a nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar kutatóegyetem esélyei
I.Érdemes-e beszélni kutató- és/vagy tudományegyetemről? II.Van-e nemzetközi versenytér? III.Hol állunk? IV.Magyarország: versenytér vagy versengés a kegyekért? V.Tudás-disszemináció a medializáltság korában
I.Érdemes-e beszélni kutató- és/vagy tudományegyetemről? II.Van-e nemzetközi versenytér? III.Hol állunk? IV.Magyarország: versenytér vagy versengés a kegyekért? V.Tudás-disszemináció a medializáltság korában
Kutatás és egyetem Az európai egyetemtörténet negyede Újkor: akadémiai rivális Visszavétel: tudósi charisma intézményesítése Humboldt Vannevar Bush: The Endless Frontier Bologna
Klasszifikáció Carnegie-klasszifikáció California Master Plan Európai Unió: U-MAP Excellenze-Initiative Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon
A kutatóegyetemi klasszifikáció alkalmas válasz a kihívásokra: Demokratizálódás Közösségi források kivonása Legitimációs krízis + gazdasági válság
I.Érdemes-e beszélni kutató- és/vagy tudományegyetemről? II.Van-e nemzetközi versenytér? III.Hol állunk? IV.Magyarország: versenytér vagy versengés a kegyekért? V.Tudás-disszemináció a medializáltság korában
Nemzetközi versenytér: a hallgatói piac:
Nemzetközi versenytér: a tudástőke piaca oktatói piac kutatói piac kutatás-támogatási piac globális gazdasági piac
I.Érdemes-e beszélni kutató- és/vagy tudományegyetemről? II.Van-e nemzetközi versenytér? III.Hol állunk? IV.Magyarország: versenytér vagy versengés a kegyekért? V.Tudás-disszemináció a medializáltság korában
Magyar pozíció a nemzetközi rangsorokban Globális rangsorok jelensége Alternatív EU rangsor-irány:
Magyar pozíció a kutatási eredmények alapján
Magyar pozíció: észrevehetőség
I.Érdemes-e beszélni kutató- és/vagy tudományegyetemről? II.Van-e nemzetközi versenytér? III.Hol állunk? IV.Magyarország: versenytér vagy versengés a kegyekért? V.Tudás-disszemináció a medializáltság korában
Felsőoktatás-politikai fordulat A jól teljesítő kutatóegyetemi rendszerek jellemzői: széleskörű és növekvő hozzáférés a felsőoktatáshoz társadalmi mobilitás versenyen alapuló, teljesítményfüggő, folyamatosan növekvő finanszírozás kiválóság-orientáltság nemzetközi mércék
Milyen lesz a magyar felsőoktatás? szűkülő hozzáférés zártság, csökkenő mobilitás radikális forráskivonás, egyedi poltikai döntésektől függő, centralizált finanszírozás kiválóság-érzéketlenség nemzeti bezárkózás
I.Érdemes-e beszélni kutató- és/vagy tudományegyetemről? II.Van-e nemzetközi versenytér? III.Hol állunk? IV.Magyarország: versenytér vagy versengés a kegyekért? V.Tudás-disszemináció a medializáltság korában
A disszemináció közege Teljes medializáltság Tudományos tartalom esélytelensége a hagyományos médiában Generációs szakadék a célközönségben
A tudomány-tartalom esélyei a médiában
Televíziós műsorok tartalma
„+1”: tudomány digitális tábla – internetes tudástár – rendszerezett ismeretek – kereshet ő tudásbázis – közösségi tartalom-építés – hitelesség – interdiszciplináris együttm ű ködések kommunikációja – prezentációs szolgáltatások nyilvános displayek – bankok, hivatalok, kórházak, közlekedés – háttérvizualitás a mindennapi környezetben – általában hangnélküli megoldások Képernyők között televízió – m ű sorfolyamban reálisan elhelyezhet ő id ő tartamú filmek – dinamikus képi világ – magyar tartalmak – önálló televíziós csatorna! – értékelv ű tartalom kézbeadása – „trendi” tudás- közvetítés – mms/ mobilinternet megoldások – interaktív pedagógiai megoldások – oktatás-fejlesztés – reáliák iránti érdekl ő dés felkeltése A tudománydisszemináció médiaközege: Internet Mobil
Immerzivitás, személyesség és az újmédia
A tudomány társadalmi jelenlétének tétje
Köszönöm a figyelmet!