Településhálózat-fejlesztési Koncepció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kistérségek. A kistérségek jellemzői • Abaúj-Hegyköz (legfejletlenebb)  Budaörs (legfejlettebb) *3,4 (komplex mutatóban) (1998-ban *2,7 volt) • 1996.
Advertisements

Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
Tapasztó Dénes, szakmai vezető
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Településmarketing Értékaudit.
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
EURÓPAI ÚNIÓS TRENDEK ÉS A MAGYAR VÁROSHÁLÓZAT FEJLŐDÉSE Dr. Faragó László MRTT IV. vándorgyűlés Szeged, 2006.
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
MTA Regionális Kutatások Központja APARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Finta István Ph.D. tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
Európai Uniós Támogatás EU URBAN Program: EU célzott programja Lokális városfejlesztés között Célja: Gazdasági - társadalmi regeneráció Fejlődés.
A vidékfejlesztés kihívásai az Észak-alföldi régióban Dr. Grasselli Norbert igazgatóhelyettes.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Az Ung-Tisza-Túr Korlátolt Felelősségű Európai Területi Együttműködési Csoportosulás.
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
„Kistérségi integrált projekttervek ” Szombathely,
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Mányik Henrietta N5W1BY. Regionális politika fogalma A területrendszer működésébe történő tudatos beavatkozásokat jelenti. Magyarországon inkább a területfejlesztés.
Európa városhálózata. A., A városok számokban I. A városodottság mértéke – Európa: 71,9% 1. magasabb értékek – Észak- és Északnyugat-Európa (Belgium –
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Foglalkoztatás-politika
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Fejlesztési szempontból kedvezményezett települések napjainkban
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A Pécsi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Dr.Vécsei Pál A vezetékes gázellátás alakulásának területi tendenciái 1990 és 2008 között Budapest, április.
Népesedési folyamatok I. rész Az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer alapvető feladata a területi politika,
A településhierarchia és a településhálózat
LEADER, Identitás, Sport
ÁROP /C/A A komplex programmal segítendő leghátrányosabb
Népesedési folyamatok I. rész
Magyarország regionális politikájának története
Előadás másolata:

Településhálózat-fejlesztési Koncepció

A településhálózat keretei megváltoztak döntéshozatal decentralizációja → 3200 önkormányzat piacgazdaság, globalizáció → települések „szabad versenye” a települési hierarchia oldódik → nem a hatósági döntésektől függ Hiányzik: beruházások fejlesztések közszolgáltatások Nincs országos koordináció, iránymutatás, stratégia Településszintű és településközi koordinációja

Előzmények 1007/1971. (III. 16.) Kormányhatározat az országos településhálózat-fejlesztési koncepcióról 12/1980-1985. (IV. 26.) OGY határozat a terület- és településfejlesztés hosszú távú feladatairól 35/1998. (III. 20.) OGY határozat az országos területfejlesztési koncepcióról 97/2005. (XII. 25.) OGY határozat az országos területfejlesztési koncepcióról

A településhálózat fejlesztési koncepció fontossága A települések nem kezelhetők elkülönülve, hanem településhálózati viszonyrendszerükben, és környezetükkel együtt kezelve szükséges fejlődési irányaikat meghatározni. A településrendszer fejlesztésének organikusan kell történnie, alapvetően a települések felől építkezve. Az elkészítendő nemzeti stratégia, a települések hálózatos fejlődését segítse Orientálja a központi szakpolitikákat

Alaphipotézisek A településhálózat alakulását befolyásoló tényezők elemzése; A település-hálózat fejlődése komplex folyamat; Az EU hatása; Fejlődés motorjai – városok; Város és térsége; Város – vidék viszony

Magyarország településhálózata

Magyarország településhálózata Népesség-kategóriák (KSH) Települések száma (db) Az összes %-ában Lakó-népesség (fő) 0-499 1046 33,3 281 346 2,8 500-999 674 21,4 489 353 4,9 1 000-1 999 651 20,7 940 882 9,3 2 000-4 999 491 15,6 1 475 268 14,6 5 000-9 999 140 4,5 969 129 9,6 10 000-49 999 122 3,9 2 311 748 22,9 50 000-99 999 12 0,4 758 508 7,5 100 000- 8 0,3 1 050 942 10,4 Budapest 1 0,0 1 698 106 16,9

Budapesti agglomeráció Regionális pólusok Mezővárosok-óriásfalvak Aprófalvak-kis-,középvárosok Tanyás térségek

Magyarország településhálózata

A magyar városhálózat tagozódását alakító tényezők 1997 2000 2002 Centrum funkciók (45%)‏ Közintézmény ellátottság Lakásállomány Szervezet és tevékenység innovációk (40%)‏ Kommunikációs rendszerek Fogyasztás új terei Szervezet és tevékenység innováció (30%)‏ Szellemi erőforrások (30%)‏ Iskolai végzettség és képzettség Gazdasági potenciál (30%)‏ Gazdasági potenciál (15%)‏ Gazdasági szervezetek száma, vállalkozói aktivitás Centrum funkciók (15%)‏ Közintézmények és közszolgáltatások Gazdasági potenciál (25%)‏ Szervezet és tevékenység innovációk (10%)‏ Távközlés és gépkocsiállomány Szellemi erőforrások (15%)‏ Centrum funkció, társadalmi aktivitás (15%)‏

