Hulladékgazdálkodási közszolgáltatás – szelektív házhoz menő hulladékgyűjtés Budapesten Hadnagy Attila hulladékgazdálkodási szakreferens Főpolgármesteri.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hulladékok újrahasznosítási célja
Advertisements

Hulladékudvar hatása a pápai gyűjtőkörzet hulladékgazdálkodási helyzetére Készítette: Kanozsai Gábor 2013.
Hulladékgazdálkodási jövője ISWA Szeminárium Budapest szeptember 2.
Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
Szelektív hulladékgyűjtés
A papír hulladékként is érték
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
A Főváros települési szilárd hulladék
Sajó-Bódva regionális hulladékgazdálkodási program
A hulladékgazdálkodás stratégiai kérdései
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. Az Új Széchenyi Terv rekultivációs és hulladékgazdálkodási pályázati lehetőségei a Környezet és Energia Operatív Program.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Szombathely május 3-5. A hulladékgazdálkodás szabályozása hasznosítási irányok.
A hulladék szerepe az ember életében
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Pályázati lehetőségek FAÖT ülés, Törökbálint Dr. Gordos Tamás programiroda vezető – Pro Régió Ügynökség.
Hungarian Energy And Public Utility Regulatory Authority
Zalaegerszeg december 13.
LAKOSSÁGI SZELEKTÍV GYŰJTÉS EREDMÉNYEI ÉS PERSPEKTÍVÁI A KÖZSZOLGÁLTATÓK SZEMÉVEL (előadási anyag) februárSiklóssy Mihály FKF Zrt.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
„A legjobb és legolcsóbb hulladék az, amelyet meg sem termelünk!”
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
A kötelezettek teljesítési fegyelme Csomagolás Gönci Beáta ÖKO-Pannon Kht Budapest, január 21.
Mi is az igazi cél? Különféle díjak a megelőzés szolgálatában Szilágyi László civil munkacsoport Termékdíjas workshop január 21.
A hasznosítást koordináló szervezet által elérhető eredmények a lakossági szelektív gyűjtésben Viszkei György ügyvezető igazgató Budapest, február.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
Huba Bence igazgató Szombathely,
A hulladékgazdálkodással kapcsolatos szabályozás változásai
A KÉTTÉNYEZŐS TELEPÜLÉSI HULLADÉKKEZELÉSI KÖZSZOLGÁLTATÁSI DÍJ Előadó: Kneifel Ferenc ügyv. igazgató Gyulai Közüzemi Kft.
A közszolgáltatási díj meghatározásának szempontrendszere Dr. Hornyák Margit hulladékgazdálkodási szakértő c. egyetemi docens XX. Nemzetközi Köztisztasági.
Az önkormányzatok közszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatai egy gyakorló polgármester szemével dr. Németh Kálmán polgármester Répcelak TÖOSZ Vas megyei.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Civil Kezdeményezések Programja
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás jelene és jövője
Magyar jogszabály évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról Forrás:
TÁMOP H ulladékgazdálkodás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Hulladékkezelés, hulladékgazdálkodás.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Az NKP II. ( ) hulladékgazdálkodási céljainak megvalósulása Markó Csaba Környezetgazdasági Főosztály.
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Cseber Kht évi gyűjtés eredménye február CSEBER Kft
Cseber Kht évi gyűjtés eredménye február.
Szövetség az Italoskartonért és a Környezetvédelemért (The Alliance for Beverage Cartons & the Environment) - Az italoskarton gyűjtés és újrahasznosítás.
Környezetgazdálkodás 1.
A fejlesztés céljainak meghatározása
Erőforrás hatékonyság és Körkörös gazdaság tettek és tervek a kormány asztalán V. Németh Zsolt Környezetügyért, Agrárfejlesztésért és Hungarikumokért felelős.
Változások a hulladékgazdálkodás szabályozásban Kolozsiné dr. Ringelhann Ágnes Főosztályvezető Tokaj,2011.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
A szemét útja ( szelektív hulladékgyűjtés)
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
Rendszerszemléletű hulladékgazdálkodás ZÖLDEK Klaszter – a megújuló energia jövője a Közép-Dunántúli régióban 2013 szeptember Varsoft Kft. H-Solymár.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.. Magyarország egyik legnagyobb hulladékgazdálkodással és köztisztasággal foglalkozó vállalata, amely mintegy két millió.
DAREH hulladékgazdálkodási koncepciója Összefoglaló.
Hogyan áll ma a szelektív hulladékgyűjtés? Veszprém példáján keresztül.
a logger-használat kérdései
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
A 10 éves pécsi szelektív hulladékgyűjtés története és eredményei
Előadás másolata:

