K ERESZTÉNYSÉG A M EIJI - KORBAN
A MEIJI - KORRÓL Meiji Forradalom v. Restauráció ( ) Fordulópont a japán történelemben Nyugati alapú modern állam kiépítése A tudomány, a technológia, az oktatás,a gazdaság, a hadsereg és a politikai rendszer nyugatosítása Wakon Yousai Japán szellem, nyugati képességekkel Diákok kiküldése külföldre Nyugatizált hadsereg és flotta beszerzése Hajógyártás, vasgyártás, és ágyú gyárak fejlesztése
TULAJDONSÁGAI Az új kormány egy modern államot akart kiépíteni Sok missziót küldött ki Európába és Amerikába Az oktatási rendszer amit 1872-ben vezettek be, a francia iskolázási rendszeren alapult. Hadiflottájuk a brit Királyi Flotta másolata volt, de a hadsereget nagyban befolyásolta a francia hadsereg A távíró és a vasutak a brit példát követték Az egyetemek az amerikait
JELLEMZŐI A Meiji Alkotmány és a Polgári Törvénykönyv német származású A Büntető Törvénykönyv francia származású A Meiji állam Nagy-Britannia, az USA, Franciaország és Németország olvasztótengelye volt. A brit befolyás volt kiemelkedő „Gazdag ország,erős hadsereg” - német példa Francia típusú törvénykezési rendszer Amerikai és brit típusú üzlet és gazdaság Alacsonyabb rendű szamurájok vitték véghez
A KERESZTÉNYSÉG HELYZETE Külföldi szakértők Amerikai protestáns misszionáriusok Iskolák alapítása A nők megrohamozták az iskolákat,hogy angolul tanulhassanak 1873 után a kereszténység híveket szerzett Japán keresztények evangelizáltak A városok középosztályaiban terjedt Anyagi támogatás a japán gyülekezetektől Karácsony népszerű lett
K IK KÖZÖTT TERJEDT ? Követőit azokból a fiatalokból szerezet,a kik keresztény iskolákba jártak Keresztény misszionáriusok a japán oktatásban Lányiskolák Külföldi nyelveket tanítottak,mint például az angolt. Bátorították a fiatalokat,hogy azokba az iskolákba járjanak Így kapcsolatba kerültek a kereszténységgel Zártan vagy nyitottan tanították A korai japán keresztények külföldön Európában vagy az USA-ban tanultak Hatott rájuk az új eszmerendszer
A NÉPSZERŰSÉG CSÖKKENÉSE Az állami iskolák minősége meghaladta a keresztény iskolákét Több japán rájött,hogy a nyugati kultúrát anélkül is el tudják fogadni hogy elfogadják a nyugati vallást A kereszténység nem lett nagy vallás Japánban 1890 után a fiatalság a nacionalista oktatás hatása alá került Az ország hangulata nacionalistából ultranacionalistává vált. Az emberek már nem vonzódtak a kereszténységhez, csak azért mert egy külföldi vallás volt.
A II. VILÁGHÁBORÚ UTÁN A II. világháború előtt az egyháztagok száma a teljes népesség 1%-a volt Megjelentek az Új Vallások Eltérítették az embereket A kereszténység egyistenhite már nem volt olyan vonzó, mint amilyen a háború előtt volt. Azok, akik spiritualitást akartak, az Új Vallásokhoz mentek. Ma a kereszténység követőinek száma még mindig 1% alatt van Japánban.
U CHIMURA KANZO ( 内村 鑑三, ) március március 28 Japán író, keresztény evangélista volt Mukyōkai mozgalom megalapítója Edoban született 11 évesen kezdett el angolul tanulni Hokkaidón, Sapporóban tanult William S. Clark Bevezette diákjait a keresztény hitbe bibliaórákon keresztül Sapporóban támogatóival független gyülekezetet alapított
Két J iránti szeretete „Két J-t szeretek, az egyik Jézus, a másik Japán” Pacifista volt
F ELHASZNÁLT FORRÁSOK Edwin O. Reischauer: Japán története, Maecenas Kiadó, Budapest, 1995 Morishima, M.: Why has Japan ‚succeeded’? Cambridge University Press, 1982 Earhart, H. Byron: Japanese Religion - Unity and Diversity