TUDÁSÉRTÉK ÉS MÉDIA. Kérdések Hogyan járulhat hozzá a média a tudomány népszerűsí- téséhez és a tudományos ismeretek terjesztéséhez? Képes-e a média a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Mennyi az annyi, avagy a szegedi médiumok olvasottsága, hallgatottsága, nézettsége az Informédia felmérései alapján szeptember 11.
GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Kultúra és internet Csepeli György Budapest, november 7. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság konferenciája
Kétharmad, háromnegyed, négyötöd: mindenki olvas újságot
A könyvtár és az Internet mindenkié A világ a könyvtárban, a könyvtár a világban.
Mozgókép és médiaismeret
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
Internet magyarul? Széphalom, 2009 okt.2. Internetezés és nyelvhasználat A magyar nyelvű tartalmakon kívül milyen tartalmakat használ az interneten? (internetezők.
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék
NIVEA For Men Mobil internet kampány Gábos Anna, NIVEA FOR MEN – a NIVEA férfias oldala…
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
A szabadidő fogalma.
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Mire jó az internet? • Kommunikáció a családdal, a barátokkal • Elérhető információ és szórakozás • Tanulási, ismerkedési, és felfedezési lehetőségek.
Jobbágy Tamás MEC MediaLab
 Információs társadalom – a fogalom és ami mögötte van  Másvilág – fiatalok az információs társadalomban  Útikalauz stopposoknak – ifjúsági munka virtuális.
Interaktív Multimédia Gyurik Pál Veszprémi Egyetem Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék Egyetem TV.
Médiagazdaságtan A televíziózás piaca.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
ATL - mit hirdessünk és hol?
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Az emberi tanulás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Csoport, szervezet, hálózatok
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
A társadalmi t ő ke, az internet- elérés és a túlzott TV-nézés összefüggései Dr. habil Németh Erzsébet, BKF, főiskolai tanár, a Viselkedéstudományi Intézet.
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Új hirdetési megoldások a televíziós piacon
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Olvasásismeret 2006/2007 II. félév Beniczky Péterné.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
A tudás társadalmi percepciója tudomány a média-környezetben Dr. habil Fábri György PhD ELTE PPK december 9.
Thomas Piketty Paris School of Economics
Fischer András© 1 A tudományos kommunikáció esélyei a televízióban - Hogy érzi magát bátyám? - Köszönöm kérdését, jól. - Kifejtené egy kicsit bővebben?
A tömegkommunikáció.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
 Információs társadalom – a fogalom és ami mögötte van  Másvilág – fiatalok az információs társadalomban  Útikalauz stopposoknak – ifjúsági munka virtuális.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
A kapcsolati hálók szerepe a tudásháló építésében Kis Márta Heller Farkas Főiskola A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája MAFIOK XXXIII. országos.
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
Reputáció és márkaépítés a Coke Club sztori. Előzmények : Coca-Cola Beach House, Siófok 10 éven át futó, változatlan koncepció és márkakép Magas.
Áttekintés a mozgóképes tartalomfogyasztás átalakulásáról Magyarországon és a CEE régióban.
2015 | 05 | 28 VÁROSOK KÜLSŐ-BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓJA.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Nyomtatott sajtó.
Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.
Manipulál-e a média FARKAS LAURA PEDAGÓGIA SZAK III. ÉVFOLYAM.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
– Letölthető változat –
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Előadás másolata:

TUDÁSÉRTÉK ÉS MÉDIA

Kérdések Hogyan járulhat hozzá a média a tudomány népszerűsí- téséhez és a tudományos ismeretek terjesztéséhez? Képes-e a média a tudománnyal kapcsolatos véleményeket kedvező irányban befolyásolni és a tudományos, illetve a tudománnyal kapcsolatos ismereteket gazdagítani, és ha igen, hogyan? Hogyan hat a média a közönségre? hatás média közönség