Hulladékgazdálkodási közszolgáltatás – szelektív házhoz menő hulladékgyűjtés Budapesten Hadnagy Attila hulladékgazdálkodási szakreferens Főpolgármesteri Hivatal, Városüzemeltetési Főosztály Tatabánya, 2013. december 10.

A települési hulladékgazdálkodás jogi alapjai Budapesten Az Európai Parlament és a Tanács 2008/98/EK irányelve a hulladékokról és egyes irányelvek hatályon kívül helyezéséről (Hulladék Keretirányelv) A környezet védelméről szóló 1995. évi LIII. törvény (Kvt.) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (Ht.) A Budapest főváros területén végzett hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 26/2013. (IV.18) Főv. Kgy. rendelet A főváros köztisztaságáról szóló 48/1994. (VIII.1) Főv. Kgy. rendelet

A Hulladék Keretirányelv prioritásai és 2020-ra történő célkitűzései A lerakásra kerülő települési A papír, fém, üveg és hulladék biológiailag lebomló műanyag csomagolási szerves anyag tartalmának hulladékok 50%-ának 35%-ra való csökkentése anyagában történő az 1995-ben képződött újrahasznosítása mennyiséghez képest Az építési és bontási hulladékok 70%-ának anyagában történő hasznosítása

A helyi önkormányzatokat érintő jentősebb változások a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (Ht.) hatályba lépésével Közszolgáltató csak többségi önkormányzati vagy állami tulajdonú társaság lehet 2014. július 1-től közszolgáltatási tevékenységet csak az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) által minősített közszolgáltató végezhet A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjakat 2013. január 1-től már nem az önkormányzatok, hanem a Ht. alapján a közszolgáltatók határozzák meg, majd várhatóan 2015-től a díjpolitikáért felelős miniszter határozza meg

Hulladékgazdálkodási közszolgáltatás Hulladékgazdálkodás Közúttisztítás 100%-os fővárosi önkormányzati tulajdonú társaság Munkavállalóinak száma 2590 fő Nettó árbevétele (2012) 35,99 milliárd Ft 330 db hulladékszállító célgép, 170 db közúttisztító célgép 2 hulladéklerakó, 1 energetikai hulladékhasznosító mű 16 hulladékgyűjtő udvar, 800 gyűjtősziget

Közszolgáltatás keretében gyűjtött hulladékok mennyiségének megoszlása, változása *A „lakossági” és „gazdálkodói szervezetek, intézmények” adatok m3-ből becsült értékek

Keletkezett – kezelt hulladékok mennyisége és változása 2011/2012-ben Budapesten keletkezett hulladék: ~ 900.000 t Közszolgáltatás keretében gyűjtött települési hulladék: 623.530 t 13% lakossági hulladék : 382.739 t 15% szelektíven gyűjtött zöld hulladék: 20.158 t 32% szelektíven gyűjtött egyéb hasznosítható hulladék: 20.836 t 0,6% gazdálkodó szervezeti, intézményi hulladék: 227.005 t 10% településtisztaság keretében gyűjtött hulladék: 13.786 t 1,6% Kezelt hulladék összesen: (beleértve az égetői salakot, és más 732.602 t 14% vállalkozások által gyűjtött és a közszolgáltató lerakóin elhelyezett hulladékot) komposztált hulladék: 22.410 t 22% energia visszanyerése céljából hasznosított hulladék: 389.561 t 4,3% lerakással ártalmatlanított hulladék: 320.631 t 25% Anyagában történő hasznosításra átadott hulladék: 21.431 t 2% Más hulladékkezelőnek átadott egyéb hulladék: 61.567 t 22%

