Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Törvényi hátterek – Közoktatási törvény – Közoktatási törvény évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól 29/2002. (V. 17.) OM rendelet 29/2002. (V. 17.) OM rendelet évi CXXXIX. felsőoktatásról szóló törvény évi CXXXIX. felsőoktatásról szóló törvény 175/2006. (VIII. 14.) Kormányrendelet a felsőoktatásban tanuló hallgatók juttatásairól 175/2006. (VIII. 14.) Kormányrendelet a felsőoktatásban tanuló hallgatók juttatásairól 79/2006. (IV. 5.) Kormányrendelet 18.§ Előnyben részesítési követelmények 79/2006. (IV. 5.) Kormányrendelet 18.§ Előnyben részesítési követelmények Nyíregyházi Főiskola szabályzata (módosítva) Nyíregyházi Főiskola szabályzata (módosítva)
Hallgatói létszám alakulása a Nyíregyházi Főiskolán ( ) Összhallgatói létszám Fogyatékkal élők létszáma
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán - fogyatékosság típusa szerinti megoszlásban
Kedveltebb alapszakok informatikus könyvtáros informatikus könyvtáros programtervező informatikus programtervező informatikus ügyvitel szakirány ügyvitel szakirány ének – népzene ének – népzene közlekedésmérnök közlekedésmérnök biológia biológia környezettan környezettan szociálpedagógia szociálpedagógia szabadbölcsészet szabadbölcsészet
A felsőoktatási intézmények feladatai a fogyatékossággal élő hallgatók tanulmányaihoz Esélyegyenlőség - integráció Esélyegyenlőség - integráció Képzési követelmények teljesítése Képzési követelmények teljesítése Szemléletváltás („esélyegyenlőségi nap”) Szemléletváltás („esélyegyenlőségi nap”) EGYÉNI SZÜKSÉGLETEK EGYÉNI BÁNÁSMÓD EGYÉNI TANULÁSI MÓD EGYÉNI MÓDSZEREK Alapelv:
A felvételi eljárás során: Nyitás a középfokú oktatási intézmények felé: tájékoztató kiadványok, tájékoztató kiadványok, pályaválasztási kiállítás, pályaválasztási kiállítás, nyíltnapok, nyíltnapok, honlap, honlap, személyes megkeresés, (fogadóóra) előzetes tájékozódás személyes megkeresés, (fogadóóra) előzetes tájékozódás központi felvételi eljárás során információgyűjtés ??? központi felvételi eljárás során információgyűjtés ???
Elsőéves hallgatók megkeresése: gólyatábori tájékoztató gólyatábori tájékoztató adatlap (tanulmányi osztállyal közösen ??? ) adatlap (tanulmányi osztállyal közösen ??? ) létszám és igényfelmérés. létszám és igényfelmérés.
Tárgyi feltételrendszer 2002/2003: régi épületek akadálymentesítése, régi épületek akadálymentesítése, kollégiumi részleg kialakítása (5 fő részére, mini konyhával) kollégiumi részleg kialakítása (5 fő részére, mini konyhával)2004-től: speciális számítógép konfiguráció kialakítása (nagyító, olvasó szoftver, Braille billentyűzet…) speciális számítógép konfiguráció kialakítása (nagyító, olvasó szoftver, Braille billentyűzet…) speciális tanulást segítő eszközök beszerzése (diktafon, laptop…), eszközkölcsönzés speciális tanulást segítő eszközök beszerzése (diktafon, laptop…), eszközkölcsönzés nappali pihenőhely kialakítása: egyéni és csoportos foglalkozások színtere nappali pihenőhely kialakítása: egyéni és csoportos foglalkozások színtere irodahelyiség (adminisztráció, gyógyszerek, kölcsönözhető eszközök tárolása…) irodahelyiség (adminisztráció, gyógyszerek, kölcsönözhető eszközök tárolása…) kollégiumi helyek bővítése (jelenleg 28 fő) kollégiumi helyek bővítése (jelenleg 28 fő) További bővítés, pályázati lehetőség kevés ???
Személyi feltételrendszer: Fogyatékossággal Élő Hallgatókat Segítő Bizottság (FSB) (működés: szabályzat alapján) Tagjai: a kari koordinátorok a kari koordinátorokfeladataik: a hallgatókkal való kapcsolattartás, speciális foglalkozások szervezése, lebonyolítása (10 újas vakírás, egyéni-, csoportos gyógytorna, úszás oktatás, mentálhigiénés foglalkozás,…) kari tanulmányi feladatok, kapcsolattartás az oktatókkal intézményi koordinátor intézményi koordinátor fogyatékossággal élő hallgatók képviselője fogyatékossággal élő hallgatók képviselője HÖT képviselője HÖT képviselője
A Nyíregyházi Főiskola vezetőinek „támogató” szemlélete, „támogató” szemlélete, feltétel nélküli bizalom feltétel nélküli bizalom A Nyíregyházi Főiskola oktatóinak pedagógiai érzékenysége, felkészültsége, speciális jegyzetek, segédanyagok elkészítése (idő és pénz hiány) ??? A főiskolai hallgatók befogadó szemlélete (tökéletes integráció), kortárs segítő hálózat (folyamatban) Alapítványokkal, civil szervezetekkel való kapcsolattartás Vakok és Gyengénlátók Sz-Sz-B-Megyei Szervezete, Fehér Bot Alapítvány, Mozgáskorlátozottak Sz-Sz-B-Megyei Egyesülete.
Személyi segítő: 1 fő - Észak-alföldi Regionális Munkaügyi Központ támogatásával. Ápolási gondozási feladatok (szakszerű ellátása) ??? További célok: Speciális szolgáltatások-, képzések, eszközök bővítése Speciális szolgáltatások-, képzések, eszközök bővítése Segédanyagok, jegyzetek”hozzáférhetőségének” szélesítése Segédanyagok, jegyzetek”hozzáférhetőségének” szélesítése Info-kommunikációs akadálymentesítés Info-kommunikációs akadálymentesítés És végül: A Fogyatékossággal Élő Hallgatókat Segítő Bizottság „csak formai” jelenléte a felsőoktatásban A Fogyatékossággal Élő Hallgatókat Segítő Bizottság „csak formai” jelenléte a felsőoktatásban Visszaút a védettebb iskolai közegből egy elfogadó munkahely és társadalom felé, de kapcsolat a főiskolával (utógondozás) Visszaút a védettebb iskolai közegből egy elfogadó munkahely és társadalom felé, de kapcsolat a főiskolával (utógondozás)
Köszönöm a figyelmüket!