A szakképzés jövője Közoktatási vonatkozások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Nemzeti köznevelésről szóló törvény
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Pásztor Tibor főosztályvezető
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ 1074 Budapest Dohány utca 65.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
PÁLYAVÁLASZTÁS.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A PROJEKT KÉPZÉSI ÜTEMEZÉSE ÉS CÉLCSOPORTJAI Kaposvár, szeptember 8.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Felnőttoktatási tájékoztatója
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Székesfehérvári Szakképzési Centrum FELNŐTTOKTATÁS.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Norvég Oktatási és Kutatási Főigazgatóság - Megyei Önkormányzat Oktatási Hivatala - Városi Önkormányzat Oktatási Hivatala Intézményfenntartói rendszer.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
Felvételi a középfokú iskolákba
PÁLYAVÁLASZTÁSI TÁJÉKOZTATÓ 2014/2O15. tanév
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Szakiskolai fejlesztési program
TÁRSADALMI HATÁSOK.
Pályaválasztási szülői értekezlet
Kompetencia alapú szakoktatás
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Pályaválasztási szülői értekezlet
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A szakképzés jövője Közoktatási vonatkozások Borosán Beáta Szakképzési és Felnőttképzési Osztály osztályvezető Nemzeti Erőforrás Minisztérium Nemzeti Erőforrás Minisztérium, Oktatási Államtitkárság, Szakképzési és Felnőttképzési Osztály

Nemzeti Erőforrás Minisztérium Aki fiatal korában elhanyagolja a tanulást, elveszíti a múltat, és halott számára a jövő. Euripidész Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Gondolatok a Közoktatási Törvénykoncepcióról Az új törvény szakít a jelenleg hatályos szabályozás értéksemleges és döntően az egyéni jogokra alapuló szemléletével, és megteremti a nemzeti fejlődés szolgálatába állított közoktatási rendszer és intézményei működésének alapvető szabályait. Az új törvény műfaját tekintve is különbözik a hatályostól, mivel kerettörvény, azaz csak a legfontosabb területekkel foglalkozik, a részleteket kormányrendeletek, illetve miniszteri rendeletek fogják szabályozni, és illeszkedik hozzá a pedagógus életpálya-modell bevezetését szabályozó új törvény is. Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Erőforrás Minisztérium A TÖRVÉNY ÚJ VONÁSAI kiindulópontja, hogy a közoktatás nem szolgáltatás, hanem közszolgálat, egyértelművé teszi a közoktatás szereplőinek helyzetét a hatáskörök, a kötelességek és a jogok egyensúlyának megteremtésével, kinyilvánítja, hogy a szakmai döntéseket szakemberek hozzák a szülők és a diákok véleményének meghallgatásával, elismeri az intézmények szakmai önállóságát, ugyanakkor nagyobb állami szerepvállalást tart szükségesnek, Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Erőforrás Minisztérium A TÖRVÉNY ÚJ VONÁSAI új tartalmi szabályozást vezet be (a Nemzeti alaptantervet kiegészíti a közműveltség tartalmi alapjaival és a kötelezően választandó kerettantervek rendszerével), csökkenti a tankönyvek számát és fokozatos áttérést ír elő az általános iskolai ingyenes tankönyvellátásra, az érettségi vizsga rendszerében a színvonalemelés, az egyszerűbbé tétel és a költséghatékonyság jegyében új elemeket sorakoztat fel - bevezeti a pedagógusok munkájának külső szakmai ellenőrzését és értékelését, Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Erőforrás Minisztérium A TÖRVÉNY ÚJ VONÁSAI a pedagógus életpálya-modellről szóló törvénnyel együtt megfogalmazza az értelmiségi pedagógusszerepet és kiszámíthatóvá teszi a pedagógus életpályát, megteremti a differenciált és átjárható iskolarendszer kereteit, amelyben csak megfelelő követelmények teljesítése esetén lehet továbbhaladni, a leszakadás megakadályozására új strukturális elemeket épít a közoktatás rendszerébe, célja, hogy jelentős mértékben javuljon az iskolarendszer eredményessége, húzóerővé váljék a tudás. Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Szakképzési vonatkozások A szakiskola három szakképző évfolyammal működik és tanulóinak szakképesítést ad. A szakiskolai képzést bemeneti szintmérés alapján lehet megkezdeni (felvételi vizsga), mely általános és szakmai kompetenciákat mér. Szakiskolában – minimális közismereti oktatás mellett – a tanulók a szakmai tudás gyakorlati és bizonyos elméleti részét tényleges munkahelyi tanulás, gyakorlás során sajátítják el a hároméves képzés keretében. Nemzeti Erőforrás Minisztérium