A média transzmissziós modellje Távközlési ill. matematikai kommunikációelméleti analógia : adott információmennyiség átvitele, transzmissziója egy forrástól egy befogadóig Lasswell: ki milyen üzenetet küld kinek milyen hatással? Hatásvizsgálatok –reklám –behaviorizmus: inger hatás mechanizmusok –Orson Welles: Világok háborúja (1938) –propaganda A hatásvizsgálatok tanulságai nem lehet akármilyen üzenetet akármilyen közeggel elfogadtatni, az üzenetek hatása jelentősrészt a befogadó prediszpozícióinak a függvénye, a közönség nem egynemű, hanem szocio-kulturálisan erősen rétegzett, az üzenetek általában nem közvetlenül, hanem áttételeken keresztül fejtenek ki hatást, rövid távú hatások - hosszú távú hatások

Használat és szükségletkielégítés Szükségletek elvárásokat generálnak kikapcsolódás és válogatásra ösztö- - szórakozás nöznek a csatornák ill. - pihenés a tartalmak között megismerés - információ - tudás társasélet - társaság - befolyás Ugyanaz a tartalom különböző szociokulturális helyzetű embereknél különböző szükségletek kielégítéséhez járulhat hozzá.

A kultivációs megközelítés A televízió műsorfolyama értékeket, magatartásmódokat, a világnak, a társadalomnak egy bizonyos szemléletét kultiválja. A műsorfolyam a hatalmi viszonyok által meghatározott intézményrendszerben termelődik. A műsorfolyam az adott társadalmi-hatalmi viszonyok között elfogadott, uralkodó értékeket, magatartásmódokat, világszemléletet tükrözi – Gerbner: „a társadalom az üzenet” A televízió műsorfolyama a kulturális környezet meghatározó elemévé, ezáltal a szocializáció, a társadalmi tanulás egyik legfontosabb forrásává vált. Hatása nem abban áll, amit egy-egy üzenete, műsora közvetít, hanem abban, hogy szükségképpen a műsorfolyama által táplált kulturális környezetben élünk.

A közfigyelem irányítása: tematizáció, napirend-kijelölés Ami gyakran és hangsúlyosan jelenik meg a médiában, fontosabbnak, jelentősebbnek tűnik fel a közönség szemében, mint ami ritkán és kevésbé hangsúlyosan fordul elő. Témák, ügyekA közfigyelem médiabeli tár-irányulása, a köz- gyalásának gondolkodás téma- gyakorisága, szerkezete, a köz- hangsúlyozott- ügyek meghatáro- sága, rangsora zása

A média mint rítus és spektákulum A kommunikáció nem csupán információátadás, hanem részvétel, társulás, azonosulás, közös hit és közösség teremtése. Médiaesemények: ceremóniák, koronázások, választási események, olimpiai játékok stb. A hatalom és a társadalom morális reprezentációja: botrányok, nagy bűnügyek – morális pánik Káoszból rend, értelmetlenségből kezelhető kozmosz : katasztrófák, szerencsétlenségek médiareprezentációja Sokak számára a média nem információforrás, nem üzenetek közvetítése, hanem csupán látványosság, spektákulum, mint a cirkusz vagy a tűzijáték: nincs üzenete, tanulsága, csupán múlatják vele az időt.

Bulvárosodás A híreknek, a „komoly”, hasznos információnak, a világról való „igaz” tudásnak az egybemosódása a Szórakoz(tat)ással: Infotainment A rendkívüli, a meglepő, a szokatlan, a különleges, a normasértő ragadja meg leginkább a figyelmet. Az objektivitásnak és az igazságnak önmagában csekély a hírértéke.

Tanulságok a tudomány népszerűsítése szempontjából a hatás fogalmával óvatosan kell bánni vannak rövid távú és hosszú távú hatások meg kell különböztetni egymástól egy-egy partikuláris üzenet hatását és egy médium üzenetfolyamának hatását nem lehet akármilyen üzenetet akármilyen közeggel elfogadtatni az üzenetek hatása jelentős részt a befogadó prediszpozícióinak a függvénye a közönség nem egynemű, hanem szocio- kulturálisan erősen rétegzett az üzenetek többnyire nem közvetlenül, hanem áttételeken keresztül fejtenek ki hatást

A televíziós műsorkínálat mennyiségi növekedése MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport: míg márciusában az alig másfél csatornás Magyar Televízió mintegy 850 műsort sugárzott egy hónap alatt, húsz évvel később márciusában az öt országos csatorna (MTV1, MTV2, Duna TV, RTL Klub, TV2) több mint 4500-at, és ugyanezen időszak alatt az országos csatornákon az átlagos napi összes műsoridő óráról 105 órára emelkedett.