Mit is mutatnak a számok? A települési hulladékok mennyisége 13%-al csökkent A gyűjtött zöld hulladékok mennyisége jelentősen 32%-al nőtt Az egyéb hasznosítható hulladékok begyűjtött mennyisége alig 0,6%-al nőtt ezen belül a szelektív házhoz menő hulladékgyűjtés során gyűjtött hulladékok mennyisége 83,7%-al nőtt (a gyűjtőpontok száma 31%-al nőtt) hulladékgyűjtő szigeteken gyűjtött hulladék mennyisége 4,4%-al csökkent hulladékudvarokban gyűjtött hulladék mennyisége 5,9%-al nőtt a lomtalanítás során gyűjtött hulladék mennyisége 20%-al csökkent Az összes hulladék mennyiségének csökkenése és a szelektív gyűjtés hatékonyságának növekedése hatására szelektíven gyűjtött hulladékok aránya 5,03%-ról 6,57%-ra nőtt lerakásra került hulladék mennyiségének aránya 46%-ról 38%-ra csökkent A lerakásra kerülő települési hulladék biológiailag lebomló szerves anyag tartalmának mértéke MEGFELEL az EU előírásainak, a papír, fém, műanyag és üveg csomagolóanyagok visszagyűjtési aránya NEM MEGFELELŐ! A SZELEKTÍV GYŰJTÉS HATÉKONYSÁGÁT NÖVELNI KELL!

Közszolgáltatás keretében történő szelektív hulladékgyűjtés típusai 1. Szelektív hulladékgyűjtő szigetek (2003-tól) Gyűjtőszigetek száma: 915 db Gyűjtött frakciók: fém, műanyag, papír, fehér és színes üveg Gyűjtött mennyiség: 18.038 tonna 2. Hulladékudvarok (1996-tól): Hulladékudvarok száma: 16 db Gyűjtött frakciók: papír, fehér és színes üveg, fém italos doboz, műanyag palack, egyéb hasznosítható hulladékok, veszélyes hulladékok Gyűjtött mennyiség: 941 tonna 3. Házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés (2005-től) 3 frakció (papír, fém, műanyag) gyűjtése történt 4 kerületben összesen 1858 tonna mennyiségben 3016 db gyűjtőpontról 4. Zöldhulladék gyűjtés (2006-tól) Lomb, fa- és bokor- nyesedék, nyírt fű és gyom 20.158 tonna 5. Lomtalanítás évente egy alkalommal Gyűjtött mennyiség: 21.845 tonna

Közszolgáltatás keretében szelektíven gyűjtött lakossági hulladékok mennyiségének megoszlása, változása

Gyűjtőszigeteken, illetve házhoz menő mintaprojekt keretében gyűjtött hulladékok mennyiségének változása Hulladékgyűjtő szigetek Házhoz menő hulladékgyűjtés

Hulladékudvarokban gyűjtött hulladékok mennyiségének megoszlása, változása

Közszolgáltatás keretében gyűjtött kerti biohulladékok mennyiségének változása

Mi szükséges a szelektív hulladékgyűjtés hatékonyságának növeléséhez? A házhoz menő gyűjtési rendszer fokozatos kiterjesztése a főváros egész területére Szemléletformáló és újrahasználati központok létesítése Saját hulladékválogató és egyéb hulladékkezelő kapacitások kiépítése A lomtalanítás rendszerének átalakítása

A fővárosi házhoz menő szelektív hulladékgyűjtési rendszer kialakítása – a Projekt A KEOP-1.1.1/B/10-11-2011-0002 pályázati konstrukció keretében a Fővárosi Önkormányzat támogatást nyert A projekt összköltsége: 5,21 Mrd Ft Támogatás mértéke: 4,39 Mrd Ft Megvalósítás ideje: 2012-2014 Beszerzésre kerül: 403 ezer hulladékgyűjtő tartály (120 és 240 l-es) 60 darab CNG meghajtású gyűjtőjármű 3 darab tartályellátó és kisegítő célgép

