SNI gyerekek az iskolában (3.) Team-munka

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A segítő team tapasztalatai
Az iskolai szociálismunka
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Büntetés-végrehajtási
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A szervezeti felépítés definíciója
“Új Dimenziók” mentorképzési program A program kidolgozói: Artemisszió Alapítvány EcPec Alapítvány Göllesz Viktor Speciális Szakiskola MATISZ MH Líceum.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
HUMÁN TISZK TÁMOP /1-2F számú projekt Szolgáltatásszervezési csoport beszámolója július 02.
„Mércénk az ember” Fodor Információk átadása, tájékoztatás  folyamatos kapcsolattartás a HUMÁN TISZK iskolái között – igazgatói értekezletek 
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Resztoratív módszerek az iskolában
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.

TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Buda Béla dr. Nevelési tanácsadók Magyarországon -- szubjektív visszatekintés és szakmai értékelés -- (Közösségeink rejtett hálózata. A nevelési tanácsadók.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
Team munka egy többcélú intézményben
Szülők iskolája program ÉVFOLYAM SZÜLŐI KÖZÖSSÉGE SZÁMÁRA.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tervezési folyamat.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
főosztályvezető-helyettes
Óvodai és iskolai szociális segítés
Előadás másolata:

SNI gyerekek az iskolában (3.) Team-munka Szabó Edina 2012/13. I. félév Fűrészné Kálmán Rita, Gocsman János képei alapján

Elefánt

A team meghatározása Kis, funkcionálisan tagolt, hierarchiától mentes munkacsoport, mely interaktív és intenzív kölcsönös együttműködés folyamán közös célokat dolgoz ki és valósít meg.

Budai István : „Az inter-professzionális tevékenység lényege, hogy a különböző szakmák képviselői közös kommunikáció és cselekvés során, a csoportdinamika jótékony hatása következtében meglévő tudásukat elegyítik egy közösen meghatározott cél elérése érdekében.”

A team jellemzői Két vagy több egyén, akik közös célt próbálnak elérni, önmaguk és mások őket a csoporthoz tartozónak tekintik, interakcióban vannak egymással, kölcsönösen függnek egymástól, osztoznak a normaalakításban és részt vesznek az egymáshoz kapcsolódó szerepek rendszerében.

A team fő típusai Állandó formális csoport : tagok személye nem változik, rendszeresen üléseznek, meghatározott feladatkörökben folyamatosan tevékenykednek (pl. iskolavezetés, a munkaközösségek, segítő team, mentálhigiénés team). Az ideiglenes formális csoport: időszakos feladatokhoz rendelten jönnek létre, addig működnek, amíg a feladatukat végrehajtják (pl.: rendezvény megszervezése, projekt végrehajtása).

Indokoltsága Fokozódó specializálódás a szakember képzésben, a feladatokban és szakértelemben fokozott differenciálódás – növekvő igény az együttműködésre. Társadalmi környezet változása (összetettebb problémák, társadalmi változások nem kedveznek a oktatási-nevelési folyamatra nézve, egyre nagyobb feladattömeg hárul az oktatási intézményre). Szemléletmód váltás – komplex, holisztikus, átfogó megközelítés (orvostudomány, mentálhigiéné, pedagógia), interdiszciplinaritás – multidiszciplinarítás.

Team munka értékei csoportként hatás: a szakemberek együtt felerősítik a nevelés és fejlesztés kedvező folyamatait – összehangolt, sokoldalú megsegítés valósulhat meg együttműködő emberek tárgyi tudása és szakmai tapasztalatai gyarapodnak szemléletformáló folyamat - a csoport tagjai saját, egyéni munkájuk végzésében és a munkájukról való gondolkodásban jobban érvényesítik szakmai közösség elvárásait, igényeit együttgondolkodás fontos terepe – minőségileg más szint – kreatív, innovatív jelleg: Az egész több, mint a részek összege. a felmerülő problémák megoldása – ha azokat a megvalósításban részt vevők maguk dogozták ki – erős háttértámogatást jelent a team tagjainak hatékonyabb érdekérvényesítést tesz lehetővé - mind a gyermek, mind a tagok számára – a szakemberek közös fellépése csoportmunka hatással van a szervezeti kultúrára, a konfliktuskezelés hagyományaira, megjelennek az intézmény életében a team munka kedvező hatásai

Team munka pozitív hatásai Gyermekre, pedagógusra Intézményre Visszahat a team-tagokra is

A hatékonyan működő team jellemzői A csoportcélok mindenki számára világosan megfogalmazottak és tisztázottak. A tagok nyitottak egymás felé. A közöttük lévő kétirányú kommunikáció biztosított. A részvétel és a vezetés elosztott a tagok között. Mindenki lehet résztvevő, vezető és meghallgatott fél. Kiegyenlített hatalmi viszonyok. A csoportdöntési folyamat rugalmasan illeszkedik a helyzet megkövetelte szükségletekhez. A csoport a közös döntést igyekszik megvalósítani a gyakorlatban. A csoport tagjai bátran felvállalják a véleménykülönbségekből adódó konfliktusokat. Magas a csoport kohéziója, elégedettek a csoporttagsággal, elfogadják és támogatják egymást, bizalommal fordulnak egymás felé. A csoport problémamegoldó képessége magas szintű. A csoporttagok együtt értékelik ki a csoport hatékonyságát és döntenek arról, hogyan javíthatnák saját működésüket.

