A MENTORÁLÁS TAPASZTALATAI (3.1.3) Veszprém, február 26.
„ A tanácsadás kétirányú kölcsönhatás – segítség keresésének és adásának folyamata. A tanácsadás célja, hogy egy személy, csoport, szervezet vagy nagyobb egység számára támogatást nyújtson annak saját külső és belső erőforrásainak mozgósításában, az összeütközések kezelésében és a változtatást célzó erőfeszítéseiben.” (Gordon & Rronald Lippit: The Consulting Process in Action)
Adatok 247 fő mentor 204 (82%) beszámoló 21 mentor (9%) nem kapott felkérést 22 fő (9%) nem küldte vissza összegző beszámolóját
Adatok 175 település 267 közoktatási intézmény 1026 pedagógus tanuló/gyermek
Mentori feladatok Mentorképzés Továbbképzések
Mentori feladatok Kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás Stratégiai dokumentumok tanulmányozása Helyi tanterv adaptálásának segítése Egyéni, helyszíni konzultáció Dokumentálás
Mentori munkaformák 1.Személyes konzultáció 3247 alkalom 9755,5 óra látogatás mentoronként átlag 6,5 alkalom 48 óra pedagógusonként3 alkalom 9,5 óra
Mentori munkaformák es kapcsolattartás (3023 óra) 3. Műhelymunka 4. Tapasztalatcsere 5. Tanácsadás a szervezésben 6. Részvétel bemutató órán 7. Segítség a projektvezetésnek 8. Kiscsoportos tevékenység 9. Disszeminációs tevékenység
A kooperáció mértéke Kipróbálásban résztvevő pedagógusok között %Intézményvezetés között %Kipróbálásban részt nem vevő pedagógusok között % akadályozó 1 ellenséges nincs tapasztalható tapasztalható 3737 intenzív intenzív 2626 példaszerű 38 példaszerű 42 példaszerű 17 Össz.: 100
Felmerült problémák, nehézségek Ellenőrzés? A mentori segítség módja és az elvárható segítség mértéke Eltérő kompetenciájú mentorok
Pozitív tapasztalatok Fontos a mentorálás, a mentortól folyamatos együttműködést vártak Egyes mentorok a napi tevékenységek részeseivé váltak Együtt dolgoztak ki tanmenet-javaslatokat, bemeneti méréseket és értékelési lehetőségeket
A folytatás lehetősége 1. Regionális mentori konferenciák Újabb továbbképzések Hatástanulmány
A folytatás lehetősége 2. Újabb mentorképzések tervezése (120 közoktatási intézményben (3.1.3) 282 fő mentorból 175 „sulinovás” 107 új jelölt)
A folytatás lehetősége 3. Mentorklubok, -műhelyek működtetése Team-megbeszélések Szaktanácsadói hálózat átalakulása Hálózati együttműködés
„Ha fel akarunk épülni tudatlanságunkból, meg kell azt vallanunk.” (Montaigne)
Köszönöm a figyelmet! Dr. Farkasné Juhász Krisztina 70/