A nem szakrendszerű oktatás megszervezése a

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Matematika kompetencia
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Az iskolai dokumentumok
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Matematika kompetenciaterület
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
intézményi folyamat-szaktanácsadó
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Megvalósítás helyszíne: Általános iskola-óvoda Kecskéd
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
BABITS MIHÁLY GIMNÁZIUM
Gyermekvilág régen és ma
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Matematika Kompetenciaterület
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Barcsák Marianna - KPSZTI
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
Előadás másolata:

A nem szakrendszerű oktatás megszervezése a Zrínyi Miklós Általános Iskolában

Előzmények PISA összefoglaló jelentés 2006 Oktatási Hivatal 2007. Magyarország azokhoz az országokhoz tartozik, amelyeknek az eredménye nem változott a PISA 2000 óta eltelt hat év során. A magyar diákok eredményei annyira megegyezőek, mintha valamennyi mérést ugyanaz az 5000 gyerek írta volna” „A három mérési terület változatlanságából kitűnik, hogy a tantervi szabályozás önmagában nem elegendő eszköz arra, hogy az iskolai gyakorlatban változást indukáljon”

Közoktatási Törvény IX. Fejezet / Értelmező rendelkezések 34. ...nem szakrendszerű oktatás: a kulcskompetenciák megalapozása, megszilárdítása, a tanulók egyéni képességeihez igazodó fejlesztéssel, a tanulók tanulási sajátosságának figyelembevételével, a műveltségterületenként meghatározott fejlesztési feladatok kulcskompetenciák szerint történő feldolgozásával, a tantárgyi szerkezet kialakításának mellőzésével; „...a nem szakrendszerű oktatás jellemzője az összetartozó ismeretek szoros összekapcsolása, a hagyományos tantárgyi keretek átlépése.”

Felkészülés Pedagógiai Program kiegészítése a Ktv. 2006/LXXI módosítása alapján: A nem szakrendszerű oktatás Megszervezése az 5-6. évfolyamon Személyi feltételek Időkeret felhasználásának meghatározása Mérés, értékelés Követelmények, fejlesztési irányok HH Kinder Kinder in sozial schwachen Familien mit Unterstürzungbefugnis unter dem Schutz der Vormundschaftsbehörde HHH Kinder Kinder aus diesem Kreis, deren Eltern eine niedrige Schulbildung haben TMB Kinder Kinder mit Verhaltensstörung oder Lernschwierigkeiten SNI Kinder Behinderte Kinder, die mit anderen Kinder zusammenlernen können

Személyi feltételek 2007-ben: tantestület 57 %-a Tanár: 33 % 2007-2009 között 120 órás akkreditált továbbképzésen vett részt 8 fő 2010-ben: tantestület 68 %-a Tanító 82 % Tanár 63 % Ebből a 2012-2013-es tanévtől 1 tanár nem vehet részt (?) a nem szakrendszerű oktatásban

Időkeret felhasználásának meghatározása A felosztást évente határozzuk meg. Alapja: a 4. és 5. évfolyam végén végzett belső mérés, ill.a PEPI mérései. A mérés után pontosítjuk, hogy melyik képesség milyen hangsúlyosan kerül fejlesztésre. A nem szakrendszerű oktatás tanítási órák keretében (lehetőség szerint napi 1 tanóra), valamint tanításon kívüli időkeretben valósul meg. A személyi feltételek egyre inkább meghatározóvá válnak!

2008-2009 műveltségi terület tantárgy 5. évfolyam 6. évfolyam Kötelező Választ. magyar nyelv és irodalom magyar nyelv 1 magyar irodalom matematika idegen nyelv művészetek Rajz Összesen: 5 2

2009-2010 műveltség- terület tantárgy 5. évfolyam 6. évfolyam Kötelező Választ. magyar nyelv és irodalom magyar nyelv 1 magyar irodalom 0,5 matematika idegen nyelv életvezetés természetismeret hon és népism. egészségtan Összesen: 5 2

Kiemelten fejlesztendő kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Szövegértési-szövegalkotási kompetenciák Matematikai kompetenciák Környezettudatosságra nevelés Hatékony, önálló tanulás Gazdasági nevelés A tanulás tanítása 

Értékelés Az oktatásba bevont pedagógusok által kidolgozott értékelő lapon történik. Az értékelés alapja: a fejlesztési feladatok elsajátításának szintje. A fejlesztési feladatokat a helyi tantervben határoztuk meg. 

