A lovasterápia, mint élményterápia lehetőségei az autizmussal élő gyermekek szocializációjában Hevesi Tímea Mária hevesijohanna@gmail.com Sarlóspuszta,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NTP-HHT-MPA „A hátrányos helyzetű térségekben élő tehetséges fiatalok támogatása” Megnyert összeg: FT.
Advertisements

SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
Szülői elégedettség mérés eredménye
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Utcai és lakótelepi szociális munka
Kis csoport szeptember
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
Készítette: Grolyóné Szabó Éva május10.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Globalizáció és oktatás
Hangunk megsokszorozza erőnket ! A betegszervezetek jelentősége
Színjátékos tehetséggondozó projekt
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
A szervezeti problémák kezelése
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az e-portfólió használati köre
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Korai tehetségnevelés
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
Szeretettel köszöntjük a Szakmai Konferencia résztvevőit.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Az óvodai tevékenységterv
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
PROGRAM.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Korai fejlesztés fontossága
Integráció és inklúzió
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Nem minden az aminek látszik…
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
„… játszani is engedd…”. Arról lesz szó,… Mi is az a drámapedagógia? A drámajáték célja; alaptétele Mire jó ez nekünk? Gyakorlatok, etűdök, játékok.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
„Nyitott iskola” TÁMOP
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A lovasterápia, mint élményterápia lehetőségei az autizmussal élő gyermekek szocializációjában Hevesi Tímea Mária hevesijohanna@gmail.com Sarlóspuszta, 2013. október 23.

A „flow” élmény Autizmussal élő személyek pedagógiája Az autizmussal élő gyermek és a ló kapcsolata Pedagógiai kísérlet Integráció segítése lovasterápia segítségével

A „flow” élmény A „flow” – élvezeteket nyújtó tapasztalatokat jelent (Csíkszentmihályi, 2009; 2011) A tanulás örömének alternatívája (Zalay, Kocsisné, Klein, Kiss 2012)

Autizmussal élő személyek pedagógiája Az augmentatív pedagógia csak az első lépés az oktatásban (Peeters 2007) A „naiv tudatlemélet” (Baron-Cohen 2004) Újabb kutatás: komplexebb tudatelméleti képesség lehetősége (Győri 2009) A viselkedéses teljesítmény mögött viszonylag megőrzött kompetenciákat érdemes fejleszteni (Győri 2009)

Élményjellegű foglalkozások Hintáztatás, földdel, tűzzel, buborékokkal való játék stb.

Pedagógiai kísérlet 12 autizmussal élő óvodáskorú gyermek részvételével Szimbólumok (zene, tűz, föld, ló, kutya, ringatás, érintés, víz, kör stb.) pedagógiai alkalmazása Bizalom és kapcsolatépítő játékok használata

Struktúra 8.00 - 9.00: Akklimatizálódás-ráhangolódás 9.00 - 9.30: Irányított mozgás csoportosan 9.30 - 10.00: Tízórai 10.00 - 10.30: Udvari játék 10.30 - 11.00: Csoportfoglalkozás 11.00 - 11.20: Körjáték 11.20 - 11.40: Érzékelés 11.40 - 12.00: Elköszönés

Érzékenyítés a társas kapcsolatokra 1. Lóetetés 2. Lóápolás 3. Lóvezetés 4. Lóvezetés feladatokkal 5. Lóra ülés

A lovasterápia szerepe a szocializáció segítésében Az élmény, a tanulás, a kapcsolat, az érintés s a bizalom megjelenése az autizmussal élő gyermekek társas kapcsolataiban. Gyakorlati alkalmazására javaslat: rendszeresen érzékenyítő napok tartása.

Köszönöm a figyelmet!

Felhasznált irodalom Baron-Cohen, S., 2004, Autism: research into causes and intervention. Pediatric Rehabilitacion, 2004, Vol. 7, No. 2, p73-78. Csíkszentmihályi, M., 2009, Az öröm művészete. Bp., Nyitott Könyvműhely Csíkszentmihályi, M., 2012, A fejlődés útja. Bp., Nyitott Könyvműhely Győri, M., 2009, A tudatelméleti képesség változatossága autizmusban – és implikációi az atipikus megismerésre és tanulásra nézve. Gyógypedagógiai Szemle 37. 2-3. 2009, p96-109. Klein, S., 2012, A tanulás szabadságától a szabadság tanulásáig. In. Klein Sándor: Tanulni jó. Bp., Edge 2000 Klein, S. – Kiss, J. 2012, A képzelet szárnyán. In. Klein Sándor: Tanulni jó. Bp., Edge 2000 Kocsisné Dr. Farkas, C., 2012, A „derűs iskola”. In. Klein Sándor: Tanulni jó. Bp., Edge 2000 Peetres, T., 2007, Autizmus. Kapocs Kiadó, Budapest. Zalay, Sz., 2012, A tanulás örömének alternatívája. In. Klein Sándor: Tanulni jó. Bp., Edge 2000