Környezettudatos menedzsmentkialakítás a döntési kompetenciák fejlődésével összhangban Környezettudatos menedzsmentkialakítás a döntési kompetenciák fejlődésével.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Advertisements

Egészségügy Intézmények Kontrollingja
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
A tervezés mint menedzsment funkció
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Az ötlettől a projekttervig
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
KÖRNYEZETKÖZPONTÚ IRÁNYÍTÁS. Társadalmi igény a környezettudatos irányításra/gazdálkodásra. Környezettudatos irányítás ≠ környezetközpontú irányítási.
KÖRNYEZETKÖZPONTÚ IRÁNYÍTÁS. Társadalmi igény a környezettudatos irányításra/gazdálkodásra. Környezettudatos irányítás ≠ környezetközpontú irányítási.
HEFOP Minőségirányítás 5. hét: a környezetközpontú irányítási rendszer kialakulása.
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Településmarketing Értékaudit.
HACCP-előírások, alapvető higiéniai követelmények a vendéglátó üzletekben. Szoboszlai Gyula.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
E-beszerzés Bravo csoport.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
Környezeti kontrolling
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Tanuló szervezet.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Környezettudatos menedzsment és eszközei a döntési kompetenciák fejlődésével összhangban ÖSSZEFOGLALÁS.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Ökocímke.
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
FAIR RENDSZERKONCEPCIÓ ÉS A BEVEZETÉS LÉPÉSEI DECEMBER 17.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Az ötlettől a projekttervig
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Mai téma: Segédletek a projektmunkához Katona Norbert.
Előadás másolata:

Környezettudatos menedzsmentkialakítás a döntési kompetenciák fejlődésével összhangban Környezettudatos menedzsmentkialakítás a döntési kompetenciák fejlődésével összhangban Önkormányzati ügyfelek részére ÖSSZEFOGLALÓ DOKUMENTUM Akkreditációs szám: AL-1160 Nyilvántartási szám:

A környezettudatos szervezetirányítást gyakran azonosítják az ISO vagy EMAS dokumentumok által leírt környezetközpontú rendszerekkel (továbbiakban KIR). Fontos tehát tisztázni a kategóriákat és a köztük fennálló rész- egész viszonyt. A környezettudatos irányítás egy elvi síkja e témának, amelynek gyakorlati eszközei a KIR, illetve a környezetbarát technológiák.

A KIR a tanúsítás alapja, de önmagában nem egyenlő a környezetközpontú szervezetirányítással. Az eredmény attól függ, hogy a szervezet működő, valódi rendszert törekszik építeni, vagy csupán a „papír” érdekli és megelégszik a tanúsítás elérésével. Épp ezért fontos, hogy ezek az elvek mélyen beágyazódjanak a döntési rendszerbe.

A környezettudatos irányítást gyakran összekeverik az irányítási rendszerrel. A KIR azonban csak a rendszert jelenti, mely megkönnyíti a környezettudatos irányítás működését. A KIR csupán egy váz, erre kell, hogy a konkrét intézkedések (például a technológia átalakítása) ráépüljenek.

Azt hihetik a szervezetek, hogy az ISO vagy más hasonló tanúsítvány megszerzése önmagában elég a környezeti problémák megoldásához – pedig ez nagyon messze áll az igazságtól. Ha nem építik a kijelölt elvekre a menedzsmentrendszerüket, a tanúsítvány csak holt papír marad és nem egy élő rendszer tanújele.

Fontos, hogy a hivatal felhatalmazott vezetői valódi elkötelezettséget tanúsítsanak a rendszerkialakítás irányában. Ha ez nincs így, akkor a KIR a legjobb esetben is csak papíron fog létezni. Pont ezért annak a személynek, aki e tervezet kialakítását javasolta, meg kell győznie a teljes hivatali vezérkart és az önkormányzati döntéshozatalra jogosultakat a program érdemességéről.

Egy ilyen átállás és rendszerszervezés legcélszerűbb, ha projektrendszerben fut – tehát meghatározott személyek meghatározott ideig, meghatározott célok érdekében végzik. Kezdetkor tehát meg kell határozni ezeket és a projekt vezetőjét, aki rendszeresen tájékoztatja a hivatalvezetést és az önkormányzatot. Ideális esetben a projektforma nem idegen a hivataltól, ha más nem, az EU-pályázatok nyomán már biztosan ismert.

A KIR bevezetése igen sokrétű szakmai ismereteket igényel, így a team összeállításakor valószínűleg több osztályról is érkeznek tagok: A környezeti hatások elemzése és tervezése szakmérnöki feladat, a rendszer strukturális kiépítése talán a közgazdászokhoz áll közel, de a hatályos jogi körülményekre is figyelemmel kell lenni – ez a jogi osztály feladata. Ha van minőségügyi munkatárs, ő a dokumentációból vállalhat részt.

A rendszeralkotó szakembereknek bírniuk kell a szükséges felhatalmazásokkal – hogy a szakmai hozzáértés egyeduralma alakíthassa jó irányba az egész fejlesztést. A KIR nem független egység, fontos, hogy illeszkedjék például a pénzügyi nyilvántartáshoz, a minőségbiztosítási vagy informatikai rendszerhez, ne történhessen ütközés, ellentmondás a már meglévő struktúrákkal.

