Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október QF Embodiment, II. szeminárium
Jogi keret Az érintett intézményekre vonatkozó jogszabályi szövegek CNC/SNEE, CNDIPT, ARACIP, CNFPA/ANC, CS-ek, ACPART, ARACIS A tanúsításra vonatkozó jogszabályi szövegek oktatás, szakmai továbbképzés (CVT), nem formális/informális tanulás A képesítésre/a foglalkozások rendszerére vonatkozó jogszabályi szövegek COR, képesítések jegyzékei (szakmai alapképzés – IVET, szakmai továbbképzés – CVT), felsőoktatás – HE Képesítések Nemzeti Jegyzéke
Háromoldalú megállapodás az NKKR-ről A szociális partnerek/kormány önkéntes együttműködésére vonatkozó nyilatkozat közös elvek és eljárások minőségbiztosítás A korábbi tanulás hitelesítése Karrier-tanácsadás A kulcsfontosságú kompetenciák előmozdítása NKKR Képesítések Nemzeti Jegyzéke: intézményi háttér NQA Ágazati bizottságok
koncepciók – az EKKR-nek való megfelelés eszközök: foglalkozási szabványok (CVT), képzési szabványok (IVET, CVT) Terminológiai különbséges – egységes koncepciók kompetenciaegységek (alapvető/kulcsfontosságú, általános, speciális) kompetenciaelemek / kompetenciák teljesítménykritériumok Változók köre / alkalmazhatósági feltételek Értékelési útmutató/tesztek Hasonló megközelítés és eljárások Foglalkozási elemzés A szociális partnerek – ágazati bizottságok bevonása)
Képesítési szintek Képe- sítési szint Oktatási szint ISCED Gimnázium / művészeti és szakközépiskola első ciklusa 23Teljes szakiskola (elvégzési év) 34 Gimnázium, harmadik szintű nem egyetemi oktatás, felsőfokú oktatás Egyetemi oktatás, Harmadik szintű egyetemi oktatás 5
Képesítési szintek 1-3 Képesítések / kompetenciák tanúsítása Képesítési jegyzékek (IVET, CVET) Foglalkozások osztályozása Romániában IVET (Okt.M.) Szakmai képzés (Munkaügyi M.) CVT (Nemzeti Felnőttképzési Tanács) formális Nem formális, informális NEMZETI KÉPESÍTÉSI JEGYZÉK Képzési szabványok (SPP) Foglalkozási szabványok / SPP KOMPETENCIA ALAPÚ KÉPZÉS / ÉRTÉKELÉS
Felsőoktatási képesítések Az egyetemi diplomák meghatározása a képesítési profilok alapján (folyamatban – bolognai folyamat) Módszertan tanulási eredmények (ACPART) Általános kompetenciák – a tanulmányi területen Konkrét kompetenciák – a tanulmányi programban Transzverzális kompetenciák Ellenőrzési eljárások - referenciakritériumok Alapvető szakmai szerepek (a foglalkozási elemzésen belül azonosítva)
Következtetések – milyen irányba haladjunk tovább? Az NKKR kidolgozása kapcsolatok az EKKR- rel 8 szint? Kulcsfontosságú kompetenciák? Az ECTS végrehajtása / az ECVET tesztelése A CQAF végrehajtása A kulcsfontosságú kompetenciák előmozdítása Az EUROPASS használatának ösztönzése
Köszönjük figyelmüket!! Liliana Voicu Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor (Nemzeti Felnőttoktatási Tanács) Str. Valter Maracineanu, nr. 1-3, intr. 2, cam 164, sector 1 RO – Bucharest, ROMÁNIA Tel./fax: ,