Beszédaktus jelenség 10/A
1. Semmit sem tesz, mégis cselekszik Nyelvi megnyilatkozásaink nagy része információközlés Esik az eső. Mára nem készültem. Merényit kirúgták. Van, amelyik egyben cselekvés is. Ne haragudj! (a szó kimondásával már meg is történt a bocsánatkérés) Ego absolvo te! (már meg is történet a feloldozás) Karcsira szavazok (már meg is történt a szavazás) Helyzettől függően ugyanaz a mondat is lehet cselekvés vagy nem cselekvés Esik az eső (Argentínában): ez csak információközlés. Esik az eső (odakinn): átöltözést idéz elő.
2. A beszédaktus néhány típusa Ítéletalkotás: Kinn volt. (a bedobás kihat a majdani végeredményre is) Ötös. (a megváltozott átlag megment a bukástól) Befolyásolás: Elmúlt fél nyolc. (a szó hatására kiugrasz az ágyból) Máskor mosakodj meg. (örökké szaglászni fogod magad) Szándékbejelentés: El nem hagylak. (ötven éven át ehhez kell tartanod magam.) Este átjövünk. (ha mégsem, dobhatják ki a szendvicseket)
3. Mi történik a szavak kimondásával? Cacambo felajánlja a segítségét Candide-nak, mielőtt belépnek az eldorádói fogadóba: Majd a tolmácsa leszek. Pongrácz István megüzeni a parasztjainak: Reggel indulunk Beszterce ellen! Both Benedek szerint kedvező a pillanat az ellentétek csökkentéséhez: Most könnyű volna megnyerni Gerebent. Fanni apja érdeklődik a lány szerelmének személye felől: Ki az a T-ai? Hol fekszik jószága?
4. Mi történik a szavak kimondásával? Dorine így vág vissza az álszemérmet hirdető Tartuffe-nak: Ön uram, teljesen pőrén állhatna itt, s én veszélytelenül nézhetném tagjait. Anyegin sajátjának mondja Tatjánát a lány álmában: Enyém, szólt Jevgenyij keményen, S eltűnik rá az éji had. A hajóellenőr kijelenti Kacsukához írt levelében: Ez egy arany ember! Olej pontosítja az úrfinak, hogy mi is a neve: Olej Tamás, a Brezina bacsája, vagy mondhatnám, ura.
Tartalom: Hol a marhahús? Ez még akármit jelenthet (vendég a pincértől, gyerek az anyukájától)
Beszédaktus: Ez csakugyan kérdés, vagy netán válasz? (most éppen válasz arra, hogy hogy hangzott a MacDonalds egyik híres reklámszlogenje)
Helyzet: Tanítási órán vagyunk (ezért mást jelent, mint egy McDonalds-beli beszélgetésen)
Kapcsolat: Tanárnak válaszol a diák. (Más lenne óra előtti diák/diák beszélgetésként)
A beszélők énképe (a tanár magabiztos, a diák bizonytalan)
Kulturális háttér (a diák indiai vegetariánus)
A Brezina ura vagyok. -Tartalom: övé a környező hegyoldal. (Önmagában egyszerű ténymegállapításnak látszik.) -Beszédaktus: tiszteletre akarja késztetni a jövevényt (Ha a herceg mondaná, csakugyan ténymegállapítás lenne.) -Helyzet: az erőviszonyok tisztázása zajlik (Ismerőseinek nem erősködne a bacsa.) -Kapcsolat: idegenek (Olej nem tudja, hogy egyedül ennek nem mondhatna ilyet.) -Énkép: elbizonytalanodott, új stabilitást igénylő (Ezzel szemben a hercegé nem szorul megerősítésre.) -Kulturális háttér: naiv, archaikus, népi (Ezzel szemben a hercegé modern, városias, jogi.)