Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea
Az előadás tartalma 1 2 3 Miért éppen a CSR? Témaválasztás indoka és saját kutatás bemutatása 2 Kérdőív? Kérdőív! Eredmények bemutatása, hipotézis igazolása 3 Zárógondolatok, összegzés Hazai helyzetkép 2007, jellemző gyakorlatok www.themegallery.com
Szakdolgozati témaválasztás CSR aktualitása 1 CSR Best Practice pályázat 2 Hazai gyakorlat?! 3 www.themegallery.com
Saját kutatásom alapjai Hipotézis Pályázat Kérdőív A vállalatok a társadalmi oldal támogatására nagyobb hangsúlyt fektetnek, mint a környezeti oldalra. Magyarországon 2007-ben lett először meghirdetve 19 díjazott vállalat A vállalatok számára kiküldött kérdőív 8 kérdést tartalmazott. www.themegallery.com
Kérdőív 1. Milyen tényezők motiválták a társaságot az első CSR stratégia kialakításakor? 2. Az alábbi szempontok milyen mértékben befolyásolták döntésüket? 3. CSR stratégiájukban a környezeti vagy a társadalmi oldalt tartják hangsúlyosabbnak? 4. Nagyságrendileg melyik területre fordítanak több forrást? 5. Mennyiben befolyásolta döntésüket az egyes programok kommunikációs értéke? 6. Hogyan érzik, a vállalatuk „zöld” stratégiája hol érvényesül erőteljesebben? 7. Amennyiben termelő tevékenységüket érinti inkább környezeti stratégiájuk, úgy az melyik területre jellemző? 8. A CSR szemlélet a háttérmunkában jellemzően milyen formában jelenik meg? www.themegallery.com
Nemzetközi cég hazai leányvállalata Eredmények bemutatása Választ adó vállalatok méretük szerinti megoszlása 13 válasz = 100 % Magyar nagyvállalat 15 % Nemzetközi cég hazai leányvállalata 70 % Kis- és középvállalat www.themegallery.com
A vállalatokat leginkább befolyásoló tényezők Vezetők személyes elkötelezettsége CSR, mint trend felismerése CSR stratégia kialakítása Érdekgazdáktól érkező közvetlen motiváció Anyacég hasonló tevékenysége www.themegallery.com
Környezet érintettsége Szempontok CSR tevékenység Környezet érintettsége Programok Források alapján Kölcsönös előnyök Környezetvédelem www.themegallery.com
Eredmények www.themegallery.com
Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan! Hipotézis igazolása Társadalmi oldal támogatottsága: 65% Környezeti oldal támogatottsága: 35% www.themegallery.com
Hiánypótló „útmutatás” Párbeszéd kialakulása Hazai helyzetkép I. Sikeres CSR Hiánypótló „útmutatás” Párbeszéd kialakulása Pályázat jelentősége Sikeres együttműködés Jó gyakorlat bemutatása Vállalati felelősség, meddig tart? Nincsenek beszámolási kötelezettséget előíró jogszabályok www.themegallery.com
Hazai helyzetkép II. A CSR fogalma nem tisztázott Társadalmi párbeszéd kialakulása nehézkes A vezetők már felismerték… Hazánkban jellemzően a multinacionális vállalatok aktívak a CSR terén www.themegallery.com
CSR sikerének feltételei CSR szemlélet minél szélesebb elterjesztése, jó gyakorlat bemutatása A döntéshozók és a civil szervezetek közötti párbeszéd elősegítése Kis-és középvállalkozások felelőssége – mielőbbi „csatlakoztatás” a felelős vállalatok csoportjába Társadalmi felelősség kérdésében jogszabályalkotás Tudatosság tudatosítása! - a társadalom minden szintjén www.themegallery.com
Köszönöm a figyelmet!