ÖNKORMÁNYZATOK ÁLTAL ELÉRHETŐ EURÓPAI UNIÓS PÁLYÁZATOK KÖRE ÉS SZAKIRÁNYÚ MEGOSZLÁSA MIGSZ Pécsi konferencia 2010 november 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Pályázati információs nap Nyugat-Dunántúl GRIP-IT Kádiné Fülöp Erika Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség - Győr, április 4. -
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
A TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS ÉS A VÁLTOZÓ KÖZIGAZGATÁS A TELEPÜLÉS, A JÁRÁS, A MEGYE ÉS A RÉGIÓ ÁTALAKULÓ SZEREPE II.PLAN-NET.HU TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONFERENCIA.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
INTERREG IVC Interregionális Együttműködési Program
Magyarország részvétele az Európai Területi Együttműködési
ASP – önkormányzati alkalmazások Európai Uniós forrásból
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
1 Pályázati lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kecskemét, június 21. Dr. Kónya József.
Strukturális és Kohéziós Alapok
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A KNOWBRIDGE projekt áttekintése Nagy István nemzetközi projektmenedzser NORDA Regionális Fejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit Kft. Miskolci Vigadó,
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Kassa A KRÜH kassai irodájának székhelye a város belvárosában a Csáky-Dessewffy Palotában található, valamint az irodamegnyitó december 12-én.
A határtérség.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Országos és régiós támogatások: TÁMOP, ROP
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Előadás másolata:

ÖNKORMÁNYZATOK ÁLTAL ELÉRHETŐ EURÓPAI UNIÓS PÁLYÁZATOK KÖRE ÉS SZAKIRÁNYÚ MEGOSZLÁSA MIGSZ Pécsi konferencia 2010 november 4.

A VÁROSFEJLESZTÉS, STRATÉGIAI KERETE 1.1. Uniós elvárások a város rehabilitációval szemben Az Európai Bizottság kezdeményezésével és egyetértésben a tagországokkal a közötti támogatási periódus alatt kiemelt hangsúlyt kap a területfejlesztés, azon belül a fenntartható városfejlesztés és a városi dimenzió kezelése, valamint a vidéki területek támogatása és a földrajzi vagy természeti okokból hátrányokkal küzdő térségek problémáinak kezelése. Az Európai Unió hivatalos dokumentumai, melyek a város rehabilitációs fejlesztések keretét képezik:  Kohéziós politika a növekedés és a foglalkoztatás támogatására: közösségi stratégiai iránymutatások a 2007–2013 közötti időszakra, Bizottsági közlemény, július  Kohéziós politika és a városok: a városok és az agglomerációk hozzájárulása a régiók növekedéséhez és foglalkoztatottságához: bizottsági kommunikáció, július  Bristoli megállapodás a fenntartható városi közösségekről, december  Lipcsei Charta a fenntartható európai városokról, május  Területi Agenda, május

Az Európai Bizottság által támasztott követelmények A városi dimenziónak az Nemzeti Stratégiai Referencia Keretben történő megjelenítése során az Európai Bizottság az alábbi főbb elvárásokkal él:  városok szerepének erősítése, mint a regionális versenyképesség motorjai, valamint mint a belső problémák helyszíne, ahol kívánatos a gazdasági szerkezetváltás, a leromlott területek kezelése, a szociális beilleszkedés segítése, a környezetvédelem, a közlekedés fejlesztése, stb.  koherensebb és szinergiára épülő integrált városfejlesztési koncepció kidolgozása, mely szervesen illeszkedik a regionális programba  a helyi szereplők (hatóságok, önkormányzat) bevonása a program-készítésbe  hosszabb távú fejlesztési tervek kidolgozása a partnerség elvén  a tapasztalatcsere erősítése és hálózatépítés a városok között az URBACT program keretei között A főbb szempontok a városfejlesztési stratégia vonatkozásában:  integrált megközelítés (koncentráció elvének érvényesítése, azaz kis területre több intézkedés összekapcsolása a hatás maximalizálása érdekében)  a közösségi (EU és állami) és privát hozzájárulások mobilizálása  a fejlesztési akcióterületek kiválasztásának átláthatósága  erős helyi partnerség, a lakosság számára az átláthatóság biztosítása, valamint az adminisztráció egyszerűsítése

