Bevezetés oldal. Bevezetés oldal.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A számítógépes hálózatok és az Internet
Advertisements

Takács Béla  Legyen decentralizált, azaz ne egy központi géptől függjön minden!  Legyen csomagkapcsolt, hogy többen is tudják használni a hálózatot!
Ó- és középmagyar morfológiai elemző Novák Attila.
FDDI (Fiber Distributed Data Interface, Száloptikai adatátviteli interface)
Az információ átviteli eljárásai és azok gyakorlata
GPRS/EDGE General Packet Radio Service/ Enhanced Data rate for GSM Evolution.
ISO International Standards Organisation OSI Open System Interconnection ISO International Standards Organisation OSI Open System Interconnection Ez a.
Számítógépes hálózatok
A BIZTONSÁGTECHNIKA ALAPJAI
Nagy Tamás.  Nincsenek akadályozó, „megtörő” kábelek  Költséghatékony  Akár másodlagos hálózatként is használható  Folyamatosan fejlődik, gyorsul,
Számítógépes hálózatok alapfogalmak
Az emberi-hiba faktor csökkentése SMART HOUSE rendszerek telepítésénél VII. VMTDK 2008 Beretka Sándor Újvidéki Egyetem, Műszaki Tudományok Kara, Mechatronika.
PowerPoint animációk Hálózatok fizikai rétege
Számítógépes hálózatok
Hálózatok A hálózatok története HHHHatalmas méretű számítógépek. KKKKis helyen, de hogyan? TTTTöbb felhasználós, párhuzamosan több embert.
Számítógép hálózatok.
Hálózati architektúrák
Mekkora lehet egy hálózat?
Hálózatok kábelei Takács Béla
Vezetékes átviteli közegek
Hálózatok.
HÁLÓZATOK.
ZigBee alapú adatgyűjtő hálózat tervezése
Hálózatok fajtái, topológiájuk, az Internet fizikai felépítése
Vezeték nélküli átvitel
OSI Modell.
 A DEC, Intel és Xerox cégek (együtt: DIX) által kidolgozott alapsávú LAN-ra vonatkozó specifikáció.  Az Ethernet hálózatok az ütközések feloldására.
A tárgyak internetén használatos kommunikációs technológiák Előadó: Balla Tamás I. éves PhD hallgató Témavezető: Dr. Terdik György április
XDSL hálózatok 17. Szóbeli tétel.
Fizikai átviteli jellemzők, átviteli módok
Hálózati és Internet ismeretek
Ethernet – bevezetés.
Ethernet technológiák A 10 Mbit/s sebességű Ethernet.
Hálózati eszközök.
Teszt minta kérdések. Az alábbiak közül melyik korlátozza az optikai alapú Ethernet sebességét? Adótechnológia Az optikai szál abszolút fényvivő kapacitása.
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Beszédjelek Spisák 1. példa Beszéd 4,5 s hosszú.
Létező hálózatok Kapcsolat-orientált csomagkapcsolt adathálózat: X.25.
A hálózati kapcsolat fajtái
PC Hálózatok.
Adatkapcsolati réteg.
Fénytörés. A fénytörés törvénye Lom svetla. Zákon lomu svetla.
Számítógép-hálózatok
Integrált áramkörök tesztelése (minőségellenőrzés)
Hálózati alapismeretek
Hálózatok Kialakulásának okai: kommunikációs igény gépek közt,
A hálózatok működésének alapelvei
17. Tétel x DSL Készítette: Herczeg Attila. Feladat: Internetet akarnak kiépíteni a faluban, és nem tudják eldönteni, milyen technológiát válasszanak.Ismertesse.
Kommunikáció a hálózaton Kommunikáció a hálózaton.
Hálózatok osztályozása
Számítógép-hálózatok Budai László. Alapfogalmak  Hálózat fogalma  Hálózati architektúrák  Hálózati topológiák  Szabványok  OSI modell 2.
Számítógép hálózatok.
Adatátvitel elméleti alapjai
Számítógép- hálózatok
A fizikai réteg. Az OSI modell első, avagy legalsó rétege Feladata a bitek kommunikációs csatornára való juttatása Ez a réteg határozza meg az eszközökkel.
HEFOP 3.3.1–P /1.0A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európa terv keretében valósul meg. 1 Számítógép- hálózatok dr. Herdon.
Topológiák Hálózati eszközök
ADSL alkalmazása xDSL frekvenciaosztásos elven működik, azaz különböző frekvencián továbbítja az előfizető és a szolgáltató felé haladó adatokat.
4.Tétel: xDSL, VoIP, FTTx, NGN
Turócziné Kiscsatári Nóra
Fájlcsere: Technikai megoldások
Számítógépes hálózati alapismeretek - vázlat
Vezetékes átviteli közegek
Előadó: Kajdocsi László
Kommunikáció a hálózaton
UTP (Unshielded Twisted Pair)
ATM Asynchronous Transfer Mode
Számítógépes hálózatok
Hálózatok.
Járműinformatika Kőrös Péter
A hangstúdiótechnika alapelemei
Előadás másolata:

