A tanulás jelentőségének (újra)felfedezése a felsőoktatásban Derényi András OFI-KKEK TÁMOP-4.1.4-08/1-2009-0002 „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az UNILO projekt hozzájárulása a tanulási eredmény-orientált képzési programok kialakításához Zarka Dénes.
Advertisements

Az iskolai dokumentumok
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
V. ETR Konferencia április Dr Majó Zoltán, egyetemi adjunktus
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt ÚJ FORMA, KIBŐVÜLT TARTALOM ÚJ FORMA, KIBŐVÜLT TARTALOM.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
Az oklevélmelléklet előállítását segítő helpdesk és honlap Kissné Pap Margit vezető főtanácsos oklevélmelléklet koordinátor.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Dr. Veres Pál PhD Nemzetközi, EU-s folyamatok a felsőoktatási program- és tantervfejlesztésben OKTÁV RÁCIÓ február.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
Munkakultúra Szakképzési modellek 19. Országos Konferencia Az Országos Képesítési Keretrendszer és a Központi Validációs Rendszer a TÁMOP as projektben.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Horváth & Dubecz Tanácsadó Kft. TÁMOP projektben megvalósult képzések.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya- tanácsadás területén szeptember 15. WS5 Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető
Oktatáspolitikai folyamatok általános háttere
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

A tanulás jelentőségének (újra)felfedezése a felsőoktatásban Derényi András OFI-KKEK TÁMOP / „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban”

Egykor… mester- tanítvány kapcsolat az „igazság keresése” - együtt, - hosszú ideig, - lineáris tanulási folyamat

Aztán… a ‘tanár’ pozíció – megerősödvén – levált a ‘mester’ szerepről: - az oktatás került a középpontba

Tömegesedés …mellékhatásokkal  a tanuló egyénre, a tanulásra terelődik a figyelem

Belső okok: oktatásszervezési optimalizálási technikák (kreditrendszer); a tanulás-tervezéssel és a tanulással kapcsolatos egyéni felelősség újbóli megjelenése – tanácsadási igény; európai kredit önálló tanulás tartalmának érvényesíthetősége (vö. kreditmonitoring által detektált tanulási mennyiség).

Külső okok: közjavak hatékony felhasználásának kérdése (átláthatóság, elszámoltathatóság mellett eredményesség, versenyképesség) felsőoktatás harmadik missziójával kapcsolatos elvárások felerősödése: – a K+F+I szerepének megerősödése – foglalkoztathatóság – foglalkoztathatóság koncepciója LLL, képesítési reformok (70+ ország)

Új MÉM a komplexitás illusztrálására: Változatos tanulási utak

Tanulástámogató eszközök a tanulás (a tanuló egyén) és a számára kialakított tanulástámogató rendszerek mögött jelentős kiszolgáló apparátus, professzionalizálódó intézmények állnak

A tanulás eredménye a fogalom megjelenésének és alkalmazásának (JQI, DD, Tuning) következményei – a szabályozásra (QF-HEA, NQFs) – a tanulásszervezésre (kimenet-orient., értékelés) – a tanár-diák kommunikációra (célok, módszerek) tanári (pedagógiai) munka a figyelem fókuszába kerül (‘quality teaching’)

Új helyzet A tanulás szervezetileg is fontossá válik, de már nem a mester – tanítvány értelemben, hanem az egyén és az egyén tanulását támogató eszköz-/intézményrendszer viszonyában.

Hazai fejlesztések TÁMOP OKKR, validáció tanulási tanácsadás (FETA; ROP: karrier~, TÁMOP 4.1.3: DPR; mostani törvényterv.); TÁMOP Életpálya-tanácsadás Kreditrendszer ● ETR + /Neptun + ● feo. képesítési keretrendszer (15/2006. OM rend., KKK) ● MAB: ESG adaptáció ● EuroPass/oklevélmelléklet Intézményi fejlesztések, innovációk (elszigetelt, alkalmi): (DUF – modul., valid. ● DE - határon át ● felnőttképzők ● UNILO – BME ● eü, sport szektor szintű keret) Kutatói érdeklődés (BA/BSc KKK-értékelés 2006 ● TKA, LeO1-2 ● ELTE-PPK: BaBE és ISSzK) Köszönöm a figyelmet!