Gazdaságfejlesztési lehetőségek és stratégiák Dr. Lenner Áron Márk Belgazdaságért Felelős Helyettes Államtitkár INFOTÉR Konferencia Balatonfüred, november 8.
2 Kormányprogram - A Nemzeti Együttműködés Programja Nemzeti Együttműködés Program célja a munka, az otthon, a család, az egészség és a rend megteremtésére Magyarországon Itt az idő, hogy talpra állítsuk a magyar gazdaságot! 1.Széll Kálmán Terv - Összefogás az adósság ellen 1. Az államadósság csökkentése 82% ‐ ról 50% alá. 2. A lehető legnagyobb gazdasági növekedést elérése, amit többek között az Új Széchenyi Terv segít elő a hazai vállalkozások támogatásával. 3. Az államadósság újratermelődésének megakadályozása. 2. Magyar Növekedési Terv - A magyar gazdaság beindítása A magyar gazdaság hosszú távú egyensúlyi helyzete csak a foglalkoztatottság és a növekedés együttes fokozásával biztosítható - a hazai gazdaság motorjainak beindítása. 3. Széchenyi Terv – Gazdaságélénkítés és munkahely teremtés között közel 2000 milliárd forint uniós forrás Kitörési pontok, amelyek biztosítják a foglalkoztatás bővítését, a gazdasági növekedés feltételeinek megteremtését, és hazánk versenyképességének javítását. 4. Egyszerű Állam Program - Az adminisztrációs terhek csökkentése 114 intézkedés, ami csökkenti a vállalkozások adminisztrációs és költségterheit, ezáltal növekszik a versenyképességük, bővíti a tisztességes érvényesülés lehetőségeit, olcsóbb és cselekvőképesebb államműködés kialakítását eredményezi.
3 Szakágazati iparstratégiák Tárcánk ágazati szintű stratégiákat készített el elektronika és híradásipar, gyógyszeripar és orvosi eszközök gyártása, fémalapanyag- és fémfeldolgozó ipar, járműipar, szerszám- és gépipar, fa- és bútoripar, logisztika, bányászat, építő- és építőanyag ipar, textilipar, védelmi- és biztonsági ipar, vegyipar, vendéglátóipar és turizmus A kidolgozott stratégiák alapvető célja: a gazdaságfejlesztés a foglalkoztatottság növelése az iparágak egyes problémáira azonnali megoldások, lehetőségek felvázolása Az egyes szakágazatok fejlesztésének alapja a belföldi piac erősítése mellett a hazai vállalkozások exportképességének javítása. Az iparstratégiák egyeztetésébe a Nemzeti Külgazdasági Hivatal mellett a szakágazat képviselői is bevonásra kerültek.
4 A Befektetői Tanáccsal közös stratégiai tervezés Gyakorlati megvalósítás: -Járműipar: A nagy hagyományokkal rendelkező hazai buszgyártás felélesztése foglalkoztatáspolitikai és makrogazdasági szempontból is illeszkedik a jelenlegi kormányzati törekvésekbe, ezért a Nemzetgazdasági Minisztérium vizsgálja a lehetőségét az iparág feltámasztása érdekében, hazai gyártóbázison, a járműpark elöregedésének és diverzifikáltságának megszüntetése céljával. -Elektronikai stratégia Az elkészült iparstratégiákból kiindulva tárcánk a Befektetői Tanács ágazati delegáltjaival közösen 5 éves időhorizontra kitekintő stratégiai terveket készít. elektronika, gépipar, gyógyszeripar, orvosi eszközök gyártása, járműipar, vegyipar és logisztika A stratégia tervezés ágazati versenyképességi szerződéseket alapoz meg a Kormányzat és a szektorok között a Nemzetgazdasági Minisztérium által képviselt KKV beszállítói kapacitások integrálása és foglalkoztatottság maximalizálása mellett.