Bevezetés 2017.04.05. 2. oldal

Autógépész - Mérnöktanár Bemutatkozás Dr. Mészáros Attila Autógépész - Mérnöktanár Egyetemi docens Oktatási gyakorlat: 1995-1998 - középfokú intézményben 2001- - felsőoktatási intézményekben Mérnöki gyakorlat: 1998-2004 Feladatok: Audi Hungaria Motor Kft TT járműgyártás Elektrik-Audit minőségbiztosítás (elektromos hibák) 2017.04.05. 3. oldal

Előismeretek 2017.04.05. 4. oldal

A jövő autója CAN- és LIN-Bus Az autógyártás az elkövetkezendő 15 évben erősebben fog fejlődni mint az elmúlt 50 évben. A jövő autójának az alapja az elektronikai hálózatra fog épülni. Ez nagyobb biztonságot környezetkímélést és komfortot biztosít. Az elektronika helyet, pénzt és üzemanyagot spórol 2017.04.05. 5. oldal

CAN – és más buszrendszerek CAN- és LIN-Bus CAN – és más buszrendszerek 2017.04.05. 6. oldal

Buszrendszerek áttekintése CAN- és LIN-Bus Buszrendszerek áttekintése D2B J1850 20K 1M 10M 25M 0,5 5,0 2,5 1,0 Adatátviteli sebesség (Bit/s) Relatíyv költségek (€) Domestos Digital Bus TTP CAN Zweidrahtbus 2017.04.05. 7. oldal

Buszrendszerek J1850-SPC = Ford fejlesztés (10,4 kbps) J1850-DLC = GM/Delco Fejlesztés (10,4 kbps) K-Bus, ISO9141, J1850, Volnaco Lite LIN Bus = Local Interconnect Network (20 kbps) CCD = Crysler Collision Detection, VAN = Vehicle Area Network - Renault és PSA találmány és fejlesztés ABUS = Allgem. Bitserielle Universelle Schnittstelle VW, CAN feladatok TTP = Time Triggered Protokoll (2Mbps) byteflight = BMW, Motorola, Infineon, ELMOS Optikai alapokon (10Mbps) FlexRay = BMW és DC (10Mbps) MOST = Media Oriented Systems Transport (22Mbps) Bluetooth = Vezetéknélküli adatátviteli szabvány 2017.04.05. 8. oldal

5 Jahre aufzuholen gegenüber Wettbewerb CAN- és LIN-Bus az AUDI-ban Daimler/Chrysler - BMW - Audi 45 5 Jahre aufzuholen gegenüber Wettbewerb S-Klasse 7 er D3 40 E-Klasse C-Klasse 35 7 er 5 er 3 er 30 25 A CAN résztvevők száma B6 20 E-Klasse C-Klasse 15 W10 10 8 er E-Klasse 5 S-Klasse 7 er A6 88 90 92 94 96 98 00 02 04 2017.04.05. 9. oldal

Stuff-Hiba, ACK-Hiba, CRC-Hiba CAN- és LIN-Bus az AUDI-ban Buszrendszerek Specifikáció 1999 1983 1999 Rel. Ár/Csomópont Kicsi (~1€) Közepes(~2€) Magas (~5€) Medium Egy vezetékes Két vezetékes Optikai Átviteli sebesség 20 KBit/s 1 MBit/s 22,5 MBit/s Kicsi Közepes Magas Adatmennyiség Master/Slave Multi-Master Master/Slave Busz-kezelés Szinkron és Aszinkron Aszinkron Aszinkron Buszhozzáférás Résztvevők száma Master + 16 Slaves (javasolt ) Nem definiált Max. 64 Adatbiztonság Paritásbit Checksumme (CRC) Bit-Hiba, Format Hiba, Stuff-Hiba, ACK-Hiba, CRC-Hiba Checksumme (CRC) 2017.04.05. 10. oldal

Adatátviteli sebesség CAN- és LIN-Bus az AUDI-ban Egy egységesített Buszrendszer a gépkocsikban nincs. Ennek az oka buszrendszerekkel szemben támasztott különböző követelmények. MOST Adatátviteli sebesség Optikai gyürű Infotainment-felhasználás – magas adatátviteli sebesség Kis helyigény Media Orientated Systems Transport CAN Priorizált hozzáférés Biztos adatátvitel Multi - Master elérés Controller Area Network LIN Alacsony adatátviteli sebesség Mechatronikus elemek vezérlésére Költségkimálő megoldás Local Interconnect Network 2017.04.05. 11. oldal

2017.04.05. 12. oldal

MOST - Multimédia adatbusz MMI Radio CD-Laufwerk Tulajdonságok: Navigation MOST-Bus Datenrate bis 22.5 Mbit/s Gateway MMI-Fond Zárt optikai gyűrű Telefon/ Telematik Max 64 résztvevő lehetséges Sound-System CAN-Bus Szinkron vagy aszinkron adatoknak Nincs test és potenciálprobléma VAS - Tester Nincs zavartényező 2017.04.05. 13. oldal

Definíció / Megnevezés „MOST“ jelentése „Media Oriented System Transfer“ Az adatátviteli protokoll alapja az OS8104-es szabvány, amely optikai adatátvitel műanyag vezetőn keresztül. A forrásadatok szinkron és aszinkron módon is küldhetőek. A MOST a következő rendszerelemekhez kapcsolódhat a gépkocsiban.: · Audio · Video · Adatok / Adatszolgáltatás 2017.04.05. 14. oldal

Felépítés Minden MOST adathálózat tartalmaz egy rögzített csomópontot, amely a Timing Master és a Frame generálás feladatait veszi át. A MOST hálózat sávszélessége : 21,2 Mbit/s. A forrássávszélesség dinamikusan kerül felosztásra, kiosztásra egy szinkron és aszinkron részre. A szinkron esetben a sávszélesség virtuálisan kerül kiosztásra, így a címzés kiesik. Folyamatos nagy mennyiségű nagy sebességű adatközlésre hivatott mint pl: Audio-NF. Aszinkron esetben mint pl: CD-ROM adatok esetén csomagonként kerülnek az adtok átvitelre. 2017.04.05. 15. oldal

Fizikai felépítés PMMA = polymetil-metakrilát POF Cladding = fényvisszaverő réteg Jacket (PE,PA) = polyamid 2017.04.05. 16. oldal

MOST komponensei Színes köpeny Fekete köpeny Mag Reflexiós réteg 2017.04.05. 17. oldal

MOST komponensei Jelátvitel az Optikai vezetéken   Egyenes vezeték esetén: A fénysugár egy részét egyenesen továbbítja az optikai szál. A nagyobb részét a teljes reflexiót kihasználva a vezetékben Zick-Zack alakban fog továbbhaladni. 2017.04.05. 18. oldal

MOST komponensei Meghajlított vezeték esetén: A fénysugarak a teljes reflexió miatt a magbevonat felületén kerülnek reflektálásra.   Teljes Reflexió: Ha a fénysugár az optikailag sűrűbb közegből egy optikailag ritkább közegbe lépne át, akkor a fénysugár teljes reflektálásra kerül. Az Optikai vezető magja az optikailag sűrűbb, a bevonat pedig ritkább réteg. Az optikai vezeték meghajlításakor így lehetséges a fénytovábbítás. 2017.04.05. 19. oldal

MOST komponensei A teljes reflexió függ a fénysugár beesési szögétől. Ha ez a szög túl meredek akkor a fénysugarak kilépnek a felületen. Így magasabb veszteség jön létre. Ez a jelenség akkor jöhet létre ha az optikai szál túl erősen van meghajlítva 2017.04.05. 20. oldal

