Új szakképzési koncepció – az OE TISZK helye a kialakuló új rendszerben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pásztor Tibor főosztályvezető
Advertisements

ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
AZ ISKOLAI RENDSZERŰ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Országos Egyházi TISZK Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Mátyus Mihály Osztályvezető
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
2009. február 4. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke TISZK az egészségügyi szakképzésben Budapesten.
Ágazati szakképzés változásai
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
A „Nógrád megyei TISZK infrastrukturális fejlesztése” TIOP-3.1.1/08/ című projekt célja Dénes Anita ERFA projekt menedzser.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Szakképzés-szervezési
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Szakképzési dokumentumok
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Évindító Informatikai Szakképzési Fórum
A szakképzés helyzete Magyarországon
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Országos Egyházi TISZK TÁMOP / Szakmai konferencia február Glowacz Miklósné projektmenedzser.
A kamarai garanciavállalás jogi kérdései
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Lorem ipsum.
Előadás másolata:

Új szakképzési koncepció – az OE TISZK helye a kialakuló új rendszerben

Tartalom 1. Jelen a) Mi a TISZK b) Mi az OE TISZK 2. Jövő a) Új szakképzési koncepció b) Kérdések

1. Jelen a) Mi a TISZK? (definíció, 2004) A TISZK új szervezeti és irányítási formát kialakító, hat-nyolc szakképzést folytató intézmény fenntartóinak konzorciumi együttműködésével vagy egyéb módon létrejövő nonprofit központ, amely iskolai rendszerű és iskolarendszeren kívüli szakképzés folytatásával, a gazdasághoz közeli, a munkaerő-piaci igényeket rugalmasan követni tudó szakképzéssel, a szakképzéshez szükséges korszerű infrastruktúrával megteremti a régió lakossága számára az egész életen át tartó tanulás feltételeit.

1. Jelen a) Mi a TISZK? Jogszabályi meghatározás (1993. évi LXXVI. Tv.) 2. § (1) A szakképzés intézményei: … (5) A közoktatási intézmények fenntartói, a gyakorlati képzés szervezésében részt vevő gazdálkodó szervezetek, a felsőoktatási intézmények a közoktatási törvényben meghatározott szakképzéssel összefüggő feladatok végrehajtására térségi integrált szakképző központot hozhatnak létre.

1. Jelen a) Mi a TISZK? Egyéb jogszabályok: A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény (89/B, szakképzési társulások) A szakképzésről szóló évi LXXVI. törvény A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI. törvény A szakképzés megkezdésének és folytatásának feltételeiről szóló 45/1999. (XII. 13.) OM rendelet A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI. törvény végrehajtásáról szóló 13/2004. (IV. 27.) OM rendelet 8/2006. (III. 23.) a szakképzés megkezdésének és folytatásának feltételeiről, valamint a térségi integrált szakképző központ tanácsadó testületéről szóló OM rendelet: a központi képzőhely gyakorlati képzésben való részvételét, a TISZK tanácsadó testülete működését szabályozza

1. Jelen a) Mi a TISZK Előnyei (Hajdu Sándor, ) Koncentrálja a szakképzés anyagi és humán erőforrásait Biztosítja a legkorszerűbb gyakorlati képzési feltételek megteremtését és folyamatos szinten tartását Koncentrálja a munkaerő piaci kapcsolattartást Regionális együttműködésre késztet

1. Jelen b) OE TISZK A keresztény egyházak (katolikus, református, evangélikus) szakképző iskolák fenntartói április 22-én hozták létre az országos szintű fenti szervezetet. A szervezetet július 10-én jegyezték be mint Országos Egyházi TISZK Nonprofit Kft-t. 18 fenntartó, 32 iskolája, 5858 tanuló) október 4: 4 új belépő (Eger, Miskolc, Mezőcsát, Pápa), ma 6759 tanuló, 22 fenntartó, 36 iskola

1. Jelen b) OE TISZK

1. Jelen b) OE TISZK

1. Jelen b) OE TISZK Hátránya Nem regionális Nem ágazati Intézményi széttagoltság Közös pontok Keresztény elvek Azonos értékek A nevelés szerepének fontossága

1. Jelen b) OE TISZK Fejlesztési támogatás gyűjtése és szétosztása Pénzügyi adminisztráció TÁMOP és TIOP projektek bonyolítása Adatszolgáltatás (NSZFI, RFKB) Jogi szolgáltatás (szerződések, eszközlisták) Informatikai háttér (szerződések) Cég működése (taggyűlések, FB ülések, cégiratok)

2. Jövő Új szakképzési koncepció Az elkövetkező években alapvető változásokon fog átmenni a TISZK – ek jelenlegi rendszere Végleges koncepció: június modell, egy fő elv: „az első államilag elismert szakképesítés megszerzésére az iskolai rendszerű szakképzésben kerüljön sor az állam elsődleges feladat- ellátási szerepkörében, és ezért 100%-os állami finanszírozással.”

