Digitális Középiskola Nagy Zoltán Apertus Közalapítvány Digitális Középiskola
Munkaadók képzett munkavállalókat kívánnak foglalkoztatni. Jogos elvárások Munkavállalók A szakképzések és szakképzettségek megszerzésének egyre inkább feltétele az érettségi, illetve a négy évfolyam elvégzése hátrányos helyzetűek számára azonban sokszor nehezen teljesíthetőek Digitális Középiskola
A társadalom jelentős része érintett A középfokú végzettséggel nem rendelkezők nagyobb valószínűséggel válnak munkanélkülivé Tudásintenzív gazdaságnak megfelelő szakképesítések megszerzéséhez a középfokú végzettség elérése a minimum. Digitális Középiskola
A jelenlegi képzési rendszer A jelenlegi iskolai rendszerű képzések nem biztosítanak megfelelő lehetőséget az iskolarendszert elhagyók számára Nincs egyéni igényeket figyelembe vevő, a képzési szintek közötti átjárhatóságot biztosító moduláris képzési rendszer Az egyes szakmák tanulásához szükséges belépési feltételek teljesítése a hátrányos helyzetű, az iskolarendszert elhagyók számára nehéz, sokszor lehetetlen.
A jelenlegi képzési rendszer A befejezett középiskolai végzettséggel rendelkezők aránya a 18 évnél idősebb populáción belül.
A jelenlegi képzési rendszer Legalább érettségivel rendelkezők aránya az egyes korcsoportokon belül *2001-es népszámlálás, **Kemény István-Janky Béla-Lengyel Gabriella: A magyarországi cigányság, Gondolat Kiadó-MTA Etnikai-nemzeti Kisebbségkutató Intézet, Budapest, 2004
Betölthető munkahelyek Betöltött munkahely Iskola -rendszerű képzés Képzésekre jelentkezők Munkaerőpiac Képzések iránti kereslet Az iskolarendszerű képzés Iskolarendszerből kiszorultak, munkanélküliek Munkaerő kereslet, betöltetlen állások
Betölthető munkahelyek Iskola -rendszerű képzés Munkaerőpiac Képzések iránti kereslet Digitális Középiskola Az iskolarendszerű képzés Iskolarendszerből kiszorultak, munkanélküliek Munkaerő kereslet, betöltetlen állások
Digitális Középiskola
A projekt intézkedései Témakörök - A Digitális Középiskola mint új tanulási forma - Digitális Középiskola szervezeti felépítése - Digitális Középiskola eszközigénye, emberi erőforrás igény - A Digitális Középiskola finanszírozása - Közoktatási tapasztalat - Szakképzési tapasztalat - A program jövője
A projekt intézkedései Témakörök - A Digitális Középiskola mint új tanulási forma - Digitális Középiskola szervezeti felépítése - Digitális Középiskola eszközigénye, emberi erőforrás igény - A Digitális Középiskola finanszírozása - Közoktatási tapasztalat - Szakképzési tapasztalat - A program jövője
A projekt intézkedései Új tanulási forma jelenléti oktatás (konzultációk), vizsgák konzultációs tanárok és vizsgáztatók konzultációs és vizsgaközpont Digitális tananyagok Online és offline tanárok virtuális iskola (oktatási portál) Blended típusú digitális oktatás
A projekt intézkedései Új tanulási forma A követelmények teljesíthetőek a hátrányos helyzetű, folyamatosan munkát vállaló réteg számára is. Nem a diák megy az iskolába, hanem az iskolát viszzük a diákhoz. A számonkérést, a kétirányú tanár-diák kommunikáció a korábbiaknál rugalmasabb. A hagyományos levelezésnél gyorsabban, változatosabb formákban valósulhat meg a kommunikáció és az ismeretek továbbítása. Az internetes platform hallgatói tanulóközösség kialakulását teszi lehetővé. A diákok nem szigetelődnek el egymástól, mint a hagyományos távoktatás esetén.
A projekt intézkedései Témakörök - A Digitális Középiskola mint új tanulási forma - Digitális Középiskola szervezeti felépítése - Digitális Középiskola eszközigénye, emberi erőforrás igény - A Digitális Középiskola finanszírozása - Közoktatási tapasztalat - Szakképzési tapasztalat - A program jövője
A projekt intézkedései ISKOLA (Szakmai központ)
A program szakmai irányítását végző iskola Szakmai felügyelet és irányítás Az oktatás személyi és tárgyi feltételeinek megteremtése A tanítás ütemezése TO működtetése A tanítás, vizsgáztatás Tanügyi dokumentumok kezelése Internet-hozzáférés biztosítása, mentorálás Adatszolgáltatás Szervezeti felépítés
Kihelyezett oktatást végző iskola A tanítás, vizsgáztatás Tanügyi dokumentumok kezelése Internet-hozzáférés biztosítása, mentorálás Adatszolgáltatás Szervezeti felépítés
A projekt intézkedései Egyéb internet elérési pontok Internet-hozzáférés biztosítása, mentorálás A projekt intézkedései Szervezeti felépítés
A projekt intézkedései Optimális szervezet kiépítése -Hallgatók lakóhelye -Költség-hatékony működés (közös feladatok) -Egyéb speciális körülmények A projekt intézkedései Szervezeti felépítés
A projekt intézkedései Témakörök - A Digitális Középiskola mint új tanulási forma - Digitális Középiskola szervezeti felépítése - Digitális Középiskola eszközigénye, emberi erőforrás igény - A Digitális Középiskola finanszírozása - Közoktatási tapasztalat - Szakképzési tapasztalat - A program jövője
A projekt intézkedései Eszközigény Digitális Középiskola keretrendszer (LMS rendszer a tanulási folyamat követésére) Tananyagfejlesztés (9-12 közoktatási tananyagok, 9-12 szakképzési orientációs tananyagok és 4 szakképesítés tananyaga már elkészült) Számítógépek, internet kapcsolat A projekt intézkedései Eszközigény
A projekt intézkedései Emberi erőforrás igény Oktatásszervezési Tagozatvezető Koordinátor Osztályfőnök,csoportvezető Tanítási Digitális szaktanár (tantárgygondozó) Konzultációs tanár Mentor A projekt intézkedései Emberi erőforrások
A projekt intézkedései Témakörök - A Digitális Középiskola mint új tanulási forma - Digitális Középiskola szervezeti felépítése - Digitális Középiskola eszközigénye, emberi erőforrás igény - A Digitális Középiskola finanszírozása - Közoktatási tapasztalat - Szakképzési tapasztalat - A program jövője
A projekt intézkedései Normatíva Törvény részlet KT 131. § részlet (5) Ha a tananyagot elektronikus adathordozóra történő rögzítés céljára feldolgozzák, és a rögzített tananyag közvetítésére, az elsajátított ismeretek számonkérésére, a pedagógus és a tanuló közötti rendszeres kapcsolattartásra távközlési eszköz beiktatásával kerül sor, az (1)-(4) bekezdésben foglaltakat a következő eltérésekkel kell alkalmazni: a) a kerettantervben meg kell határozni a távközlési eszközön való kapcsolattartás rendjét, a távközlési eszköz közbeiktatásával szervezett tanórai foglalkozások rendjét, a konzultációs tanórai foglalkozások rendjét, b) az oktatás munkarendje esti, levelező, illetve más sajátos munkarend lehet, figyelembe véve a közvetlen konzultációs tanórai foglalkozásokat és a távközlési eszköz útján megtartott olyan tanórai foglalkozásokat, amelyeken - a kerettantervben meghatározott módon - részt kell vennie a pedagógusnak és a tanulónak, feltéve, hogy a tanulói teljesítmény vagy részvétel központi nyilvántartása és ellenőrzése megoldott, c) a tanuló félévkor és év végén osztályozó vizsgán ad számot tudásáról. Az osztályozó vizsga vizsgabizottság előtt folyik, amelynek elnökét a közoktatási feladatkörében eljáró oktatási hivatal jelöli ki az Országos vizsgáztatási névjegyzékről.
