2007.11.19© BZ: IKT az iskolában1 Az informatika az oktatás szolgálóleánya?! Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium www.leovey.hu „Scientia computationum.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
LKG, KIT, Moodle KIT érdekel(het) a Moodle? (Alkalmazási kényszerek és lehetőségek a középiskolai gyakorlatban) Bánhegyesi Zoltán Leövey.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Az iskolai dokumentumok
VI. Interaktív Tábla Konferencia
Informatika az iskolában – kényszerek és lehetőségek
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
Együtt könnyebb? – Csoportmunka a matematika órán
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
TÁMOP B-09/ Digitális Középiskola beindítása a Leövey Klára Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
IKT projektek a közoktatásban
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Expressz Programiroda.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
e-Learning a tanárképzésben
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter október 12.
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
LKG és a KIT, LKG és a KIT (az SDT-monitor ürügyén) Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
LKG-Moodle Miért szeretjük(?!) a MOODLE–t? avagy bevezetés a LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi.
LKG-Moodle A LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) működéséről avagy bevezetés a MOODLE e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán.
LKG & ENIS A Leövey Klára Gimnázium az Innovatív Iskolahálózatban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
LKG, SDT, Moodle A LKG kalandjai az SDT-vel és Moodle-val Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Hogyan éltek a gyerekek a XIX. századi Angliában? Internet a nyelvórán Kóbor Annamária.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Az eLEMÉR iskolai önértékelő keretrendszer kipróbálásának tapasztalatai a Leövey Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
E-larning és M-learning nemzetközi viszonylatban és Szerbiában (egy saját fejlesztésű oktatási keretrendszer bemutatása) Előadók: Kőrösi Gábor és Esztelecki.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
LKG–HEFOP konferencia, / Kompetensek lettünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
Nemzeti Köznevelési Portál
A digitális kompetencia fejlesztése
Tanácsok a portfólió készítéséhez
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Mi mit miért? Mottó: nem értünk hozzá!
Előadás másolata:

© BZ: IKT az iskolában1 Az informatika az oktatás szolgálóleánya?! Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium „Scientia computationum est ancilla educationis.”

© BZ: IKT az iskolában2 Scientia computationum est ancilla educationis …avagy egy esettanulmány fejezetei: Csizma az asztalon? Oktatás: tárgy és/vagy alany? Kommunikáció: egyedül nem megy… „Iskolaüzem”: papírgyártás helyett! Summázat

© BZ: IKT az iskolában3 Leövey Klára Gimnázium 1.Nagy iskola  diák, 65 tanár, 22 tanterem, 17 szaktanterem, 14 „kistanári”, … 2.Összetett képzésű iskola  hat-, öt-, négyévfolyamos képzés, szakmai és felnőttoktatás, 3.Innovatív iskola  az Európai Innovatív Iskolahálózat (ENIS) tagja,  a „Hónap Digitális Iskolája”, …  emelt szintű érettségi vizsgaközpont…  kompetencia-alapú képzés…

© BZ: IKT az iskolában4 Párhuzamos történetek 1983 – HT1080Z 1997 – SuliNet tantárgy meghaladása (!?)  2001 – pedagógus PC 2003 – SEx SDT, zsúrkocsi, inf. normatíva 200x – „Intelligens iskola” 1985 – Oktatási törvény „szakmai önállóság”  fakt, tagozat – NAT „műveltségi területek”: informatika  tantárgy „kereszttantervek”: kommunikáció 2001 – kerettanterv NAT implementáció (!?) 2003 – NAT NAT 2007 „deus ex machina”, egyenlősdi, katalizáló hatás, kifulladás, fenntartói felelősség

© BZ: IKT az iskolában5 Iskolai informatikai infrastruktúra Kabinet(ek)Tanári(k) Iroda(k) Könyvtár Tantermek Laptop(ok)

© BZ: IKT az iskolában6 Mi is zajlik egy iskolában? Oktatás (tanóra, HF,…) Kommunikáció (nyilvánosság, információcsere…) Hivatal, üzem (munkaügy, tanügyigazgatás, pénzügy…) IKT eszközök, alkalmazások

© BZ: IKT az iskolában7 Feltételek Vas Iskola: SuliNet, inf.normatíva, pályázatok, „Intelligens iskola”(?) Otthon: tanárok =? (pl. SZT-IS-3/P) diákok, szülők = ? Tudás Diák : tőlünk (is) kapja Tanár: külső/belső továbbképzések, önképzés, tanárképzés,… Tartalom, eszközök Immár van ! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.) „Tisztaszoftver”, „közkincs”, Creative Commons („kreatív közvagyon”) Hozzáférés iskolában, otthon – óriási változások !