A segítő szakmák képviselői pedagógusok / tantestület gyermekvédelmi felelős fejlesztőpedagógus orvos védőnő logopédus családsegítő pszichológus / terapeuta gyermek-pszichiáter gyermekjóléti szolgálat képviselője

Intézményi rendszer Nevelési tanácsadó Egyéb intézmények Intézményen belül: pedagógus fejlesztőpedagógus gyermekvédelmi felelős intézményi pszichológus logopédus orvos, védőnő Nevelési tanácsadó Egyéb intézmények

Segítő team – mentálhigiénés team   Segítő team Mentálhigiénés team Intézmény szerint Intézményen belüli Jellege Állandó, formális Tagjai Pedagógus Pszichológus Logopédus Fejlesztőpedagógus Intézményvezető Gyermekvédelmi felelős Orvos, védőnő Célja (elsődlegesen) Szakemberek intézményi munkájának szervezése, segítése, folyamatos eset megbeszélés, követés, segítő munka kiértékelése, feed back Esetmegoldás, átfogó iskolai programok megbeszélése, információcsere a társszakmák széleskörű bevonásával.

Segítő team: Tanév meghatározott szakaszaihoz köthető feladatok:    1.Év eleji nagy teamek: - új tanulók felvétele, szűrése - diagnosztikai repertoár meghatározása, - diagnosztikai feladatok elosztása, - tapasztaltak összegzése, vezető tünet meghatározása - segítés módjainak kidolgozása - csoportbeosztás- csoport egyeztetés 2. Október-november: - 4. osztályos tanulók átadásának segítése 3. Január: - féléves munka kiértékelés, haladási irányok felülvizsgálata - kiemelt feladat: 1. osztályos tanulókkal kapcsolatos tapasztalatok megbeszélése 4. Év végi záró értekezletek, osztályozó konferenciák: részvétel és véleménynyilvánítás, javaslattétel. Állandó feladatok: 1. Aktuálisan felmerülő esetek megbeszélése. 2. Folyamatos konzultáció a pedagógusokkal és szülőkkel. Pedagógus munkájának szakmai támogatása. 3. Igény szerint előadások tartása, szakmai anyagok ajánlása. 4. Tantestület és iskolavezetés számára szakvélemények értelmezése, véleménynyilvánítás, javaslattétel.

A team munka színterei, módozatai Feladatszervezés Estemegbeszélés Eset menedzselés Esetátadás Szupervízió

Feladatszervezés Célja a segítő munka strukturálása, szervezése (személyi, térbeli, időbeli). Segítők együttműködésének alapjait, rendszerét teremti meg szervezeti szempontból. Az intézmény működési rendjére alapoz a segítő munka speciális szükségleteit figyelembe véve.

Esetmegbeszélés Cél: segíteni vagy megerősíteni a szakembert. Rendszeres, tervezett, strukturált tevékenység. Az esetről szól. Kezdődik az eset ismertetésével, a kérdésekkel, dilemmákkal, zárul a megoldási javasatokkal. A megbeszélés célja a segítő kérdéseire való válaszadás az egyes munkatársak által és közös szakmai reflexió a segítői tevékenység folyamatára. A segítő munka alternatíváival, ötletekkel, új gondolatokkal, új nézőpontokkal, új eszközökkel és módszerekkel gazdagít. Mindig a konkrétumok és a realitások szintjén.

Eset menedzselés Cél: Képviselet ellátása a megoldás irányába. Kifelé: pedagógus, szülő, intézményvezetés felé. Befelé: teamben és a segítő kapcsolatban.

Esetátadás Cél: Új esetfelelős megtalálása, az eset nem maradhat felelős nélkül. Okai: kompetencia határ, megbirkózási nehézség, leterheltség, stb.

Szupervízió Cél: A szakember/segítő segítése. Központban a segítő, az eset „csak” ürügy. Nem esetmegbeszélés és nem terápia. A szakmai személyiség fejlesztése és a szakmai kompetencia fejlesztése a cél. A rejtett, nem tudatos, de a segítő tevékenység szempontjából fontos mögöttes tartalmak kibontása a szakember segítségével. Egyéni és/vagy csoportos formában.

A team munka jövője: Pszichológusok eszköztárából sikeresen emelődött át más segítő szakemberek eszköztárába. Segítő szakemberek körében teret nyert, az iránta való igény egyre növekszik. Intézményvezetés felé fontos kommunikálni értékeit és szükségességét. Jelentős szerepe lehet az intézményi kultúra fejlesztésében. Egyre szélesebb körben alkalmazhatják a szakemberek közti párbeszédben. Távoli jövő: jogalkotók hivatalosan is elismerik fontosságát és beépítik az intézmények működésébe.