Kommunikáció írásban és szóban Mérnöki készségek Lonsták Nóra Nyugat-magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Építéstani Intézet
Tematika I. Kommunikáció írásban 1. általános szabályok 2. esszé 3. jegyzőkönyv II. Kommunikáció szóban 2. kivetítés 3. előadás kivetítéssel
I. Kommunikáció írásban
1. Általános szabályok stílus: - változatos, olvasmányos megfogalmazás - magyaros, szabatos mondatok (pl. passzív szerkezet kerülendő) - szakkifejezések helyes használata (terminus technicus) - helyesírás és nyelvtan helyes alkalmazása - világos, érthető mondatszerkesztés - összefüggő szövegalkotás forma: (általánosan elfogadott) - 12-es betűméret - sorkizárt (1,5 cm margó) - Times New Roman betűtípus - másfeles sortáv - áttekinthető, tagolt - kötőjel ≠ gondolatjel
2. Esszé essay (fr): próba – elsőként Montaigne használta (XVI. század) Jellemzése: - rövid terjedelmű műfaj - elemző, értelmező megfogalmazás - témája: irodalom, politika, tudományos és mindennapi élet - tükrözi írója véleményét, nézőpontját (- oktatásban: számadás az ismeretekről) Készítés, feldolgozás: - piszkozat készítése (ha szükséges) - gondolatok összegzése - adott téma, problémakör megértése, elhelyezése térben és időben - probléma okainak, előzményeinek és következményeinek feltárása - források megfelelő értelmezése, beépítése - saját ismeretek, önálló nézőpont/vélemény beépítése - magyarázatok, következtetések levonása
2. Esszé (folyt.) Szerkezete: 1. Fedőlap: - intézmény neve - esszé címe - készítés dátuma - tantárgy neve - oktató neve - készítő neve 1,5. Kivonat, kulcsszavak 2. Bevezetés (5-10%): - téma megnevezése - általános bemutatás - tények, célok rövid összefoglalása
2. Esszé (folyt.) 3. Téma meghatározása: - téma és kapcsolódása a szakterülethez - irodalom-áttekintés - „gyorstalpaló” - jártasságot igazolja - idézetek, hivatkozások szerző neve + évszám (Németh 2003) sorszám [8] 4. Tárgyalás: - elméleti háttér (előismeretek?) - alkalmazott vizsgálati módszerek vizsgálat tárgya, koncepció mérési módszerek (pl. berendezések) paraméterek - eredmények, értékelés
2. Esszé (folyt.) 5. Összegzés: - rövid, szűkszavú - milyen új információhoz jutott 6. Irodalomjegyzék: könyv: J.K. Rowling (2002) Harry Potter és a Tűz Serlege. Animus Kiadó. Budapest. p297 újság: C. Newman (2012) Orosz nyár. National Geographic 10(7): 72-87. internet: Kéri T. (2012) Épületek és zárt terek tüzei, tűzoltói vonatkozásai. http://vedelem.hu/letoltes/tanulmany/tan411.pdf. Internet. 2012. 09. 27. (7. Köszönetnyilvánítás) - saját álláspont - eredmények összefoglalása - javaslattétel
3. Jegyzőkönyv Felépítése: - fedőlap vagy formalap - adatok: név, évfolyam tantárgy mérés megnevezése dátum - mérés elve - használt eszközök - mérés menete - mérési eredmények - elvégzendő számítások - eredmények - összegzés
II. Kommunikáció szóban
1. Általános szabályok stílus: - Ki a hallgatóság? - tagolás (bevezetés, tárgyalás, befejezés) - érthető, kellőképpen rövid - felkészültség, felolvasás kerülése - kapcsolatteremtés - beszédstílus (!) - nyelvhelyesség előadás módja: - csak élőszó - kivetítéssel (színesebb)
2. Kivetítés formája: - megfelelő program kiválasztása (PowerPoint, Prezi stb.) - megfelelő színséma kiválasztása - megfelelő tervezősablon kiválasztása - ne vonja el a figyelmet a témáról - kontrasztos háttér (világos/sötét, sötét/világos) - olvasható legyen (min. 24-es betűméret) - jó minőségű, kivehető ábrák - egységesség: effektek betűtípus (legalább diánként) betűszín ábrák elhelyezése
3. Előadás kivetítéssel előnye: - szemléltet - színesít - vezérfonalat ad hátránya: - mankóvá válhat - érteni kell az igényes elkészítéshez - elveszhet a lényeg
3. Előadás kivetítéssel (folyt.) általában 10-15 perc → 1-2 perc/dia mutogatás csak eszközzel (pálca, lézer) szembefordulva a hallgatósággal csak vázlat legyen teljesség igénye nélkül eredmények elvek okok következtetések
Köszönöm a figyelmet!