ÖNKORMÁNYZATI KÖZIGAZGATÁS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Területi államigazgatási szervek
A járási rendszer megújítása
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
ÖNKORMÁNYZATI IGAZGATÁS
Elkülönített állami pénzalapok
Önkormányzati közigazgatás
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
Humánkineziológia szak
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Közigazgatási alapismeretek
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A közigazgatás felépítése és működése
A közigazgatás felépítése és működése
Választható vizsgatárgy
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Dr. Lamperth Mónika Budapest október 18.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Közigazgatási alapvizsga
szakmérnök hallgatók számára
A járási rendszer megújítása
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Az önkormányzati szabályozás : jelen és jövő – a hatályos Ötv. és az új Ötv. tervezetének összehasonlítása Dr. Gyergyák Ferenc Konferencia az új önkormányzati.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Készítette:Makra Betti Dátum:
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
A közigazgatás felépítése
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
InterMap Térinformatikai Tanácsadó Iroda 1037 Budapest, Viharhegyi út 19/c. Tel.: , , Fax: Honlap:
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
ÖNKORMÁNYZATI IGAZGATÁS
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Államháztartási alapismeretek
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Önkormányzati igazgatás augusztus 15.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Helyi önkormányzatok Néhány tudnivaló az évi LXV. Törvényből (Ötv) K.A.2006.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

ÖNKORMÁNYZATI KÖZIGAZGATÁS

TARTALOMJEGYZÉK A HELYI ÖNKORMÁNYZATI RENDSZER A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK JOGÁLLÁSAINAK ELTÉRÉSEI AZ ÖNKORMÁNYZATOK FELADATRENDSZERE A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK SZERVEZETE ÉS MŰKÖDÉSE AZ ÖNKORMÁNYZATOKKAL KAPCSOLATOS ÁLLAMI FELADATOK AZ ÖNKORMÁNYZATOK GAZDÁLKODÁSA AZ EU ÉS AZ ÖNKORMÁNYZATOK MAGYARORSZÁGON 2012.04.21.

1. fejezet A helyi önkormányzati rendszer 1.1 Az önkormányzati rendszer története 1.2 Európai önkormányzati rendszerek 1.3 A helyi önkormányzatok Európai Chartája 1.4 Alkotmányos alapok 1.5 A helyi önkormányzás gyakorlásának közvetlen módjai 2012.04.21.

1.1 Az önkormányzati rendszer története A magyar polgári önkormányzati rendszer: község, város, főváros polgári vármegyei közigazgatás törvényhatósági jogú városok A tanácsrendszer jellemzői: tanácstörvények képviseleti szerv, végrehajtó bizottság, szakigazgatási szervek alárendeltségi viszonyai 2012.04.21.

1.2 Európai önkormányzati rendszerek Önállóság mértéke és hatáskörök szélessége szerint: Angolszász rendszer Kontinentális rendszer Francia Vegyes Skandináv 2012.04.21.

3/1. Angolszász rendszer jellemzői Íratlan alkotmány Ultra vires elv A dekoncentrált szervek és az önkormányzatok viszonyrendszere rendkívül összetett Az állam erős irányító – finanszírozó szerepet tölt be Az önkormányzatok jól definiált közszolgáltató tevékenységet végeznek Közszolgáltatások nyújtásakor nagyban támaszkodnak a piaci megoldásokra 2012.04.21.

3/2. Skandináv/Északi rendszer jellemzői Svédország, Finnország, Dánia Alkotmányos rendelkezések alapelvi szinten maradnak A települések átlag lakosságszáma magas Több település - egy önkormányzat elve (integrált rendszer) Nagy gazdasági önállósághoz széles feladat- és hatáskör társul A települési önkormányzatok erősödtek, a területi önkormányzatok gyengültek Területi kiegyenlítettség a közszolgáltatásokban Közigazgatási kísérletek 2012.04.21. 7