A Kézikönyv szakpolitikai tartalma összhangban készült a Lipcsei Charta által megfogalmazott ajánlásokkal, és támaszkodik az abban megfogalmazott integrált városfejlesztés értelmezésére: LIPCSEI CHARTA a fenntartható európai városokról „A fenntartható európai városokról szóló LIPCSEI CHARTA” a tagállamok dokumentuma, melyet az európai kulcsszereplők széles körű és átlátható részvételével dolgoztak ki. Az európai városok kihívásainak és esélyeinek, valamint eltérő történelmi, gazdasági, társadalmi és környezeti hátterének tudatában a tagállamok városfejlesztésért felelős miniszterei közös városfejlesztés-politikai elvekben és stratégiákban állapodnak meg. A miniszterek kötelezettséget vállalnak arra, hogy 1.  saját országukban politikai vitát kezdeményeznek arról, hogyan integrálják a fenntartható európai városokról szóló Lipcsei Chartában lefektetett alapelveket és stratégiákat a nemzeti, regionális és helyi fejlesztési politikákba; 2.  alkalmazzák az integrált városfejlesztés eszközét és az ehhez kapcsolódó kormányzást a végrehajtás érdekében, valamint megteremtik nemzeti szinten a szükséges kereteket; 3.  támogatnak egy olyan kiegyensúlyozott területi fejlődést, mely európai policentrikus városhálózati struktúrán alapul.

Az integrált városfejlesztési politika nagyobb mértékű hasznosítása Az integrált városfejlesztési politika számunkra azt jelenti, hogy a városfejlesztés szempontjából fontos problémákat és érdekeket egyidejűleg és méltányos módon tekintetbe vesszük. Az integrált városfejlesztési politika kialakítása olyan folyamat, melynek során a várospolitika központi területeinek térbeli, ágazati és időbeli szempontjait koordinálják. A gazdasági szereplők, az érdekeltek és a lakosság együttes bevonása lényeges. Az integrált városfejlesztési politika a közösségi fenntartható fejlesztési stratégia végrehajtásának kulcsfontosságú előfeltétele. Megvalósítása európai dimenziójú feladat, ahol azonban figyelembe kell venni a helyi sajátosságokat és szükségleteket, valamint a szubszidiaritás elvét. Az integrált városfejlesztési politika révén összehangolt érdekek megteremtik az állam, a régiók, a városok, a polgárok és a gazdasági szereplők közötti konszenzus gyakorlati alapját. A tudás és a pénzügyi források összevonásával a szűkös közpénzek felhasználásának hatékonysága növelhető. A köz- és magánberuházások jobban koordinálhatók. Az integrált városfejlesztési politika bevonja a közigazgatáson kívüli szereplőket, és lehetővé teszi a polgárok számára, hogy tevékeny szerepet játsszanak közvetlen lakókörnyezetük formálásában. Ezek az intézkedések egyidejűleg biztosíthatják a nagyobb fokú tervezési és beruházási biztonságot is.

TEH Á T - Alap feladat a versenyben maradáshoz Gondozni é s friss í teni az IVS-t A t ö bbsz ö r ö sen meg ú jult V á rosfejleszt é si k é zik ö nyv alapj á n é rdemes gondozni az adotts á gainkat é s lehetős é geket, valamint a felt é telrendszer v á ltoz á sait k ö vetni rendszeresen

Jelenleg műk ö dő p á ly á zatok az EU t á mogat á si keretein bel ü l : Gazdaságfejlesztés Operatív Program (GOP) Közlekedés Operatív Program (KÖZOP)Gazdaságfejlesztés Operatív Program (GOP) Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) Társadalmi megújulás Operatív Program (TAMOP)Társadalmi megújulás Operatív Program (TAMOP) Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) Államreform Operatív Program (ÁROP) Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) Államreform Operatív Program (ÁROP) Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP)

Országos Régiónként Nyugat-dunántúli Operatív Program (NYDOP) Dél-alföldi Operatív Program (DAOP)Nyugat-dunántúli Operatív Program (NYDOP) Dél-alföldi Operatív Program (DAOP) Észak-alföldi Operatív Program (ÉAOP) Közép-magyarországi Operatív Program (KMOP) Észak-magyarországi Operatív Program (ÉMOP) Közép-dunántúli Operatív Program (KDOP) Dél-dunántúli Operatív Program (DDOP) Észak-alföldi Operatív Program (ÉAOP) Közép-magyarországi Operatív Program (KMOP) Észak-magyarországi Operatív Program (ÉMOP) Közép-dunántúli Operatív Program (KDOP) Dél-dunántúli Operatív Program (DDOP)