5 Az elektronikai szakágazat Az elektronikai iparág – globálisan 1000 milliárd dollár értéket állító elő évi 7% feletti átlagos növekedés kibocsátás ¾-e a számítógép, kommunikációs eszközök és szórakoztatóelektronikai eszközök (“három C”) az orvosi, ipari, hadiipari, repülési és közlekedési elektronikai berendezések gyártása a maradék 1/4 Az elektronikai iparág – Magyarországon high volume - low diversity elektronikai gyártás egyik európai fellegvára javuló versenyképesség a szállítási költségek növekedésével gyártás – IT – kapcsolódó szolgáltatások Nagy lehetőségek rejlenek a magyar és az országba telepedett nemzetközi informatika vállalatok itthon tartásában és fejlődésében
6 Elektronikai ipar stratégia a., közoktatás modernizációja Idegen nyelvek és a természettudományok oktatása, szakképzés és a felsőoktatás fejlesztése, felnőttképzés modernizációja, mérnöki és természettudományos területek propagandája b., a duális képzés fejlesztése A szakterülethez szükséges elméleti és gyakorlati tudás megszerzésére fokuszáló képzési forma az ipari termelés és az oktatás összekapcsolódásával. Az ELTE Informatikai Kara és a GE Healthcare széleskörű együttműködést megalapozó keret- megállapodást kötött 2011-ben. Más ágazatban: A Miskolci Egyetem 2009-ben Petrolkémiai Technológia Intézeti Tanszéket alapított a TVK együttműködésével. c., a beszállítói hálózat fejlesztése Államilag minősített beszállítók - ún. "Trusted Supplier" státusz bevezetése (HITA) nemzetközi best practice feltérképezése az állam szerepéről a hazai vállalatok konkrét fejlesztési, projektekhez juttatását illetően (HITA) d., a K+F tevékenységek ösztönzése Az iparági beszállítók csak az összeszerelés - önálló termékfejlesztés értékláncán keresztül fejlődhetnek lépcsőről lépcsőre e., szabályozás, adminisztratív intézkedések A hazai munkaerő rugalmasságának erőteljes növelése, támogatások, segélyek szabályozása. EKD-n alapuló beruházás-támogatás feltételeinek módosítása K+F+I tevékenység hazánkba telepítését ösztönözve
7 Az ipari parkok, mint a gazdaságfejlesztés eszközei ipari parkokban működik 4028 vállalkozás együttes árbevételük 2011-ben meghaladta a 9292 milliárd forintot átlagosan 33% exportarányt értek el együttesen 3366 milliárd forint beruházást valósítottak meg több, mint 187 ezer főnek adnak munkát Cél: -„ipari park, mint brand” -„profiltisztítás” – a nem teljesítő ipari parkoktól a cím megvonása -területfejlesztés eszközei -dedikált uniós források -tudományos és technológia parkok -ipari park portál
8 Az „ipari park portál”, mint kommunikációs platform „Az ipari parkok hálózatosodásának, a vállalkozások együttműködésének, klaszteresedésének elősegítése, az ipari parkok egymás közötti, valamint az ipari parkok és a kormányzat, önkormányzatok közötti kommunikáció javítása céljából a Tanács külső és belső kommunikációs platformjaként országos ipari park portált kell létrehozni.” Határidő: január 1. Az ipari park portál kialakításához szükséges speciális szoftver kidolgozása és megvásárlása kormányzati forrásból valósul meg. A portál két szintből fog állni: Egy átfogó, általában a magyar ipari parkokról, jogszabályi környezetről, fejlesztéspolitikáról szóló felület. Az egyes ipari parkok profilja. Minden ipari park rendelkezni fog egységes megjelenéssel és adattartalommal bíró profillal, mely szabadon bővíthető, kereshető, s mely egyúttal elérést biztosít a park saját honlapjához. Cél: külföldi és belföldi befektetés ösztönzése, ipari parkok saját honlapon túli megjelenésével
9 Munkahelyvédelmi Akcióterv A 25 év alattiaknál a 28,5 %-os közteher százezer forintos jövedelemig 14 %- ra csökken, ez csaknem 200 ezer érintett munkafeltételeit javítja. Az 55 év felettiek esetében csaknem 500 ezer ember munkahelyének megőrzését segítheti ugyanezen kedvezmény. A 25 és 54 év közötti, képzettség nélküliek esetében is felére csökken a járulékok terhe. A tartósan munkanélküliek esetében a kormány stratégiai szempontnak tekinti a visszatérést a munkába, így utánuk (30 ezer fő) az első két évben nem kell járulékot fizetni. A munka világába visszatérő kismamák esetében is 50 százalékos a csökkentés (30 ezer munkavállaló) Hatmillió forintos árbevételig átalányadózás, ami a számítások szerint ezer önfoglalkoztató kisadózó mindennapi életét könnyíti meg.