© BZ: IKT az iskolában8 Változnak az idők…  oktatás-, munkaszervezési következmények?!

© BZ: IKT az iskolában9 Oktatás: munkamegosztás Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)

© BZ: IKT az iskolában10 Az e-learning keretrendszerek: támogatják a tananyagok szerkesztését, megjelenítik a tananyagokat nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, naplózzák a tevékenységeket, értékelik a tevékenységeket, kommunikációs felületet biztosítanak, kollaboratív felületet biztosítanak, stb. A MOODLE egy ilyen keretrendszer.

© BZ: IKT az iskolában11 LKG ToP – Moodle alapú e-learning portál

© BZ: IKT az iskolában12 Mi is az a Moodle? ( A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Moodle = M odular O bject- O riented D ynamic L earning E nvironment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Szabad forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „ AMP ” = Apache, MySQL, PHP Futtatási környezet a felhasználó gépén: tetszőleges böngésző, JavaScript és „cookie” használattal.

© BZ: IKT az iskolában13 Moodle szerverek a világban (2007. nov.) 197 országban (73 nyelvi csomag) regisztrált szerver, kurzus, felhasználó, …

© BZ: IKT az iskolában14 A Moodle alapeleme: a kurzus Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,…

© BZ: IKT az iskolában15 Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle! Címkék eligazítás, teendők, utasítások

© BZ: IKT az iskolában16 Tevékenységek Tantárgyfüggő! Feladat ( doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni  utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.

© BZ: IKT az iskolában17 Egy példa…

© BZ: IKT az iskolában18 …a példa folytatása

© BZ: IKT az iskolában19 A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”) Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én?

© BZ: IKT az iskolában20 … a tesztek eredményeit, …

© BZ: IKT az iskolában21 … itemenként részletesen elemezve,…

© BZ: IKT az iskolában22 … a beadott feladatokat

© BZ: IKT az iskolában23 Mikor, hol használható? Tanórán feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) + kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció Otthon hiányzás, ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?), alacsony óraszám kompenzálása (középiskolai) felnőttoktatási paradoxon!!! Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; …

© BZ: IKT az iskolában24 Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, differenciálás, egyéni utak, egyéni tempó hiányzás, alacsony óraszám kompenzálása IKT kompetenciák fejlesztése kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák) visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség „újrafelhasználhatóság” távmunka (tanár), távtanulás (diák)

© BZ: IKT az iskolában25 Kommunikáció „Kell” jogszabályi előírások: dokumentumok (PP, SzMSz, MIP, stb.) nyilvánossága tájékoztatási kényszer (felvételi, mérések, taneszközök, stb.) „Muszáj” elemi érdek (lenne?) a tájékozott szülő, diák, kolléga visszajelzések szerepe

© BZ: IKT az iskolában26 Kommunikáció: kell-e iskolai webhely?

© BZ: IKT az iskolában27 Egy hónap adatai… (Google Analytics)

© BZ: IKT az iskolában28 Milyen legyen az iskolai webhely? Tartalom: „külsőknek”: bemutatkozás, felvételi információk, dokumentumok, adatok, elérhetőség, hírek, hírlevelek, stb. „belsőknek”: órarend, eseménynaptár, „belső” dokumentumok, fórum, hírek Lényeg: aktuális, hiteles, fontos információk; „ e-ügyintézés ” Továbbá: áttekinthető, gyors, böngésző- és hardver-független szabványos (W3C), akadálymentes  statikus (HTML) lap  dinamikus portál (CMS), „szerkesztőség”

