Szabadka, 2010.11.16. Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.) 1 Közlekedés és áruforgalom a magyar-szerb határrégióban – közös erőforrás és kitörési lehetőség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

1 Építőipari beruházások Szerbiában június 4. Szeged.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
KNOLL 1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
Vajdaság többségében magyarlakta községeinek fejlesztési terve Magyar Regionális Tudományi Társaság Vándorgyűlése, Szeged Ricz András, RTT elnök, Szabadka.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional Studies.
A határ, mint innovációs megújulási tengely INNOAXIS projekt-nyitó konferencia. Csanádi Attila PhD hallgató november 16. Szabadka Az Információs.
A határ, mint innovációs megújulási tengely Oktatás és ifjúság a régiókapcsolatokban INNOAXIS projekt-nyitó konferencia – Szabadka,
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
A logisztika várható fejlődése az Észak-Alföldi régióban
Logisztika 6.előadás.
Oroszország és az orosz nyelv Kelemen Bálint
Észak Dél ellen.
Településmarketing Értékaudit.
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon Ilyash György projektasszisztens Az ELTE TÁMOP /2/B/KMR projektje: Pedagógusképzési hálózat.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Egy határon átívelő régió (EGTC) kialakításának lehetőségei a szerb-magyar határtérségben Ricz András PhD hallgató Szabadka.
MRTT Vándorgyűlés Szeged, Nyugat-Bácska magyar lakta településeinek gazdasági és társadalmi fejlesztési lehetőségei Diósi Viola, Regionális.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
A vidékfejlesztés kihívásai az Észak-alföldi régióban Dr. Grasselli Norbert igazgatóhelyettes.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
Az M49-es út északi és délkeleti továbbépítésének lehetősége és jelentősége Gazda László, elnök Észak Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács 2007.március.
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Lesku Miklós - polgármester Záhony város
Vámeljárások korszerűsítése, gyorsabb, hatékonyabb vámvizsgálat az ukrán-magyar határon Dr. Nagy János püőr. dandártábornok Vám- és Pénzügyőrség Országos.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
Magyarországi vezetékes szállítás fő vonalai
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
Záhony térsége széles nyomtávú vontatóvágány hálózat felújítása
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
A turizmus szerepe és fejlesztési lehetőségei a határmenti területeken INNOAXIS project Pap Ági „Jó szomszédok a közös jövőért” Szabadka, november.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
Tudományos és …együttműködés Magyarország – Szerbia
A társadalmi integráció aktuális kérdései az INNOAXIS-projekt célterületét alkotó térségekben Jász Krisztina Ph.D MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Szabadka,
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
Projekt azonosító: HUSRB/1203/213/155 Projekt Acronym: Cooling Cubes Integrált fürdőfejlesztési stratégia a magyar-szerb határ menti régión átmenő fő közlekedési.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
A magyar-szerb Szomszédsági (interreg) program első kiírásának tapasztalatai egy megvalósult projekt tükrében Ricz András Regionális Tudományi Társaság,
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
A Pécsi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Diákok a „második” sorból
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Európai Uniós ismeretek
41. VAJDASÁG.
SZÁRAZFÖLDI KÖZLEKEDÉS
Előadás másolata:

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.) 1 Közlekedés és áruforgalom a magyar-szerb határrégióban – közös erőforrás és kitörési lehetőség ? - Ágazati stratégia - Szerzők: Sefcsich György Kiss Attila Szabadka, Kiss Attila Szabadka, Szügyi Éva Szügyi Éva

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)2 Kutatási célterület: 13 észak-vajdasági község: Zombor, Apatin, Hódság, Kúla (Nyugat- Bácska); Zombor, Apatin, Hódság, Kúla (Nyugat- Bácska); Szabadka, Topolya, Kishegyes (Észak- Bácska); Szabadka, Topolya, Kishegyes (Észak- Bácska); Magyarkanizsa, Zenta, Ada, Törökkanizsa, Csóka, Kikinda (Észak-Bánát Körzet) és Magyarkanizsa, Zenta, Ada, Törökkanizsa, Csóka, Kikinda (Észak-Bánát Körzet) és 8 dél-alföldi kistérség: Szeged, Mórahalom, Kistelek, Kiskunmajsa, Kiskunhalas, Jánoshalma, Bácsalmás, Baja. Szeged, Mórahalom, Kistelek, Kiskunmajsa, Kiskunhalas, Jánoshalma, Bácsalmás, Baja.

