© BZ: IKT az iskolában1 Az informatika az oktatás szolgálóleánya?! Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium „Scientia computationum est ancilla educationis.”
© BZ: IKT az iskolában2 Scientia computationum est ancilla educationis …avagy egy esettanulmány fejezetei: Csizma az asztalon? Oktatás: tárgy és/vagy alany? Kommunikáció: egyedül nem megy… „Iskolaüzem”: papírgyártás helyett! Summázat
© BZ: IKT az iskolában3 Leövey Klára Gimnázium 1.Nagy iskola diák, 65 tanár, 22 tanterem, 17 szaktanterem, 14 „kistanári”, … 2.Összetett képzésű iskola hat-, öt-, négyévfolyamos képzés, szakmai és felnőttoktatás, 3.Innovatív iskola az Európai Innovatív Iskolahálózat (ENIS) tagja, a „Hónap Digitális Iskolája”, … emelt szintű érettségi vizsgaközpont… kompetencia-alapú képzés…
© BZ: IKT az iskolában4 Párhuzamos történetek 1983 – HT1080Z 1997 – SuliNet tantárgy meghaladása (!?) 2001 – pedagógus PC 2003 – SEx SDT, zsúrkocsi, inf. normatíva 200x – „Intelligens iskola” 1985 – Oktatási törvény „szakmai önállóság” fakt, tagozat – NAT „műveltségi területek”: informatika tantárgy „kereszttantervek”: kommunikáció 2001 – kerettanterv NAT implementáció (!?) 2003 – NAT NAT 2007 „deus ex machina”, egyenlősdi, katalizáló hatás, kifulladás, fenntartói felelősség
© BZ: IKT az iskolában5 Iskolai informatikai infrastruktúra Kabinet(ek)Tanári(k) Iroda(k) Könyvtár Tantermek Laptop(ok)
© BZ: IKT az iskolában6 Mi is zajlik egy iskolában? Oktatás (tanóra, HF,…) Kommunikáció (nyilvánosság, információcsere…) Hivatal, üzem (munkaügy, tanügyigazgatás, pénzügy…) IKT eszközök, alkalmazások
© BZ: IKT az iskolában7 Feltételek Vas Iskola: SuliNet, inf.normatíva, pályázatok, „Intelligens iskola”(?) Otthon: tanárok =? (pl. SZT-IS-3/P) diákok, szülők = ? Tudás Diák : tőlünk (is) kapja Tanár: külső/belső továbbképzések, önképzés, tanárképzés,… Tartalom, eszközök Immár van ! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.) „Tisztaszoftver”, „közkincs”, Creative Commons („kreatív közvagyon”) Hozzáférés iskolában, otthon – óriási változások !
© BZ: IKT az iskolában8 Változnak az idők… oktatás-, munkaszervezési következmények?!
© BZ: IKT az iskolában9 Oktatás: munkamegosztás Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)
© BZ: IKT az iskolában10 Az e-learning keretrendszerek: támogatják a tananyagok szerkesztését, megjelenítik a tananyagokat nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, naplózzák a tevékenységeket, értékelik a tevékenységeket, kommunikációs felületet biztosítanak, kollaboratív felületet biztosítanak, stb. A MOODLE egy ilyen keretrendszer.
© BZ: IKT az iskolában11 LKG ToP – Moodle alapú e-learning portál
© BZ: IKT az iskolában12 Mi is az a Moodle? ( A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Moodle = M odular O bject- O riented D ynamic L earning E nvironment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Szabad forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „ AMP ” = Apache, MySQL, PHP Futtatási környezet a felhasználó gépén: tetszőleges böngésző, JavaScript és „cookie” használattal.
© BZ: IKT az iskolában13 Moodle szerverek a világban (2007. nov.) 197 országban (73 nyelvi csomag) regisztrált szerver, kurzus, felhasználó, …
© BZ: IKT az iskolában14 A Moodle alapeleme: a kurzus Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,…
© BZ: IKT az iskolában15 Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle! Címkék eligazítás, teendők, utasítások
© BZ: IKT az iskolában16 Tevékenységek Tantárgyfüggő! Feladat ( doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.
© BZ: IKT az iskolában17 Egy példa…
© BZ: IKT az iskolában18 …a példa folytatása
© BZ: IKT az iskolában19 A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”) Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én?
© BZ: IKT az iskolában20 … a tesztek eredményeit, …
© BZ: IKT az iskolában21 … itemenként részletesen elemezve,…
© BZ: IKT az iskolában22 … a beadott feladatokat
© BZ: IKT az iskolában23 Mikor, hol használható? Tanórán feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) + kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció Otthon hiányzás, ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?), alacsony óraszám kompenzálása (középiskolai) felnőttoktatási paradoxon!!! Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; …
© BZ: IKT az iskolában24 Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, differenciálás, egyéni utak, egyéni tempó hiányzás, alacsony óraszám kompenzálása IKT kompetenciák fejlesztése kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák) visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség „újrafelhasználhatóság” távmunka (tanár), távtanulás (diák)
© BZ: IKT az iskolában25 Kommunikáció „Kell” jogszabályi előírások: dokumentumok (PP, SzMSz, MIP, stb.) nyilvánossága tájékoztatási kényszer (felvételi, mérések, taneszközök, stb.) „Muszáj” elemi érdek (lenne?) a tájékozott szülő, diák, kolléga visszajelzések szerepe
© BZ: IKT az iskolában26 Kommunikáció: kell-e iskolai webhely?
