5. A racionalitás paradoxonai Bara Zoltán
Miről is lesz szó? 1. Racionalitás problémája 2. Ítéletalkotás kognitív folyamatai 3. Valóság normatív és deskriptív elmélete 4.Heurisztikák és torzítások
Racionalitás kérdése Tücsök és a hangya Szentpétervári paradoxon
Szelektív percepció Loftus közlekedési baleset kísérlete Koccanás – karambol
Kognitív disszonancia Leon Festinger 1950 Ha ellentmondást találunk gondolataink között, akkor az kellemetlen érzéssel tölt el bennünket, és megpróbáljuk ezt az ellentmondást valahogy kiküszöbölni.
Heurisztikák Az egyetemre négyszer annyi bölcsészhallgató jár, mint ahányan számítástechnikát tanulnak. Tom W. az egyetem hallgatói közül véletlenszerűen kiválasztott diák. Intelligens, de nem kreatív. Szereti a rendet, az érthető és világos rendszereket, amelyben minden részlet a helyén van. Írásbeli munkái inkább unalmasak és mechanikusak. Szívesen verseng, egyébként pedig kerüli a társakkal való kapcsolatokat, találkozásokat. Kicsit egocentrikus, nem együtt érző, ugyanakkor fejlett morális érzékkel rendelkezik. Mit tanul az illető? - számítástechnikát - bölcsészetet
Mintanagyság Egy városban két kórház működik: a nagyobban 45, a kisebben 15 gyermek születik naponta. Mindkét kórházban feljegyezték azokat a napokat, amikor jóval több fiú született, mint lány. Melyik kórházban jegyeztek fel több ilyen napot? - a nagyobb kórházban - a kisebb kórházban - mindkettőben ugyanannyit
Mintanagyság Melyikre fogadnának pénzben (pénzfeldobás: fej vagy írás) - F F F I I - F I F I I F
Allais paradoxon X helyzetnyereményvalószínűség 1. alternatíva10001,00 2. alternatíva ,89 0,10 0,01
Y helyzetnyereményvalószínűség 3. alternatíva ,11 0,89 4. alternatíva ,10 0,90
Ellsberg-paradoxon X eset3060 pirosfeketesárga 1. Alternatíva nyeremény e Alternatíva nyeremény e 01000
Y eset3060 pirosfeketesárga 1. Alternatíva nyereménye Alternatíva nyereménye 0100
Lehetőségelmélet Orosz rulett Mennyit fizetnének azért, hogy egy golyóval kevesebb legyen a tárban? 1 golyó van a tárban 4 golyó van a tárban
Kahneman – Tversky: Értékfüggvény veszteség nyereség
Veszteségeket sokkal nagyobbnak értékeljük, mint a megfelelő nyereségeket. Nyereségek esetében kockázatkerülők, míg a veszteségek esetében kockázatkeresők az emberek.
Keretezési hatás (framing effect) Az úr két lottót vásárolt. Az egyikkel 50, a másikkal 25 dollárt nyert. B úr vett egy lottószelvényt, és nyert 75 dollárt. Ki örül jobban?
Eredmény A:65% B:18% Egyformán:17%
A úr levelet kapott az adóhatóságtól, amelyben felszólították, hogy adóhátralék címén fizessen be 100 dollárt. Ugyanaznap még egy levelet kapott, amelyben további 50 dollárt kértek tőle helyi adó címén. B úr levelet kapott az adóhatóságtól, amelyben 150 dollárt kértek tőle adóhátralék címén. Ki bosszúsabb?
Eredmény A:75% B:16% Egyformán:8%
Megbánáselmélet, idő szerepe a döntéshozatalban Miért takarékoskodunk kevesebbet, mint amennyit elhatározunk? Miért fizetünk ki sok pénzt fogyókúrára, ahelyett, hogy saját elhatározásunkból ingyen fogynánk? Miért vagyunk hajlandók magas nyugdíjbiztosítást kötni, amely miatt takarékoskodnunk kell, de kevesebb kamatot kapunk, mint ha magunk forgatnánk a pénzünket?