A nem szakrendszerű oktatás megszervezése a Zrínyi Miklós Általános Iskolában
Előzmények PISA összefoglaló jelentés 2006 Oktatási Hivatal 2007. Magyarország azokhoz az országokhoz tartozik, amelyeknek az eredménye nem változott a PISA 2000 óta eltelt hat év során. A magyar diákok eredményei annyira megegyezőek, mintha valamennyi mérést ugyanaz az 5000 gyerek írta volna” „A három mérési terület változatlanságából kitűnik, hogy a tantervi szabályozás önmagában nem elegendő eszköz arra, hogy az iskolai gyakorlatban változást indukáljon”
Közoktatási Törvény IX. Fejezet / Értelmező rendelkezések 34. ...nem szakrendszerű oktatás: a kulcskompetenciák megalapozása, megszilárdítása, a tanulók egyéni képességeihez igazodó fejlesztéssel, a tanulók tanulási sajátosságának figyelembevételével, a műveltségterületenként meghatározott fejlesztési feladatok kulcskompetenciák szerint történő feldolgozásával, a tantárgyi szerkezet kialakításának mellőzésével; „...a nem szakrendszerű oktatás jellemzője az összetartozó ismeretek szoros összekapcsolása, a hagyományos tantárgyi keretek átlépése.”
Felkészülés Pedagógiai Program kiegészítése a Ktv. 2006/LXXI módosítása alapján: A nem szakrendszerű oktatás Megszervezése az 5-6. évfolyamon Személyi feltételek Időkeret felhasználásának meghatározása Mérés, értékelés Követelmények, fejlesztési irányok HH Kinder Kinder in sozial schwachen Familien mit Unterstürzungbefugnis unter dem Schutz der Vormundschaftsbehörde HHH Kinder Kinder aus diesem Kreis, deren Eltern eine niedrige Schulbildung haben TMB Kinder Kinder mit Verhaltensstörung oder Lernschwierigkeiten SNI Kinder Behinderte Kinder, die mit anderen Kinder zusammenlernen können
Személyi feltételek 2007-ben: tantestület 57 %-a Tanár: 33 % 2007-2009 között 120 órás akkreditált továbbképzésen vett részt 8 fő 2010-ben: tantestület 68 %-a Tanító 82 % Tanár 63 % Ebből a 2012-2013-es tanévtől 1 tanár nem vehet részt (?) a nem szakrendszerű oktatásban
Időkeret felhasználásának meghatározása A felosztást évente határozzuk meg. Alapja: a 4. és 5. évfolyam végén végzett belső mérés, ill.a PEPI mérései. A mérés után pontosítjuk, hogy melyik képesség milyen hangsúlyosan kerül fejlesztésre. A nem szakrendszerű oktatás tanítási órák keretében (lehetőség szerint napi 1 tanóra), valamint tanításon kívüli időkeretben valósul meg. A személyi feltételek egyre inkább meghatározóvá válnak!
2008-2009 műveltségi terület tantárgy 5. évfolyam 6. évfolyam Kötelező Választ. magyar nyelv és irodalom magyar nyelv 1 magyar irodalom matematika idegen nyelv művészetek Rajz Összesen: 5 2
2009-2010 műveltség- terület tantárgy 5. évfolyam 6. évfolyam Kötelező Választ. magyar nyelv és irodalom magyar nyelv 1 magyar irodalom 0,5 matematika idegen nyelv életvezetés természetismeret hon és népism. egészségtan Összesen: 5 2
Kiemelten fejlesztendő kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Szövegértési-szövegalkotási kompetenciák Matematikai kompetenciák Környezettudatosságra nevelés Hatékony, önálló tanulás Gazdasági nevelés A tanulás tanítása
Értékelés Az oktatásba bevont pedagógusok által kidolgozott értékelő lapon történik. Az értékelés alapja: a fejlesztési feladatok elsajátításának szintje. A fejlesztési feladatokat a helyi tantervben határoztuk meg.