© BZ: IKT az iskolában27 Egy hónap adatai… (Google Analytics)
© BZ: IKT az iskolában28 Milyen legyen az iskolai webhely? Tartalom: „külsőknek”: bemutatkozás, felvételi információk, dokumentumok, adatok, elérhetőség, hírek, hírlevelek, stb. „belsőknek”: órarend, eseménynaptár, „belső” dokumentumok, fórum, hírek Lényeg: aktuális, hiteles, fontos információk; „ e-ügyintézés ” Továbbá: áttekinthető, gyors, böngésző- és hardver-független szabványos (W3C), akadálymentes statikus (HTML) lap dinamikus portál (CMS), „szerkesztőség”
© BZ: IKT az iskolában29 Az új LKG portál
© BZ: IKT az iskolában30 E-ügyintézés
© BZ: IKT az iskolában31 Naptár
© BZ: IKT az iskolában32 Órarend
© BZ: IKT az iskolában33 Kommunikáció 2.: Comenius projekt „Egy európai szolidáris iskoláért, megtanulni együtt élni a sokszínűségben„ Leövey Klára Gimnázium Lycée Marseilleveyre de Marseille, Collége Jean Rostand, II Liceum Ogólnokształcace im Mikołaja Kopernika, Collége du centre de Riga ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium, Instituto Comprensivo Scuola Media M. Pagano, Apáczai Csere János Elméleti Líceum
© BZ: IKT az iskolában34 A portál (Joomla! alapú kollaboratív portál)
© BZ: IKT az iskolában35 Még mindig kommunikáció…
© BZ: IKT az iskolában36 A kompetencia-alapú oktatás… Forrás: HEFOP pályázat, euró (18 millió Ft) Cél: diákjaink felkészítése az egész életen át tartó tanulásra, a tudás alapú társadalomba való beilleszkedésre Kulcsfogalmak : önállóság, együttműködés, problémamegoldás, konfliktuskezelés, önértékelés, kritikus gondolkodás, … KompetenciaTantárgyOsztály Szövegértési-szövegalkotásimagyar, történelem, fizika9.A, B, C Matematikai-logikaimatematika9.B Idegen nyelviangol, német9.E, F Információs és kommunikációsang., ném., biol., tört., mat.9.B, E, F Életpálya-építésifizika, kémia, biológia9.B Szociális, életviteli és környezetitörténelem9.A
© BZ: IKT az iskolában37 Hivatal: információs rendszer Célok Minden érintett minden – a munkájához szükséges – információhoz, dokumentumhoz bármikor hozzáférjen. Gyorsuljon az intézményen belüli/kívüli kommunikáció. Csökkenjen a nyomtatási költség, a környezeti terhelés. Egységes, átlátható dokumentum tárolási rend kialakítása, használata. 1. szint: levelező listák tanári, munkaközösségi, igazgatósági, „hefop”, stb.
© BZ: IKT az iskolában38 Dokumentumtár Tanároknak: „hivatal”: – jegyzőkönyvek, munkatervek, tantervek, névsorok,… „szakmai”: – munkaközösségi anyagok „hirdető”: – közös, átmeneti érvényű anyagok „fejleszt”: – PP, HTT, SzMSz, MIP, házirend íróinak Diákoknak: „szakmai”: – tanulni való ( munkaközösségek) DÖK anyagok Ügyvitel: munkaügyi, gazdasági, személyzeti, stb. dokumentumok Finomra hangolt hozzáférési jogok! (Távolról is!)
© BZ: IKT az iskolában39 Távoli hozzáférés
© BZ: IKT az iskolában40 Kísérleti stádiumban: eGroupWare Tanári INTrAnet = TINTA
© BZ: IKT az iskolában41 TINTA (eGroupWare) Naptár (megosztható) Címjegyzék WebMail Dokumentumtár (verziókövetéssel) Projektkezelő InfoLog: teendők, feljegyzések,… Erőforrás-kezelő (terem, technika, stb igénylése) Hírszerkesztő Tudástár (kérdés, válasz,…) Hibajegykezelő (hiba bejelentése, kezelése…) Üzenetküldő
© BZ: IKT az iskolában42 TanInform (?) Továbbá: KIR, KIFIR, OSA, Adafor, ketszintu.hu, stb.
© BZ: IKT az iskolában43 Kísérlet 2.: Google PartnerPage „egyéni kezdőlap”:
© BZ: IKT az iskolában44 Google Alkalmazások Oktatói csomag
© BZ: IKT az iskolában45 Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a gépen!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak számítógéppel? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~15 év
© BZ: IKT az iskolában46 Muszáj? 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb. digitális írástudás digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!
© BZ: IKT az iskolában47 Innovációk, projektek a Leöveyben;
© BZ: IKT az iskolában48 Köszönöm a figyelmet!