A tévénézésre fordított idő növekedése KSH Életmód-Időmérleg vizsgálatai: a nyolcvanas évek közepétől az ezredfordulóig több mint 50 százalékkal nőtt a tévénézésre fordított idő. AGB: a négy éven felüli lakosság körében a televíziónézésre fordított napi átlagos idő 4 és fél óra körül alakul. AGB: a kábeltelevíziós hálózatra kötött háztartásokban a legfiatalabb felnőttek naponta átlagosan mintegy 4, a 60 éven felüliek közel 5 és fél órát töltenek a tévé előtt.

Tévénézési típusok (%) Típus (érdeklődés)%társadalmi kötődés Alkalmi tévézés23fiatal városlakók Szórakozás: RTL Klub 22jó anyagi helyzet, középosz- profiltályi státusz Szórakozás: TV2 profil 16gyenge-közepes anyagi hely- zet, alacsonyabb státusz Romantika, fikció13 elsősorban nők Sport, humor11elsősorban férfiak Kulturális-tudományos,10középkorú és idősebb, magas közéleti iskolázottságú Hagyományos közszol- 5 idősebb vidéki gálati profil

Napilap olvasás A rendszeresen legalább egy napilapot olvasók aránya: % 64 % 51 % A rendszeres napilap olvasók 62 % - csak a helyi lapot olvassa 22 % - csak bulvárlapot olvas 16 % - országos minőségi napilapot olvas

Számítógépes hálózati kommunikáció Új médium: az internet Sokak kommunikációja sokakkal Az információ mennyiségének növekedése és a tudás gyarapodása Multimédia Osztott információtárolás Interaktivitás Információszabadság Digitalizáció és konvergencia Mobil kommunikáció A nyilvánosság átalakulása Az információhoz és a tudáshoz való hozzáférés egyenlőtlenségeinek csökkenése A demokrácia erősödése

Internet használati típusok (%) Élményt kereső33 könnyűzene hallgatása és letöltése, rádiózás, tévézés, film, (online) játékok, sport, erotika, csetelés, szabadidős programok, keresése, társkeresés, levelezés stb. Információt és tudást kereső32 Wikipedia és egyéb online lexikonok, szótárak, szakirodalom, tanulmányok, oktatási anyagok, művészeti oldalak, múzeumok, technika, szakmai levelezés, utazások előkészítése stb. „Mindenevő”, nagyon sokat internetező19 E-elit15 politika, pártok weboldalai, online újságok, vásárlás, kereskedelmi információk, gazdasá- gi-tőzsdei információk, banki ügyintézés, ön- kormányzatok honlapja stb.

Kommunikációs-kulturális rétegződés Kapcsolatteremtő-önprezentációs tudásstílus a személyes kapcsolatok és együttlétek nagy értéke, a baráti társaságok iránti fokozott igény, az ilyen kapcsolatokban és társaságokban való személyes siker és szereplés utáni vágy, a szereplésekhez és sikerekhez szükséges kommunikatív- társasági tudás, a hatáskeltés képessége Kognitív-instrumentális tudásstílus a szakértelem, a tudományos és műszaki tudás nagy értéke és tisztelete, teljesítmény-orientáció, munkaközpontúság, kreatí- vitás, önfejlesztés Uralmi-reprezentatív tudásstílus a magas társadalmi pozíció, a hierarchia és a rang tisztelete, dominanciára, hatalomra törekvés, igyekezet a pozíció és a hatalom eléréséhez szükséges tudások és kapcsolatok meg- szerzésére

Az internet használat összefüggése a tudás-stílussal élményt keresőkapcsolatteremtő-ön- internethasználóprezentációs tudás- stílus információt és kognitív-instrumen- tudást keresőtális tudásstílus internethasználó e-elit internet-uralmi-reprezentatív használótudásstílus