A lovasterápia, mint élményterápia lehetőségei az autizmussal élő gyermekek szocializációjában Hevesi Tímea Mária hevesijohanna@gmail.com Sarlóspuszta, 2013. október 23.
A „flow” élmény Autizmussal élő személyek pedagógiája Az autizmussal élő gyermek és a ló kapcsolata Pedagógiai kísérlet Integráció segítése lovasterápia segítségével
A „flow” élmény A „flow” – élvezeteket nyújtó tapasztalatokat jelent (Csíkszentmihályi, 2009; 2011) A tanulás örömének alternatívája (Zalay, Kocsisné, Klein, Kiss 2012)
Autizmussal élő személyek pedagógiája Az augmentatív pedagógia csak az első lépés az oktatásban (Peeters 2007) A „naiv tudatlemélet” (Baron-Cohen 2004) Újabb kutatás: komplexebb tudatelméleti képesség lehetősége (Győri 2009) A viselkedéses teljesítmény mögött viszonylag megőrzött kompetenciákat érdemes fejleszteni (Győri 2009)
Élményjellegű foglalkozások Hintáztatás, földdel, tűzzel, buborékokkal való játék stb.
Pedagógiai kísérlet 12 autizmussal élő óvodáskorú gyermek részvételével Szimbólumok (zene, tűz, föld, ló, kutya, ringatás, érintés, víz, kör stb.) pedagógiai alkalmazása Bizalom és kapcsolatépítő játékok használata
Struktúra 8.00 - 9.00: Akklimatizálódás-ráhangolódás 9.00 - 9.30: Irányított mozgás csoportosan 9.30 - 10.00: Tízórai 10.00 - 10.30: Udvari játék 10.30 - 11.00: Csoportfoglalkozás 11.00 - 11.20: Körjáték 11.20 - 11.40: Érzékelés 11.40 - 12.00: Elköszönés
Érzékenyítés a társas kapcsolatokra 1. Lóetetés 2. Lóápolás 3. Lóvezetés 4. Lóvezetés feladatokkal 5. Lóra ülés
A lovasterápia szerepe a szocializáció segítésében Az élmény, a tanulás, a kapcsolat, az érintés s a bizalom megjelenése az autizmussal élő gyermekek társas kapcsolataiban. Gyakorlati alkalmazására javaslat: rendszeresen érzékenyítő napok tartása.
Köszönöm a figyelmet!
Felhasznált irodalom Baron-Cohen, S., 2004, Autism: research into causes and intervention. Pediatric Rehabilitacion, 2004, Vol. 7, No. 2, p73-78. Csíkszentmihályi, M., 2009, Az öröm művészete. Bp., Nyitott Könyvműhely Csíkszentmihályi, M., 2012, A fejlődés útja. Bp., Nyitott Könyvműhely Győri, M., 2009, A tudatelméleti képesség változatossága autizmusban – és implikációi az atipikus megismerésre és tanulásra nézve. Gyógypedagógiai Szemle 37. 2-3. 2009, p96-109. Klein, S., 2012, A tanulás szabadságától a szabadság tanulásáig. In. Klein Sándor: Tanulni jó. Bp., Edge 2000 Klein, S. – Kiss, J. 2012, A képzelet szárnyán. In. Klein Sándor: Tanulni jó. Bp., Edge 2000 Kocsisné Dr. Farkas, C., 2012, A „derűs iskola”. In. Klein Sándor: Tanulni jó. Bp., Edge 2000 Peetres, T., 2007, Autizmus. Kapocs Kiadó, Budapest. Zalay, Sz., 2012, A tanulás örömének alternatívája. In. Klein Sándor: Tanulni jó. Bp., Edge 2000