Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education Policy and Practice
A kutatás célja A tények szerepének jobb megértése Mások tényekre vonatkozó gyakorlatának megismerése – Más ágazatok (egészségügy) – Más országok (USA, UK) – Nemzetközi szervezetek (EU, OECD) Javaslat a tények előállításának és felhasználásának erősítésére Felkészülés a tények „hajszolásának” kockázataira
Miért érdekel minket a téma?
Bizonytalanok vagyunk, milyen az oktatás minősége. Bizonytalanok vagyunk, mi legyen a változás iránya. Bizonytalanok vagyunk, miért indulnak egyes kormányzati kezdeményezésű reformok. Bizonytalanok vagyunk, mások miért maradnak félbe. Bizonytalanok vagyunk, hogyan védhető meg az ágazat költségvetési támogatása. Ha valamiben mi magunkat biztosnak érezzük, azt látjuk, hogy vannak,akik az ellenkezőjében biztosak. Miért érdekel minket a téma?
Mivel jár a tények szerepének erősödése? A stratégiai szemlélet erősödik Az oktatáskutatás felértékelődik Javul a társadalmi párbeszéd megalapozottsága Csökken az oktatáspolitika hektikussága Kevesebb lesz az elhibázott megoldás Javulhat az oktatás minősége, hatékonysága De nő a tények misztifikálásának kockázata a valóság túlzott redukciója diszfunkciókat hozhat létre
Ma a fogalmak tisztázásánál tartunk Adat Tény – adat a kontextus pontos ismeretével Bizonyíték – valamely állítás hamis vagy igaz voltát kétséget kizáróan megválaszoló tény Vonatkozhat pl. – állapotra – változások irányára és nagyságára – tényezők összefüggésére – beavatkozások hatására
Az Európai Unió tény (evidence) fogalma Az adott kérdésben elérhető legjobb tudás Ez erősíti – a szükséges tudás előállításának, megosztásának és reflektív felhasználásának intézményeit, formáit – a tudásmenedzsment iránti igényt – a társtudományok iránti nyitottságot – a szereplők együttműködési kényszerét – az IKT lehetőségeinek kihasználását Felvetődik a kemény tények iránti igény is. Mintát jelent az egészségügy és UK, USA példái
Mit tanulhatunk az egészségügytől?
Tapasztalati tudás az orvoslásban Mucsi István ábrája alapján
Tudományos érvényességű tudás az orvoslásban Mucsi István ábrája alapján
Bizonyítékokra alapozott orvoslás Mucsi István ábrája
Bizonyítékokra alapozott orvoslás Mucsi István ábrája
Bizonyítékokra alapozott orvoslás Mucsi István ábrája
A tények hierarchiája az orvoslásban
Oktatás és egészségügy: van analógia? Az SNI területen egyértelműen igen
Érvényes megállapítások komplex rendszerekben Ismeretek Tanulmányi eredményesség
Mihez kellenek a tények? Mindenhez, amire kíváncsiak vagyunk Ehhez mutatókra van szükség A mutatók definíciója és mérése sokszor nehéz A mutatók értékeinek érvényességi kritériumai vannak – könnyű visszaélni velük Az, hogy miről gyűjtünk tényeket értékvezérelt
Példa oktatáspolitikai tény-igényre Mennyi most a lemorzsolódás? Milyen szintre szeretnénk csökkenteni? Mit kell tennünk azért, hogy ez bekövetkezzen? Hipotézis: Iskolaotthonos forma az alsótagozaton Egyedi tapasztalat? Miért?Egyedi megfontolás? Kísérleti kipróbálás?
Ha beavatkozások és célok között keresünk kapcsolatot, CÉLOK kellenek
Tényekre alapozott oktatáspolitika Mucsi István ábrája nyomán Egyéni tudás, kompetenciák Szakpolitikai tapasztalat Alaptudományok Validált mérések eredményei A befolyásolni kívánt terület saját kontextusa, értékei, törekvései Döntéshozói szakértelem Tényekre alapozott oktatáspolitika Az elérhető legjobb kutatási eredmények
Példa: az évismétlés kérdése Mucsi István ábrája nyomán Egyéni tudás, kompetenciák Szakmai tapasztalat Alaptudományok Validált mérések eredményei A befolyásolni kívánt terület saját kontextusa, értékei, törekvései Döntéshozói szakértelem Tények által informált oktatáspolitikai döntés Az elérhető legjobb kutatási eredmények
Bizonyítékokra alapozott iskolai gyakorlat Mucsi István ábrája nyomán Egyéni tudás, kompetenciák TapasztalatAlaptudományok Validált mérések eredményei A befolyásolni kívánt funkció helyi kontextusa, szereplői, értékei, törekvései Szakértelem Tényekre alapozott iskolai gyakorlat Az elérhető legjobb kutatási eredmények
Példa: A pedagógus döntése: a legjobb módszertan kiválasztása Mucsi István ábrája nyomán Egyéni tudás, kompetenciák TapasztalatAlaptudományok Validált mérések eredményei A befolyásolni kívánt funkció saját kontextusa, szereplői, értékei, törekvései A döntésben résztvevők szakértelme Tényekre alapozott iskolai gyakorlat Az elérhető legjobb kutatási eredmények
Az oktatás tény-menedzsmentje