A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Elektronikus ügyintézés, és várható technikai fejlesztések a Növény- és Talajvédelem területén Várszegi Gábor osztályvezető augusztus 30.
Advertisements

Levegővédelmi jogszabályi előírások alkalmazása a megújuló energiaforrás engedélyezése során, különös tekintettel a biogáz-, biofermentáló üzemekre és.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A vízjog időszerű kérdései
Környezetvédelmi termékdíj tanácsadó
VÍZMINŐSÉGSZABÁLYOZÁS ESZKÖZEI
Kibékíthető ellentétek? Környezetvédelmi osztályvezető
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Állam munkavédelmi feladatai
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Levegőtisztaság-védelem 5. előadás
Levegőtisztaság-védelem 9. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Víz és talajvíz védelem ( )
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
A BETEGEK BIZTONSÁGA ELKERÜLHETŐK-E A HIBÁK?
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
Felszín alatti vizek minősítése
Magyar jogszabály évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról Forrás:
Felszíni és felszín alatti vizek védelmével kapcsolatos szabályozás
Levegőtisztaság védelme
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
A Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) szennyvízelvezetési és -tisztítási pályázati rendszerében jelentkező hiányosságok és azok kiküszöbölésének.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A hígtrágya tárolása, injektálás, tápanyagként történő hasznosítása
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Tájékoztató A hígtrágya kijuttatásával és tápanyagként történő hasznosításával kapcsolatos talajvédelmi előírások betartásáról és az adatszolgáltatási.
Vízgazdálkodási szabályozás aktuális kérdései, szervezeti változások
Környezetvédelmi helyzetkép – különös tekintettel a felszíni vizek védelmére Környezetvédelmi helyzetkép – különös tekintettel a felszíni vizek védelmére.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Levegőminőség-védelem – hazai helyzet. Legfőbb szennyezőforrások Közlekedés (> 50%) Energia szektor ( 30%) Ipar (20%)
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Levegőtisztaság- védelem 6. A légszennyező anyagok kibocsátásának szabályozása.
VAL, VÉL adatlap változásai, önellenőrzés adatlapjai
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VÍZMINŐSÉG-VÉDELMI JOGSZABÁLYOK MÓDOSÍTÁSI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VESZÉLYES ANYAG TERHELÉS A FELSZÍNI ÉS.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A FAVI-ENG rendszer Felszín Alatti Víz és Földtani Közeg Nyilvántartási Rendszer (FAVI) Engedélyköteles tevékenységek információs alrendszer (ENG) 2008.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer fejlesztése – változások az adatszolgáltatás területén Kertész-Káldosi Zsuzsanna Hulladékgazdálkodási.
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya

A szabályozás célja A felszíni vizek minőségének védelme A felszíni vizek minőségének védelme A felszíni vizek „jó” állapotának elérése és megőrzése A felszíni vizek „jó” állapotának elérése és megőrzése A jelenleg hatályos szabályozási rendszer megújítása A jelenleg hatályos szabályozási rendszer megújítása Jogharmonizációs kötelezettségek teljesítése Jogharmonizációs kötelezettségek teljesítése

A szabályozás alanyai A felszíni vízbe közvetlenül, A felszíni vízbe közvetlenül, a felszíni vízbe közvetve (közcsatorna hálózaton keresztül) szennyvizet vezető kibocsátók (bizonyos paraméterek esetén) a felszíni vízbe közvetve (közcsatorna hálózaton keresztül) szennyvizet vezető kibocsátók (bizonyos paraméterek esetén)

Betartandó főbb EU Irányelvek A Tanács 76/464/EGK irányelve az egyes, a Közösség vizeibe kibocsátott anyagok által okozott szennyezésről és vonatkozó leányirányelvei A Tanács 76/464/EGK irányelve az egyes, a Közösség vizeibe kibocsátott anyagok által okozott szennyezésről és vonatkozó leányirányelvei A Tanács 91/271/EGK irányelve a települési szennyvíz kezeléséről A Tanács 91/271/EGK irányelve a települési szennyvíz kezeléséről A Tanács 96/61/EK irányelve az integrált szennyezés-megel ő zésr ő l (IPPC Irányelv) A Tanács 96/61/EK irányelve az integrált szennyezés-megel ő zésr ő l (IPPC Irányelv) A Tanács 2000/60/EK Víz Keretirányelve A Tanács 2000/60/EK Víz Keretirányelve

A szabályozás eszközrendszere 240/2000. (XII. 23.) Korm. r. a települési szennyvíztisztítás szempontjából érzékeny felszíni vizek és vízgyűjtőterületük kijelöléséről 240/2000. (XII. 23.) Korm. r. a települési szennyvíztisztítás szempontjából érzékeny felszíni vizek és vízgyűjtőterületük kijelöléséről 203/2001. (X. 26.) Korm. r. a felszíni vizek védelméről 203/2001. (X. 26.) Korm. r. a felszíni vizek védelméről KÖM-KöViM miniszter 9/2002.(III.22.) sz. együttes rendelete a vízszennyező források kibocsátási határértékeiről és egyes kibocsátási határértékek megállapításának szabályairól KÖM-KöViM miniszter 9/2002.(III.22.) sz. együttes rendelete a vízszennyező források kibocsátási határértékeiről és egyes kibocsátási határértékek megállapításának szabályairól A KöM miniszter7/2002.(III.1.) sz. rendelete a használt és szennyvizek kibocsátásnak mérési, ellenőrzési és adatszolgáltatási feltételeiről A KöM miniszter7/2002.(III.1.) sz. rendelete a használt és szennyvizek kibocsátásnak mérési, ellenőrzési és adatszolgáltatási feltételeiről 204/2001. (X. 26.) Korm. r. a csatornabírságról 204/2001. (X. 26.) Korm. r. a csatornabírságról