A megvalósítás jellemzői Az egyes tantárgyakon belül eltérően neveztük el a nem szakrendszerű órákat ill. foglalkozásokat. Magyar nyelv és irodalom – Szövegelünk Matematika – Logikusan Idegen nyelv – Situationen, Chit-Chat Természetismeret – Életünk

 Az osztálynaplóban külön sorszámozzuk. A tantárgyfelosztáson és a tanév óratervében elkülönítve jelöljük.  Az órák tervezéséhez évente megújuló tanmeneteket készítünk, melyben a kollégák kompetenciaterületenként határozzák meg a tananyaghoz kapcsolódó feladatokat

Fejlesztendő kompetenciaterületek az 5. évfolyamon (2009/2010): szeptember-október  szociális kompetencia együttműködés saját vélemény alkotása november-december  anyanyelvi kompetencia reproduktív szövegalkotás szövegértés január-február  digitális kompetencia memóriajátékok interaktív tananyag használata március-április  hatékony, önálló tanulás rendszerezés összefüggések felismerése május-június  gondolkodási kompetencia következtetések levonása a meglévő tudás módosítása

Elvárások Alapvető cél: kulcskompetenciák megalapozása, megszilárdítása A tanulói hatékonyságot fokozó tanulásszervező technikák megismertetése és begyakoroltatása A tanulás belső motivációjának erősítése A tanulásban tanúsított aktivitás eredményjavító szerepe Az előzetes ismeretek mozgósításának hatásai

A korrigálás mozzanatának szükségszerűsége és előnyei A kooperatív tanulás módozatai A probléma megoldási képességek fejleszthetősége komplex feladatokkal A differenciálás és az egyéni képességek fejlesztésének szükségszerűsége Információs és kommunikációs technika Tanulási nehézségek feltárása, egyéni bánásmód

Vélemények a nem szakrendszerű oktatásban résztvevő kollégák tapasztalatai Előnyök több lehetőség a gyakorlásra, a tanult ismeretek elmélyítésére csoportmunkára kiválóan alkalmas kötetlenebb óravezetés a gyerekek kedvelik ezeket az órákat nagyobb szerepet kap a játék, a játékos gyakorlás lehetőség az egyéni adottságokhoz igazodó egyéni képességfejlesztésre kiváló alkalom a közösségépítésre lehetőség a változatos munkaformákra teret enged a gyerekek kreativitásának projektmunka színtere a gyerekeket több oldalukról is megismerhetjük

Nehézségek nem biztosított a taneszköz ellátás a segédanyagok megvásárlásának nincs pénzügyi fedezete az órai eszközök előállítása rendkívül költség-, munka- és időigényes a foglalkozások nehezen illeszthetőek a 45 perces időkeretbe a hagyományos órákon kevesebb idő „marad” az új ismeretanyag átadására

A továbblépés feladatai Továbbképzések finanszírozása ??? Projektnapok Szakmai munkaközösségek Komplex Instrukciós Program bevezetése Táblajátékok program tanórai alkalmazása

Szakkönyv ajánló Bánné Ancsa–Molnár Beáta: Tanári kézikönyv a nem szakrendszerű oktatáshoz–RAJT 5. és RAJT 6. Varga Irén–Gönczi Károly–Pintér István: Önismereti játékok gyűjteménye Pinczésné dr Palásthy Ildikó: Önismereti tükör Szautner Jánosné Szigeti Gizella: Nebuló 3-4. Képességfejlesztő feladatgyűjtemény kisiskolásoknak: Látom, hallom, csinálom! Széplaki Erzsébet: Szövegértést fejlesztő gyakorlatok 2-8.o. Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv Vera F. Birkenbihl: Játsszunk együtt! (Személyiségfejlesztő társasjátékok)

Köszönöm a figyelmet! Zrínyi Miklós Általános Iskola 1205 Budapest, Mártírok útja 47. igazgato@zrinyim-bpma.sulinet.hu Tel&fax: 285-0573 Timák Ildikó 2010.03.10