A szakképzéssel szemben támasztott igény Munkaadói részről: Szakmailag magas színvonalon képzett, „kész munkavállalók” A tanulók részéről: Olyan kompetenciákkal, készségekkel, képességekkel való rendelkezés, mely biztosítja a változásokhoz, technológiváltásokhoz való alkalmazkodást. Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Szakképzési vonatkozások Szakiskolai képzés óraszáma összesen: 3552 tanóra Közismereti tartalom + osztályfőnöki + testnevelés: 959 tanóra Szakmai ismeretek: 2593 tanóra Elmélet: 690 tanóra Gyakorlat: 1903 tanóra (1603 tanóra+ 140 + 160 tanóra nyári gyakorlat) Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Gyakorlati képzőhelyek Személyi és tárgyi feltételek teljes körű biztosítása A szakképesítésre vonatkozó szakmai kompetenciák és feladatprofilok teljes vertikumának elsajátíthatósága Mesterek, akik példát mutatnak, szakmájukat magas szinten művelik, munkára, logikus feladatmegoldásra, önállóságra és együttműködésre nevelnek Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szakoktatók Az iskolarendszerű képzésben szakoktatók létszáma igen alacsony Nagyon kevés a fiatal szakoktató A felsőoktatás szakoktatói képzési kínálata nem teljes körű Kooperatív pedagógiai módszerek hiánya Technológiaváltások nyomon követése Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Erőforrás Minisztérium Hídprogram Ha a tanuló az általános iskola befejezését követően valamilyen oknál fogva nem nyert felvételt középfokú iskolába (gyenge tanulmányi eredménye, betegség, élethelyzetbeli problémák, egyebek miatt), s így nem tudja elkezdeni középfokú tanulmányait, ám az általános iskola utolsó osztályának megismétlése pedagógiai szempontból nem indokolt, akkor a következő tanévben a Hídprogram keretében úgynevezett felzárkóztató évfolyamra járhat. Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Erőforrás Minisztérium Hídprogram A Hídprogram keretein belül szervezhető olyan évfolyam, amely a szakiskolai képzés megkezdésére készíti fel azokat a tanulókat, akik általános iskolai tanulmányaikat a tankötelezettségük végéig nem tudták teljesíteni .   A hídprogramban részt vevő, de az egy tanévet követően középfokú intézménybe fel nem vett tanköteles korú diákok számára lehetőség van rész-szakképesítésre felkészítő évfolyam elvégzésére. A Hídprogram megszervezése legalább nyolc tanuló egybehangzó igénye esetén kötelező megyei feladat. Az osztály létszáma legfeljebb tizenöt fő lehet. Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Erőforrás Minisztérium Hídprogram A tanulásszervezésnek a korszerű pedagógiai módszerek széles körére kell épülnie. Egyéni, személyre szabott fejlesztő programmal, sok csoportmunkával, kommunikációs és életmód gyakorlatokkal kell pótolni mindazt, ami hiányzik a sikeres középiskolai beilleszkedéshez, a szakképzésben való részvételhez. A Hídprogram pedagógiai munkáját a minisztérium szakmai ajánlásokkal segíti. A program résztvevői bizonyítványt kapnak, és a felvételi eljárás rendje szerint a következő tanévben bármely középfokú iskolába jelentkezhetnek. Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szakközépiskola A szakközépiskola képzési ideje 4 tanév Feladata diákjainak alkalmassá tétele a szakirányú munkavállalásra, felkészítés az érettségi vizsgára, illetve a felsőoktatásban való szakirányú továbbtanulásra. Szakmai feladatait a szakközépiskolai kerettanterv jelöli ki. Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Térségi Integrált Szakképző Központok Cél: a jelenlegi átláthatatlan és fenntarthatatlan eklektikus rendszer racionalizása az intézményrendszer térségivé, integrálttá és szakképzési célúvá alakítása Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Erőforrás Minisztérium Felsőfokú szakképzés Cél: Az FSZ a felsőoktatás szerves részévé váljon, hallgatói jogviszony keretében zajló oktatási forma legyen Az 54-es és 55-ös szintkódú szakképesítések felülvizsgálatát el kell végezni, szakmai összehangolását, megfeleltetését biztosítani kell Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Általános célú felnőttképzés Általános célú képzés: olyan képzés, amely az általános műveltség növelését célozza, amely hozzájárul a felnőtt személyiségének fejlődéséhez, a társadalmi esélyegyenlőség és az állampolgári kompetencia kialakulásához. 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről, 29.§ Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Általános célú felnőttképzés A szakmai képzés és az általános célú felnőttképzés szerves része, egymásra építkező elemei a sikeres, kiegyensúlyozott, produktív felnőtt ember személyiségének. A kettő egymásra és egymásból építkezve lehet csak eredményes. Az egyik legfontosabb társadalmi haszon, hogy a képzésben résztvevőknél egybeépülhet a gondolkodásban és szokásokban a tanulás, képzés és munka, a boldogulás kapcsolata. Szükségesek a szocializációs alapkészség fejlesztési programok, hiszen ezek hiányában sem a társadalmi, sem a munkaerő-piaci integráció nem sikerülhet hátránnyal élő állampolgárainknak. Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Erőforrás Minisztérium Megtisztelő figyelmüket köszönöm! Borosán Beáta beata.borosan@nefmi.gov.hu Tel.: 06-1-7955-016 Nemzeti Erőforrás Minisztérium