Az áramlástan szerepe az autóbusz karosszéria tervezésében Dr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

Stacionárius és instacionárius áramlás
Környezeti és Műszaki Áramlástan II. (Transzportfolyamatok II.)
ContiSportContact 3. A gát illusztrálja a ContiSportContact 3 borda működését. Aszimmetria  Oldalsó merevítés  Pontos kormányzás Brief introduction.
ContiSportContact 3. A gát illusztrálja a ContiSportContact 3 borda működését. Aszimmetria  Oldalsó merevítés  Pontos kormányzás Brief introduction.
Dr. Szőke Béla jegyzete alapján Készítette: Meskó Diána
Volumetrikus szivattyúk
Közlekedéskinetika és -kinematika
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-ÁTTÉTEL
Az impulzus tétel Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK
Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet)
A tiszai cianidszennyezés
Melyik előlap legyen?  A betűket egyszerűbbre is meg tudom csinálni.
Testek körüláramlása keltette zaj numerikus szimulációja
Hengeres szabadsugár közelterének nagy-örvény szimulációja
Egyszerűsített háromdimenziós buszmodell körüli áramlás numerikus vizsgálata Fluent által felkínált Reynolds átlagolt turbulenciamodellekkel Wittmann Gábor.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
A Mi-24-es helikopter porkiválasztó berendezésének vizsgálata Diplomamunka Mórocz László Gyula.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Henger, kémény lengése és a lengés csökentése. A henger körüli áramlás Műegyetem Áramlástan Tanszék 2005 Kritikus alatti: Re < 10 5 lamináris határréteg.
A potenciális és tényleges párolgás meghatározása
KÖSZÖNTJÜK HALLGATÓINKAT! Önök Dr. Horváth Zoltán Módszerek, amelyek megváltoztatják a világot – A számítógépes szimuláció és optimalizáció jelentősége.
Veszteséges áramlás (Hidraulika)
A hőátadás.
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 8.
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 10.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Sebességeloszlás sima csőben, és a határréteg fogalma
Műszaki és környezeti áramlástan I.
Műszaki és környezeti áramlástan I.
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 11.
EJF VICSA szakmérnöki Vízellátás
Szonolumineszcencia vizsgálata
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépészmérnöki Főiskolai Kar Forgácsolási technológia számítógépes tervezése 5. Előadás Fúrási és esztergálási.
Összefüggések modelleken belül Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév.
Az UO 2 hővezetési együtthatója a hőmérséklet függvényében.
Hőtan.
Szerves talajszennyező anyagok fázisok közötti megoszlása és biológiai hozzáférhetősége Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mezőgazdasági Kémiai.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke A termikus tesztelés Székely Vladimír.
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
Programmozás Feladatok Telek Miklós BME Híradástechnikai Tanszék
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék 5.3. Predikciós módszerek szenzorjelek alapján BelAmI_H.
Áramlástan Áramlási formák Áramlás csővezetékben Áramlás testek körül
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
Épület aerodinamikai mérések Budapesti Műszaki egyetem áramlástan tanszékének szélcsatornájában Az összefoglalót készítette: Wittmann Gábor (BUBJBN)
Új technológiák elterjedésének modellezése
III. Kontaktusok tulajdonságai és számítógépes modellezés 4. előadás: Hertz-kontaktus; ütközés Budapest, szeptember 28.
ELTE TTK Környezettudományi Doktori Iskola – Beszámoló napok
Hővezetés falakban Író Béla Hő- és Áramlástan II.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306 A pn átmenet működése: Sztatikus.
Gyakoroló feladatok Bernoulli egyenlet valós folyadékokra I.
Egy termálfürdő használt vizének vizsgálata, felszíni vízfolyásba való bevezetésének modellezése, és a fellépő környezetterhelések minimalizálásának lehetőségei.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Termikus hatások analóg integrált áramkörökben Esettanulmány:
Légellenállás 4. gyakorlat. A légellenállás az az ellenállás (fékezőerő), amellyel az áramló levegő a testre hat. A légellenállás olyan közegellenállás,
A Forma-1-es autók aerodiamikája Mayer Mihály 11. c Konzulens: Csajági Sándor.
Mini-flap projekt Borda-Carnot átmenet 2  BC-átmenet: áramlás irányába bekövetkező hirtelen keresztmetszet- ugrás, cél a közeg lassítása,
„Erre van előre” Magyarország energetikai jövőképe Dr. Munkácsy Béla adjunktus (ELTE TTK)
Energia és környezet Szennyezőanyagok légköri terjedése Bevezető Dr. Gács Iván BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék
Stacionárius és instacionárius áramlás
Repülés és örvények.
Áramlástani alapok évfolyam
Stacionárius és instacionárius áramlás
Teherautó / busz modell szélcsatorna vizsgálata
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Előadás másolata:

Az áramlástan szerepe az autóbusz karosszéria tervezésében Dr Az áramlástan szerepe az autóbusz karosszéria tervezésében Dr. Lajos Tamás, Régert Tamás, Dávid Norbert Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék 33. AUTÓBUSZ SZAKÉRTŐI TANÁCSKOZÁS Nemzetközi Gépjárműbiztonsági Konferencia 2002 szeptember 2-4 Keszthely

