Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” 2007. november 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Könyvtári szolgáltatások összehangolt infrastruktúra-fejlesztése „Tudásdepó-Expressz” BÁCSALMÁS.
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
Az akadálymentesítés szakmai háttere, indokoltsága Horváth Péter SZMM Országos Fogyatékosügyi Tanács titkára Budapest, június 7.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Pályázati adatok: Projekt címe: „ A pedagógiai módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése Békéscsaba iskoláiban” Azonosító:
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
CIVIL SZERVEZETEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGÉRT. Esélyegyenlőség területei, célcsoportjai Jogszabályok: A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény A fogyatékos.
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
Nyitrai Imre Nyitrai Imre szociálpolitikai és gyermekvédelmi szakértő c. főiskolai docens Tanácsadók felkészítése Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM Mentorszolgáltatás kialakításának lépései a Debreceni Egyetemen Juhász Béla Szilárd- DEMEK.
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Ügyfélszolgálatok minőségi fejlesztése Hallgatói és Oktatói „BAT” ügyfélszolgálat a Nyíregyházi Főiskolán Márföldi Józsefné alprojekt vezető.
1 AZ ÚJ POSTAI SZAKKÉPZÉS JELENLEGI HELYZETE Sum István Magyar Posta Zrt. Oktatási Központ vezető április 05.
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Esélyek egyenlősége a felsőoktatásban
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
GYÓGYPEDAGÓGUS ÉLETPÁLYA Ammerné Nagymihály Emília
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
Aaa. Nők és családon belüli erőszak elleni lépések  től a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (jogelődje ICSSZEM)és a civil szervezetek egyeztetése.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Integráló iskolák a közoktatásban
Megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató akkreditált szervezetek vizsgálata.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
HU Phare program: A fogyatékkal élő emberek munkaerőpiacra jutásának elősegítése (A foglalkozási rehabilitáció eszköztárának rendszerszemléletű.
A tanárképzés szerkezete
FELVÉTELI 2015 SZIE-ABPK JÁSZBERÉNY.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145 Budapest, Amerikai út 14. Tel.: (061) A Támogatott.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Új pályainformációs eszközök - filmek Czanik Gábor.
Norvég Oktatási és Kutatási Főigazgatóság - Megyei Önkormányzat Oktatási Hivatala - Városi Önkormányzat Oktatási Hivatala Intézményfenntartói rendszer.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Szakirányválasztás Lengyel Ágnes ELTE Pedagogikum Központ Oktatásszervezési és Tanulmányi Főosztály Szakirányválasztással kapcsolatos tájékoztató – pedagógia.
Az SZTE EÉTK tanácsadó napja – ETR-hez kapcsolódó információk
Esélyegyenlőség a Szent István Egyetemen
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.

Törvényi hátterek – Közoktatási törvény – Közoktatási törvény évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól 29/2002. (V. 17.) OM rendelet 29/2002. (V. 17.) OM rendelet évi CXXXIX. felsőoktatásról szóló törvény évi CXXXIX. felsőoktatásról szóló törvény 175/2006. (VIII. 14.) Kormányrendelet a felsőoktatásban tanuló hallgatók juttatásairól 175/2006. (VIII. 14.) Kormányrendelet a felsőoktatásban tanuló hallgatók juttatásairól 79/2006. (IV. 5.) Kormányrendelet 18.§ Előnyben részesítési követelmények 79/2006. (IV. 5.) Kormányrendelet 18.§ Előnyben részesítési követelmények Nyíregyházi Főiskola szabályzata (módosítva) Nyíregyházi Főiskola szabályzata (módosítva)

Hallgatói létszám alakulása a Nyíregyházi Főiskolán ( ) Összhallgatói létszám Fogyatékkal élők létszáma

Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán - fogyatékosság típusa szerinti megoszlásban

Kedveltebb alapszakok informatikus könyvtáros informatikus könyvtáros programtervező informatikus programtervező informatikus ügyvitel szakirány ügyvitel szakirány ének – népzene ének – népzene közlekedésmérnök közlekedésmérnök biológia biológia környezettan környezettan szociálpedagógia szociálpedagógia szabadbölcsészet szabadbölcsészet

A felsőoktatási intézmények feladatai a fogyatékossággal élő hallgatók tanulmányaihoz Esélyegyenlőség - integráció Esélyegyenlőség - integráció Képzési követelmények teljesítése Képzési követelmények teljesítése Szemléletváltás („esélyegyenlőségi nap”) Szemléletváltás („esélyegyenlőségi nap”) EGYÉNI SZÜKSÉGLETEK EGYÉNI BÁNÁSMÓD EGYÉNI TANULÁSI MÓD EGYÉNI MÓDSZEREK Alapelv:

A felvételi eljárás során: Nyitás a középfokú oktatási intézmények felé: tájékoztató kiadványok, tájékoztató kiadványok, pályaválasztási kiállítás, pályaválasztási kiállítás, nyíltnapok, nyíltnapok, honlap, honlap, személyes megkeresés, (fogadóóra) előzetes tájékozódás személyes megkeresés, (fogadóóra) előzetes tájékozódás központi felvételi eljárás során információgyűjtés ??? központi felvételi eljárás során információgyűjtés ???