3/3. Német/Vegyes rendszer jellemzői Németország, Ausztria Föderatív, szövetségi államok Tartományok joga az önkormányzati rendszer meghatározása Eltérő megoldások a különböző tartományokban (észak – dél közötti különbség) Decentralizáció mellett is erős hierarchia jellemzi Minden helyi funkciót felvállalhatnak, kivéve, ha más a feladat címzettje 2012.04.21. 8

3/4. Francia/Déli rendszer jellemzői Franciaország, Spanyolország, Olaszország (félúton?) Komoly alkotmányjogi státusz és erős közösségi hagyományok Egy település - egy önkormányzat elve (nem integrált) Feladatok szűk körűek, pénzügyi és gazdasági önállóságuk csekély Területi szint a jelentősebb Kiterjedt társulási rendszereket működtetnek Erős állami felügyelet, ami még a közszolgáltatások szervezésére is kiterjedhet 2012.04.21. 9

3/4. Francia/Déli rendszer jellemzői Franciaország, Spanyolország, Olaszország (félúton?) Komoly alkotmányjogi státusz és erős közösségi hagyományok Egy település - egy önkormányzat elve (nem integrált) Feladatok szűk körűek, pénzügyi és gazdasági önállóságuk csekély Területi szint a jelentősebb Kiterjedt társulási rendszereket működtetnek Erős állami felügyelet, ami még a közszolgáltatások szervezésére is kiterjedhet 2012.04.21. 10

1.3 A helyi önkormányzatok Európai Chartája Európa Tanács által összefoglalt minimum-követelmények gyűjteménye Aláíró tagállamok kötelesek: Chartában foglaltakat betartani és összesen tíz garanciális értékű szakaszt szöveg szerint is a belső jog részévé tesznek 2012.04.21.

1.4 Alkotmányos alapok Helyi önállóság (autonómia) Petíciós jog A választópolgárok közösségét megillető jogok Rendeletalkotás Szervezetalakítás Társulási szabadság Gazdasági önállóság Petíciós jog Véleménynyilvánítás Felterjesztési jog Önkormányzati jogok védelme Alkotmánybíróság Bírói jogvédelem Nyilvánosság 2012.04.21.

1.5 A helyi önkormányzás gyakorlásának közvetlen módjai Helyi népi kezdeményezés Helyi népszavazás Közmeghallgatás Kezdeményezzük, hogy a szabályozási terv akként módosuljon, hogy ne épülhessen … területén katonai radar. A helyi népszavazás jogorvoslati rendje! Akarja-e, hogy *falu területén, xy határában cementgyár épüljön? 2012.04.21.

2. fejezet A helyi önkormányzatok rendszere és egymáshoz való viszonyuk 2.1 Önkormányzatok típusai 2.2 Kisebbségi önkormányzatok 2.3. Társulások Magyarországon 2.4. Együttműködések Európában 2012.04.21.

2.1 Önkormányzatok típusai Települési Területi = község, nagyközség város megyei megyei jogú város főváros és kerületei Új község alapítása Várossá nyilvánítás 2012.04.21.

2.2 Kisebbségi önkormányzatok Települési Területi Országos megye főváros A három fajta kisebbségi önkormányzat jogállása különböző. A kisebbségi települési önkormányzat hatásköre megegyezik a települési önkormányzat hatáskörével. A három fajta kisebbségi önkormányzat közül legjellemzőbb gyakoriság a közvetlenül megválasztott helyi kisebbségi önkormányzat. község város főváros kerületei 2012.04.21.

2.3 Társulások Magyarországon szabad társulás elve hatósági igazgatási, intézményi társulás, körjegyzőség, társult képviselő-testület megbízás egyes feladatok ellátására intézmény vagy más szervezet fenntartására jogi személyiséggel rendelkező társulás területfejlesztési társulás többcélú kistérségi társulás Alkotmány Ötv. Ttv. Tft. Tkt. Képviselő-testület Társulási Tanács 2012.04.21.

2.4 Együttműködések Európában Franciaország Önkéntes Kötelező Típusai Községi Városi Kistérségi Hollandia Finnország Magyarország szabad társulás elve 2012.04.21.