Ilyen volt, ilyen lesz

Munkahelyteremtés A projekt további jelentős eredménye, hogy közel munkahelyet is teremtünk, főként fizikai dolgozók részére

A projekt célja További kb. 60.000 tonnával növeljük a szelektíven gyűjtött (papír, műanyag és fém) hulladékok mennyiségét, így ennyivel kevesebb hulladék kerüljön lerakásra Minden fővárosi lakos számára közvetlenül lakóhelyén elérhető legyen a szelektív gyűjtési közszolgáltatás A hulladékgyűjtő szigetek szerepének átalakításával csökkenjen a szigetek kifosztásának mértéke, és illegális hulladék elhelyezése A haszonanyagok értékesítéséből fedezni tudjuk a szelektív gyűjtés működési költségeit Magyarország teljesíthesse az uniós kötelezettségeit A közszolgáltatás a lakosság számára külön díjfizetés nélkül kötelezően igénybe veendő!

A házhoz menő rendszerben gyűjtött hulladékok mennyiségének változása a projekt 2013. márciusi indulását követően

Szelektív házhoz menő gyűjtés – a jogi eszközök, az új rendelet I. A Budapest főváros területén végzett hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 26/2013. (IV.18) Főv. Kgy. rendelet az országban elsőként az új jogszabályi környezetben meghatározta az ingatlanhasználó települési hulladékkal kapcsolatos feladatait a közszolgáltatás tartalmát a közszolgáltatási szerződés egyedi tartalmi elemeit a közszolgáltatással kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket a közszolgáltatási díj megfizetésének szabályait a hulladékgyűjtésre vonatkozó általános és részletes szabályokat a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtésre vonatkozó egyedi szabályokat a hulladékgyűjtő szigetek, -udvarok működését, és a lomtalanítás rendjét a közterületen elhagyott hulladékok elszállításának és kezelésének rendjét, valamint a hulladékszállítás és hulladékkezelés magasabb jogszabályokban nem nevesített egyedi szabályait

Szelektív házhoz menő gyűjtés – a jogi eszközök, az új rendelet II. A Ht. előírásai következtében minden ingatlanhasználó köteles igénybe venni a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást a vegyes hulladékok vonatkozásában! A legjelentősebb változások: a szelektív házhoz menő hulladékgyűjtéssel érintett területeken kötelezővé válik a papír, műanyag, fém hulladékok elkülönített gyűjtése a lakossági,valamint a költségvetési szerv ingatlanhasználók kötelesek e hulladékaikat átadni a közszolgáltató részére, mely további díjfizetési kötelezettséggel nem jár a (zöld) kerti biohulladék gyűjtéssel érintett területeken 2014. március 1-től kötelezővé válik a kerti biohulladékok elkülönített gyűjtése

FKF Hulladékkezelő létesítményei Hulladék Hasznosító Mű Dunakeszi Hulladéklerakó Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ

A fővárosi hulladékgazdálkodási rendszer környezetbarát technológiáinak bővítése, a hulladékfeldolgozás és újrahasznosítás arányának növelése a „KEOP II.” A KEOP-1.1.1/B/10-11-2013-0002 pályázati konstrukció keretében a Fővárosi Önkormányzat támogatást nyert A projekt összköltsége: 11,4 Mrd Ft Támogatás mértéke: 8,43 Mrd Ft Megvalósítás ideje: 2013-2015

A „KEOP II.” projekt keretében megvalósul: Észak-Pesti hulladéklerakó a rákospalotai Hulladékhasznosító Mű salakjának elhelyezésére mechanikai válogatóművek a szelektíven gyűjtött hulladékok további válogatására szemléletformáló és újrahasználati központok RDF üzem Logisztikai és Szolgáltató Központ eszközbeszerzések

KEOP forrásból megépülő új hulladékkezelő létesítmények Meglévő hulladékkezelő létesítmény Szemléletformáló hulladékudvar Válogatómű Lerakótér bővítés és RDF üzem Hulladéklerakó Logisztikai és Szolgáltató Központ

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Hadnagy Attila Tel: 327-15-85 E-mail: hadnagya@budapest.hu