HANS BELTING A mű a maga kontextusában prezentációs anyag 4 Propedeutika HANS BELTING A mű a maga kontextusában prezentációs anyag 4 TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Propedeutika alprojekt
HANS BELTING A mű a kontextusában Ha ezt a kontextust bevonjuk a mű elemzésébe, könnyen felmérhetjük, micsoda tapasztalati veszteséget jelent, hogy a táblát (megjelenésének fontos elemeitől megfosztva) már csak a Domopera elsötétített múzeumi helyiségében lehet látni, ahol hiányzik a kontextusa, amelyben mondandója egykor kibontakozott. TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt 2 TÁMOP TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 2
HANS BELTING A mű a kontextusában Simone Martini Maestàja (1315) a Palazzo Pubblico, nagy tanácsterem TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt 3 TÁMOP TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 3
HANS BELTING A mű a kontextusában nem oltárkép, hanem politikai programkép, nem táblakép, hanem falfreskó. a másfajta médium követelményéből adódott az arany helyett a kék képalapozás éppúgy, mint ahogy a széles keretszegélybe való beillesztés is más hangsúlyt kapott a mű megjelenésmódja: a színteret egy sienai címerekkel díszített baldachin definiálja és határolja ebben már közrejátszik az új műfaj, a csaknem didaktikusan poentírozott programkép allegorikus beszédmódja feliratokhoz kellett folyamodni segítségképpen, hogy a szentek és a Madonna közötti dialógust maradéktalanul meg lehessen jeleníteni. TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt 4 TÁMOP TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 4
HANS BELTING A mű a kontextusában TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt 5 TÁMOP TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 5
HANS BELTING A mű a kontextusában A két olyannyira hasonlónak látszó kép, Duccio dómbeli képtáblája és Simone freskója a városházán -- valójában lényegében különbözik egymástól, és nemcsak az alkotó művészek különbsége miatt más, hanem funkciójuk is eltérő. A kontextus, amely megkülönbözteti őket, korántsem csupán külsődleges jegyük, hanem elválaszthatatlanul beleivódott műstruktúrájukba. Ezért szolgálnak példaként annak a felvetésnek szükségességére, hogy a művet a maga kontextusában – nem pedig valamely művész oeuvre-jében vagy egy stílus fejlődésében – próbáljuk értelmezni. TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt 6 TÁMOP TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 6