A Kormány 2008-ban bővítette a támogatási lehetőségek tárházát és megalkotta a Kiemelt Projektek körét A Met ó dust a k ö vetkezőkbe mutatom be: Felh í v á st tettek kiemelt projektjavaslatok beny ú jt á s á ra A strat é giai fontoss á g ú fejleszt é si, beruh á z á si elk é pzel é sekről a korm á ny nem p á ly á zatok ú tj á n, hanem az adott fejleszt é s fontoss á g á t, az Ú j Magyarorsz á g Fejleszt é si Terv ( Ú MFT) c é ljaihoz val ó illeszked é s é t m é rlegelve egyedileg d ö nt, illetve javaslatot tesz az Eur ó pai Bizotts á gnak. A kiemelt projektjavaslatok bead á s á r ó l, a projektkiv á laszt á s folyamat á r ó l r é szletes tudnival ó kat az NF Ü honlapj á n a kiemelt projektek oldal á n olvashat. (Sajnos a bead á si hat á ridők k ö zel lej á rtak) Tervez é si felh í v á sok az akci ó tervekben neves í tett kiemelt projektek kidolgoz á s á ra: A korm á ny á ltal elfogadott kiemelt projektek t á mogat á si szerződ é s é nek megk ö t é s é hez sz ü ks é ges ú tmutat ó k é s egy é b seg é dletek operat í v programonk é nt let ö lthetők, a kor á bban jel ö lt helyről

Á llamreform Operat í v Program ( Á ROP)Á llamreform Operat í v Program ( Á ROP) Elektronikus K ö zigazgat á s Operat í v Program (EKOP)Elektronikus K ö zigazgat á s Operat í v Program (EKOP) Gazdas á gfejleszt é si Operat í v Program (GOP)Gazdas á gfejleszt é si Operat í v Program (GOP) K ö zleked é s Operat í v Program (K Ö ZOP)K ö zleked é s Operat í v Program (K Ö ZOP) Region á lis Operat í v Programok (ROP)Region á lis Operat í v Programok (ROP) T á rsadalmi Meg ú jul á s Operat í v Program (T Á MOP)T á rsadalmi Meg ú jul á s Operat í v Program (T Á MOP) T á rsadalmi Infrastrukt ú ra Operat í v Program (TIOP)T á rsadalmi Infrastrukt ú ra Operat í v Program (TIOP)

Az Ö nkorm á nyzatok é s Int é zm é nyeik, Gazdas á gi t á rsas á gaik sz á m á ra tov á bbi EU-s lehetős é geket k í n á lnak az Interreges p á ly á zati lehetős é gek melyek hazai koordin á tora a V Á TI. Interregionális Együttműködési Program (INTERREG IVC) Az Interregion á lis Egy ü ttműk ö d é si Operat í v Program az INTERREG IIIC ( ) K ö z ö ss é gi Kezdem é nyez é s tapasztalataira é p í t. A program c é lja, hogy n ö velje a region á lis fejleszt é si politik á k hat é konys á g á t, é s, hogy a r é gi ó k ö zi egy ü ttműk ö d é sen kereszt ü l hozz á j á ruljon az innov á ci ó, a tud á s alap ú gazdas á g, a k ö rnyezetv é delem é s kock á zat-megelőz é s ter ü let é n Eur ó pa gazdas á gi moderniz á ci ó j á hoz é s n ö vekvő versenyk é pess é g é hez.

A program két tematikus prioritás köré épül: 1. Prioritás: az innovációs és tudás alapú társadalom témakörével foglalkozik, olyan altémákra koncentrálva, mint az innováció, a kutatás és technológiai fejlődés, a vállalkozások és KKV- k, az információs társadalom, valamint a foglalkoztatás és képzés. 2. Prioritás: a környezet és kockázat-megelőzés területe, a legfontosabb altémái a következők: természeti és technológiai kockázatok, vízgazdálkodás, hulladékgazdálkodás, biodiverzitás és a természeti örökség megtartása, energia és fenntartható tömegközlekedés, kulturális örökség és tájkép.