3. fejezet Az önkormányzatok feladatrendszere 3.1 Feladat- és hatáskörök csoportosítása 3.2 Kötelező feladatok 3.3 Kötelező feladatok az Ötv. alapján 3.4 Kötelező feladatok törvények alapján 3.5 Önként vállalt feladatok 3.6 Önkormányzati hatósági ügy 3.7 Feladat- és hatáskörök telepítése, átvállalása Feladatok – közszolgáltatások feltételrendszerének megteremtése Helyi közhatalom gyakorlásának feltételrendszerének megteremtése 2012.04.21.

3.1 Feladat- és hatáskörök/Döntéshozók Önkormányzati feladat- és hatáskörök Államigazgatási feladat- és hatáskörök Képviselő- testület Helyi népszavazás Polgármester megyei közgyűlés elnöke Jegyző főjegyző Polgármester Főpolgár- mester megyei közgyűlés elnöke Polgármesteri hivatal ügyintézője Hatósági ügyek: Államigazgatás c. köt. tárgy Önkormányzati hatósági ügyek: Közhatalmi: szociális segély kérelem elbírálása Tulajdonosi: vagyonhasznosítás, gazdálkodás, rendelkezés a vagyon fölött Polgármester kisebbségi önkormányzat bizottság részönkormányzat testülete társulás 2012.04.21.

3.1 Feladat- és hatáskörök Önkormányzati feladat- és hatáskörök Államigazgatási feladat- és hatáskörök Kötelező feladat Önként vállalt/ Fakultatív feladat Önkormányzati hatósági ügy Ötv. alapján Egyéb TÖRVÉNY alapján 2012.04.21.

3.2 Kötelező feladatok Törvény állapítja meg: Önkormányzati törvény; Más (ágazati) törvények Az Országgyűlés köteles gondoskodni a feladatellátás anyagi feltételeiről. Arányosság!!! Az Ötv.tkp. Kötelezettséget állapít meg. AB: az önkormányzat teljes bevételi rendszerén keresztül kell támogatni, nem jelent feladatfinanszírozást Charta: arányos támogatás elve A gyakorlat az, hogy az Országgyűlés támogatást állapít meg a kötelező feladatokhoz a mindenkori költségvetésben. 2012.04.21.

3.3 Kötelező feladatok az Ötv. alapján Gondoskodás: az egészséges ivóvízellátásról; az óvodai nevelésről; az általános iskolai oktatásról és nevelésről; az egészségügyi és szociális alapellátásról; a közvilágításról; a helyi közutak és a köztemető fenntartásáról; 7. parkolás biztosítása 8. a nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesüléséről. 1990-ben ágazati törvények még nem részletezhették az egyes feladatokat. Ezért az Országgyűlés a minden településen minimálisan ellátandó feladatok körét szabta meg. 2012.04.21.

4.4 Kötelező feladatok törvények alapján Példák: Települési hulladék gyűjtésének és elhelyezésének megszervezése Kötelező kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása Közoktatási feladatok Szociális gondoskodás Területrendezés Közgyűjtemények fenntartása Szakiskolai képzés 2012.04.21.

3.5 Önként vállalt feladatok Feltételei : Jogszabály nem utalja más szerv feladat- és hatáskörébe Nem veszélyeztetheti a kötelező feladat- és hatáskörök ellátását Például: kisvárosi kórház, rendelőintézet; művészeti intézmény (zeneiskola) fenntartása; községi, városi múzeum fenntartása. 2012.04.21.

3.6 Önkormányzati hatósági ügy Önkormányzati hatósági hatáskört telepíthet: Országgyűlés törvényben Képviselő-testület rendeletében Címzett: Képviselő-testület Bíróság Felülvizsgálat Ket. Képviselő-testület Fellebbezés Átruházható Bizottság Polgármester Polgármester Társulás Részönkormányzat testülete 2012.04.21.

3.7 Feladat- és hatáskörök telepítése, átvállalása Differenciált telepítés Feladatátvállalás Települések között Fővároson belül (kerületek–főváros) Település és megye között Differenciált: pl. oktatási törvény Települések közötti feladatok átvállalása: megállapodással Főváros: kerületek egymás között, ill. kerület–főváros között 2012.04.21.

