett térség számára akkor van hatása a folyosónak, ha van olyan belső feltáró hálózat, amelyik közvetíteni képes a folyosó térségi kiszolgálási kapcsolatát is E belső hálózatnak is vannak külső kapcsolatai: az a jó, ha a szövet nem szakad meg a határoknál Nem célszerű túlzottan egymásra csúsztatni párhuzamos lefedettségi zónákat, ill. szorosan folyó, tó mellé építeni a folyosót, ahol az egyik irányban nem tud dolgozni az út.

„Regionális fejlesztési pólusok és tengelyek” OTK 2005 (Országos Területfejlesztési Koncepció ) Egy elavult, sugaras közlekedési hálózatra épülő, hibás területfejlesztési koncepció

Tanulságok Az inter-regionális nemzetközi folyosó közvetett, magasabb szintű kapcsolat, nem a közvetlen kiszolgálás a feladata, hanem egy szélesebb térségi sáv (80-100 km) alap-hálózatának a helyzetbe hozásán keresztül lefedni a kiszolgálandó térséget (viszonylag kevés új pálya kiépítésével). A teljes európai térség összekapcsolásának a feladata tartandó szem előtt, erre kell kialakítani egy megfelelő TEN átlapoló hálózati struktúrát, ebből lehet levezetni az egyes konkrét folyosók indokoltságát. A területi ellátottság alapja a helyi, térségi úthálózat (közlekedési hálózat); ennek hiánya, vagy nem kielégítő állapota versenyképtelenné teszi az – akár folyosóval ellátott – térségeket is. Tehát: a folyosók fejlesztését bölcsebben, + nem csak a folyosók fejlesztése fontos + …

+ egy üzenet „Első szükség, hogy a már meglévő utak a fenntartás s folytonos igazítás elmulasztása miatt el ne romoljanak, aztán a könnyen helyre állíthatók jól megigazítassanak, s végre ujak épitessenek.” Grof Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül. Pozsony január 25-dikén 1848.

MAGYARORSZÁG ÉS KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZATA A KÖZÉP-EURÓPAI GAZDASÁGI TÉRBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleisch@vki.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! „Hiányzó kapcsolatok” konferencia a közlekedési hálózatok térségfejlesztési szempontú, határon átnyúló tervezéséről Esztergom, 2008. október 14-16.