Tudatosság, kogníció, érzelmek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Tudatos és tudattalan modern felfogása
MFFLT Kongresszus, június 28.
ÉRZELMEK.
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
EMLÉKEZÉS.
Környezetpszichológia III.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
MOTIVÁCIÓ.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A kognitív önszabályozás perspektívája
Az érzelem klasszikus elméletei Érzelmi definíciók
A lehetséges énképek.
Bevezetés a pszichológiába
Bevezetés a pszichológiába
Harmadik előadás.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Nyolcadik előadás.
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Change blindness Változás -vakság.
Általános és személyiséglélektan
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A szomatikus marker feltevés
Idegen nyelvek tanulása
A skizofrénia.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
Pszicho-neuro-fiziológia I.
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
Mindennapi veszteségeink
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az érzelmek lexikális megközelítése
Miért jó az, ha tudjuk hogy mit tudunk? A hallgatók tudásszintjének mérése
A figyelem általános értelmezése Készítette: Karakó Miklós.
A személyiség biológiai alapjai
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Chapter 2 Human Information Processing
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Személyiségfejlődési zavarok
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A kvalitatív módszerek homunkulusza
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Cloninger személyiségmodellje
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar II.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Tudatosság, kogníció, érzelmek

Kogníció és érzelmek Az érzelmi élmények reprezentációja, szerveződése

Stein, Trabasso és Liwag modellje

Lazarus elképzelése Az elsődleges értékelés „talál rá” a lényegi viszony témájára, ami az érzelmet azonosítja. Az elsődleges értékelés nem feltétlenül tudatos, de tanult ítéleteken alapul Az érzelem, kogníció és motiváció összefüggése: az érzelem olyan tranzakció következménye, melyben a másik kettő okozó szerepet tölt be

Gray elmélete a kognícióról érzelemről és a tudatos élményről Arról, hogy a bonyolult tudattalan információfeldolgozásból hogyan lesz tudatos, nem sokat tudunk Az, hogy hol megy végbe a tudatosulás, levezethető a szorongás és a skizofrénia neuropszichológiájából

A szorongás neuropszichológiája Pszichológiai szempontból: BIS rendszer Neurológiai szempontból: hippocampális formáció + temporális + frontális lebeny Információfeldolgozási szempontból: komparátor rendszer

A komparátor rendszer

A BIS rendszer

A skizofrénia neuropszichológiája Pszichológiai szempontból: latens gátlás és Kamin effektus nem érvényesül Neurológiai szempontból: hippocampus – entorinális kéreg – subiculum sérül, dopamin-túlsúly az A10 →nucleus Accumbens pályán Információfeldolgozási szempontból: hippocampus → n.Acc. A komparátor kimenet eljuttatása az agy fő motoros rendszereihez (bazális ganglionok) sérül.

A pszichokusság pozitív tünetei Auditoros hallucinációk Téveseszmék Kitágult észlelési tudatosság „Túl-figyelem” Vizuális illúziók Versengő gondolatok

A felszálló dopaminerg rendszerek az A10-ből

A bazális ganglionok és kapcsolataik a limbikus rendszerrel

Gray skizofrénia elmélete

A tudatosság tartalmai A komparátor kimenetei Tudattalan feldolgozás: 100-200 msec, a következő 100 msec a tudatosulás A tudatosulás funkciója a hibakeresés

Nem szükséges tudatosság: Beszéd-input elemzéséhez Szenzoros bemenet elemzéséhez Tanuláshoz Emlékezethez Válasz-szelekcióhoz Cselekvéskontrollhoz Beszéd-kimenet produkciójához

Átmenet az automatikus feldolgozástól az irányított feldolgozásig

A tudattalan és tudatos érzelmi folyamatok elkülönítése A tudattalan különböző felfogásai: James, Freud, behaviorizmus, kognitív tudattalan Kísérleti pszichológia: automatikus és kontrollált folyamatok

Az automatikus és a kontrollált információfeldolgozás jellegzetességei Jellegzetesség Automatikus feld. Kontrollált feldolgozás Kognitív források Független tőlük Erősen függ tőlük Szándékos kontroll Nem teljes Teljes Figyelem Nem szükséges, Szükséges mozgósítható Erőfeszítés Ha van is, csekély Sok Szeriális-parallel Parallel Szeriális Tudatosság Ha van is, csekély Magasfokú Feloszthatóság Holisztikus Fragmentált Megőrzés az LTM-ben Ha van is, csekély Nagymértékű Teljesítményszint Magas Alacsony, kivéve az egyszerű feladatokra Gyakorlat Fokozatos javulás Kis hatékonyság Módosítás Nehézkes Könnyű

Az érzelem és érzés viszonya Az érzés az érzelem szubjektív tudatossággal összekapcsolódó komponense Ha az érzést tanulmányozzuk → érzelmi szótár tanulmányozása Ha a tudat nem kell az érzelmekhez, akkor mint az életfeladatok megoldási módjai foghatók fel

Tudattalan érzelmek A félelmi válasz evolúciós szemszögből Nem kommunikatív félelem Kommunikatív, más fajtól való félelem Kommunikatív, fajtárstól való félelem A félelem tudattalan aktivációja Fóbiások, szorongó személyek Evolúciósan releváns ingerre

Más elképzelések a tudatról Greenfield: neuronhálózatok kiterjedtsége Pinker: öntudat, hozzáférés-tudatosság, élmény-tudatosság

Az érzelem és kogníció összefüggéseit taglaló többszintű elméletek Leventhal perceptuális motoros információ-feldolgozási modellje az érzelemről: 3 szint: szenzomotoros, sematikus és fogalmi szintű folyamat vezethet az érzelemhez. Az első a velünk született program, a második később lép előtérbe, a harmadik a nyelv és gondolkodás fejlődésével kerül elő

Barnard és Teasdale interaktív kognitív alrendszerek modellje Az élmény különböző aspektusait minőségileg különböző információfajták jelentik: Szenzoros, beszéd ill. vizuális kódok, propozícionális kódok, implikációs kódok és effektor-kódok. Az implikációs kód megfelelő mintázata hatására keletkezik az érzelem.

Power és Dalgleish: SPAARS (sémás, propozícionális, analógiás és asszociációs reprezentációs rendszer) Analógiás szint Sematikus modell szint Asszociatív szint Propozícionális szint Érzelem produkció és kimeneti rendszerek

Lewis és Granic: a kogníció-emóció interakció önszerveződése