4. fejezet Szervezeti és működési szabályok 4.1 Helyi önkormányzati képviselő 4.2 A képviselőtestület működése 4.3 Bizottságok, részönkormányzatok 4.4 Tisztségviselők 4.5 A polgármester 4.6 A jegyző 2012.04.21.

4.1 Helyi önkormányzati képviselő Jogállása Mandátum keletkezése Mandátum jellege Mandátum megszűnése Szabad mandátumgyakorlás Jogai Felvilágosítás kérése Testületi működéssel kapcsolatos jogok, stb. Kötelességei Részvétel a testület munkájában Kizárás, összeférhetetlenség bejelentése Összeférhetetlenségi szabályok Releváns jogszabályok: Ötv., választójogi tv., 1994:LXIV. tv., 2000: XCVI. tv. 2012.04.21.

4.2 A képviselő-testület működése A képviselő-testület ülései Összehívás Nyilvánosság (zárt ülés tartásának feltételei) Határozatképesség Határozathozatal Képviselőtestület aktusai (határozat, rendelet) Jegyzőkönyv Helyi jogalkotás Szervezeti és működési szabályzat alapján alapvetően 2012.04.21.

4.3 Bizottságok, részönkormányzatok Kötelezően létrehozandó bizottságok Szabadon választott bizottságok alakítása Összetétel Jogkörök Kapcsolat a képviselő-testülettel és a hivatallal Településrészi önkormányzatok Szerepe, létrejötte Összetétele Hatáskörök 2012.04.21.

4.4 Tisztségviselők Választott Kinevezett Polgármester (főpolgármester, közgyűlés elnöke) Alpolgármester(-ek)- Más vezetők (tanácsnok, bizottsági elnök, frakcióvezetők stb.) Kinevezett Jegyző, aljegyző Körjegyző Polgármester és alpolgármester viszonya! Jelölése, feladatainak meghatározása 2012.04.21.

4.5 A polgármester okok csoportosítása eljárás Megválasztás módja Összeférhetetlenség okok csoportosítása eljárás Testület működésével kapcsolatos feladatok A hivatal irányítása önkormányzati hatáskörök államigazgatási hatáskörök Érdemes kiemelni a polgármester szerepeit a képviselők munkájának (képzésének) segítésében, a civil szervezetekkel, a kisebbségi önkormányzatokkal való kapcsolatok fenntartásában és a gazdálkodó szervezetekkel való kapcsolattartásban. 2012.04.21.

4.6 A jegyző Kinevezése, képesítési követelmények A hivatal vezetése körjegyzőség vezetésének speciális kérdései Feladatai az önkormányzat működése terén Államigazgatási hatáskörök címzettje Különösen körzetközponti igazgatás esetén: Okmányiroda Kiemelt építésügyi hatáskörök Egyes gyámügyi hatáskörök Közlekedésigazgatási feladatok A jegyző által gyakorolt munkáltatói jogok esetében polgármesteri egyetértési jogok érvényesülése! 2012.04.21.

5. fejezet Az önkormányzatokkal kapcsolatos állami feladatok 5.1 Az önkormányzati autonómia tartalma 5.2 Az Országgyűlés önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai 5.3 A köztársasági elnök önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai 5.4 A kormány önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai 5.5 A minisztériumok feladatai 5.6 Az önkormányzatok külső ellenőrzése 5.7 A törvényességi ellenőrzés 5.8 A közigazgatási hivatal feladatai 2012.04.21.

5.1 Az önkormányzati autonómia tartalma Helyi Önkormányzatok Európai Chartája Alkotmány Önkormányzati törvény Ágazati törvények 2012.04.21.

5.2 Az Országgyűlés önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai Törvényalkotás Ötv. (2/3-os) Képviselők és polgármesterek választása, választási eljárás Költségvetési törvények Döntéshozatali jogkörök Feloszlatás Területszervezés Költségvetési szabályozás 2012.04.21.