© BZ: IKT az iskolában29 Az új LKG portál

© BZ: IKT az iskolában30 E-ügyintézés

© BZ: IKT az iskolában31 Naptár

© BZ: IKT az iskolában32 Órarend

© BZ: IKT az iskolában33 Kommunikáció 2.: Comenius projekt „Egy európai szolidáris iskoláért, megtanulni együtt élni a sokszínűségben„ Leövey Klára Gimnázium Lycée Marseilleveyre de Marseille, Collége Jean Rostand, II Liceum Ogólnokształcace im Mikołaja Kopernika, Collége du centre de Riga ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium, Instituto Comprensivo Scuola Media M. Pagano, Apáczai Csere János Elméleti Líceum

© BZ: IKT az iskolában34 A portál (Joomla! alapú kollaboratív portál)

© BZ: IKT az iskolában35 Még mindig kommunikáció…

© BZ: IKT az iskolában36 A kompetencia-alapú oktatás… Forrás: HEFOP pályázat, euró (18 millió Ft) Cél: diákjaink felkészítése az egész életen át tartó tanulásra, a tudás alapú társadalomba való beilleszkedésre Kulcsfogalmak : önállóság, együttműködés, problémamegoldás, konfliktuskezelés, önértékelés, kritikus gondolkodás, … KompetenciaTantárgyOsztály Szövegértési-szövegalkotásimagyar, történelem, fizika9.A, B, C Matematikai-logikaimatematika9.B Idegen nyelviangol, német9.E, F Információs és kommunikációsang., ném., biol., tört., mat.9.B, E, F Életpálya-építésifizika, kémia, biológia9.B Szociális, életviteli és környezetitörténelem9.A

© BZ: IKT az iskolában37 Hivatal: információs rendszer Célok Minden érintett minden – a munkájához szükséges – információhoz, dokumentumhoz bármikor hozzáférjen. Gyorsuljon az intézményen belüli/kívüli kommunikáció. Csökkenjen a nyomtatási költség, a környezeti terhelés. Egységes, átlátható dokumentum tárolási rend kialakítása, használata. 1. szint: levelező listák tanári, munkaközösségi, igazgatósági, „hefop”, stb.

© BZ: IKT az iskolában38 Dokumentumtár Tanároknak: „hivatal”: – jegyzőkönyvek, munkatervek, tantervek, névsorok,… „szakmai”: – munkaközösségi anyagok „hirdető”: – közös, átmeneti érvényű anyagok „fejleszt”: – PP, HTT, SzMSz, MIP, házirend íróinak Diákoknak: „szakmai”: – tanulni való (  munkaközösségek) DÖK anyagok Ügyvitel: munkaügyi, gazdasági, személyzeti, stb. dokumentumok Finomra hangolt hozzáférési jogok! (Távolról is!)

© BZ: IKT az iskolában39 Távoli hozzáférés

© BZ: IKT az iskolában40 Kísérleti stádiumban: eGroupWare Tanári INTrAnet = TINTA

© BZ: IKT az iskolában41 TINTA (eGroupWare) Naptár (megosztható) Címjegyzék WebMail Dokumentumtár (verziókövetéssel) Projektkezelő InfoLog: teendők, feljegyzések,… Erőforrás-kezelő (terem, technika, stb igénylése) Hírszerkesztő Tudástár (kérdés, válasz,…) Hibajegykezelő (hiba bejelentése, kezelése…) Üzenetküldő

© BZ: IKT az iskolában42 TanInform (?) Továbbá: KIR, KIFIR, OSA, Adafor, ketszintu.hu, stb.

© BZ: IKT az iskolában43 Kísérlet 2.: Google PartnerPage „egyéni kezdőlap”:

© BZ: IKT az iskolában44 Google Alkalmazások Oktatói csomag

© BZ: IKT az iskolában45 Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a gépen!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak számítógéppel? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~15 év

© BZ: IKT az iskolában46 Muszáj? 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb.  digitális írástudás  digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!

© BZ: IKT az iskolában47 Innovációk, projektek a Leöveyben;

© BZ: IKT az iskolában48 Köszönöm a figyelmet!