5. A racionalitás paradoxonai Bara Zoltán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A bizonytalanság és a kockázat
Advertisements

Joggazdaságtan levelező Szalai Ákos
Mennyire szolidáris a magyar társadalom? Alapjövedelem, közmunka, segélyezés április 25. Előadó: Závecz Tibor.
Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
Hogy akarsz gyorsan pénzhez jutni? Avagy a jótündér elhagyta a varázspálcáját, úgyhogy ez maradt...
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Cím - Title. 1. szó word 1.kép picture 2. szó word.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Környezeti hatások közgazdaságtan előadás. Egy kis kitérő... •A pénz jelen értéke •Mennyit ér ma Ft ?
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A kockázat kezelése döntési feladatokban
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
Pénzgyárak és problémák Közgazdaságtan alapjai Bevezetés a földrajzba Márton János MFK13F – HUI3O0.
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Készült a leendő vizsgázóknak
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2003/04 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
4. Kreatív döntéshozatal
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
OKTV feladatok megoldása C#-ban
Programozási feladatok az érettségin
Volt-e már Ön vagy ismerőse SZEMÉLYI SÉRÜLÉSSEL járó közlekedési baleset vétlen résztvevője?
Valószínűségszámítás
5. A vonulás időbeli és térbeli szerveződése  Időbeli szerveződés Mikor, meddig? Nappali és éjszakai vonulás Éjszakai fajok (lappantyú, baglyok)- éjjel.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
Gyermekkori depresszió
Feladatok mértékegységek átváltására
2. Kockázat (és idő) Joggazdaságtan Szalai Ákos 2013.
Tizedestörtek szorzása
Ökoiskola Készítette:Horváth Eliza Anna Felkészítő tanár:Marton Anikó
Hasonlóságelemzés Haszongépjárművek Készítette: Egeresi Eleonóra.
,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XII. Országos Konferencia Felnőttképzés jelentőssége az egészségügyi szakdolgozóknál.
Csecsemők táplálási szokásai Magyarországon
ha le tudnánk kicsinyíteni a Földet, és a 6,5 milliárd embernyi népességet egy 100 lelket számláló falura, és az arányok változatlanok maradnának, akkor…
Hogyan nézzen ki az ajánlólevelünk?
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Intertemporális döntések empírikus vizsgálata Neszveda Gábor BCE KTK Dezső Linda SZTE GTK BCE, Behavioral Economics Workshop
Szeretnék bemutatni valakit:
Kristína Cafiková, Kitti Vidermanová Nyitrai Konstatnin Filozófus Egyetem Az életből vett feladatok megoldása írott nonverbális kommunikáció segítségével.
A diákat készítette: Matthew Will
SZJA feladatok Gazdasági közjog. Szja 1. 1.Munkabér: Ft/hó jutalom: Ft, étkezési utalvány: 3.000Ft/hó 2. FB tag: Ft/hó 3. megbízási.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
2006. március 3. Három négyzet oldalai különböző prím- számok. A két kisebb négyzet kerületének ösz- szege egyenlő a legnagyobb négyzet kerületé- vel;
Döntéshozatal az Európai Unióban a KKV-k szemével.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
Attitűdök – viselkedés – kognitív disszonancia Mikor kényszerülünk saját tetteink – attitűdjeink konzisztenciájának vizsgálatára?
A VÉGZŐS EGYETEMISTA.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
KOMBINÁCIÓK ISMÉTLÉS NÉLKÜLI ESET DEFINÍCIÓ
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Százalék számítás - 1. feladat
Vállalkozói döntések elmélete
2. Döntéselméleti irányzatok
7. A társadalmi döntések elmélete
2. Korlátozott racionalitás elmélete
Valószínűségszámítás
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Mindszenty József Általános Iskola Gimnázium és Kollégium és a Miasszonyunk Időskorúak Otthona TÁRS-Önkéntes program 2010/11-es tanév II. félév Zalaegerszeg.
és a Venn-Euler diagrammok
Mikroökonómia gyakorlat
Máté András H 14:00-15:30, i/221.
Jól számoltunk – e ?. Mennyi a munkaidő  A dolgozók fizetésemelést akarnak, erre így válaszol a munkaadó:  Nem szégyellik magukat?  Tudják önök tulajdonképpen,
A pénz időértékének további alkalmazásai Gazdasági és munkaszervezési ismeretek, 2. előadás Készítette: Major Klára ELTE TáTK Közgazdaságtudományi Tanszék.
KÉRDÉSEK VÁLASZOK. KÉRDÉSEK Minden első vizsgálatos gyermeket a Nevelési Tanácsadóba kell-e küldeni, akkor is, ha például egy tanuló tapasztalhatóan alacsony.
HELIXMONEY Pénz feltöltése váltón keresztül, a Bchangerrel A váltó működése PayPal-ról való utaláson Keresztül lett kipróbálva!
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
XVII Évközi VasárnapC - év
375.
Előadás másolata:

5. A racionalitás paradoxonai Bara Zoltán

Miről is lesz szó? 1. Racionalitás problémája 2. Ítéletalkotás kognitív folyamatai 3. Valóság normatív és deskriptív elmélete 4.Heurisztikák és torzítások

Racionalitás kérdése Tücsök és a hangya Szentpétervári paradoxon

Szelektív percepció Loftus közlekedési baleset kísérlete Koccanás – karambol

Kognitív disszonancia Leon Festinger 1950 Ha ellentmondást találunk gondolataink között, akkor az kellemetlen érzéssel tölt el bennünket, és megpróbáljuk ezt az ellentmondást valahogy kiküszöbölni.

Heurisztikák Az egyetemre négyszer annyi bölcsészhallgató jár, mint ahányan számítástechnikát tanulnak. Tom W. az egyetem hallgatói közül véletlenszerűen kiválasztott diák. Intelligens, de nem kreatív. Szereti a rendet, az érthető és világos rendszereket, amelyben minden részlet a helyén van. Írásbeli munkái inkább unalmasak és mechanikusak. Szívesen verseng, egyébként pedig kerüli a társakkal való kapcsolatokat, találkozásokat. Kicsit egocentrikus, nem együtt érző, ugyanakkor fejlett morális érzékkel rendelkezik. Mit tanul az illető? - számítástechnikát - bölcsészetet

Mintanagyság Egy városban két kórház működik: a nagyobban 45, a kisebben 15 gyermek születik naponta. Mindkét kórházban feljegyezték azokat a napokat, amikor jóval több fiú született, mint lány. Melyik kórházban jegyeztek fel több ilyen napot? - a nagyobb kórházban - a kisebb kórházban - mindkettőben ugyanannyit

Mintanagyság Melyikre fogadnának pénzben (pénzfeldobás: fej vagy írás) - F F F I I - F I F I I F

Allais paradoxon X helyzetnyereményvalószínűség 1. alternatíva10001,00 2. alternatíva ,89 0,10 0,01

Y helyzetnyereményvalószínűség 3. alternatíva ,11 0,89 4. alternatíva ,10 0,90

Ellsberg-paradoxon X eset3060 pirosfeketesárga 1. Alternatíva nyeremény e Alternatíva nyeremény e 01000

Y eset3060 pirosfeketesárga 1. Alternatíva nyereménye Alternatíva nyereménye 0100

Lehetőségelmélet Orosz rulett Mennyit fizetnének azért, hogy egy golyóval kevesebb legyen a tárban? 1 golyó van a tárban 4 golyó van a tárban

Kahneman – Tversky: Értékfüggvény veszteség nyereség

Veszteségeket sokkal nagyobbnak értékeljük, mint a megfelelő nyereségeket. Nyereségek esetében kockázatkerülők, míg a veszteségek esetében kockázatkeresők az emberek.

Keretezési hatás (framing effect) Az úr két lottót vásárolt. Az egyikkel 50, a másikkal 25 dollárt nyert. B úr vett egy lottószelvényt, és nyert 75 dollárt. Ki örül jobban?

Eredmény A:65% B:18% Egyformán:17%

A úr levelet kapott az adóhatóságtól, amelyben felszólították, hogy adóhátralék címén fizessen be 100 dollárt. Ugyanaznap még egy levelet kapott, amelyben további 50 dollárt kértek tőle helyi adó címén. B úr levelet kapott az adóhatóságtól, amelyben 150 dollárt kértek tőle adóhátralék címén. Ki bosszúsabb?

Eredmény A:75% B:16% Egyformán:8%

Megbánáselmélet, idő szerepe a döntéshozatalban Miért takarékoskodunk kevesebbet, mint amennyit elhatározunk? Miért fizetünk ki sok pénzt fogyókúrára, ahelyett, hogy saját elhatározásunkból ingyen fogynánk? Miért vagyunk hajlandók magas nyugdíjbiztosítást kötni, amely miatt takarékoskodnunk kell, de kevesebb kamatot kapunk, mint ha magunk forgatnánk a pénzünket?