A határérték rendszer (külön miniszteri rendeletekben) Szennyvíz-kibocsátási (emissziós) határértékek: Szennyvíz-kibocsátási (emissziós) határértékek: Területi határértékek Technológiai határértékek Befogadó vízminőségi (immissziós) határértékek (ivóvíz termelésre és haltenyésztésre használt felszíni vizek) Befogadó vízminőségi (immissziós) határértékek (ivóvíz termelésre és haltenyésztésre használt felszíni vizek)

Általános területi határértékek 32 komponens 32 komponens 3 területi kategória: 3 területi kategória: érzékeny területek (Balaton, Velencei-tó és Fertő-tó vízgyűjtő területe) ivóvízbázisok egyéb területek

Technológiai határértékek A BAT-on alapulnak Települések szennyvízelvezetésével, szennyvízkibocsátásával kapcsolatos technológiai határértékek Vízre különösen veszélyes anyagok kibocsátásának technológiai határértékei (I. listás anyagok) Egyéb technológiai határértékek

Az engedélyezés és a szankcionálás rendje A szennyvízkibocsátással kapcsolatos követelményeket a kibocsátó számára: A szennyvízkibocsátással kapcsolatos követelményeket a kibocsátó számára: a) vízjogi engedély köteles tevékenységek esetében a felügyelőség szakhatósági állásfoglalása alapján, a vízjogi engedélyben a) vízjogi engedély köteles tevékenységek esetében a felügyelőség szakhatósági állásfoglalása alapján, a vízjogi engedélyben b) a külön rendeletben meghatározott egyes létesítmények tekintetében az egységes környezethasználati engedélyben, a környezetvédelmi engedélyben, vagy a környezetvédelmi működési engedélyben b) a külön rendeletben meghatározott egyes létesítmények tekintetében az egységes környezethasználati engedélyben, a környezetvédelmi engedélyben, vagy a környezetvédelmi működési engedélyben

Az engedélyezés és a szankcionálás rendje Technológiai határértékkel szabályozott komponens esetén csatornabírság nem szabható ki. Technológiai határértékkel szabályozott komponens esetén csatornabírság nem szabható ki. Átvállalás esetén a szolgáltató levonhatja a más által kifizetett bírság összegét Átvállalás esetén a szolgáltató levonhatja a más által kifizetett bírság összegét Szennyezés csökkentési program megvalósítása esetén a bírság csak 5 % Szennyezés csökkentési program megvalósítása esetén a bírság csak 5 % Türelmi idő alatt fokozatos bevezetés Türelmi idő alatt fokozatos bevezetés Türelmi idő lejárta után 100 % + 1 év - korlátozás, bezárás ! Türelmi idő lejárta után 100 % + 1 év - korlátozás, bezárás !

Az ellenőrzés és az adatszolgáltatás rendje (min.r.) A 15 m 3 /d fölötti kibocsátók, és a veszélyes anyagokat, a bőripari, vegyipari és fémmegmunkálási eredetű szennyvizeket kibocsátó üzemek a külön jogszabályban meghatározottak szerint önellenőrzésre kötelezettek az engedélyben szereplő komponensek tekintetében A 15 m 3 /d fölötti kibocsátók, és a veszélyes anyagokat, a bőripari, vegyipari és fémmegmunkálási eredetű szennyvizeket kibocsátó üzemek a külön jogszabályban meghatározottak szerint önellenőrzésre kötelezettek az engedélyben szereplő komponensek tekintetében Az önellenőrzésre kötelezett kibocsátó köteles a szennyvízkibocsátás jellemzőiről és a technológiai folyamatok üzemviteléről évente összefoglaló jelentést készíteni ! Az önellenőrzésre kötelezett kibocsátó köteles a szennyvízkibocsátás jellemzőiről és a technológiai folyamatok üzemviteléről évente összefoglaló jelentést készíteni ! A veszélyes anyagok kibocsátásairól a felügyelőség köteles nyilvántartást vezetni ! A veszélyes anyagok kibocsátásairól a felügyelőség köteles nyilvántartást vezetni !

Hatálybalépés Hatálybalépés A Kormányrendelet január 01-én, meglévő létesítmények esetében a létesítményre vonatkozó türelmi idők leteltekor A Kormányrendelet január 01-én, meglévő létesítmények esetében a létesítményre vonatkozó türelmi idők leteltekor Új létesítmények engedélyezése a rendelet kihirdetését követő 60. naptól Új létesítmények engedélyezése a rendelet kihirdetését követő 60. naptól Bírságolás: december 31-ig a 3/1984. OVH Rend. szerint Bírságolás: december 31-ig a 3/1984. OVH Rend. szerint Technológiai határértékek külön jogszabály rendelkezései szerint (legalább 5 évente) Technológiai határértékek külön jogszabály rendelkezései szerint (legalább 5 évente)