Tartalom Az áramlási jellemzők hatása az autóbusz működésére Az autóbusz karosszéria körüli áramlás jellemzői Az áramlási ellenállás és csökkentésének módjai Szélcsatorna kísérletek A karosszéria körüli áramlás numerikus szimulálása A karosszéria sárosodás kísérleti vizsgálata A kerék körüli áramlás numerikus szimulációja Az oldalfal és hátfal sárosodásának szélcsatorna és numerikus áramlástani vizsgálata Következtetések

1. Az áramlási jellemzők hatása az autóbusz működésére A karosszéria körüli áramlás optimalizálásának eredménye: csökkenő üzemanyag fogyasztás, javuló működtetési tulajdonságok (menetstabilitás, úttartás, közlekedésbiztonság, kezelhetőség), kedvezőbb jármű komfort jellemzők (zaj, karosszéria sárosodás, utastér hűtése, szellőzése) Három, egymással összefüggő áramlási tér: a karosszéria külső felülete körüli áramlás, az utastérben lévő áramlás, a jármű egyes komponensei (hűtő, fékek, kerekek, szélvédő) körüli áramlás Aktualitás: gyors fejlődés az áramlások numerikus szimulációja és a méréstechnika területén

2. Az autóbusz karosszéria körüli áramlás jellemzői Relatív rendszerben összetett, 3D, turbulens áramlás. Felosztása: homlokfal körüli, oldalfalak melletti, és tető fölötti, karosszéria alatti és hátfal mögötti áramlás. Homlokfal: torlópont, túlnyomás, gyorsuló áramlás Oldalfal, tető: belépő élek lekerekítésétől függően határréteg leválás Hátfal: leválási buborékban van, depresszió, turbulens keveredés Karosszéria alatt „érdes” felület, csökkenő sebesség, kilépés oldalirányban

3. Az áramlási ellenállás elemei és csökkentésük módjai Homlokfali ellenállás (hasáb esetén 65%): átlagos túlnyomás csökkentése az áramlás gyorsításával (belépőélek lekerekítése oldalt, felül, a homlokfal döntése) Hátfali ellenállás (34.9%): átlagos depresszió csökkentése (oldalfalak hátsó részének összehúzása, kilépőélek lekerekítése) Oldalfali (tető és alsó rész) ellenállás (0.1%): a falak érdességének csökkentése, a karosszéria alatti áramlás sebességének csökkentése Karosszéria körüli áramlás elemeinek kölcsönhatása: szélcsatorna kísérletek és/vagy numerikus szimuláció

4. Szélcsatorna kísérletek 2.6 m x 5 m nyitott mérőtér vmax= 50 m/s szélsebesség 6 komponensű mérleg talaj szimulálás futószalaggal áramlás láthatóvá tétel olajköddel 1:5 méretarányú modell Geometria változtatás ce/cex100% homlokfal oldalsó és felső belépő éleinek lekerekítése (r/h = 0.04-ről 0.11-re) -38% homlokfal 80-os döntése 110-ra nő -8% homlokfal alsó élének és a kilépő élek lekerekítése ±0 karosszéria aljának lefedése az első kerekek előtt -4% A homlokfal alatt spoiler a rés 38%-át takarja -(5-8)% Ellenállástényező csökkenés ce=0.57-ről 0.39-re (-32%). 100 km/h sebességnél az üzemanyag fogyasztás csökkenés 23% (+ zaj és sárosodás csökkenés)

5. A karosszéria körüli áramlás numerikus szimulálása FLUENT: általános célú, véges térfogat elvű szimulációs rendszer háromdimenziós stacionárius és instacionárius lamináris és turbulens áramlások számítására

6. A karosszéria sárosodás kísérleti vizsgálata Hátfal és oldalfal sárosodás csökkentése mozgó talaj szimulálása futószalaggal futószalagon forgó kerekek, a karosszéria alsó részének részletes modellezése sárosodás meghatározása vízzel: vezetőképesség méréssel nyomgáz koncentráció méréssel áramlás láthatóvá tétellel, olajköddel Hátfal sárosodás kis geometriai módosítással 73%-kal csökkenthető, az oldalfal sárosodás területe leszorítható

7/a. A kerék körüli áramlás numerikus szimulációja: egyedülálló kerék forgó

7/b. A kerék körüli áramlás numerikus szimulációja: forgó kerék kerékházban

8/a Az oldalfal sárosodásának numerikus áramlástani vizsgálata Ha az éles homlokfal mögött keletkező leválási buborék eléri a kerékkivágást, az egész oldalfal sárosodik.

8/b A hátfal sárosodásának numerikus áramlástani vizsgálata Sárosodás szempontjából kedvező viszonyok.

8/c A hátfal sárosodásának numerikus áramlástani vizsgálata Sárosodás szempontjából kedvezőtlen viszonyok.

9. Következtetések Az autóbusz karosszériák áramlástani optimalizálása jelentős üzemanyag fogyasztás csökkenést és a komfort növekedést eredményezhet A szélcsatorna modellkísérletek eredményesen alkalmazhatók karosszéria áramlástani fejlesztésére A numerikus szimuláció a karosszéria körüli áramlás elemzésének és optimalizálásának hatékony eszköze