Határon átnyúló város-együttesek 2017.04.05. Leírásuk megtalálható a disszertációban, Lehet a kiterjedésről vitatkozni nem a területi kiterjedés a lényeg, hanem a funkcionális összekapcsolódás

Településhálózat helyzete A város-község jogállás szerinti megkülönböztetés nem tükrözi a város-vidék funkcionális viszonyrendszert A szub-urbanizációs folyamatok erősödtek Városhiányos területek problémái A városok, a területpolitikán belül nem kaptak fontosságuknak megfelelő hangsúlyt A településhálózat fejlesztését támogató pénzügyi eszközrendszer hiánya Jelenleg nincs egységbe szervezett falu-politika, elemek

Városfejlesztés - elvárások Budapestnek Béccsel és Prágával versenyben kell nemzetközi funkcióit megszerezni, illetve megtartani. A városok vonzáskörzetük, nagyobb térségük fejlődésének motorjai. Fejlődésük térségük országos és nemzetközi versenyképességének záloga is. Policentrikus városfejlesztés

Lehetséges fejlődési irányok: településrendszer fejlesztés

Kedvezményezett térségek besorolása

A kedvezményezett térségek besorolásának előfeltétele A területfejlesztési támogatásokról és a decentralizáció elveiről, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszeréről szóló 67/2007. (VI. 28.) OGY határozat A települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló 2007. évi CVII. törvénnyel módosított 2004. évi CVII. törvény MIT? HOGYAN? A kedvezményezett térségek besorolásáról szóló Kormányrendelet

MIT kell besorolni? A települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló 2007. évi CVII. törvénnyel módosított 2004. évi CVII. törvény → 174 kistérségi egységet határoz meg az ország területén

Hogyan kell besorolni? Összesen: 31 mutató A 67/2007. (VI. 28.) OGY határozat alapján Új alapokon nyugvó komplex mutató rendszer Öt mutatócsoport - gazdasági - infrastrukturális - társadalmi - szociális - foglakoztatási Összesen: 31 mutató

Az egyes mutatókkal szemben elvárt követelmények Csak olyan mutatók használhatók fel, amelyek: Mérhetőek Ellenőrizhetőek Nyilvánosak Időrendi összehasonlításra és Tényleges differenciálásra alkalmasak

A komplex mutató kiszámítása Települési mutatókon alapul A legrosszabb és a legjobb érték közötti skála → pontozás 1-5-ig Az egyes mutatók átlagos értéke az öt mutató csoport átlaga adja az elmaradottság/fejlettség mérőszámát, a komplex mutatót A komplex mutató egyszerű számtani átlaga 2,90 pont

A területfejlesztés térségei Magyarország térségei fejlettségük (fejletlenségük) alapján lehetnek: Nem kedvezményezettek Kedvezményezettek Hátrányos helyzetű Leghátrányosabb helyzetű térségek

Hátrányos helyzetű térségek Komplex mutatója kisebb, mint az összes kistérség komplex mutatójának átlaga (<2,90) 94 kistérség 3 millió 152 ezer fő az ország lakónépességének 31,3 %-a

Leghátrányosabb helyzetű térségek A hátrányos helyzetű kistérségeken belül a legalacsonyabb komplex mutatóval rendelkező kistérségek és az ország lakónépességének maximum 15%-a. 47 kistérség 1 millió 496 ezer fő.

Komplex programmal segítendő leghátrányosabb helyzetű kistérségek A legalacsonyabb komplex mutatóval rendelkező leghátrányosabb helyzetű kistérségek az ország lakónépességének maximum 10%-a 33 kistérség együttes népességszámuk 962 ezer fő.

Regionális szempontból hátrányos helyzetű kistérségek Abban a régióban, ahol a hátrányos helyzetű kistérségek együttes lakónépessége nem éri el a régió lakónépességének 30%-át; a regionális fejlesztési tanács regionális szempontból hátrányos helyzetű kistérség(ek)et jelölhet ki; A regionális szempontból hátrányos helyzetű térségek a regionális operatív programok illetve a regionális fejlesztési tanács által kiírt pályázatokon való részvétel esetén előnyt élveznek;

A kedvezményezett térségek rendszere 94 Hátrányos helyzetű térségek 33 Leghátrányosabb helyzetű térségek Leghátrányosabb helyzetű térségek térségek Komplex program 47

A kedvezményezett térségek besorolásának változása 2017.04.05. A kedvezményezett térségek besorolásának változása Korábban (64/2004. (IV.15.) Korm. rend.) Az új Kormány-rendelet alapján Kedvezményezett 95 94 Hátrányos helyzetű 47 Leghátrányosabb helyzetű (a kedvezményezetteken belül) 48 Komplex programmal támogatandó (a leghátrányosabbakon belül) - 33 Átmenetileg támogatott 15 11 Hátrányos helyzetű település 235 248

A kistérségek fejlettsége

Kedvezményezett kistérségek

Szabályozás Kormánydöntés: 2007. október 31-én

Köszönöm a figyelmet!