2. Jövő „A” modell „ Az önkormányzati és állami fenntartású szakképző intézmények az ún. holland modell szerint összevonásra kerülnek, és megyénként előreláthatóan 2-3 ilyen formában működő TISZK jön létre, amelyek teljes egészében lefedik a megyei szakképzési feladatellátást.” Ahol „nem érvényesülhetnek a munkaerő-piaci kereslet törvényszerűségei, lehetőség lesz más területi alapú (pl. országos) intézményi struktúra kialakítására is (pl. rendészeti szakképesítések)”

2. Jövő „A” modell Tipikusan települési, városi és megyei jogú városi önkormányzatok fenntartásába kerülnek vagy maradnak a szakiskolák és szakközépiskolák, amelyek jogszabályban lesznek kijelölve E modell esetében a jelenlegi fenntartói jogosítványok változnak: a) központilag kerül meghatározásra a finanszírozás mértéke, módja, szabályai, valamint a képzési kapacitás mértéke, szakmaszerkezete; b) fenntartói jogosítvány marad: a vagyongazdálkodás, az üzemeltetés, a munkáltatói és a másodfokú döntés meghozatalára vonatkozó fenntartói jogkörök gyakorlása.

2. Jövő „B” modell „ az önkormányzatok által fenntartott szakképző intézmények teljes egészében állami fenntartásba kerülnek (fenntartók az állam képviseletében a kormányhivatalok), az összes fenntartói és intézményi jogosítványokkal együtt. Ebben a modellben is jogszabály jelöli ki az egyes intézményi szerveződéseket és a különböző intézmények integrációját.”

2. Jövő Közös vonások: a vegyes típusú intézményeket és a többcélú intézményeket tisztán szakképzési célúvá kell átalakítani, hogy létre lehessen hozni az új TISZK-eket A TISZK-ek és a szakképző intézmények finanszírozása az új modellekben nem fejkvóta alapján, hanem intézményfinanszírozás szerint kerül kialakításra. Az egyházi fenntartású intézmények megtartják fenntartói önállóságukat: amennyiben a központilag meghatározott szakképzési szerkezetben folytatják képzéseiket, az önkormányzati/állami fenntartású TISZK- ekhez hasonlóan teljes finanszírozásra tarthatnak igényt

2. Jövő Közös jegyek a) A feladat-ellátási modellek szerint megvalósítható mértékben általánossá kell tenni az egy intézmény keretében működő, azaz a szakképző intézmények tényleges integrációja alapján létrejövő TISZK modellt (az ún. holland modellt), a feladat-ellátás optimalizálása ugyanis ebben a formában valósítható meg a leghatékonyabban. A szakképző intézmények egy intézmény keretében történő fenntartása a kizárólagos TISZK formává válik hosszútávon

2. Jövő Közös jegyek b) A kialakítandó TISZK-rendszer szerint létrejövő szakképzési infrastruktúra teljes kialakulásáig tartó átmeneti időszak végéig a már működő önkormányzati/állami fenntartású TISZK-eknek is át kell alakulniuk a holland modell szerint

2. Jövő Közös jegyek c) A leírt infrastrukturális átalakítás következtében hatékonyabban, költségtakarékosabban és a munkaerő-piaci igényeket ténylegesen kielégítő módon tartható fenn a szakképzés intézmény- rendszere, amely által megszűnik a TISZK-ek finanszírozás-orientált működtetésének jelenleg tapasztalható jellege

2. Jövő Nehézség: „A jelenlegi 85 TISZK közül mindössze 7 működik a hosszútávon preferált holland modell szerinti formában, továbbá a TIOP/TÁMOP pályázatok keretében 68 TISZK (39 mindkét pályázaton) nyert a korábbi átalakuláshoz és fejlesztésekhez támogatást.”