Követelmények Szerelési követelmények: ü Minimális hajlítási rádiusz >25 mm ü Nem szabad megtörni ü Nem szabad éles élekre ráhelyezni ü Nem szabad kábelbinderrel rögzíteni ü Ne lépjünk rá a kábelre Nem lehet javítani Az optikai szál csatlakoztatása ü Nem szabad karcosnak és koszosnak lennie ü Nem szabad megfogni ü Nem szabad leragasztani ü A védőkupakot csak csatlakoztatás előtt levenni ü A hiányzó védőkupakok pótlása 2017.04.05. 21. oldal

Gyűrűtopológia A MOST busz egy egygyűrűs rendszer, minek következtébe minden egységnek működőképesnek kell lennie. Ez különösen a Telefon segélykérő funkcióit érinti. A MOST busz kiesése nem akadályozhatja, veszélyeztetheti a komponens működését. A Gyűrűtopológia következtében nem lehetséges biztonsági funkciókat ellátó adatoknak a továbbítása. 2017.04.05. 22. oldal

CAN – Controller Area Network 2017.04.05. 23. oldal

Buszrendszerek előnyei CAN- és LIN-Bus az AUDI-ban Buszrendszerek előnyei Központi és ajtó modulok Költségcsökkentés - Kevesebb vezeték - Szenzorhasználat több egységnek - Az elosztott funkciókkal jobb a vezélők kihasználtséga Súlycsökkentés - Kevesebb vezeték - Részben vékonyabb vezeték - Könnyű elhelyezés - Több funkció vonalanként Új lehetőségek - Beépített kezelés - Hangvezérlés - Animált kezeési útmutató - Távdiagnosztika - Balesetmegelőzés - Komfort funkciók ( pl. keyless entry) - Software Updates - Több diagnózislehetőség Bus Minőségi növekedés - Kevesebb csatlakozás (pl. SMLS 45 kontakttal kevesebb) - 100% Diagnisztizálható - Jobb EMV Flexibilitás, Bővíthetőség Gyártási idő csökkentés - - Modulbeépítés támogatása (pl. SMLS 5 lépcső -> 2) Modulos decentrált - Változások programon keresztül - részben Plug & Play - Funkciók elosztása vezérlőkre 2017.04.05. 24. oldal

Az adatbusz előnyei Új információk továbbításához csak Software változás szükséges. Az adatprotokoll többszörösen is biztosítva van a kommunkációs hibák ellen. Pl: ellenőrző ciklusok, bitek stb. Kevesebb szenzor és jelvezeték 2 vezérlő közötti nagyon gyors adatcsere Kis helyigény, vezeték, vezérlő, és csatlakozás A CAN világszerte szabványosított 2017.04.05. 25. oldal

1983 CAN-Fejlesztés kezdete a Bosch-nál CAN - Történet 1983 CAN-Fejlesztés kezdete a Bosch-nál 1985 (Full-) Teljes CAN-Specifikáció Kooperáció az Intel-el 1987 Az első szilikon az Intel-től 1988 Szériatípus az Intel-től (82C526) 1989 Basic-CAN a Philips-től (82C200) 2017.04.05. 26. oldal

CAN-Controller bevezetések 2017.04.05. 27. oldal

CAN - „Az“ Automobil-Busz Master Master Master Csavart érpár Multi-Master Busz, azt jelenti minden egység egymástól függetlenül adhat. Adatátvitel 100 KBit/s (Low Speed, Komfort-CAN, Info-CAN) és 500 KBit/s (High Speed ,Antriebs- és Diagnózis-CAN), Low Speed-CAN esetén egyvezetékes mód is lehetséges. Magas zavarvédettség, Kis meghibásodási ráta 2017.04.05. 28. oldal

Az adatátvitel (Hagyományos) Első lehetőség: Minden információ egy külön vezetéken kerül továbbításra. 2017.04.05. 29. oldal

Az adatátvitel CAN-Buszon Második lehetőség: Számos információ csak 2 vezetéken kerül átvitelre a vezérlőegységek között. 2017.04.05. 30. oldal