5.3 A köztársasági elnök önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai Választások kitűzése Területszervezési döntések Köztársasági biztos kinevezése Biztos kinevezésére az elmúlt 12 évben egy esetben került sor, Tiszaderzs képviselőtestülete feloszlatásához kapcsolódóan. 2012.04.21.

5.4 A kormány önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai önkormányzatok törvényességi ellenőrzése; feloszlatási javaslat előterjesztése; helyi közszolgálati képesítési előírások; államigazgatási feladatok ellátásának irányítása; dönt államigazgatási szerv és önkormányzat közötti vitában. 2012.04.21.

5.5 A minisztériumok feladatai A miniszterek feladatai: államigazgatási feladatok szakmai szabályozása; önkormányzati intézmények működésének szakmai szabályai, dolgozók képesítési előírásai; ellenőrzés; tájékoztatás. Az önkormányzatokért felelős miniszter önkormányzatokat érintő feladatai: működéssel kapcsolatban; gazdálkodással kapcsolatban; településfejlesztéssel kapcsolatban. MEH feladatai változtak 2002-ben! Más minisztériumok feladatai Miniszterelnöki Hivatal (területfejlesztésért felelős politikai államtitkár ir. alatt Területfejlesztési Hivatal) Kiemelten szóljon erről, mert ez változás a jegyzethez képest. 2012.04.21.

5.6 Az önkormányzatok ellenőrzése Állami Számvevőszék Közigazgatási Hivatal Gazdálkodás jogszerű célszerű Működés, döntéshozatal jogszerű Jelentés Törvényességi észrevétel Észrevétel Rendes- / Alkotmánybíróság 2012.04.21.

5.7. Törvényességi ellenőrzés Törvényességi ellenőrzés Magyarországon Tartalma Eljárása Szervezete Törvényességi ellenőrzés Európában Törvényességi ellenőrzés – törvényességi felügyelet Angolszász Német Francia Román Skandináv modell 2012.04.21.

5.8 A közigazgatási hivatal feladatai Szakmai segítség Államigazgatási hatáskörök Elsőfokú hatósági jogkörök Másodfokú jogorvoslati fórum Speciális feladatok Területi koordináció és ellenőrzés Választások, népszavazások informatikai támogatása Területfejlesztési tanácsok törvényességi felügyelete Területi dekoncentrált szervek tevékenységének koordinációja (RÁK) Köztisztviselők képzése 2012.04.21.

6. fejezet Az önkormányzati költségvetés bevételi szerkezete 6.1 Az államháztartás alrendszerei (emlékeztető) 6.2 Az önkormányzatok bevételi forrásai 6.3 Az önkormányzat saját bevételei 6.4 Az átengedett központi adók 6.5 A normatív hozzájárulások 6.6 Az állami támogatások 6.7 Gazdálkodási sajátosságok 6.8 Az önkormányzat költségvetése 6.9 A gazdálkodás ellenőrzésének típusai 6.10 Az önkormányzat vagyona 2012.04.21.

6.1 Az államháztartás alrendszerei (emlékeztető) Központi kormányzat költségvetése Elkülönített alapok költségvetése Helyi (és kisebbségi) önkormányzatok költségvetése Társadalombiztosítás költségvetése 2012.04.21.

6.2 Az önkormányzatok bevételi forrásai Saját bevétel Átengedett központi adók Normatív hozzájárulások Állami támogatások 2012.04.21.

6.3 Az önkormányzat saját bevételei Helyi adók Saját tevékenységből, vagyon hozadékából származó bevételek Illetékek Átvett pénzeszközök Megosztott privatizációs bevételek Egyéb (működési, ár- és díjbevételek) Pl. árbevételre: szemétszállítási díj lehet ilyen, helyiségbérleti díj. Privatizációs bevételekre: gázközmű Vagyon hozadékából származó bevétel: kötvény, értékpapír, kamat 2012.04.21.

6.4 Az átengedett központi adók Magánszemélyek jövedelemadója Gépjárműadó Termőföld bérbeadása Környezetvédelmi és a szabálysértési bírság Várhatóan a gépjárműadó teljesen helyi bevétel lesz. A környezetvédelmi bírság jegyző által kiszabott része helyben marad, a környezetvédelmi felügyelőség által kiszabott bírság 30 %-a (2002) az önkormányzatot illeti meg. SZJA - megosztás elvei adóerő-képesség 2012.04.21.