A megvalósítás jellemzői Az egyes tantárgyakon belül eltérően neveztük el a nem szakrendszerű órákat ill. foglalkozásokat. Magyar nyelv és irodalom – Szövegelünk Matematika – Logikusan Idegen nyelv – Situationen, Chit-Chat Természetismeret – Életünk
Az osztálynaplóban külön sorszámozzuk. A tantárgyfelosztáson és a tanév óratervében elkülönítve jelöljük. Az órák tervezéséhez évente megújuló tanmeneteket készítünk, melyben a kollégák kompetenciaterületenként határozzák meg a tananyaghoz kapcsolódó feladatokat
Fejlesztendő kompetenciaterületek az 5. évfolyamon (2009/2010): szeptember-október szociális kompetencia együttműködés saját vélemény alkotása november-december anyanyelvi kompetencia reproduktív szövegalkotás szövegértés január-február digitális kompetencia memóriajátékok interaktív tananyag használata március-április hatékony, önálló tanulás rendszerezés összefüggések felismerése május-június gondolkodási kompetencia következtetések levonása a meglévő tudás módosítása
Elvárások Alapvető cél: kulcskompetenciák megalapozása, megszilárdítása A tanulói hatékonyságot fokozó tanulásszervező technikák megismertetése és begyakoroltatása A tanulás belső motivációjának erősítése A tanulásban tanúsított aktivitás eredményjavító szerepe Az előzetes ismeretek mozgósításának hatásai
A korrigálás mozzanatának szükségszerűsége és előnyei A kooperatív tanulás módozatai A probléma megoldási képességek fejleszthetősége komplex feladatokkal A differenciálás és az egyéni képességek fejlesztésének szükségszerűsége Információs és kommunikációs technika Tanulási nehézségek feltárása, egyéni bánásmód
Vélemények a nem szakrendszerű oktatásban résztvevő kollégák tapasztalatai Előnyök több lehetőség a gyakorlásra, a tanult ismeretek elmélyítésére csoportmunkára kiválóan alkalmas kötetlenebb óravezetés a gyerekek kedvelik ezeket az órákat nagyobb szerepet kap a játék, a játékos gyakorlás lehetőség az egyéni adottságokhoz igazodó egyéni képességfejlesztésre kiváló alkalom a közösségépítésre lehetőség a változatos munkaformákra teret enged a gyerekek kreativitásának projektmunka színtere a gyerekeket több oldalukról is megismerhetjük
Nehézségek nem biztosított a taneszköz ellátás a segédanyagok megvásárlásának nincs pénzügyi fedezete az órai eszközök előállítása rendkívül költség-, munka- és időigényes a foglalkozások nehezen illeszthetőek a 45 perces időkeretbe a hagyományos órákon kevesebb idő „marad” az új ismeretanyag átadására
A továbblépés feladatai Továbbképzések finanszírozása ??? Projektnapok Szakmai munkaközösségek Komplex Instrukciós Program bevezetése Táblajátékok program tanórai alkalmazása
Szakkönyv ajánló Bánné Ancsa–Molnár Beáta: Tanári kézikönyv a nem szakrendszerű oktatáshoz–RAJT 5. és RAJT 6. Varga Irén–Gönczi Károly–Pintér István: Önismereti játékok gyűjteménye Pinczésné dr Palásthy Ildikó: Önismereti tükör Szautner Jánosné Szigeti Gizella: Nebuló 3-4. Képességfejlesztő feladatgyűjtemény kisiskolásoknak: Látom, hallom, csinálom! Széplaki Erzsébet: Szövegértést fejlesztő gyakorlatok 2-8.o. Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv Vera F. Birkenbihl: Játsszunk együtt! (Személyiségfejlesztő társasjátékok)
Köszönöm a figyelmet! Zrínyi Miklós Általános Iskola 1205 Budapest, Mártírok útja 47. igazgato@zrinyim-bpma.sulinet.hu Tel&fax: 285-0573 Timák Ildikó 2010.03.10