A program két beavatkozási típust különít el: „Regional Initiatives”, mely helyi vagy regionális szinten kezdeményezett projekteket foglal magában. Ezen projektek célja a tapasztalatcsere. A projektek során meghatározzák az egyes kiemelt témákban bevált gyakorlatokat és a megvalósításukhoz új eszközöket és megközelítéseket alakítanak ki. Ebben a kategóriában a projektek megvalósulhatnak a az Interreg IIIC-ben megismert „egyedi projekt”, „hálózat” és „regionális keretművelet” jelleggel. “Capitalisation Projects”, melyek során egy-egy kiemelt területen nagy tapasztalattal rendelkező régiók hálózatot építenek ki olyan régiókkal, melyek ezen tudás megszerzésére törekednek. A projektek célja hogy az egyes kiemelt témákban meghatározott bevált gyakorlatokat átültetésre kerüljenek a Konvergencia és versenyképességi programokba. Tekintettel arra, hogy a program célja az uniós politikák hatékonyságának növelése, az Európai Bizottság kiemelt figyelemmel fogja követni a beérkező projekt ötleteket és pályázatokat. Amennyiben egy kezdeményezés felkelti a Bizottság érdeklődését, annak megvalósításában és az eredmények hasznosításában a Bizottság illetékes egységei is részt fognak venni. Ezeket a kiemelt bizottsági érdeklődésre számot tartó projekteket „Fast Track” projekteknek fogják nevezni.

Földrajzi jogosultság: Az EU 27 tagországa, valamint Norvégia és Svájc Partneri jogosultság: Hasonlóan az Interreg IIIC-hez a projektekben közintézmények és „kvázi” közintézmények vehetnek részt, ahol „kvázi” közintézménynek az a közjog által szabályozott intézmény számít, amely (1) a köz érdekét szolgálja, illetve közszükségletek kielégítésére került felállításra, mindenféle ipari, illetve kereskedelmi jelleg nélkül, és (2) jogi személyiséggel rendelkezik, és (3) * nagy részben az állam, illetve regionális vagy helyi hatóságok (vagy a közjog által szabályozott egyéb intézmények) finanszírozzák, * vagy irányítását ilyen testületek felügyelik, * vagy adminisztratív, irányító, vagy felügyelő tanácsa tagjainak több, mint a felét ilyen testületek jelölik ki. A 2-3 évig futó projekteknek legalább három országból kell partnereket egyesíteniük. Csakúgy, mint az Interreg IIIC idején a projektekben a vezető partner elv érvényesül: a pályázó partnerek nevében a Vezető Partner nyújtja be a közös pályázatot, majd a projekt jóváhagyása esetén a végrehajtást is koordinálja.

A program teljes ERFA költségvetése a teljes programidőszakra Euro, amit a program összesen hat pályázati felhívás keretében kíván megpályáztatni hat év alatt (évente egy pályázati kör). Egy projekt legalább és legfeljebb Euró ERFA támogatást igényelhet („capitalisation project” esetében minimum , maximum Euró). A magyar projektpartnerek esetében az uniós társfinanszírozás 85% lesz. A projektek utófinanszírozásúak, a felmerült költségekkel való elszámolásra és a támogatás visszamenőleges igénylésére félévente lesz lehetőség. A pályázati felhívásokat a program Lille-ben (Fr) működő közös titkársága jelenteti meg angol nyelven. A program megvalósításáért Magyarországon a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség felelős.

Példák az Önkormányzati megvalósításokra : -KMOP KÖZÉP-MAGYARORSZÁGI OPERATÍV PROGRAM „Szociális célú város rehabilitáció” Hagyományos építésű városi területek rehabilitációja és Ipari technológiával épült lakótelepek rehabilitációja c. konstrukcióihoz Kódszám: KMOP /A

A SZOCIÁLIS VÁROSREHABILITÁCIÓS PROGRAM ELEMEI Alapelvek A szociális városrehabilitációs program kialakításakor néhány alapvető szempont került rögzítésre. Az alapelvek megfogalmazáskor figyelemmel kellett lenni azokra a gazdasági realitásokra, amelyeket a vizsgálati munkarész rögzített, és amelyek az épületegyüttesek fennmaradására, és a kialakult helyzet felújítással és korszerűsítéssel történő orvoslására vonatkoznak. A fizikai keret megteremtése csak a társadalmi program egyidejű megvalósításával eredményezhet hosszú távú és érzékelhető javulást. Ugyanakkor fennáll az a veszély, hogy a befektetett pénz hosszabb távon nem megfelelő hatékonysággal hasznosul, és a jelenleg is érzékelt problémák újratermelődnek. Ez csak a társadalmi program folyamatos karbantartásával, és fizikai környezet szinten tartásával akadályozható meg.