Elsőéves hallgatók megkeresése: gólyatábori tájékoztató gólyatábori tájékoztató adatlap (tanulmányi osztállyal közösen ??? ) adatlap (tanulmányi osztállyal közösen ??? ) létszám és igényfelmérés. létszám és igényfelmérés.

Tárgyi feltételrendszer 2002/2003: régi épületek akadálymentesítése, régi épületek akadálymentesítése, kollégiumi részleg kialakítása (5 fő részére, mini konyhával) kollégiumi részleg kialakítása (5 fő részére, mini konyhával)2004-től: speciális számítógép konfiguráció kialakítása (nagyító, olvasó szoftver, Braille billentyűzet…) speciális számítógép konfiguráció kialakítása (nagyító, olvasó szoftver, Braille billentyűzet…) speciális tanulást segítő eszközök beszerzése (diktafon, laptop…), eszközkölcsönzés speciális tanulást segítő eszközök beszerzése (diktafon, laptop…), eszközkölcsönzés nappali pihenőhely kialakítása: egyéni és csoportos foglalkozások színtere nappali pihenőhely kialakítása: egyéni és csoportos foglalkozások színtere irodahelyiség (adminisztráció, gyógyszerek, kölcsönözhető eszközök tárolása…) irodahelyiség (adminisztráció, gyógyszerek, kölcsönözhető eszközök tárolása…) kollégiumi helyek bővítése (jelenleg 28 fő) kollégiumi helyek bővítése (jelenleg 28 fő) További bővítés, pályázati lehetőség kevés ???

Személyi feltételrendszer: Fogyatékossággal Élő Hallgatókat Segítő Bizottság (FSB) (működés: szabályzat alapján) Tagjai: a kari koordinátorok a kari koordinátorokfeladataik: a hallgatókkal való kapcsolattartás, speciális foglalkozások szervezése, lebonyolítása (10 újas vakírás, egyéni-, csoportos gyógytorna, úszás oktatás, mentálhigiénés foglalkozás,…) kari tanulmányi feladatok, kapcsolattartás az oktatókkal intézményi koordinátor intézményi koordinátor fogyatékossággal élő hallgatók képviselője fogyatékossággal élő hallgatók képviselője HÖT képviselője HÖT képviselője

A Nyíregyházi Főiskola vezetőinek „támogató” szemlélete, „támogató” szemlélete, feltétel nélküli bizalom feltétel nélküli bizalom A Nyíregyházi Főiskola oktatóinak pedagógiai érzékenysége, felkészültsége, speciális jegyzetek, segédanyagok elkészítése (idő és pénz hiány) ??? A főiskolai hallgatók befogadó szemlélete (tökéletes integráció), kortárs segítő hálózat (folyamatban) Alapítványokkal, civil szervezetekkel való kapcsolattartás Vakok és Gyengénlátók Sz-Sz-B-Megyei Szervezete, Fehér Bot Alapítvány, Mozgáskorlátozottak Sz-Sz-B-Megyei Egyesülete.

Személyi segítő: 1 fő - Észak-alföldi Regionális Munkaügyi Központ támogatásával. Ápolási gondozási feladatok (szakszerű ellátása) ??? További célok: Speciális szolgáltatások-, képzések, eszközök bővítése Speciális szolgáltatások-, képzések, eszközök bővítése Segédanyagok, jegyzetek”hozzáférhetőségének” szélesítése Segédanyagok, jegyzetek”hozzáférhetőségének” szélesítése Info-kommunikációs akadálymentesítés Info-kommunikációs akadálymentesítés És végül: A Fogyatékossággal Élő Hallgatókat Segítő Bizottság „csak formai” jelenléte a felsőoktatásban A Fogyatékossággal Élő Hallgatókat Segítő Bizottság „csak formai” jelenléte a felsőoktatásban Visszaút a védettebb iskolai közegből egy elfogadó munkahely és társadalom felé, de kapcsolat a főiskolával (utógondozás) Visszaút a védettebb iskolai közegből egy elfogadó munkahely és társadalom felé, de kapcsolat a főiskolával (utógondozás)

Köszönöm a figyelmüket!