6.5 A normatív hozzájárulások Központi költségvetési támogatások legnagyobb hányadát alkotja. Megállapítás módja: Településre jellemző mutatók alapján Feladatellátáshoz kapcsolódó mutatók Felhasználás kötöttség nélkül! Hozzájárulási jogcímek alakulása 2012.04.21.

6.6 Az állami támogatások Címzett támogatások Céltámogatások A helyi önkormányzatok működőképességének megőrzését szolgáló kiegészítő támogatások A helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok A jövedelemkülönbségek mérséklése A hivatásos tűzoltóságok támogatása A többcélú kistérségi társulások támogatása Példák egyenként 2012.04.21.

6.7 Gazdálkodási sajátosságok Gazdálkodási önállóság és felelősség, vállalkozás és korlátai Költségvetési szervek alapítása és gazdálkodása Hitel, kötvény Adósságrendezési eljárás 13 ezer önkormányzati költségvetési intézmény 2012.04.21.

6.8 Az önkormányzatok költségvetése A költségvetés tervezése Előkészítési és koncepció-szakasz Egyeztetési rendszer Rendelet-tervezet összeállítása A költségvetés elfogadása Információs rendszer Beszámoló a költségvetés végrehajtásáról (zárszámadás) 2012.04.21.

6.9 A gazdálkodás ellenőrzésének típusai Belső Felügyeleti Külső Állami Számvevőszék Jegyző Magyar Államkincstár Belső ellenőr Könyvvizsgáló Pénzügyi bizottság 2012.04.21.

6.10 Az önkormányzatok vagyona Vagyontárgyak típusai Törzsvagyon Forgalomképtelen Korlátozottan forgalomképes Forgalomképes vagyontárgyak Vagyonhasznosítás Ingatlanvagyon kataszter példák 2012.04.21.

7. fejezet Az EU-csatlakozás önkormányzati vonatkozásai 7.1 A helyi jogalkotás törvényi kereteinek alakulása 7.2 A szolgáltatások szabad áramlása a belső piaci irányelv tükrében 7.3 Az európai közösségi szabályozás önkormányzatokat érintő legfontosabb területei 2012.04.21.

7.1 A helyi jogalkotás törvényi kereteinek alakulása A csatlakozás előtt: jogharmonizáció A csatlakozás időpontjában: dereguláció A csatlakozást követően: EU jogforrási rendszerébe való illeszkedés A csatlakozással összefüggő feladatok teljesítésének kikényszeríthetősége A csatlakozás után fontos a tilalmak és alapelvek ismerete és alkalmazása. Pl.: állami és önkormányzati támogatások tilalma. 2012.04.21.

7.2 A szolgáltatások szabad áramlása a belső piaci irányelv tükrében Eljárások egyszerűsítése Egyablakos ügyintézési pontok A letelepedés szabadsága A határokon átnyúló szolgáltatások nyújtásának szabadsága Hatóságok közötti együttműködés 2012.04.21.

Települési közszolgáltatási díj Vízügy 7.3 Az európai közösségi szabályozás önkormányzatokat érintő legfontosabb területei Hulladékgazdálkodás Települési közszolgáltatási díj Vízügy Szennyvíztisztítással kapcsolatos feladatok Az emberi fogyasztásra szolgáló víz minőségére vonatkozó előírások Önkormányzati feladatok közül hozhat olyan példát, amelyikben az uniós szabályozás konfliktusokat okozhat. 2012.04.21.

http://www.nki.gov.hu/koezigazgatasi-tudasbazis/koezigazgatasi-vizsgak-anyagai Az európai önkormányzati modellek:” Önkormányzati rendszerünk átalakításának lehetséges irányai az európai reformok tükrében” című Balogh Gábor törvényességi referens (Pest Megyei Közigazgatási Hivatal ) előadása alapján 2010. december 15. 2012.04.21.