Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 3 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
Advertisements

Történeti episztemológia
Művészet By: Turi Krisztina.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Tudás, közösség, hatalom
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A képzőművészet-terápia
Reneszánsz Tudomány és orvoslás.
Szemiot i ka.
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
Kultúra – nemzet – emlékezet
A reneszánsz.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
Képzőművészet 4. Ikonológia és ikonográfia Grünewald Keresztre
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Zene és Liturgia?!.
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Bevezetés. Eszmetörténet, művelődéstörténet, kultúrtörténet
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
Építészettörténet.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
Kvantitatív módszerek
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Térfigyelő rendszer Baján
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Rajzfejlődés-áttekintés
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Tantervek összehasonlítása gyakorlati megközelítésből
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Önkormányzatiság Romániában – helyzetkép és jövőkép Kovács Péter, az RMDSZ ügyvezető alelnöke INNOVA KONFERENCIA Szabadka
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
HANS BELTING A mű a maga kontextusában prezentációs anyag 4
Oskar Bätschmann ÚTMUTATÁS AZ INTERPRETÁCIÓHOZ: MŰVÉSZETTÖRTÉNETI HERMENEUTIKA prezentációs anyag Propedeutika / Bevezetés a művészettörténetbe TÁMOP /2/A/KMR
Propedeutika / Bevezetés a művészettörténetbe
Propedeutika / Bevezetés a művészettörténetbe
Propedeutika WOLFGANG KEMP Műalkotás és néző: a befogadásesztétikai megközelítés prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika.
NORBERT SCHNEIDER Művészet és társadalom prezentációs anyag Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
HORST BREDEKAMP Képi médiumok prezentációs anyag Propedeutika / Bevezetés a művészettörténetbe TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
HERMANN BAUER Forma, stílus, struktúra prezentációs anyag Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Dinamikus programozás
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Hegel ( ) művészetfilozófiája
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Bevezetés az újkori filozófiába. Miért új korszak? -szabad városok -polgárság (pénz és tudás) -egyház- és tekintély- ellenesség - ész.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
A képzőművészet-terápia
Értékek.
Szemiot i ka.
A klasszicizmus
Közoktatási vezető II. félév
A Biblia és a képzőművészet
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Propedeutika alprojekt

EBERLEIN Az ikonográfiai-ikonológiai módszer JOHANN KONRAD EBERLEIN Az ikonográfiai-ikonológiai módszer   Nicolaes Maes: A leselkedő 1655 k. London nagyítható változat (jogtiszta forrás) http://www.royalcollection.org.uk/eGallery/object.asp?maker=11895&object=407614&row=0 TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Propedeutika-alprojekt TÁMOP TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052

EBERLEIN Az ikonográfiai-ikonológiai módszer JOHANN KONRAD EBERLEIN Az ikonográfiai-ikonológiai módszer   Nagy Szent Gergely pápa az őt megleső Péter írnokkal XII. sz. második fele Wolffenbüttel, Herzog-August Bibliothek, Codex 50, 4 Aug, 4 ro TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Propedeutika-alprojekt TÁMOP TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052

EBERLEIN Az ikonográfiai-ikonológiai módszer JOHANN KONRAD EBERLEIN Az ikonográfiai-ikonológiai módszer   Dürer: Melencolia I TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Propedeutika-alprojekt TÁMOP TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052

az értelmezés szubjektív forrása JOHANN KONRAD EBERLEIN Az ikonográfiai-ikonológiai módszer   Erwin Panofsky A képzőművészeti alkotások leírásának és tartalomelemzésének problémájához [1932] az értelmezés tárgya az értelmezés szubjektív forrása az értelmezést korrigáló objektív diszciplína 1. [Phänomenssinn] (felosztható tárgyi és kifejezés-értelemre) érzéki tapasztalat a formaalakítás története (az ábrázolási lehetőségek együttese) 2. jelentésértelem [Bedeutungssinn] irodalmi ismeretek típustörténet (a megalkotható képzetek együttese) 3. dokumentumértelem (lényegi értelem)[Wesenssinn] világnézeti alapmagatartás általános szellemtörténet (a lehetséges világnézetek együttese)

JOHANN KONRAD EBERLEIN Az ikonográfiai-ikonológiai módszer Erwin Panofsky: Ikonográfia és ikonológia: bevezetés a reneszánsz művészet tanulmányozásába [1939] Az értelmezés tárgya Az értelmezés aktusa Az értelmezéshez szükséges felkészültség Az értelmezés helyesbítésének eszköze (a hagyományok története elsődleges v.természetes képtárgy tárgyi kifejezésbeli együttesen a művész mo- tívumok világát alkotják preikonografikus leírás mindennapi tapasztalat (tárgyak és események ismerete) a stílusok története (annak ismerete,ahogy kü-lönböző tört.i feltételek között a meghatározott tárgyakat és történéseket formákkal kifejezik) másodlagos v. konvencionális képtárgy mely az ábrázolások, történetek és allegóriák világát alkotja ikonográfiai elemzés irodalmi források ismerete (tájékozottság meghatározott témák és fogalmak körében) a típusok története (annak ismerete, ahogy kbző tört.i felt.k. a meghatározott témákat és fogalmakat tárgyaal és eseményekkel kifejezik belső jelentés v. tartalom mely a „szimbolikus” értékek világát alkotja ikonológiai interpretáció szintetikus intuíció (az emberi elme alaptöürekvéseinek ismerete, melyet eleve meghatároz a személyiség pszichológiája és „Weltanschauung’-ja) a kultúra jelenségeinek v.” szimbólumainak” története (annak ismerete, ahogy kbző tört.i felt.k. az emberi elme törekvéseit meghatározott témákkal és fogalmakkal kifejezik