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)3 Alapvető felvetés 1.: A közlekedés (személy- és áruforgalom, logisztika) előfeltétele a mindenkor A közlekedés (személy- és áruforgalom, logisztika) előfeltétele a mindenkor rendelkezésre álló, rendelkezésre álló, átjárható, átjárható, megfelelő műszaki állapotú és megfelelő műszaki állapotú és biztonságosan igénybe vehető biztonságosan igénybe vehető kiépített infrastruktúra és működő kiépített infrastruktúra és működő szolgáltatói háttér! szolgáltatói háttér!

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)4 Alapvető felvetés 2.: Szerény kőolaj/földgáz és termálvíz kincsei, az agrárium és humán erőforrásai mellett a régió egyetlen valóban komparatív előny- ként értékelhető természeti adottsága előnyös földrajzi helyzetéből (a kelet-nyugat és észak-dél irányú nagy európai útvonalak/ korridorok metszéspontja!) ered. Szerény kőolaj/földgáz és termálvíz kincsei, az agrárium és humán erőforrásai mellett a régió egyetlen valóban komparatív előny- ként értékelhető természeti adottsága előnyös földrajzi helyzetéből (a kelet-nyugat és észak-dél irányú nagy európai útvonalak/ korridorok metszéspontja!) ered. Ezért a közlekedési ágazatot elvben elsőren- dű és meghatározó jelentőségű kitörési pontként kell értékelni, amelynek igen fontos további közvetett, szekundáris/ terciális visszahatásai érvényesülhetnek a gazdasági élet és a társadalmi lét gyakorlatilag minden ágazatában és területén! Ezért a közlekedési ágazatot elvben elsőren- dű és meghatározó jelentőségű kitörési pontként kell értékelni, amelynek igen fontos további közvetett, szekundáris/ terciális visszahatásai érvényesülhetnek a gazdasági élet és a társadalmi lét gyakorlatilag minden ágazatában és területén!

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)5 Európa nagytérségi közlekedési útvonalai Európa nagytérségi közlekedési útvonalai

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)6 A PÁN-Európai (TEN) közlekedési folyosók

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)7 A Balkánon átvezető közlekedési útvonalak

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)8 A közlekedés és áruszállítás jelenlegi szerkezeti megoszlása és buktatói

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)9 Szerbia áruforgalma az időszakban

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)10 A magyar áruszállítás szerkezete 2001/2009

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)11 Visszatekintés (kevéske nosztalgiával) A kiegyezés utáni Monarchia intenzív gazdasági fejlődése a Régiót sem kerülte el! A kiegyezés utáni Monarchia intenzív gazdasági fejlődése a Régiót sem kerülte el! Tény azonban az is, hogy a jelentős infrastruktúra-beruházások (mindenekelőtt az Alföld-Fiume Vasút, a nagyléptékű folyamszabályozások és a DTD- csatornarendszer) a XIX. század végén az akkori Délvidéken igen lendületes fejlődést generáltak! Tény azonban az is, hogy a jelentős infrastruktúra-beruházások (mindenekelőtt az Alföld-Fiume Vasút, a nagyléptékű folyamszabályozások és a DTD- csatornarendszer) a XIX. század végén az akkori Délvidéken igen lendületes fejlődést generáltak!

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)12 Az Alföld-Fiume Vasút és az Orient Express

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)13 Egy múltidéző transzbalkáni vasút

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)14 Vezetékes áruszállítások

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)15 Nyugat-Európát ellátó földgázvezetékek

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)16 A Szerbiát földgázzal ellátó gerincvezeték

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)17 Vajdaság villamos energia rendszere

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)18 Előnyök: Gyakran hangoztatott tény, hogy a Régió Szerbia és a Balkán megkerülhetetlen kapuja Európa felé! Gyakran hangoztatott tény, hogy a Régió Szerbia és a Balkán megkerülhetetlen kapuja Európa felé! Ezért a közeljövőben jelentős mértékben felértékelődhet a Régió vasúti, folyamhajózási és (a zombori/szegedi repülőterekre támaszkodó) légi közlekedésének jelentősége, valamint az azokat kiszolgáló szállítmányozó, logisztikai és egyéb kisegítő jellegű szolgáltatások tevékenységi köre. Ezért a közeljövőben jelentős mértékben felértékelődhet a Régió vasúti, folyamhajózási és (a zombori/szegedi repülőterekre támaszkodó) légi közlekedésének jelentősége, valamint az azokat kiszolgáló szállítmányozó, logisztikai és egyéb kisegítő jellegű szolgáltatások tevékenységi köre.

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)19 Veszélyek és dilemmák Ez a túlnyomórészt tranzitjellegű személy- és áruforgalom önmagában nem jelent a Régió gazdasága és lakossága számára kimutatható közvetlen előnyöket, hiszen az áthaladó tranzitfolyosók pozitív politikai, gazdasági és kulturális integratív hatása és közvetett hozadéka csupán akkor teljesedhet ki, ha azokra egészséges és működőképes lokális-regionális gazdaság, és egységes belső közlekedési és logisztikai hálózat épül rá. Ez a túlnyomórészt tranzitjellegű személy- és áruforgalom önmagában nem jelent a Régió gazdasága és lakossága számára kimutatható közvetlen előnyöket, hiszen az áthaladó tranzitfolyosók pozitív politikai, gazdasági és kulturális integratív hatása és közvetett hozadéka csupán akkor teljesedhet ki, ha azokra egészséges és működőképes lokális-regionális gazdaság, és egységes belső közlekedési és logisztikai hálózat épül rá.

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)20 hiszen: a határátkelőinken nap-mint-nap kilóméteres sorokban várakozó szerb és török vendégmunkások, vagy bécsi csempészturisták, sem pedig a határátkelőinken nap-mint-nap kilóméteres sorokban várakozó szerb és török vendégmunkások, vagy bécsi csempészturisták, sem pedig a Régión folyamatosan átvonuló tehergépkocsik sokasága önmagában nem tekinthetők előnyösnek, sőt számos súlyos hátránnyal járnak! a Régión folyamatosan átvonuló tehergépkocsik sokasága önmagában nem tekinthetők előnyösnek, sőt számos súlyos hátránnyal járnak!

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)21 ugyanakkor viszont A közlekedési és áruforgalmi infrastruktúrarendszerek folyamatban lévő, európai léptékű átértékelése és átrendeződése, valamint a teljes járműpark ahhoz kapcsolódó kontinentális méretű átalakítása és felújítása hatalmas tőkeberuházásokat, nemzetközi összefogást, széleskörű és mélyreható gazdasági struktúraváltást jelent, amely a Régió szempontjából is óriási átállási és fejlesztési kitörési lehetőségeket képvisel. A közlekedési és áruforgalmi infrastruktúrarendszerek folyamatban lévő, európai léptékű átértékelése és átrendeződése, valamint a teljes járműpark ahhoz kapcsolódó kontinentális méretű átalakítása és felújítása hatalmas tőkeberuházásokat, nemzetközi összefogást, széleskörű és mélyreható gazdasági struktúraváltást jelent, amely a Régió szempontjából is óriási átállási és fejlesztési kitörési lehetőségeket képvisel.

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)22 Mi akkor a teendő? Olyan stratégiát kell megfogalmaznunk, amely ezt a számunkra elháríthatatlan, vis major jellegű – alapjaiban nem kívánatos – jelenséget a Régió gazdasági és társadalmi fejlődésének szolgálatába tudja állítani! Olyan stratégiát kell megfogalmaznunk, amely ezt a számunkra elháríthatatlan, vis major jellegű – alapjaiban nem kívánatos – jelenséget a Régió gazdasági és társadalmi fejlődésének szolgálatába tudja állítani! Ehhez kíván szerény eszközeivel és legjobb tudásával hozzájárulni az Innoaxis projekt szerzői teamje! Ehhez kíván szerény eszközeivel és legjobb tudásával hozzájárulni az Innoaxis projekt szerzői teamje!

Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)23 Köszönöm figyelmüket és türelmüket! Beszámoló: Dr. Sefcsich György, gépészmérnök, nyugalmazott műegyetemi tanár, RTT-szakmunkatárs,Szeged/Szabadka