2. Jövő RFKB-k a) A szakiskolai képzésbe történő beiskolázást szigorúan az RFKB szakképesítésenkénti javaslata alapján meghozott miniszteri rendeletben meghatározottak szerint kell meghirdetni. b) A szakközépiskolai beiskolázást is az RFKB javaslata alapján kell meghirdetni. Az RFKB szakközépiskola esetében a 9. évfolyamra és ágazatra alakít ki javaslatot,valamint részt vesz a felvételi eljárás előkészítésében. Az RFKB a szakmai érettségit követően, az ágazaton belüli konkrét szakképesítésre történő beiskolázásra vonatkozóan ismét javaslatot tesz, amelyet a szakképzésért felelő miniszter rendeletben hirdet ki. c) Az RFKB a rövid és a középtávú tervezés szintjén összehangolja az iskolai rendszerű és a felnőttképzésben folyó szakképzést. A felnőttképzésben OKJ szerinti képzés csak az RFKB szakképzés irányaira és arányaira vonatkozó döntése alapján kaphat támogatást.

2. Jövő RFKB-k Az RFKB továbbra is regionális szinten működik és teszi meg javaslatait. Szükséges jogszabályi garanciákat biztosítani arra nézve, hogy minden régióban, minden iskolára vonatkozóan egységes javaslatokat alakítson ki az illetékes RFKB, ezért az RFKB javaslata meghozatalának módjára és szempontjaira vonatkozó rendelkezések is miniszteri rendeletben kerülnek szabályozásra. Az egyházi fenntartású szakképző intézményekre és TISZK-ekre vonatkozóan is kötelező érvényű lesz az RFKB- k javaslata alapján megalkotott rendelet

2. Jövő Finanszírozás A gyakorlati oktatásnak a szakképzési hozzájárulásra kötelezettek által elszámolható költségeire vonatkozóan valamennyi iskolai rendszerben oktatható szakképesítésre differenciált, (maximum) szakma-csoportonként meghatározott normatíva (Ft/fő/év) kerül bevezetésre a szakképzési hozzájárulásra kötelezettek részére

2. Jövő Finanszírozás A normatíva számításakor valamennyi, jelenleg elszámolható költség-tételt figyelembe kell venni, továbbá ezeken a költség-tételeken belül érvényesíteni kell az egyes szakmák gyakorlati oktatásának tényleges költségigényét is (pl. anyagköltség, gépek működtetési költsége stb.)

2. Jövő Finanszírozás Megszűnik a TISZK-nek (szakképző intézményeknek) és felsőoktatási intézményeknek közvetlenül átadható fejlesztési támogatás ben a szakképzési hozzájárulásra kötelezettek mindösszesen eFt-ot adtak át (saját döntésük alapján) a fogadó intézményeknek a gyakorlati képzés eszközrendszerének támogatására, csökkentve ezzel szakképzési hozzájárulási kötelezettségüket. A közvetlen átadás megszüntetésével ezen összeget a kötelezettek megfizetik a kötelezettség teljesítésekor, azaz az MPA képzési alaprész bevétele a jelzett mértékben megnövekszik

2. Jövő Finanszírozás Az így megnövekedő bevétel egy részével megemelik a fejlesztési támogatásokra szóló decentralizált keretet, amihez pályázati úton juthatnak hozzá az intézmények, gyakorlati képzést folytató hozzájárulásra kötelezettek. A bevétel másik részéből olyan támogatás kerül bevezetésre a szakképző intézmények részére, amely az iskolai tanműhelyben folyó gyakorlati képzés működtetési (személyi, dologi kiadások) támogatását teszi lehetővé, és amelynek finanszírozása normatív módon történne ( fő/év)

2. Jövő Kérdések Ha a szakminisztérium hoz döntést országosan a képzésekről (mit, hány diák), mi alapján dönt, mely iskolákat finanszírozza, melyeket nem? Hogyan versenyeztet egyházi fenntartású intézményeket államiakkal? Mi alapján döntik el, hogy ki kaphat és mennyit a normatívából? Hogyan kell majd a normatívát leosztani? Adott képzés adott létszámára? Mire költhető pontosan? Mi lesz, ha a fenntartási időben egy képzés nem támogatottá válik, és ha a TISZK nem tudja másik iskolájába átvinni az arra vett eszközöket? Visszafizetést generál?

2. Jövő Kérdések Szakiskolák leválasztása: hogyan oldjuk meg ezt az OE TISZK-ben? Kinek a felelőssége lesz az elszámolás? TISZK vagy iskola? A normatíva elköltését a TISZK engedélyezi vagy ellenőrzi majd? Kinek az állományába lehet megvenni az eszközöket? (TISZK, iskolák)