Adatátvitel CAN nélkül CAN-en keresztül 2017.04.05. 31. oldal

Csak adatcsere szükséges ? Csak adatcsere lehetséges Összehasonlítás 5 Vezérlő 40 Vezérlő... BUS-Technika megoldásokat kínál És új lehetőségeket 10 Csatlakozás 780 Csatlakozás Csak adatcsere szükséges ? Csak adatcsere lehetséges Teljes hálózat 2017.04.05. 32. oldal

Csillag topográfia 2017.04.05. 33. oldal

Csillag topográfia Hagyományos vezetékezés CAN vezetékezés 2017.04.05. 34. oldal

Vezetékezés a világítás példáján A4 Vorgänger A4 2001 M1 M4 M2 M3 X CAN-Bus Komfort 58 P M2 M3 58re 58 re 58li 58 li S 2017.04.05. 35. oldal

Busztopológia A3 CAN 2017.04.05. 36. oldal

Az Antrieb egy különálló egység: J220 J217 J104 J234 NOX-Sensor J527 G85 J285 J502 J162 E87 J345 J446 J136 J519 J453 J393 J386 J387 J388 J389 CAN-Komfort J507 R99 J499/J526 R J401 J402 R94 J415 CAN-Infotainment CAN-Antrieb 500 kBit/s 2017.04.05. 37. oldal

A Komfort egy különálló egység: J220 J217 J104 J234 NOX-Sensor J527 G85 CAN-Antrieb J285 J502 J162 E87 J345 J446 J136 J519 J453 J393 J386 J387 J388 J389 J507 R99 J499/J526 R J401 J402 R94 J415 CAN-Infotainment CAN-Komfort 100 kBit/s 2017.04.05. 38. oldal

Az Infotainment egy különálló egység: J220 J217 J104 J234 NOX-Sensor J527 G85 CAN-Antrieb J285 J502 J162 E87 J345 J446 J136 J519 J453 J393 J386 J387 J388 J389 CAN-Komfort J507 R99 J499/J526 R J401 J402 R94 J415 CAN-Infotainment 100 kBit/s 2017.04.05. 39. oldal

Leírás: CAN-Bus A CAN-Buszrendszerek legalább 2 vagy annál több vezérlőből áll. Az adatforgalom egy csavart érpáron keresztül kerül átvitelre amely kapcsolódik minden résztvevő egységhez. Az adatok az Antrieb és Kombi CAN-en 500 Kbaud a komfort és Infotainmenten 100 Kbaud sebességgel kerül továbbításra. Az üzenetek ( pl: Motor 1,2,3 … ) gyakorisága a specifikációban meghatározott ciklikussággal kerülnek átvitelre, pl: 20ms A vezérlőben a továbbítandó adatok a CAN-Controllerhez kerülnek. Ez az egység készíti elő az adatokat a CAN adaközlési protokollnak megfelelően, majd továbbítja a CAN-Treibernek amely elküldi a Buszon. Fordított esetben is hasonló a folyamat a CAN-Controller előkészíti és szelektálja az adatokat a vezérlő számára. Mivel az adatok nagysebességgel kerülnek 500Kbaud esetén az adatbuszra a zavarok és reflexiók kiszűrésére a vezeték végén egy lezáró ellenállás van. A lezáróellenállás értéke 120 Ohm és a vezérlőegységekbe van beépítve. 2017.04.05. 40. oldal

A CAN-adatbusz egy Controller: Előkészíti a vezérlőtől keletkező adatokat a küldés számára, illetve a kapott adatokat átalakítja a vezérlő számára. egy Transceiver : Elküldi elektromos jelként a Controller által előkészített adatokat az adatbuszon, valamint fogadja is őket. 2 adatbusz lezárás 2 adaatvezeték Motor SG ABS Lezáróellenállások 2017.04.05. 41. oldal

Visszaverődés, reflektálás Einspeise- jel bei „A“ Echo jellaufzeit für Echo Nutzjel mit über- lagertem Echo bei „A“ A R>Z R<Z 2017.04.05. 42. oldal

CAN Csomópontok A-Oszlop jobb oldalt: Csomópont CAN-Komfort és CAN-Infotainment A-Oszlop bal oldalt: Csomópont CAN-Antrieb 2017.04.05. 43. oldal

mSMLS1 Ablaktörlő funkció Folyamatábra SMLS mZAS1 KL. x mZAS1 Kl.15 mSMLS1 Ablaktörlő funkció pl:Tippwischen BSG LIN 1 Statuszjelentés mGateway 1 Külső hőm. Kombitól LIN 1 Ablaktörlő funkció mGateway 1 Külső hőm. Hibastástusz WWS Gateway 2017.04.05. 44. oldal