A környezeti politika önkéntes irányvonal (bár egyre több a kötelezettség, akár az EU-pályázatok mentén is), ám ha valamit elvállaltak és megterveztek, az attól a pillanattól számon kérhető. Ebből az okból kifolyólag szükséges, hogy a terv elindulása előtt biztosnak kell lenni abban: a vezetőség és a szakmai munkatársak mind konszenzusosan egyetértenek a rendszer bevezetésével, fenntartásával.

Az előzetes felmérés célja emellett, hogy megállapítsa a szervezeti működés környezetre gyakorolt hatásait. Ezeket számszerűsíteni is lehet, anyag- és energiamérlegekkel, vagy egy átfogóbb, úgynevezett öko-mérleggel is akár. Környezeti elemenként kell vizsgálni a bemenő és kimenő hatásokat, ehhez ad segédletet az EMAS rendelet 1/C része.

Ez az input-output mérleg statikus és dinamikus részből áll: A statikus rész a rendszer határain belül maradó hatásokat foglalja magában, ilyenek az épületek, a berendezések, de idetartozik a járműpark is. A dinamikus részben kapnak az olyan anyagi és energetikai mennyiségek, melyek átlépik az egész működési rendszer határát.

Figyelembe kell venni minden környezetvédelmi jogszabályt, a tanúsítás elvei mellett ezeknek is meg kell felelni. Figyelni kell, hogy adott szervezetre mi vonatkozik és mi nem. A jogász munkatárs feladata, hogy a vonatkozó jogszabályokat mindig elérhető módon és minden érintett számára érthetően prezentálja a megvalósítás során.

A szervezet környezetvédelmi stratégiájához kapcsolódó program tartalmazza a konkrét lépéseket. Itt kapcsolódik tartalom a vázhoz. E lépések: számszerűsített részcélok határidőkkel ezek elérését szolgáló tevékenységek a végrehajtó személyek rendelkezésre álló erőforrások

A környezetvédelmi megbízott és a környezetvédelmi vezető nem ugyanazt jelenti, ezt érdemes transzparensen vizsgálni. A környezetvédelmi megbízott alkalmazása törvényi előírás, a környezetvédelmi vezető viszont inkább a szervezet saját maga számára a KIR-ben meghatározott feladatait koordinálja. Fontos a döntési és döntésképesség harmóniája. Ha ezek nem egy személynél vannak a projekt kapcsán, akkor fontos, hogy köztük az értő kommunikáció.

Az öko-kontrolling transzparenciát ad a környezeti kérdések folyamatos tervezéséhez és ellenőrzéséhez az irányítás minden szintjén. Tulajdonképp öko-folyamaturalásról van szó. Még az iparban is csak gyerekcipőben jár hazánkban ez a kezdeményezés - pedig a versenyszféra mindig a közszolgálat előtt haladt.

Az öko-mérleg már összetettebb, teljes áttekintést ad a szervezet ökológiai gyengeségeiről. A következő részekből áll: működési kimutatás termékvonal kimutatás eljárási kimutatás telephely kimutatás

Működési kimutatás: minden a rendszerbe bevitt anyag, legyen nyersanyag vagy segédanyag. A szennyezési tényezők is ide tartoznak, de az energiaveszteségek különféle formái is. A működési nyersanyagok (pl. irodaszerek) mellett a településen az önkormányzati működés nyomán létrejövő materiális vívmányok és járulékos hatásaik is ide tartoznak.

Termékvonal kimutatás, vagy életciklus elemzés Ez a használati tárgyakat vagy a létrehozott vívmányokat élethosszuk végéig vizsgálja az előállítás, a beszállítás és a használat alatt, valamint a fogyasztást követő szakaszokban (hulladék ártalmatlanítás). Ez más néven 'bölcsőtől a sírig' vagy 'bölcsőtől a bölcsőig' vizsgálat.

Eljárási kimutatás vagy input-output elemzés: A hivatali működés során felhasznált anyagi és energetikai forrásokat szemlélik, lebontva folyamatok szintjére. Bár ez a versenyszférában (és a termelésben) fontosabb terület, de a közszolgálati szektor is értheti magára, az egyezőség árával kapcsolatban – mérheti ugyanis általa a saját hatékonyságát.

A telephely kimutatás a hivatal és az intézmények területén végzett tevékenységek és az itt megjelenő tényezők figyeli a környezetvédelem nézőpontjából lényegeseket. Kitér a területhasználatra, az épületek gazdaságosságára, a leltárra, az infrastruktúrára valamint az adminisztratív osztályokra. Bár egy gyárhoz képest kevés, azért egy kórháznak vagy iskolának is van károsanyag- kibocsájtása.

A folyamat biztos uralása úgy lehetséges, hogy az imént említett eszközökkel a tervezés során meghatározzák a mérőszámokat. Fontos, hogy a döntésképes vezetők a felhatalmazásuk egy részét delegálják a szakértő projektvezetőre, ez által történhetnek meg a konkrét operatív lépések, és a tervezet is több lesz egyszerű elvnél.