A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, 2 0 1 0. m á j u s 1 4. Az Alföld átalakuló főiskolahálózata P e t r á s E.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Művelődés és szórakozás
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Bemutatkozik a Georgikon
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskola Kecskemét
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Határokon átívelő projektek.
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Előadás másolata:

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s 1 4. Az Alföld átalakuló főiskolahálózata P e t r á s E d e M T A R e g i o n á l i s K u t a t á s o k K ö z p o n t j a A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s 1 4.

2 Az áttekintés fogalmi és térbeli keretei a nagy egyetemi központokon kívüli képzőhelyek minimum BA/BSc szintű oktatás az Alföld lehatárolása –szakmai szempont: társadalmi és településszerkezeti adottságok alapján –praktikus szempont: igazodva a jelenlegi közigazgatási határokhoz –munkadefiníció: a két alföldi régió területe + Pest megye déli része

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s Az Alföld oktatási rendszerének történelmi hagyományai 1. mezővárosi település- és társadalomfejlődés református kollégiumok –fogékonyság a helyi társadalom oktatási és művelődési szükségleteire –a teljes vertikumú oktatás kiépítésének igénye (Rácz, 1995)

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s Az Alföld oktatási rendszerének történelmi hagyományai 2. protestáns iskolák a Habsburg uralom időszakában –az intézményi autonómia csökkenése, negatív diszkrimináció –a népiskolázás elvének fokozatos térhódítása > az iskolák számbeli és funkcionális bővülése –a parasztpolgári modell és értékek képviselete (Zsilinszky, 1907)

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s Az Alföld oktatási rendszerének történelmi hagyományai 3. a kiegyezés utáni időszak –a parasztpolgári társadalmi képlet megerősödése –gimnáziumok: a helyi elit kiképzésének színhelyei az elitbe tartozáshoz szükséges iskolai végzettség megszerzésének lehetősége helyben polgári társaséletre nevelés –a tanári személyiségek példája –az iskolán belüli önkéntes szerveződések tapasztalata (Bajkó, 1976) –gimnáziumi tanárok: a lokális elit tagjai magas presztízs magas jövedelem kiemelkedő helyi társadalmi és kulturális aktivitás a gazdasági és a kulturális elit együttműködése

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s A felsőfokú intézményhálózat kialakulása közvetlen előzmények –tanítóképző intézetek –mezőgazdasági középiskolák 1949: államosítások, az intézményi autonómia drasztikus csökkenése –cél: a gazdaság munkaerőigényének kielégítése –eszköz: óvóképzők és mezőgazdasági technikumok létesítése 1959: felsőfokú tanító- és agrárképzés 1972: főiskolává minősítés –duális szisztéma –területi alapú integráció –főiskolák: a mobilitás széles csatornái (Nemes Nagy, 1980) 1990: főiskolai szintű óvóképzés

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s Az Alföld felsőoktatási rendszere 1990-ben Forrás: saját szerkesztés. A térképi ábrázolás Farkas Jenő munkája.

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s Intézményfejlődés a rendszerváltozás után expanzió –erőteljes létszámbeli növekedés –új tudományterületek megjelenése –a képzési együttműködések spontán hálózata –1993. önálló felsőoktatási törvény intézményi integráció –alapja: kormányzati törekvés –célja: regionális felsőoktatási együttműködések (Kozma, 2002) –alföldi sajátosság: a regionális főiskola gondolata

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s Az Alföld felsőoktatási rendszere 2000-ben Forrás: saját szerkesztés. A térképi ábrázolás Farkas Jenő munkája.

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s A bolognai folyamat hatása a főiskolákra Európai Felsőoktatási Térség: a felsőoktatás új, glonakális paradigmája (Marginson és Rhoades, 2002) az egyetemi és a főiskolai intézménytípus közötti különbségek enyhülése a hazai megvalósulás anomáliái –erőltetett tempó, adminisztratív jelleg (Kozma, 2008) a központosítási törekvések „trójai falova” (Pusztai, 2008) –a hallgatói mobilitás és az esélyegyenlőség nem növekedett jelentős mértékben (Barakonyi, 2008) –az alapszakok többsége nem biztosít kimeneti lehetőséget a munkaerőpiacra (Hrubos et al, 2003) –az akkreditációs követlemények érzéketlenek a kis- és középvárosi társadalmak adottságaira következmény: bizonytalanság, érdekellentétek kialakulása –a nagy egyetemek és a kisebb intézmények között –a hasonló képzési profilú kisebb intézmények között

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s Az intézményfejlődés lehetséges forgatókönyvei glonakális paradigma: az Alföld felsőoktatását számos nemzetközi, országos és helyi tényező együttesen határozza meg újfajta kihívások: demográfia, finanszírozás, piaci verseny, bolognai folyamat a még napjainkban is jellemző szakfőiskolai modell fönntarthatatlan az alkalmazkodás négy lehetséges modellje: –speciális helyi képzési profil megőrzése, erősítése –egyetemmé válás –szakképző intézménnyé válás –intézményi együttműködési hálózatok kialakítása

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s forgatókönyv: Helyi specialitások megőrzése a képzési kínálat valamely – hagyományos vagy újonnan bevezetett – egyedi elemének hangsúlyozása –a felsőoktatási reform egységesítő logikájának ellenében –pl. kétszakos képzés megőrzése, kurrens szakirányok, képzettségek oktatása korlátai: –forráshiány –akkreditációs követelmények –nem mindenütt kínálkoznak speciális adottságok

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s forgatókönyv: A főiskolai intézmények egyetemmé válása mesterszakok indítása = a főiskolák „beemelése” az egyetemi hálózatba e tendencia az Alföldön erőteljesen megjelenik veszélye: az egyetemi szintű képzés minőségének csökkenése de: a brit politechnikumok egyetemmé minősítésük (1992) óta színvonalukban is integrálódtak az egyetemek mezőnyébe (Ianelli, 2007)

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s Egyetemmé válási tendenciák az Alföldön Forrás: saját szerkesztés. A térképi ábrázolás Farkas Jenő munkája.

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s forgatókönyv: A szakképzési funkció erősítése a szakfőiskolai modell felől a félfelsőfokú képzések irányába mozdul el mára a legtöbb főiskola sűrű együttműködési hálózatott épített ki térsége középiskoláival előnyei: –összhangban áll a hazai oktatáspolitikai törekvésekkel –a szakképzési szektor konjunktúrája (Kozma, 2008) korlátja: kedvezőtlen társadalmi megítélés –presztízsveszteség és létszámcsökkenés veszélye

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s forgatókönyv: Intézményi együttműködési hálózatok térben távol fekvő, hasonló profilú intézmények partnersége előnye: növeli az intézmények lehetőségeit képzési kínálatuk bővítésére újszerű vonásai: –érdekközösségen alapul < a saját képzések bemeneti és kimeneti kapcsolatainak kialakítása –alulról szerveződik –régió- és nemzetközi hálózatok –különböző szintű, hagyományú és presztízsű intézmények együttműködése –középpontjában a hallgatói mobilitás áll –angol oktatási nyelv jelentőségének növekedése

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s Megjegyzés a 4. forgatókönyv egy újfajta intézményi érdekközösségen alapul –alapelv: egymástól független fakultások igyekeznek hallgatóik számára járható csatornákat vájni az átjárható felsőoktatási szintek között e modell lényegileg illeszkedik az európai felsőoktatási reformfolyamat logikájához

A T E R D k u t a t á s z á r ó k o n f e r e n c i á j a. D e b r e c e n, m á j u s Köszönöm a megtisztelő figyelmet! a szerző elérhetősége: