IV. Országos Kreditfórum június 22. Kodácsy Tamás (OKT, KRE) Reflexió az Országos Kreditmonitoring (Gallup, 2005) hallgatókat érintő részéhez A dokumentumban szereplő ábrák és adatok a Gallup Intézet által elkészített anyagokból származnak.
Témakörök 1.A hallgatók tájékozottsága 2.Számítógépes tanulmányi rendszerek 3.Kreditallokáció és kreditgyűjtés 4.A tanulmányok rugalmas szervezése 5.Áthallgatás, kreditek elismerése
A hallgatók tájékozottsága ● 49% tájékozottság: nagyon kevés ● Tapasztalat (régebben bevezetett kreditrendszer) ~ tájékozottság ● Problémák: előtanulmányi rend (52%), kreditek elismertetése (22%) ● Legfontosabb forrás: Tanulmányi Osztály
Megoldási javaslatok: ● Kreditrendszer ismertető elkészítése (alapfogalmak, alapkérdések) ~ KRESZ-hez hasonló. ● Tanulmányi tanácsadó (student advisor): a szerepét általában TO, csoporttársak, HÖK, oktatók látják el. ? PhD hallgató (tapasztalt, volt hallgató) ● Elektronikus, moderált fórum, GYIK, ismétlődő kérdések kiszűrése. A hallgatók tájékozottsága
Számítógépes tanulmányi rendszerek
● Vizsgajelentkezés, tárgyfelvétel: „elektronikus sorbanállás” → üzérkedés Prioritás: gyorsaság, technikai felkészültség Korlát: ? számítógépes ellátottság (felesleges kérdés) – minden TR internetes hozzáférésű (is), TR hozzáférés kapacitása (technikailag növelhető) Más szempontok a sorrendhez: ● előfeltételek szigorításának/gyengítésének lehetősége ● kedvezményezett hallgatók (pl. vakok, egyéni tanrendűek, stb) elsőbbsége Számítógépes tanulmányi rendszerek
● , információáramlás Mennyiben elérhetőek a TR-ben tárolt publikus adatok (pl. meghirdetett tárgyak, mintatanterv) internetes felületen, rendezhetőek-e ezek az adatok? Miért nincs kommunikáció a TR segítségével? (hasznos, gyors, egyértelmű) – pl. munkavégző címek megadása, bekérése (regisztrálása) ● A KKK, mintatanterv és a hallgató aktuális tanulmányi állapotának összevetése mennyiben lehetséges a TR-en belül?
Kreditallokáció és kreditgyűjtés
● 1 ECTS kredit = egy átlagos hallgató 30 munkaórája ● Hogyan számítható ki, és hogyan ellenőrizhető? Top-down módszer: a KKK keretei, a tanszékek közötti erőviszonyok „elosztják” a 180/300 kreditet a tantárgyak között (ez a megszokott gyakorlat) Bottom-up módszer: a tantárgy tartalmából következtetünk a kreditszámra Felmérések, statisztikák hallgatói vélemények (l. Gallup) Optimalizációs eljárás (jelzés)
Kreditallokáció és kreditgyűjtés Kreditkalkulátor (bottom-up) Forrás:
Kreditallokáció és kreditgyűjtés Optimalizáció ● „átlagos képességű” hallgató: Abszolút értékelésnél nagy mintát (pl. 5 év, összes hallgató) alapul véve egy szak összes tantárgyának átlaga ~ 3.00 (ezt módosíthatja szakra jellemző értékelési szokás pl. bölcsész átlag > műszaki átlag). ● Ha ettől az optimális értéktől eltér a szakos (intézményi) átlag, akkor azt jelenti, hogy túl sok olyan tárgy van, amely a magas kreditérték ellenére „könnyen” teljesíthető, vagy az alacsony kreditérték ellenére „nehezen” teljesíthető. Ezek a tantárgyak megjeleníthetők. ● Optimalizálási eljárások ld. Magyar Felsőoktatás 2007/3. ● Elsősorban jelzés értékű az optimalizáció – önrendező folyamatot generálhat.
Tanulmányok rugalmas szervezése ● Elcsúszás: 30% Gallup összesítés: Formális akadály - túl erős előfeltételek, merev keretek Gyakorlati akadály - tárgyak ütközése - nem megfelelő mennyiségű és minőségű kurzuskínálat - áthallgatás hiánya - nincs megfelelő kurzusigény visszajelző rendszer Kínálat, rugalmasságszűkítő tényező - áthallgatás, kreditelismertetés nehézkessége
Tanulmányok rugalmas szervezése ● Mi adja meg egy tárgy „súlyát, fontosságát”? Kredit Kötelező / kötelezően választható / választható Rugalmasság: ● A tárgyra épülő más tárgyak száma és kreditértéke ● Meghirdetés gyakorisága A rugalmasság figyelmen kívül hagyása eredményez legtöbbször elcsúszást és túlfutást. → Rugalmassági index
Tanulmányok rugalmas szervezése ● Kurzuskínálat Van-e megfelelő mennyiségű kötelezően választható tárgy felkínálva (+20%)? Van-e megfelelő mennyiségű hely a kötelezően választható tárgyak kínálatában? → Választhatóság indikátora (kreditre, tantárgyak számára és létszámra)
Áthallgatás, kreditek elismertetése A kreditek elismertetésének egyszerűsége és bonyolultsága
Áthallgatás, kreditek elismertetése Javaslatok az áthallgatás növelésére: ● ECTS egyezmények megkötése ● Hazai intézmények átjárhatósága: hordozható elektronikus tanulmányi összesítő (transzkript) elkészítése ● A hallgatók tájékoztatása az áthallgatási lehetőségekről ● A hallgatók motiválása az áthallgatásra