Esélyegyenlőség biztosítása Elemei: - gyermekek tanulásához szükséges feltételek és tárgyi eszközök biztosítása (számítógépes hozzáférés, korrepetálás stb.) - családsegítés - prevenció és rehabilitáció (drog, alkohol, tbc stb.) - egészséges életmód feltételeinek biztosítása (sport, rekreáció) Fenntartható lakhatás Elemei: - felújított, komfortosított lakás - a társadalmi státusznak megfelelő igényszint és működési költség (optimalizált üzemeltetési költség) - gondnoki rendszer - a felújítás utáni színvonal megtartása Stratégiai eszközök - komplex fejlesztés a környezettel = a terület adottságainak és lehetőségeinek kihasználása, - diverzifikált programok = az épületfelújítási programok társadalmi, munkahelyteremtési egészségügyi, szociális, oktatási, kulturális stb. programokkal egy egységben eredményezik a megkívánt társadalmi cél elérését, - participáció = a programok az itt élők igényeinek megismerését követően részvételükkel alakulnak ki, és az igények, valamint a lehetőségek változásával szinkronban alakulnak át, - monitoring és feedback = a stratégiai célkitűzések megvalósíthatóságát folyamatosan szükséges ellenőrizni, és a programot módosítani a visszajelzések, valamint a változó körülmények és lehetőségek függvényében.

Társadalmi program,-elérendő célok Azokon a területeken, ahol szociális városrehabilitációra alkalmas akcióterületek jelölhetők ki a kijelölés előzetesen meghatározott, és a tanulmány írásakor még szakértői egyeztetés alatt álló követelményei a következők: (forrás: Főépítészi Iroda) Lakosságmegtartás - a lakosság 70-80%-a a területen marad, - a program végén az önkormányzati bérlakások aránya a területen legalább 40%, - az akcióterület vándorlási egyenlege pozitív, Szociális státusz romlásának megakadályozása, a hátrányok felszámolása - a rendszeres szociális segélyben részesülők aránya 10%-kal csökken, - az általános iskolát be nem fejezettek aránya 10%-kal csökken,

Helyi gazdasági hálózat megerősítése - a munkanélküliség 10%-kal csökken, - a jövedelempótló támogatásban részesülők aránya 1%-kal csökken, Helyi társadalmi hálózat megerősítése - helyi közösségi ház létrehozása, és aktív működtetése, Fizikai életfeltételek javítása - az alacsony komfortfokozatú lakások aránya 10%-kal csökken, - az üresen álló lakások aránya 20%-kal csökken, - az akcióterületen a közterületi gondozott zöldterület nagysága 20%-kal nő, - a bűncselekmények száma 20%-kal csökken Ez a társadalmi program fogalmazza meg a rehabilitációval elérendő célt, és a program maga biztosítja hozzá a szükséges eszközöket. A célrendszer több terület együttműködését feltételezi, ezért az egyes elemeket területenként fejtjük ki.

Szociális ellátás A Kőbányai Önkormányzat szociális ellátásait tervező koncepciója több olyan kiemelt megoldandó feladatot, illetve fejlesztési stratégiát is megfogalmaz, amely jól illeszkedik a szociális városrehabilitáció által képviselt komplex megközelítési módhoz. A koncepcióban megfogalmazásra került feladatok közül az ellátások összehangolása és a különböző intézmények egymáshoz hangolt tevékenységének megteremtésén mellett a szociális és egészségügyi és lakásügyi ellátórendszerek együttműködésére alapozott, társadalmi részvétellel támogatott új típusú integratív tevékenység lehet a szociális városrehabiltáció alapja, amely jól alapozza meg a gazdasági, kulturális és városfejlesztési akciókat. Akcióterület kijelölése A Fővárosi Városrehabilitációs Keretről szóló rendelet olyan értelmű módosítása, amely lehetővé teszi szociális városrehabilitációs akcióterület kialakítását az előterjesztés megfogalmazásának időpontjában még csupán egyeztetési szakaszban van. Várhatóan a Fővárosi Közgyűlés decemberi ülésén születik erről döntés, és véglegesítődnek az ezzel kapcsolatos feltételek. Az előzetesen, szakértői anyagok és egyeztetések formájában hozzáférhető dokumentáció alapján teszünk javaslatot akcióterület kijelölésére. A vizsgált krízisterületeket komplex rehabilitációs programként javasoljuk kezelni. Mindkét esetben az akcióterületek kibővítését tartjuk szükségesnek elsősorban a kijelölés fizikai feltételeinek teljesíthetősége érdekében az alábbiak szerint: 1. Hős utcai akcióterület Pongrácz út-Hős utca-Hungária körút-Kőbányai út 2. Bihari úti akcióterület MÁV-vonal- Fertő utca-Basa utca-Üllői út

