A szociális készségek fejlesztése gyermekkorban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Óvoda.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Nyílt napok látogatottsága
Könyvtárhasználati verseny
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Szociális kompetencia
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
A játék A játékosság.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Projektmunka.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Korai tehetségnevelés
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A DIFER használata.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIFER.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
Kutatásmódszertani dilemmák
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A szociális készségek fejlesztése gyermekkorban

A szociális kompetencia fogalma A társas viselkedés komplex pszichikus feltételrendszere, amely kognitív, szociális és emocionális részrendszerekre tagolható. A társas viselkedést szervező, a cél eléréséhez szükséges elemeket aktiváló, módosuló rendszer. A rendszer összetevői a motívumok, valamint a képességek, készségek, ismeretek, szokások és minták.

Hazai kutatási eredmények óvodások: megküzdési stratégiák, minták (agresszivitás, proszocialitás), szociális készségek (Zsolnai, 2007), kisiskolások: szociális készségek (Zsolnai és Józsa, 2002; Józsa és Zsolnai, 2005) serdülők: szociális készségek és képességek, személyiségvonások (Zsolnai, 1999; Kasik, 2007) a vizsgálatok alapján alig van, illetve nincs spontán fejlődés → tudatos fejlesztés szükségessége

Hazai kutatási eredmények (DIFER) minta: 20000 első osztályos gyermek, 150 fős (4–8 éves) rétegzett mintavétel a fejlődési folyamatok feltárására vizsgált alapkészségek: DIFER (Nagy, Józsa, Vidákovich és Fazekasné, 2004) írásmozgás-koordináció relációszókincs elemi számolás tapasztalati következtetés tapasztalati összefüggés-megértés szocialitás

Szocialitás kapcsolatfelvétel (udvarias, segítő, együttműködő, ügyetlen, zavaró, erőszakos) társas viszonyulás (csoportos együttlét, együttes cselekvés, együttműködés) feladatvállalás (mások által kért tevékenység elvégzésének vállalása) feladattartás (a vállalt és elvárt feladat elvégzése) erkölcsi érzék (a szociális aktivitás pozitív/negatív értékének megítélése)

ábra. A szocialitás országos átlagának fejlődése Forrás: Nagy József (2002, szerk.): Az alapkészségek fejlődése 4-8 éves életkorban. OKÉV, KÁOKSZI, Bp., 86.o.

Szociáliskészség-fejlesztés Az egyes szociáliskészség-fejlesztő programok óvodai és iskolai bevezetése előtt sokféle szempontot kell mérlegelni: A csoport nagysága és stabilitása. A létszám ugyanis befolyásolja, hogy milyen és mennyi szociális élmény éri a gyereket. Fluktuáció a csoportban. Ez károsan hat a szorosabb kapcsolatok, barátságok kialakulására. A szociális készségének fejlettségét is meg kell állapítani egy program bevezetése előtt.

A leggyakrabban használt szociáliskészség-fejlesztő technikák: modellnyújtás, problémamegoldás, megerősítés, szerepjáték, történetek megbeszélése.

A tanítás során a modellnyújtás - a kívánt viselkedés bemutatása - nagyon hatékony, mivel általa a megkívánt magatartás minden mozzanata jól illusztrálható..

A problémamegoldás módszerét akkor tudja alkalmazni a pedagógus, ha konfliktus, vita keletkezik csoportjában. A konfliktusok megoldásának menete két lépésben történik: a probléma azonosítása, a megfelelő megoldás keresése.

A megerősítésnek, pl. jutalmazás, dicséret nagy szerepe van a viselkedés befolyásolásában. A materiális és a szociális jutalmazás, ill. büntetés közül a szociális megerősítés a leghatékonyabb. Kérdéses azonban, hogy mennyire tartós a megerősítésnek a hatása.

A szerepjáték:A játékszituáció megbeszélése és a szerepek kiosztása után minden szereplőnek arra kell törekednie, hogy minél életszerűbb legyen a játéka. Miután a gyerekek egy helyzetet eljátszottak, szerepcsere történik, s így mindenki lehetőséget kap arra, hogy beleélje magát a másik helyzetébe.

Mesék, történetek megbeszélésekor olyan szituációkat ismernek meg a gyerekek, amelyekben az elsajátítandó készségek szerepelnek. Az ezt követő megbeszélés pedig lehetőséget ad a hallottak értelmezésére, elemzésére.