10 1. Teljesítésigazolási Szakértői Szerv felállítása Gyors és hatékony vitarendezési eljárás kialakítása, mely ideiglenes vagy biztosítási intézkedést alapoz meg a bírósági eljárásban, ezáltal gyorsítva a kintlévőséghez való hozzájutást. 2. Feltételes bankgarancia intézménye A TSZSZ eljáráshat, ha a szerződést biztosító mellékkötelezettség (pl. bankgarancia vagy fizetési garancia) érvényesítését a kötelezett vállalkozás jogosulatlannak véli. Ilyenkor a TSZSZ véleménye a banknak ad felvilágosítást arról, hogy a bankgarancia lehívása vélt vagy valós okok alapján történik, és milyen mértékű a kötelezett nem- teljesítése. Ezt követően kerülhet az csak lehívásra 3. A feljelentési kötelezettségét elmulasztó felszámolóra nézve büntetőjogi szankciók bevezetése Büntetni rendeli azt a felszámolót, aki a felszámolási eljárás során hitelt érdemlő tudomást szerez a csődbűncselekmény, vagy a számvitel rendjének megsértése elkövetéséről, és erről a hatóságnak, mihelyt teheti, nem tesz jelentést. Építőipari lánctartozások csökkentésére tervezett intézkedések
11 4. A jogszerűtlenül ki nem fizetett vállalkozói számlák után fizetendő ÁFA rendszerbeli kezelése Pénzforgalmi elszámolás: azt jelenti, hogy a meghatározott árbevételt el nem érő adóalanyok esetében az adófizetési kötelezettség az ellenérték átvételének időpontjához igazodna, tehát abban az időpontban kell megfizetniük az áfát a vállalkozóknak, amikor a vevő kifizette a számlájukat. Az intézkedés a munkahelyvédelmi akciótervben foglaltak megvalósítása érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló évi CXLVI törvényben került rendezésre október 15-i kihirdetéssel.
12 A Wekerle Terv
13 Integráció, Együttműködés, Nyitás
14 Kárpát Régió Üzleti Hálózat Kolozsvár, Nagyvárad, Székelyudvarhely, Sepsiszentgyörgy, Dunaszerdahely, Kassa, Ungvár, Szabadka, Újvidék, Eszék, Lendva 6 szomszédos országban 11 üzletfejlesztési iroda Külgazdasági szakdiplomaták: Zágráb, Belgrád, Szarajevó, Bukarest, Kijev, Pozsony, Bécs
15 HITA – Nemzeti Külgazdasági Hivatal A Magyar Kormány által létrehozott, a nemzetgazdasági miniszter irányítása alatt működő központi hivatal, mely működésének célja: a hazai kis- és középvállalkozások külgazdasági tevékenységének támogatása; a külföldi cégek magyarországi befektetéseinek ösztönzése; a nagyvállalatok és a hazai cégek közötti beszállítói kapcsolatok elősegítése; beszállítói képzések szervezése nagyvállalatok bevonásával és a szövetségekkel való kapcsolattartás, különös tekintettel a jármű- és az elektronikai iparágakra;. Cél: a hazai kkv-k minél nagyobb szerepet kapjanak a Magyarországon letelepedett integrátorok beszállítói láncában, és export-piacra jutásuk könnyebb legyen.
16 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!