Balázs István CSc Tudományos főmunkatárs MTA TK Jogtudományi Intézet A jó közigazgatás követelményei 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Advertisements

Etikai Kódex.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
A neo-weberiánus állam vonzásában Stumpf István Századvég Alapítvány, Elnök MKT 46. Közgazdász-vándorgyűlés Eger június
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium
Az állam a nemzetközi jog alanyaként Állam = szervezett politikai közösségnek alávetett terület és népesség Állam: a nemzetközi jog (NJ) egyetlen alanya.
Stabilitás és „zsákmányrendszer” szerepe a közszolgálati életpályában
Bevezető előadás, Pénzügyi jog 1.
A felvilágosult abszolutizmus
Közigazgatási technológia A közigazgatási technológia alapkérdései KRF © 2005.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az EU többéves pénzügyi kerete
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
OTDK Társadalomtudományi Szekció; Politikatudomány I április 15. AZ ÖKOPOLITIKA IDENTITÁSA Vita a fenntartható fejlődés identifikációs szerepéről.
A Ket. tervezett módosítása
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Válságmenedzsment Magyarországon Mi a leghatékonyabb út?
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
A többszintű kormányzás – többpólusú kormányzás értelmezése Az Európai Unió irányításának sajátosságai.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Alapfogalmak, definíciók
Támogatott döntéshozatal
Good Governance – Good Government Stumpf István Századvég Alapítvány, Elnök A sikeres vezető-döntéshozók konferenciája Heti Válasz – Figyelő November.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Az igazságszolgáltatás szociológiája
Ember és környezetének viszonya
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Egészség – EU Az Európai Unió közegészségügyi portálja C2 csoport – Egészségügyi tájékoztatás Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatóság.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
Az NFT tervezési folyamatának nyomon követésére alakult civil munkacsoport Budapest, április 15.
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Migráció és nemzetközi jog
Mezey Barna Egyetemi tanár
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Az ügyészi szervezet és feladatok
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Előadás másolata:

Balázs István CSc Tudományos főmunkatárs MTA TK Jogtudományi Intézet A jó közigazgatás követelményei 1

A jó kormányzat értelmezési tartományai* A közigazgatás jóságának a kérdését.. a közérdek és a magánérdek szembeállításának jegyében…az eredményesség és szakszerűség szembeállításának jegyében szokták felvetni és megválaszolni.(Bibó) értékfilozófiai közelítésmód, az értékként felfogott szabadság alapján a köz és magánérdek miként képviselhető? (Boda) A jó kormányzati munka..politika és a közigazgatás bonyolult összjátékának kérdése, amelyben azonban a közigazgatás nem csak passzív végrehajtó, hanem az elképzelések kidolgozásának is aktív részese (Szamel K.) 2

A jó közigazgatás problémája „Az igazi probléma tehát minden közigazgatás megítélésében a hatalom, a hivatal és az élet egymáshoz való viszonya: egymástól való függése vagy függetlensége, egymásnak való alávetettsége vagy kölcsönössége, egymástól való áthatottsága vagy izoláltsága.” (Bibó) Ezeknek a lehetőségeknek gazdag megoldásai alakulnak ki, 3

A jó közigazgatás normatív értelemben EU Alapvető Jogok Chartája 41. cikk a megfelelő ügyintézéshez való jogról és a részjogosítványok, A helyes hivatali magatartás európai kódexe, Az ET CM/Rec(2007)7. ajánlása, A jó közigazgatás kódexe, Alaptörvény „Szabadság és felelősség” rész, XXIV. cikk (1), AB határozatok a tisztességes eljárás követelményrendszeréről, 4

A jó közigazgatás kódexe A joghoz kötöttség elve, Az egyenlőség elve, A pártatlanság elve, Az arányosság elve, A jogbiztonság elve, Az ésszerű időn belüli eljárás elve, A részvétel elve, A magánszféra tiszteletben tartásának elve, Az átláthatóság elve, A közigazgatási döntésekre vonatkozó szabályok, Jogorvoslatok,kártalanítás, 5

A „jó kormányzás és közigazgatás” közös elemei az EU tagországok jogi szabályozásában. a felelősség, az átláthatóság, az polgárok szükségleteinek való megfelelés képessége, a hatékonyság, az eredményesség, a nyitottság, a részvétel, a kiszámíthatóság, a jogállamiság, a koherencia, a méltányosság, az etikus eljárás és magatartás, a korrupció elleni fellépés, az ésszerű határidőben való eljárás és döntés, az emberi jogok tiszteletben tartása és védelme, az eljárások egyszerűsítése. 6

Európai közigazgatási Térség,európai közigazgatási jog? Az Európai Unióban a tagállamok közigazgatása változatlanul nem tartozik az Unió szabályozási hatáskörébe,(Intézményi önállóság elve) az a közigazgatási elveknek, szabályoknak, eljárásoknak egy olyan kialakult rendszere, amely a tagországi alkotmányos kereteken belül érvényesül, Szűk értelemben ezért az európai közigazgatási jog csak az Európai Unió intézményei működésére alkotott joganyag közigazgatási jognak minősíthető része lehet,( Schwarze) Tágabb értelmezés szerint az európai közigazgatási jognak része az a joganyag is, mely a közösségi jogot és a tagállami közigazgatási jogot „összeköti” Így az európai közigazgatási jog forrásai az írott jog, a szokásjog és az általános jogelvek, továbbá a bíró alkotta jog is? 7