A felsorolt technikák egyedüli alkalmazása elég ritka a különböző szociáliskészség-fejlesztő programokban. Együttes alkalmazásuk jóval hatékonyabb, így a szociális készségek fejlesztése során különböző módon variálják őket.

A fejlesztés lehetőségei az óvodában és az iskolában Óvoda: szabad foglalkozás, spontán játék; csoportos együttlét, Iskola: kötött foglalkozások, spontán játék lehetősége kevés, az örömmel végzett együtt cselekvések szinte teljesen megszűnnek,

Óvoda együtt-cselekvés, együttműködéses játékok, mese szerepe. Iskola az együttműködés alig használatos, a kooperatív csoportos tanulás nem gyakori.

szociáliskészség-fejlesztő programok Magyarországon: Csendes Éva (1997): Életvezetési ismeretek és készségek óvodai és I-IV. osztályos program, Konta Ildikó és Zsolnai Anikó (2002): program kisiskolás korú gyerekek számára, Sütőné Kocza Ágnes (2005): serdülő korú gyerekek fejlesztésére szolgáló program. Zsolnai Anikó (2006): a szocialitás fejlesztése 4-8 éves korban.

A szociális készségek fejlesztése kisiskolás korban 1998/99-es tanévben indult kétéves program másodikos tanulók számára minta: kísérleti cs.:42 fő, kontroll cs.: 51 fő a fejlesztésbe bevont készségcsoportok: személyközi, önmaga, feladatvégzés, környezeti viselkedést működtető sz. készségek köre

Eredmények: a kísérletben részt vett gyerekek vizsgált szociális készségeiben átlagosan 52% fejlődés mutatható ki. A fejlődés mértéke nem függött a nemtől és a tanulmányi előmeneteltől. A kontroll csoportba tartozó gyerekeknél 5% spontán fejlődés mutatható ki.

Foglalkozástervek Kommunikációt fejlesztő játékok Irodalom – középső-nagycsoport A foglalkozás anyaga: Versismétlés / meseismétlés A foglalkozás feladata: Verbális emlékezet, képzelet fejlesztése Kreatív mozgások – kézmozdulatok, mimika kialakítása, gyakorlása A foglalkozás eszközei: tölcsér, jegyek, varázsköpeny

1. Kezdeményezés Óvónő, mint kikiáltó, tölcsérrel a kezében. Halló, halló, figyelem! Kezdődik varázslatos pantomim színházam! Gyertek csak, gyertek! A belépőjegyek nálam kaphatók! Fantasztikus lehetőség! Itt minden néző szereplő lehet! Kezdődik az előadás!”

2. A mese / vers bemutatása 2-3 vers vagy 1-2 verses mese néma játékkal történő bemutatása. Próbáljátok kitalálni, melyik verset, mesét játszottam el nektek! 3. Visszavezetés a játékba Most szerepcsere következik! Aki átveszi szerepemet, annak a varázsköpenyem is átadom!

Pedagógusok szerepe a szociális készségek fejlesztésében: Empátia: az emberi kapcsolatokban megnyilvánuló beleérző képesség, amely a másik fél érzéseinek a megértése és a lehető legpontosabb visszajelzése. Ez utóbbi azt jelenti, hogy nemcsak passzívan figyelünk a másikra, hanem megértjük azt, hogy hogyan érez, hogyan látja a világot.

kongruencia: az ön azonosság, amelyben az önelfogadás és az értékeinkben való bizonyosság fejeződik ki. Az a pedagógus hiteles, akinek a verbális és nem-verbális kommunikációja összhangban van. kommunikáció: A kommunikációs ügyesség azt jelenti, hogy a „pedagógus a kommunikációs modell mindkét szerepében (üzenő, befogadó) hatékony tud lenni”

helyzetfelismerés és a konstruktív helyzetalakítás képessége: A pedagógusnak gazdag viselkedésrepertoárra van szüksége, a megfelelő kiválasztásának és alkalmazásának pedig a gyors helyzetfelismerés a feltétele. A tanárnak mindig át kell látnia a helyzetet, a lehetséges választási módokat és ezek következményeit.

együttműködés képessége: Ennek fontos összetevője a mások véleményének az elfogadása, a kompromisszumra való hajlandóság. pedagógiai helyzetek, jelenségek elemzésének képessége: Ennek a képességnek a megléte feltétlenül szükséges a kellő korrekciók megtételéhez, valamint a pedagógus önfejlődéséhez.