A projekt intézkedései Kapcsolódási pontok Költségek - Adminisztratív költségek - Oktatásszervezők bérköltsége - Oktatók (offline, online) bérköltsége - Képzés specifikus költségek (munkaruha) - Terembérletek kihelyezett oktatás esetén - Informatikai rendszer üzemeltetése - Vizsgaköltségek - Képzési támogatás
A projekt intézkedései Jelentős adminisztrációs terhek Rögzített tanterv (óraszámok és típusuk) Jelenléti ívek Tanári elszámolások Havi intézményi elszámolás Vizsgáztatás Online felületen a tanulmányi előrehaladás adminisztrálása. A projekt intézkedései
Finanszírozási tapasztalat -Képzés típusától függően eltérő a gyakorlati órák aránya. -Régiónként eltérő tanári óradíjak. -Nem állandó az egy tanár által megtartott órák száma, így folyamatosan eltérő a bérezés. -A pontatlan adminisztráció likviditási problémához vezet.. A projekt intézkedései
Témakörök - A Digitális Középiskola mint új tanulási forma - Digitális Középiskola szervezeti felépítése - Digitális Középiskola eszközigénye, emberi erőforrás igény - A Digitális Középiskola finanszírozása - Közoktatási tapasztalat - Szakképzési tapasztalat - A program jövője
A projekt intézkedései Közoktatási rendszer
A projekt intézkedései Közoktatási rendszer 522 fő18 osztályÖsszesen 803 osztály12. évfolyam 743 osztály11. évfolyam 1024 osztály10. évfolyam 2558 osztály9. évfolyam LétszámOsztályok
A projekt intézkedései Kapcsolódási pontok Érettségi tapasztalatok 2007 tanév során 53 hallgatóból tett sikeres érettségi vizsgát
A projekt intézkedései Témakörök - A Digitális Középiskola mint új tanulási forma - Digitális Középiskola szervezeti felépítése - Digitális Középiskola eszközigénye, emberi erőforrás igény - A Digitális Középiskola finanszírozása - Közoktatási tapasztalat - Szakképzési tapasztalat - A program jövője
A projekt intézkedései Kapcsolódási pontok
A projekt intézkedései Regionális Központok Hegesztő: -Wigner Jenő Iskola és Kollégium – Eger Kereskedelmi ügyintéző -Berzeviczy Gergely Kereskedelmi szki – Miskolc Bolti eladó: -Európa Szakképző Iskola - Miskolc A projekt intézkedései Kapcsolódási pontok
A projekt intézkedései Élelmiszer és vegyiárú-bolti eladó Egri Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Vendéglátóipari Szakközép-, Szakiskola és Kollégium Eger Mikszáth Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola Balassagyarmat Trefort Ágoston Szakképző Iskola Sátoraljaújhely TRIVIUM Alapítványi Szakközépiskola és Szakiskola Gyöngyös A projekt intézkedései
Hegesztő Borbély Lajos Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium tagintézménye, Fáy András Szki Bátonyterenye TRIVIUM Alapítványi Szakközépiskola és Szakiskola Gyöngyös Intern Kft Miskolc A projekt intézkedései
Kereskedelmi ügyintéző Egri Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Vendéglátóipari Szakközép-, Szakiskola és Kollégium Eger TRIVIUM Alapítványi Szakközépiskola és Szakiskola Gyöngyös A projekt intézkedései
Jelenleg több mint 60 tanár vesz részt a képzések lebonyolításában Közel 30 mentori ponttal van már élő megállapodás 240 b eiratkozott hallgató A projekt intézkedései
A 3 eltérő szakma esetében eltérő tapasztalatok Eltérőek a bemeneti követelemények Eltérő a gyakorlati órák száma, Idegen nyelv nehézséget jelent A projekt intézkedései
Jelentős a hallgatói lemorzsolódás, probléma a távolság Cél a konzultációs órák hallgatókhoz történő lehető legközelebbi helyszínen történő megtartása A távolság növekedése esetén (utiköltség térítése esetén is) kimutathatóan nő a lemorzsolódás A projekt intézkedései
Témakörök - A Digitális Középiskola mint új tanulási forma - Digitális Középiskola szervezeti felépítése - Digitális Középiskola eszközigénye, emberi erőforrás igény - A Digitális Középiskola finanszírozása - Közoktatási tapasztalat - Szakképzési tapasztalat - A program jövője
A projekt intézkedései 2008 szeptembertől az Apertus Közalapítványtól független finanszírozással folytatódhatnak a képzések A projekt intézkedései
Központi szolgáltatások, csatlakozók támogatása Apertus Közalapítvány –Folyamatos módszertani támogatás, –Központi szolgáltatások –Új a modellt támogató fejlesztések –Szervező, tanácsadó szerep A projekt intézkedései
Kipróbált modell, kidolgozott módszertan Központi szolgáltatások, csatlakozók támogatása Támogatás az ÚMFT programokból Új kezdeményezések a módszertan fejlesztésére A projekt intézkedései
Támogatás az ÚMFT programokból Megnyílik a pályázás lehetősége az intézmények előtt, hogy önálló Digitális Középiskola központot hozzanak létre. (20-24 támogatható program, ~10Mft elnyerhető támogatás) A projekt intézkedései
24 Digitális középiskola központ országszerte 24 x 4 mentori pont 24 x 40 hallgató = 960 hallgató
A projekt intézkedései Új kezdeményezések a módszertan fejlesztésére A projekt intézkedései Class Mate PC Kormányzati kezdeményezés, Jövő háza és az Apertus közreműködésével, Cél, hogy kidolgozza meglévő nemzetközi tapasztalatok alapján az iskolai felhasználások módját Lehetőség a digitális középiskola program számára is
A projekt intézkedései Kívánok eredményes munkát Köszönöm figyelmüket A projekt intézkedései