Gateway CAN-Diagnózis CAN- Antrieb CAN- Komfort CAN- Kombi CAN- Infotainment 2017.04.05. 45. oldal

Wake Up Modus Wake Up Modus = Ébresztő fázis Miért? - Az elosztott funkciók miatt mindig minden vezérlőt fel kell ébreszteni. Mikor? - Szenzorokra való reagálás (pl. Gombok, kapcsolók, ZV) - Reagálás CAN-Üzenetekre - nem kívánt reakciók CAN-zavarok 2017.04.05. 46. oldal

Sleep Modus Alvási állapot Miért? - A nyugalmi áram meghatározása (Liegenbleiber) - Az elosztott funkciók miatt mindig minden vezérlőt el kell altatni. Mikor? - Ha minden vezérlőegység felkészült az alvás állapotra 2017.04.05. 47. oldal

Gyűrű teljesen felépítve: 01h – gyűrű felépítve, 11h - gyűrű felépítve, Sleep készenlét 2017.04.05. 48. oldal

Gyűrű sleep módban: 11h –gyűrű felépítve, sleep készenlét, 31h - gyűrű alszik!!! 2017.04.05. 49. oldal

Gyűrű felépítés: 01h – gyűrű felépítve 02h – Wake Up mód aktív 2017.04.05. 50. oldal

LIN-Busz 2017.04.05. 51. oldal

Bevezetésének Okai: LIN-Busz Alacsony költség (összehasonlítva a CAN-el) Transceiver ~0,35 € (0,70 € pro CAN-Transceiver) Csak egy Adatvezeték ( nincs Twisted-Pair ) Költségkívélő komponensek bevezetése (RC-Kombináció) Egyszerű elektronika miatt kevesebb helyigény 2017.04.05. 52. oldal

LIN-Busz Ki érintett a LIN-Busz Fejlesztésés: LIN Konsorcium BMW VW Daimler -Chrysler AUDI Motorola VW BMW VOLVO Volcano LIN Spec 2017.04.05. 53. oldal

LIN-Buszvezetéken az alapszín a viola és fehér csík Keresztmetszet 0,35qmm. 2017.04.05. 54. oldal

Lin: A helyi adatbusz vezetékezés LIN-Busz Lin: A helyi adatbusz vezetékezés ZKE KSG Tulajdonságok MASTER Master-Task Slave-Task Slave ... Max. 20 kBit/Sek. BUS Van „Sleep“-Mode MASTER SLAVE Csak egy Master van a Buszon Maximum 16 Slave lehetséges A Master irányít mindíg A Slave passzív marad, Adatokat fogad vagy adatokat oder übermiküld kérésre. A Master szinkronizálja a Buszt Objektorientált üzem 2017.04.05. 55. oldal

Master / Slave Master - Gateway a Komfort-CAN felé - A Master vezérli a Buszt - A Master határozza meg melyik üzeent milyen időben kerüljön a buszra - A Master átveszi a komponensek hibakezelését - A Master feladatai: è Sync Break küldés è Sync Byte küldés è ID-Field küldés è Ellenőrzi az Adatokbyteot és Checkbytesot è fogadja a WakeUp Break –ot Slave-től è Szinkronizálja a buszt a saját időbázisának megfelelően. 2017.04.05. 56. oldal

Master / Slave Slave - 1 -től 16 LIN-résztvevőig lehetséges - Adatok fogadása és továbbítása, ha egy megfelelő ID jon a Mastertől Slave feladatai: ÈSync Break-re vár ÈSync Byte-ra szinkronizálja magát ÈID-Mezőkre hallgat È Az ID-től függően hajtja végre a következőket: v0 -tól 8 Byte Adatok átvitele vFogadja az Adatokat Checksum-vizsgálattal vKüldi az Adatokat Checksum-generálással vvárakozik ÈEgy Csomópont, amely Masterként funkcionál egyidejűleg lehet Slave is. 2017.04.05. 57. oldal

Köszönöm a figyelmet! Dr. Mészáros Attila mattila@fmk.nyme.hu