 MISTER INTERREG IIIB CADSES Project A projekt címe: Katonai és ipari területek újrahasznosítása (Military and Industrial SiTEs Reuse („MISTER”) Magyar partner: Kőb á nyai Vagyonkezelő ZRT Képviselő: Fecske K á roly vez é rigazgat ó További projekt partnerek: Ferrara Tartomány (Vezető partner) (Olaszország) Rimini Önkormányzata (Olaszország) Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg egyik Intézete (Németország) Velka Hledsebe Önkormányzata (Cseh Köztársaság) GOLFER s.r.o (Cseh Köztársaság) Kassai Regionális Önkormányzat

A projekt á ltal é rintett CADSES priorit á s / int é zked é s: ter ü leti fejleszt é s, t á rsadalmi koh é zi ó - v á rosi ter ü letek fejleszt é se A projekt időtartama: A projekt tervezett kezdete: é v 06. h ó A projekt tervezett befejez é se: é v 06. h ó A projekt tervezett időtartama: 25 h ó nap A projekt teljes k ö lts é gvet é se (7 partner): eur ó Magyar partner k ö lts é gvet é se: euro Ebből EU t á mogat á s: 75 % Magyar á llami t á mogat á s: 12,5 5 % Magyar partner ö nr é sze: 12,5 % Az INTERREG IIIB CADSES évi pályázati kiírására 238 pályázat érkezett be, ebből 41 kapott támogatást. Ebben a program t í pusban 18 k ö z é p-, kelet- é s d é l-eur ó pai orsz á g vehet r é szt, k ö z ö tt ü k kilenc EU- tag á llam, tov á bb á nem EU-tag balk á ni orsz á gok é s Rom á nia, Moldova, Ukrajna (k ü l ö n forr á sb ó l).

A projekt összefoglalása a) A projekt c é lja a v á rosi lepusztult ipari ter ü letek (barna mezők, rozsda ö vezet) á tstrukt ú r á l á sa, ú jrahasznos í t á sa é s meg ú j í t á sa é s ez á ltal egy t á rsadalmi, kultur á lis é s k ö rnyezeti szempontb ó l é rt é kes, a korszerű ig é nyeknek megfelelő v á rosr é sz kialak í t á sa. A projekt eg é sz é nek v é gső c é lja egy transznacion á lisan integr á lt é s fenntarthat ó v á ros fejlőd é si modell kialak í t á sa é s fejleszt é se. A PP6 eset é ben a projekt c é lkitűz é sei Budapest X. ker ü let é nek egy j ó l k ö r ü lhat á rolt (mintegy 20 hekt á ros) ter ü let é re, a Kőb á nyai (Dreher) Sorgy á r. 1. sz á m ú telep é nek fejleszt é s é re ir á nyulnak. b) A projekt c é lcsoportjai: elsősorban a ker ü leti ö nkorm á nyzat, annak d ö nt é shoz ó i é s á tt é telesen a ter ü let lak ó i, az ingatlanok tulajdonosai, tov á bb á a potenci á lis beruh á z ó k, fejleszt é sben é rdekelt szervezetek, v á llalkoz á sok, ü gyn ö ks é gek, valamint az eredm é nyben é rdekelt kultur á lis, t á rsadalmi, szoci á lis, k ö rnyezeti vonatkoz á s ú l é tes í tm é nyek é s szervezetek, é s ezeken kereszt ü l ugyancsak a ter ü letet birtokba vevő lakoss á g.

c) a tev é kenys é gek k ö re: helyzetfelm é rő tanulm á nyok, jogi-adminisztrat í v- p é nz ü gyi elemz é sek é s megval ó s í that ó s á gi tanulm á nyok, h á l ó zat é p í t é s, pilot projektek r é v é n realiz á l ó d ó munkacsomagok, amelyek a k ö vetkezők: projekt menedzsment, barnamezős ter ü letek strat é giai meg ú j í t á snak transznacion á lis tapasztalatokon alapul ó á ttekint é se; megval ó s í that ó s á gi tanulm á nyok k é sz í t é se a barnamezős ter ü letek ú jrahasznos í t á s á r ó l é s a felmer ü lő beruh á z á si ig é nyekről (jogi-adminisztrat í v-p é nz ü gyi szempontok); a bio- é p í t é szet alkalmaz á s á nak transz-nacion á lis tanulm á nyoz á sa; pilot projekt megval ó s í t á sa a tervek bemutat á s á ra é s elemz é s é re; h á l ó zat é p í t é s é s az eredm é nyek k ö zread á sa.