A „jó kormányzástól” a „jó állam” felé? A neoliberális államfelfogás érvényesülése a közigazgatásban az „Új közmenedzsment” útján, A neoweberi államfelfogás fokozatos térnyerése, A good governance paradigmáitól,(..„le kell értékelni az államot”…) A good government paradigmái felé,( …„a jó kormányzás gondolata elképzelhetetlen aktív,intelligens és erős állam nélkül…” G.Fodor-Stumpf) A közigazgatás az állam adminisztrációja, cselekvése (Magyary) 8

a gazdasági-pénzügyi világválság megnyitotta az utat a változások előtt a kormányzásban és a közigazgatásban egyaránt, a piaci kormányzás modellje,mely a kormányokra erőltette a magánvállalkozások módszereit, értékrendjét és normáit,nem hozta meg a kívánt eredményeket, a közszolgáltatások csökkentése és a kiszerződések rendszere megváltoztatta a kormányok és az állampolgárok viszonyát, megnövelte a szolgáltatások költségeit és utat nyitott a korrupció és a közpénzek elsikkasztása előtt, csökkent a kormányzásba és a közigazgatásba vetett bizalom és bekövetkezett a társadalmi tőke és a közszolgáltatások eróziója, az „üzleti modell” a kormányzást a szakértőkre hagyta azzal,hogy a végrehajtással megbízott technokraták számára az eredményesség és hatékonyság volt a kizárólagos szempont Az „Új közmenedzsment” érvényesülése és kritikái.* 9

A változtatások motivációi a neoliberális modell egyetlen mozgatója a racionalitás, mely megerősítette a magánszférát és az egyén jogait. az NPM érvényesítése következtében viszont meggyengült az állam, különösen a végrehajtó hatalmi ág,a közigazgatás, a világot sújtó megakrízisek kezelése azonban egészen más igényeket támaszt, a polgárok a kormányuktól várnak megoldást a problémákra, az állam meggyengítésével azonban a demokrácia is gyengült, mely az együtttartozás érzésére épül és arra,hogy a hatalom nem csupán a polgároké,hanem azok érdekében is kerül alkalmazásra, a hatalom részesének érzése nélkül sem a kormányzásban való részvétel sem az abba vetett bizalom nem lehetséges, az NPM viszont a hatalom gyakorlásában résztvevő polgárokból szolgáltatásokat igénybevevő ügyfeleket,fogyasztókat csinált, 10

A változások irányai a válságok okozta időzített bombákat csak az erős, hatékony állam és hozzáértő, demokratikus kormányok tudják hatástalanítani, ehhez vissza kell adni az embereknek azt a hitét, hogy lehet és kell valamit tenni a válságok ellen és érdekük fűződik az eredményhez, szükséges,hogy az állami szerepkörök és a közigazgatás megerősödjenek, az erősebb állam és közigazgatás azonban új, az eddigieknél erősebb ellenőrzési mechanizmusokat igényel növekvő társadalmi részvétellel és ellenőrzéssel, a neolibeális államot felváltó új erősebb (neoweberi,neokonzervatív, vagy más) államra van szükség, 11

A közigazgatás fejlődésének új prioritásai. konszenzus mutatkozik abban,hogy az NPM utáni korszak közigazgatásában a közhatalmi eszközöknek nagyobb szerepet kell kapniuk, különösen a dereguláció és a szabályozási reform által leginkább érintett gazdasági és pénzügyi igazgatási területeken,valamint a természeti erőforrások,az energia és a nemzetközi migráció kezelésében, az ezeken a területen különösen elszaporodott un. független szabályozó közhatóságok önállóságát sokak szerint a kormányzati felelősség érvényesíthetősége céljából felül kell vizsgálni, az új állami és közigazgatási feladatokhoz,új típusú vezetőkre és köztisztviselőkre van szükség,(menedzsment ismeretek helyett újra közigazgatási szakismeret?) mindeközben nem lehet lemondani az MPM által abszolutizált hatékonyságnövelő eszközök egy része további alkalmazásáról sem, Az új,esetleg „neoweberi” közigazgatásnak sem a fogalma,sem a tartalma nem került még kidolgozásra és elfogadásra,ezért az nem is vált egyértelmű iránnyá, 12

Az „New Public Management” - től egy „New Public Administration” felé ? az NPM-ben a XX. század első harmadának nagy vitája, mely a közigazgatás hatékonyságának, eredményességének követelményét állította szembe a közigazgatás jogszerűségével, szakszerűségével, folyamatosságával stb. egy más szinten termelődött újra, relatív sikertelenségével új,erősebb közhatalmat alkalmazó közigazgatási modell kidolgozásának szükségessége határozza meg napjaink közigazgatás-tudományi gondolkodását, a „New Public Management” kifejezés alkalmazása a maga korában elhatárolódás volt a”Scientific Public Administration”-tól, ma pedig kialakulóban van egy „New Public Administration”, de áthúzódó hatások és új globális irányzatok (pl. a „Regionális Közigazgatási Térségek”-elmélete/Timsit) 13

A Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program és a „Jó Állam Index’”. „..a modern államot már úgy kell látnunk és ábrázolnunk,hogy nem csak az állami,államigazgatási szerveket mutatjuk,hanem azt a kisugárzást,vagy éppen hűsítő árnyékot is,amit hozzá képest függetlenül,vagy autonómiával működő szervekre az államilag garantált feladatok kapcsán vet..”. +1 hatásterület a Hatékony közigazgatás, Értékalapú modell, Integrált modell,vagy MP- célrendszer modell a jó közigazgatásért. 14